Урок "Слово. Лексичне значення слова"

Про матеріал
Мета: розширювати знання учнів про слово; дати поняття «лексичне значення слова»; вчити групувати слова за значенням; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови, почуття товариськості, доброти, інтерес до навчання.
Перегляд файлу

Урок української мови. 2 клас

Тема.  Слово. Лексичне значення слова.

Мета: розширювати знання учнів про слово; дати поняття «лексичне значення слова»; вчити групувати слова за значенням; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови, почуття товариськості, доброти, інтерес до навчання.

Обладнання: смайлики, цеглинки лего, відеозапис вірша М. Рильського «Мова», відеоруханки, малюнок виноградної лози, предметні малюнки, картки зі словами, таблиця «Групи слів»,

Методи і прийоми, форми роботи: асоціативна павутинка,  комунікативна діяльність – вправа «Логічний ланцюжок», вправа «Запитання – відповідь», вправи з лего.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент  

Знову лунає шкільний наш дзвінок,

Кличе усіх на звичайний урок.

Зручніше сідаємо,

Урок рідної мови розпочинаємо.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Створення позитивної атмосфери.

Якого настрою очікуємо від уроку? (Діти сигналізують смайликами.)

Я сподіваюся на вашу активність і уважність.

  • До якого уроку приготувалися?
  • Чи любите ви українську мову? Чому?

( Діти  пояснюють, чому вони люблять українську мову.)

  • Я люблю українську мову, бо знайома з нею з самого  народження.  
  • Я люблю українську мову, бо вона найкрасивіша і найспівучіша. Я пишаюся, що я – українка. 
  • Я люблю свою мову, бо мені бабуся співала колискові пісні українською мовою.
  • Я люблю українську мову, бо вся моя родина говорить цією мовою.
  • Українська мова – це  безмежний океан слів. Я люблю свою мову!
  • Я люблю українську мову, бо народилась і живу в Україні!
  • Я люблю українську мову, бо в ній багато цікавих слів.

Довідка: 9листопада – День української писемності і мови.

 

III. Оголошення теми і мети уроку

Створення ланцюжка мовних одиниць (від найменшої до найбільшої):

  • На дошці – назви мовних одиниць. Побудуйте ланцюжок від найменшої одиниці до найбільшої.

Звук – склад – слово – речення – текст.

  • Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови. Розділ «Звуки і букви. Склад» ми закінчили. Сьогодні розпочинаємо вивчення нового розділу «Слово».
  • Як ви гадаєте, про що будемо говорити?
  • Мова складається зі слів. Без слів немає мови. Отже, слово – це мовна одиниця. Чим більшою кількістю слів володіє людина, тим багатша її мова.

Сьогодні ми поговоримо про слова, про їх роль у мовленні, будемо групувати слова за значенням, попрацюємо над збагаченням словникового запасу та розвитком мовлення, дізнаємося, що таке «лексичне значення» слова.

 

IV. Опрацювання теми уроку

  1. Робота в зошитах
  • Запис дати.   12 листопада
  •  Каліграфічна хвилинка.               Сл ло ов во слово
  • Поділіть слово на склади.
  • Скільки букв у слові? Назвіть їх.
  • Скільки звуків у слові? Промовте їх.
  1. Створення асоціативної павутинки.

—Для чого служать слова?

мають своє значення              називають предмети

       дуже багато                                                   допомагають зрозуміти

 малі слова СЛОВА

складають речення                                                    дарують радість

називають ознаки предметів                 називають дії предметів

 Отже, слова мають певне  значення. Вони називають предмети, називають ознаки або дії цих предметів. Зі слів складаються речення. Словом можна образити людину, а можна запалити вогник добра.

  1. Розподілити слова у три колонки за значенням.

(На дошці – три колонки: назви предметів, назви ознак, назви дій. Діти читають слово на картці, ставлять до нього запитання і кріплять магнітом до відповідної колонки.)

Квітка, добрий, рідна, читає, заєць, бігають, школа, сонце, яскраве, світить, українська, плекати.

 

* Хвилинка відпочинку

1. Вправи для очей. (Рухи очима вправо-вліво, вгору-вниз, колові рухи, подивитися близько-далеко.)

2. Вправа «Сонечко в долонях»

  • Склади руки таким чином, ніби у тебе там сидить щось живе. Уяви, що до тебе в долоньки спустилося сонечко. Закрий очі і відчуй, яке воно тепленьке, як зігріває тобі ручки, як росте і його теплі промінчики уже не поміщаються у руках і «виглядають» назовні. Відкрий очі і поділись своїм сонечком зі своїм другом, зі мною, з нашими гостями.

- Чи всі слова вам зрозумілі? (Ні. Слово «плекати» незрозуміле.)

- Отже, кожне слово щось означає, тобто має лексичне значення. (На дошці – памятка «Лексичне значення слова – це те, що слово означає.»)

 - Де можна знайти значення нового незрозумілого слова? (У тлумачному словнику).

4. Робота з тлумачним словником.

  •      Більшість слів мови зібрано у спеціальних книгах – словниках.  Вам відомі орфографічні словники. Для чого вони? (відповіді дітей). А для того, щоб дізнатися, що означає те чи інше слово, тобто лексичне значення слова, нам потрібний інший словник – тлумачний, що в перекладі означає «колекція слів». Слова у тлумачному словнику, як і у інших словниках, розташовані в алфавітному порядку.
  •      Скористаємося тлумачним словником і прочитаємо, яке ж лексичне значення має слово «плекати», тобто, що воно означає.

Плекати – з ніжністю і любовю вирощувати, виховувати кого- або що-небудь.

Що можна плекати? (Відповіді дітей)

 

  • Прослухайте вірш українського поета М. Рильського і скажіть, плекати ЩО закликає нас поет. (Відеозапис)
  • До чого закликає поет? Як ми можемо плекати рідну мову?

(Малюнок виноградної лози – на дошці. )

  • Давайте й ми будемо плекати, любити, шанувати рідну мову. Адже недарма кажуть: якою мовою виховаєш дитину, таку країну вона і буде любити.
  •  Ви сьогодні приготували пояснення деяких цікавих, на вашу думку, українських слів. Я буду називати ці слова, а ви пояснюйте.

(З кожним словом діти прикріплюють  ягідку винограду до лози, а вчитель на дошці – відповідний предметний малюнок.)

 

  1. Мій тато називає мене «крихіткою». І саме тому це слово означає для мене щось миле, тепленьке, пухнасте. І саме за це я люблю українську мову.
  2. Я дуже люблю бавитися дзигою. Я теж непосидюча і жвава дівчинка. Тому мене також інколи називають «дзигою».
  3. А ви знали, що слово «фонтан» можна замінити на українське «водограй». Цей  варіант  мені подобається, дуже мило.            
  4. Коли на вулиці падає дощ, я дістаю свою власну красиву парасольку. Вона захищає мене від дощу. Українською звучить гарно.
  5. У природі є лебеді. Як можна називати їхнє дитинча? Мені подобається слово «лебедик». Звучить дуже красиво!
  6. Паливода – відчайдушна людина, бешкетник і пустун.
  7. Руханка – фізичні вправи для зміцнення здоров’я і тренування.
  8. Бедрик, зозулька, петрик. Так ще називають комашку, відому як «сонечко». Правда ж, цікаво?

 

  • Погляньте, яке гарне гроно винограду ми виплекали. Тож любіть українську мову, вивчайте та плекайте її!

 

* РУХАНКА (відео)

5.Робота за підручником. Вправа 143.

  • Прочитайте склади.
  • Із поданих складів утвори і запиши слова. ( Книга,  парта. )
  • Зі словом «парта» складіть речення.
  • Одне речення запишіть.
  • З чого складається речення?
  • Як пишуться слова у реченні?

6. Ознайомлення з правилом на с. 52.

Слова  в  реченні  пишуть  окремо  одне  від  одного.

(Читає вчитель, хором, самостійно, 2-3 учні вголос.)

  • Чи можна сказати, що це правило для вас нове?

    Гра "День-ніч" (на слові "день" знайти погляд сусіда по парті). Встановлюємо зв'язок для парної роботи. У парах повторюємо  правило один одному.

 

  1. Визначення кількості слів у реченнях. Вправа «Кольорова вежа».
  • Скільки слів може бути у реченні?
  • Давайте із цеглинок ЛЕГО побудуємо кольорову вежу.

(Вчитель читає речення, діти рахують  кількість слів у ньому і, користуючись кодом , викладають із цеглинок лего кольорову вежу.)

Код:

Червоний – 1 слово.

Помаранчевий – 2 слова.

Жовтий – 3 слова.

Зелений – 4 слова.

Блакитний – 5 слів.

Синій – 6 слів.

 

 

Текст

Пролунав дзвінок. Почався урок рідної мови. Діти охайно писали в зошитах. А Софійка розбирала слова на дошці. Учителька похвалила дітей. Молодці!

 

Відповідь:

Помаранчевий – 2 слова.

Зелений – 4 слова.

Блакитний – 5 слів.

Синій – 6 слів.

Жовтий – 3 слова.

Червоний – 1 слово.

 

  1. Вправа 144.
  • Прочитайте текст. Чому він має таку назву?
  • Як книга може вплинути на людину? У кожній книзі є її родзинка, головна думка. Кожна книга нас чогось вчить. І треба вміти це помітити і відчути.
  • Знайди і випиши речення, що відповідає даній схемі. (Коментоване письмо).

 

*Хвилинка відпочинку (Вправи для рук і на увагу)

1. Є у мами кішечки десять кошенят.

Зараз кошенята парами стоять:

Двоє товстеньких, двоє спритненьких,

Двоє довгеньких, двоє вправненьких,

Двоє малесеньких і гарненьких.

  1. Показати «павучка», «собачку», «зайчика».
  1.  Словникова робота.
  • – Прочитайте слова у рамці.
  • Чому одна буква у кожному слові позначена червоним кольором?
  • – Запам’ятайте написання цих слів.

До слова «черговий» доберіть слова – назви дій.

Зі словом «учитель» складіть речення. Що ми знаємо про речення?

Зі словом «календар» давайте пограємо у гру «Логічний ланцюжок».

 Першим словом у цьому ланцюжку буде слово календар. (Учитель говорить слово календар. Наступний гравець називає будь- яке слово і пояснює, як воно пов’язане з попереднім).

Календар – дата (записують у календарі) – число – математика – урок – вчитель – учні і т. д.

  1.  Вправа 147.
  • Прочитайте початок казки. (Читає читель).
  • Прочитайте 1 речення. Руде Лисенятко у першому реченні назване синочком.
  • А яким словом називає автор Лисенятко у 2 реченні? 3 реченні? 4 реченні?
  • Чому?
  • Придумайте продовження казки.

 

V. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • – Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • – Які види роботи сподобалися найбільше ?
  • Оцініть свою роботу на уроці (смайликами).

 

VI. Домашнє завдання.

  • Вправа  148 .

Спишіть перший абзац вправи 147. Виділені слова поділіть для переносу.

docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
1721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку