Урок української мови. 2 клас
Тема. Слово. Лексичне значення слова.
Мета: розширювати знання учнів про слово; дати поняття «лексичне значення слова»; вчити групувати слова за значенням; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови, почуття товариськості, доброти, інтерес до навчання.
Обладнання: смайлики, цеглинки лего, відеозапис вірша М. Рильського «Мова», відеоруханки, малюнок виноградної лози, предметні малюнки, картки зі словами, таблиця «Групи слів»,
Методи і прийоми, форми роботи: асоціативна павутинка, комунікативна діяльність – вправа «Логічний ланцюжок», вправа «Запитання – відповідь», вправи з лего.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе усіх на звичайний урок.
Зручніше сідаємо,
Урок рідної мови розпочинаємо.
II. Актуалізація опорних знань
Якого настрою очікуємо від уроку? (Діти сигналізують смайликами.)
Я сподіваюся на вашу активність і уважність.
( Діти пояснюють, чому вони люблять українську мову.)
Довідка: 9листопада – День української писемності і мови.
III. Оголошення теми і мети уроку
Створення ланцюжка мовних одиниць (від найменшої до найбільшої):
Звук – склад – слово – речення – текст.
Сьогодні ми поговоримо про слова, про їх роль у мовленні, будемо групувати слова за значенням, попрацюємо над збагаченням словникового запасу та розвитком мовлення, дізнаємося, що таке «лексичне значення» слова.
IV. Опрацювання теми уроку
—Для чого служать слова?
мають своє значення називають предмети
дуже багато допомагають зрозуміти
малі слова СЛОВА
складають речення дарують радість
називають ознаки предметів називають дії предметів
— Отже, слова мають певне значення. Вони називають предмети, називають ознаки або дії цих предметів. Зі слів складаються речення. Словом можна образити людину, а можна запалити вогник добра.
(На дошці – три колонки: назви предметів, назви ознак, назви дій. Діти читають слово на картці, ставлять до нього запитання і кріплять магнітом до відповідної колонки.)
Квітка, добрий, рідна, читає, заєць, бігають, школа, сонце, яскраве, світить, українська, плекати.
* Хвилинка відпочинку
1. Вправи для очей. (Рухи очима вправо-вліво, вгору-вниз, колові рухи, подивитися близько-далеко.)
2. Вправа «Сонечко в долонях»
- Чи всі слова вам зрозумілі? (Ні. Слово «плекати» незрозуміле.)
- Отже, кожне слово щось означає, тобто має лексичне значення. (На дошці – пам’ятка «Лексичне значення слова – це те, що слово означає.»)
- Де можна знайти значення нового незрозумілого слова? (У тлумачному словнику).
4. Робота з тлумачним словником.
Плекати – з ніжністю і любов’ю вирощувати, виховувати кого- або що-небудь.
Що можна плекати? (Відповіді дітей)
(Малюнок виноградної лози – на дошці. )
(З кожним словом діти прикріплюють ягідку винограду до лози, а вчитель на дошці – відповідний предметний малюнок.)
* РУХАНКА (відео)
5.Робота за підручником. Вправа 143.
6. Ознайомлення з правилом на с. 52.
Слова в реченні пишуть окремо одне від одного.
(Читає вчитель, хором, самостійно, 2-3 учні вголос.)
Гра "День-ніч" (на слові "день" знайти погляд сусіда по парті). Встановлюємо зв'язок для парної роботи. У парах повторюємо правило один одному.
(Вчитель читає речення, діти рахують кількість слів у ньому і, користуючись кодом , викладають із цеглинок лего кольорову вежу.)
Код:
Червоний – 1 слово.
Помаранчевий – 2 слова.
Жовтий – 3 слова.
Зелений – 4 слова.
Блакитний – 5 слів.
Синій – 6 слів.
Текст
Пролунав дзвінок. Почався урок рідної мови. Діти охайно писали в зошитах. А Софійка розбирала слова на дошці. Учителька похвалила дітей. Молодці!
Відповідь:
Помаранчевий – 2 слова.
Зелений – 4 слова.
Блакитний – 5 слів.
Синій – 6 слів.
Жовтий – 3 слова.
Червоний – 1 слово.
*Хвилинка відпочинку (Вправи для рук і на увагу)
1. Є у мами кішечки десять кошенят.
Зараз кошенята парами стоять:
Двоє товстеньких, двоє спритненьких,
Двоє довгеньких, двоє вправненьких,
Двоє малесеньких і гарненьких.
До слова «черговий» доберіть слова – назви дій.
Зі словом «учитель» складіть речення. Що ми знаємо про речення?
Зі словом «календар» давайте пограємо у гру «Логічний ланцюжок».
Першим словом у цьому ланцюжку буде слово календар. (Учитель говорить слово календар. Наступний гравець називає будь- яке слово і пояснює, як воно пов’язане з попереднім).
Календар – дата (записують у календарі) – число – математика – урок – вчитель – учні і т. д.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія.
VI. Домашнє завдання.
Спишіть перший абзац вправи 147. Виділені слова поділіть для переносу.