Урок "Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні"

Про матеріал
Тема цього уроку вивчається у 5 класі. Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до праці.
Перегляд файлу

Тема: Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні

 Мета:  дати поняття про словосполучення; формувати  вміння утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; формувати вміння працювати з підручником, навички аналізу мовних  явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять, виховувати любов до праці.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Виконання підготовчої вправи

Перепишіть словосполучення. Поставте запитання від одного слова до іншого.

Золота осінь, повна води, видно далеко, твори Шевченка, лю­бить співати, перші двоє, відомий серед спортсменів, всі повністю, купатися в морі.

V. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Словосполучення – це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше – залежним. Головним є те слово, від якого ставлять питання. Залежним називають слово, яке відповідає на це питання.

До словосполучень не належать:

  • підмет з присудком (тато співає);
  • іменник чи займенник з прийменником (перед школою);
  • однорідні члени речення(дощ і вітер).

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 32.)

Робота біля дошки.

Записати  слова та  словосполучення. У кожному словосполученні визначити слова головне й залежне. Встановити змістовий зв’язок між ними, поставивши запитання від головного слова до залежного. Пояснити, як здійснюється між словами у словосполученні граматичний зв’язок.

Урожай – багатий урожай, бібліотека – шкільна бібліотека, перший – перший у навчанні, працювали – працювали на фермі, збирають – збирають яблука.

Бесіда за запитаннями

·  Що точніше називає предмет, дію або ознаку – слово чи словосполучення? 

· Чи рівноправні  у словосполученні слова? Як визначити слово головне та залежне?

Серед записаних на дошці словосполучень прочитати ті, у яких залежне слово пов’язується з головним за допомогою закінчення. Прочитати словосполучення, у яких залежне слово пов’язується з головним за допомогою закінчення і прийменника. Назвати, якою частиною  мови виражене головне слово у цих словосполученнях.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Виконання вправ

1. Прочитати. З поданих речень виписати 4-5 словосполучень. Визначити в них головне й залежне слова. Чому головні члени речення не утворюють словосполучення?

Веселе сонечко ховалось в веселих хмарах. (Т. Шевченко). Сміялись небеса блакитні колись маленькому мені. (Д. Білоус.) Пропливають зорі України над моїм розчиненим вікном (В. Сосюра).  Зірок  достиглих розсипи небесні сіяють над оселями в селі. (Д. Білоус.) Гаснуть вогні у місті, ніби в безодню моря  падають зорі янтарні. (М. Рильський.)

2. Прочитати загадки, відгадати їх. Із речень виписати кілька словосполучень, у кожному визначити головне й залежне слова. З'ясувати, як у кожному з виписаних словосполучень здійснюється граматичний зв’язок між словами. Визначити, якими частинами мови виражене кожне із словосполучень. 

1. Червоний гість дерево їсть. 2. Увечері вмирає, а зранку оживає. 3. Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. 4. Кольорове коромисло через річку повисло. 5. Чорна корова, золоте теля.                         

Народна творчість.

Відгадки. 1.Вогонь. 2. День. 3. Блискавка. 4. Веселка. 5. Місяць на небі.

3. Записані на дошці (або спроектовані на дошку) словосполучення записати в такій послідовності: 1) словосполучення з прикметника та іменника; 2) словосполучення з двох іменників; 3) словосполучення з дієслова та іменника; 4) словосполучення з дієслова та прислівника.

Золота осінь; розповісти казку; осіннє сонце;  висловити вдячність; говорити щиро; краєчок неба; уривок пісні; гарна мелодія; подивитися вдячно; промені зорі; розпочати розмову; заспівати тихо.

4. Прочитати. Визначити, який з двох варіантів правильний (його підкрeслено). Правильні варіанти записати, визначити в кожному головне та залежне слова.

Приймати участь                           брати участь;

відкрити двері                               відчинити двері;

розплющити очі                            відкрити очі;

подякувати вчителеві                 подякувати вчителя.

Робота з підручником. Виконання вправи 62 (усно)

Прочитати. Записати тільки словосполучення. Пояснити, чому не становлять словосполучень пари слів, що з'єднуються сполучниками і в реченні виступають в ролі однорідних членів, а також підмет і присудок. У виписаних словосполученнях визначити головне і залежне слова. Ввести виписані словосполучення до самостійно складених речень (усно).

Сонце і хмари; кошлата хмарина; небо захмарилось; сяйнула блискавка; заворушились повільно; краєчок сонця; краплі дощу; шугонула злива; вітер і дощ; свинцеве небо; всміхнулось кисло.

Робота з підручником

Виконання вправи 63.

 VІІ. Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда за запитаннями

·       Що вивчає синтаксис? 

·       Для чого вживаються словосполучення? 

·       З яких  частин (слів) складається словосполучення? 

·       Як  залежне слово пов’язується із  головним?

·       Як встановлюється  між ними змістовий зв’язок?

·       Як здійснюється граматичний зв’язок? 

·       Чому не становлять словосполучення підмет і присудок?

·       Чому не є словосполученнями поєднання іменників або займенників із прийменниками?

VІІІ.  Домашнє завдання

§ 8, вправа 65.

 

docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
12859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку