Матеріал надає можливість вчителю перевірити знання учнів з теми "Просте ускладнене речення". За допомогою qr-кодів учнів зможуть одразу ж перевірити власну роботу. Подані вправи та завдання допоможуть вчителю української мови розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас.
Експрес-зошит
з української мови
учня (учениці) 5 класу
_____________________________________
Дата уроку ___________________________
Тема уроку
Тренувальні вправи
Однорідні члени речення, звертання, вставні слова
Прочитайте епіграф, запишіть його. Поясніть, як вирозумієте вислів Аристотеля
__________________________________________
__________________________________________
І варіант
Пахло м’ятою чебрецем материнкою. Я в царстві трав річок і таємничих озер. І все було палким в годину творчу і небо і земля і камінь і різець і серце майстра.
ІІ варіант
Учні збирали різні фрукти груші сливи яблука. Радощі і чорну днину все я з вами розділю. Природа довго боролась шуміла протестувала і не хотіла коритись.
Допоможіть мені (учитель) обрати спортивну секцію. (Лікар) порадьте, будь ласка, комплекс вправ для виправлення статури. (Микола) давай подивимось чемпіонат світу з баскетболу.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
а)однорідними членами;
б)звертаннями;
в)вставними словами.
1.На вулицю, чи в степ, чи навіть на річку її не докличешся. 2.Мамо, а родзинки теж скромні? 3.Та от нема сьогодні Корчуна, оце біда! 4.Гей, Івашку, поспішай гривуна купувати… 5.Ну, брате, тепер наддай ходи! 6.Мабуть, вони не слухалися своїх мам.7.Ну, Ланка, розуміється, зараз же вся наїжачується.8.Аж ось, нарешті, крізь юрбу продирається поліцай. 9.От. так наморився, братця! Ну так і робота була.10.А в кухні дим, чад, гармидер, задуха. 11.Та, кажеш, що ти й їсти вариш? 12.Мама аж палає й пашить усім лицем, чолом, руками. 13.Правда, Любка не могла зовсім притихнути. 14.А там, думаєш, з медом?
Речення |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Відповідь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Буква |
|
|
|
|
|
|
|
Ключ. 32 – и; 23 – с; 12 – п; 31 – к; 33 – а; 21 – н.
І варіант. маленька, пролітала, У вишині, з’являлась, і, пташка, часто, блакитній.
____________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ варіант. гори, й, на чужині, Часто, ріки, мені, сняться, сині, ліси.
_______________________________________________________________________________________________________________________________
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
1. Звертання
і) називає того, хто до когось звертається;
д) називає того, до кого звертаються;
в) виражає ставлення мовця до повідомлюваного ним.
2. У реченні звертання
д) є головним членом речення;
б) є другорядним членом речення;
о) не є членом речення.
3. Вставні слова і сполучення слів
д) виражають ставлення мовця до повідомлюваного ним;
с) означають час, місце, умову, причину того, про що йдеться у реченні;
а) називають того, до кого звертаються.
4. На письмі звертання виділяються
р) комами або знаком оклику залежно від інтонації;
у) лапками;
в) тире.
5. У реченні Мабуть, не з тієї ноги встав (Нар.творч.) вставне слово стоїть
е) на початку речення;
л) у середині речення;
а) в кінці речення.
6. Звертанням у реченні Водичко, умий моє личко (Г. Демченко.) є
*) личко;
+) водичко;
=) моє.