Тема уроку. Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні вправи.
Мета уроку: закріпити здобуті учнями знання про групи слів за значенням, виробляти в учнів навички самостійної роботи; удосконалювати практичні вміння та навички, культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку. Урок закріплення знань.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки), ілюстрація на тему “Зимові розваги”, магнітофонний запис казки.
Девіз уроку. Як парость виноградної лози
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур'ян.
М. Рильський
Тема уроку. Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми. Тренувальні вправи.
Мета уроку: закріпити здобуті учнями знання про групи слів за значенням, виробляти в учнів навички самостійної роботи; удосконалювати практичні вміння та навички, культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку. Урок закріплення знань.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал (картки), ілюстрація на тему “Зимові розваги”, магнітофонний запис казки.
Девіз уроку. Як парость виноградної лози
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно
Політь бур’ян.
М. Рильський
Перебіг уроку
Усна розповідь на лінгвістичну тему “Лексикологія” за опорним конспектом.
Мій краю прекрасний, розкішний, багатий! Як небо блакитне - нема йому краю, так душі почину і краю немає (Т. Шевченко). Край берега у затишку прив’язані човни (Л. Глібов). Коли є хліба край, то і під водою рай (Нар. творчість).
Клуб, лист, пара, бродити, наряд.
Грошова одиниця.
Заплетене волосся.
І в глибокій шахті.
Я - вулканова дочка.
Ви скажіть, хто я така.
(Лава).
застава – багатозначне (омонім)
корінь – омонім (багатозначне)
операція – омонім (багатозначне)
орган – омонім (омонім)
Перша у нашій шараді частина –
Рідна у батька і неньки дитина.
Друга частина - звук голосний.
Ти лиш його відгадати зумій.
Третю й четверту частину згадаєш,
Як із займенником частку з’єднаєш.
Разом же все це - слова, та які!
Різні звучанням, за змістом близькі.
(Син-о-ні-ми)
Аплодисменти, антракт, істина, інформація, дистанція, аншлаг, аргументувати, флора, пейзаж, армія.
Кіт (чорний, вороний), очі (темні, карі, чорні, вороні), розвиток (затримувати, тамувати), збори (відчинити, відкрити), надію (пестити, плекати, леліяти), корова жовтої (масті, барви, кольору).
Ведучий вибирає з наведеного нижче списку потрібні йому слова, записує їх на дошці і пропонує підібрати до них синоніми. Виграє той, хто швидше виконає це завдання і зможе з кожним синонімом скласти словосполучення або речення. Наприклад: радісний - щасливий.
Наталя поверталася додому радісна і щаслива.
Слова для гри: широкий, цікавий, спокій, будова, повідомлення, хотіти, подружитися, хвилюватися, мандрувати.
Ректи, балакати, говорити; лупати очима, дивитися, споглядати; перебільшувати, роздувати, гіперболізувати; доблесний, відважний, хвацький; хіть, охота, бажання; борзий, швидкий, хуткий.
Зразок: говорити (нейтр.), ректи (книжн.), балакати (розм.).
Запишіть речення. Доберіть потрібне за змістом слово.
Стояла (тиха, спокійна) погода. Дерева ніби (заніміли, застигли) в непорушній тиші. Здалося, що й вітер вирішив (відпочити, вгомонитись) від праці. (Велетенські, гігантські) сосни ніби заснули на мить. І над усім цим розкинулось (чисте, безхмарне) небо без жодної хмаринки.
Ледар усе життя ледарює. Тільки нероба нічого не робить. Школярі прийшли до школи. Учні навчилися швидко читати. Батьки вчать нас любити Батьківщину.
Йти, поспішати, прямувати; радіти, веселитися, тішитися; з’їжджати, спускатись.
3. Антоніми
Ж...ве л...жить, а мертве біжить. Удень вікно розб...вається, а вночі само вставляєтеся. Літом у шубі, з...мою в шапці. Н...сеш - бряжчить, покладеш - мовчить. Двічі родиться, а раз ум...рає.
Відгадки. Сніг. Ополонка. Дерево. Ланцюг. Птах.
низький, воля, новий, щастя, розумний, життя, сильний, загубити, друг, мир, радість, рідний, сидіти, далеко.
Прикметники в реченнях замінити словами з протилежним значенням.
Широкою долиною між пологими схилами повільно тече річка. На правому, вищому її березі розкинулося велике село.
Дібрати антоніми до наведених слів і вписати їх по вертикалі.
І.Горе. 2.Старість. 3.Смерть. 4.Вечір. 5.Весна. 6.День. 7.Літо. 8.Війна. Відповіді: 1.Радість. 2.Юність. З.Життя. 4.Ранок. 5.Осінь. 6.Ніч. 7.Зима. 8. Мир.
Два брати жили на світі, був один з них працьовитий, а другий - ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий, стрів білявого чорнявий, огрядного - худорлявий, на сумного йшов веселий, на тендітного - дебелий. Ця кривава війна - нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні, в мові ці слова живуть, їх антонімами звуть. (А.Свашенко).
рідна - чужа, посієш - пожнеш, бідняки - пани, літо - зима, починає - кінчає, молодіє - сивіє, сьогодні - завтра, гірка - солодка, правда - брехня.
Довідка для вчителя: 1. Рідна сторона - мати, чужа сторона - мачуха. 2. Що посієш, те й пожнеш. 3. Бідняки потіють, а пани з того жиріють. 4. Літо збирає, а зима з’їдає. 5. Ластівка день починає, а соловей його кінчає. 6. Від дощів поле молодіє, а від морозів сивіє. 7. Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні. 8. Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Хворого лічили пірамідоном. Ми вийшли на річний берег. Я пожав товаришеві руку. Мою увагу привабила навісна картина.
Виписати окремо пари словосполучень, у яких вжито: омоніми, синоніми, антоніми. Ясний день, безхмарний день.
Стара береза, молода береза.
Гостра коса, дівоча коса.
Добрий початок, добрий кінець.
Тихий голос, гучний голос.
Щирий приятель, щирий друг.