Розроблено планування з української мови, 5 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки тренувальних вправ.
Українська мова. 5 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата
|
||
Вступ (1 год) «Українська мова - один із найважливіших складників української культури» |
||||
1 |
Значення мови в житті людини і суспільства. Українська мова – державна мова України. Відповіді на запитання за змістом прослуханих висловлень. Розкриття значень прослуханих та прочитаних прислів’їв, афоризмів, влучних висловів про роль мови в житті людини і суспільства та значення державної мови для громадян України (усно). Записування речень, висловлень. |
|
||
2 |
Зв’язне мовлення № 1. Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їх особливості. Навчальне читання мовчки. Читання вголос. Відповіді на запитання за змістом прочитаного. |
|
||
3 |
Зв’язне мовлення № 2. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне і писемне, монологічне і діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення, основні правила спілкування (практично): ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність. Складання висловлення за ілюстрацією (або коміксом). Продовження висловлення за поданим початком. Складання розповіді на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, «Чим запам’яталося мені літо». |
|
||
4 |
Зв’язне мовлення № 3. Складання і розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру з використанням етикетних формул). Колективне складання словничка найпоширеніших етикетних формул (привітання, прощання, вибачення, висловлення вдячності та інше). Складання і розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного і небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам. |
|
||
Повторення вивченого в початкових класах (4 год) «Культурна спадщина України» |
||||
5 |
Текст. Речення. Слово. Усні і письмові висловлення, текст. Зміст, заголовок тексту. План тексту. Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. Складання висловлення (тексту) за змістом прислів’я. |
|
||
6 |
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту. Доповнення речення самостійно дібраними словами. Складання речень за опорними словами. |
|
||
7 |
Зв’язне мовлення № 4. Текст. Змістова і композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротеми. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті. Простий план тексту. Добір заголовка тексту. Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту. |
|
||
8 |
Зв’язне мовлення № 5. Усна і письмова форма тексту (висловлювання).Типи мовлення: розповідь, опис, роздум. Оцінка предмета (явища). Особливості будови опису предмета (тварини). Складання тексту-розповіді про свою школу (клас) із використанням запропонованих (самостійно дібраних) прислів’їв. |
|
||
9 |
Зв’язне мовлення № 6. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним планом «Хустка як мистецький твір» (народознавчий збірник, с. 9). |
|
||
10 |
Тренувальні вправи. |
|
||
11 |
Контрольна робота № 1 з теми «Вступ. Повторення вивченого в початкових класах: текст, речення, слово». Тести. |
|
||
12 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
||
Лексикологія (10 год) «Дивовижний світ української природи» |
||||
13 |
Повторення вивченого: лексичне значення слова; однозначні і багатозначні слова; використання багатозначних слів у прямому і переносному значеннях; синоніми, антоніми, омоніми. Аудіювання і читання тексту, в якому використано слова, вжиті в переносному значенні. |
|
||
14 |
Лексична помилка та умовне позначення її (практично). Тлумачний словник. Ознайомлення зі словниками антонімів, синонімів, омонімів, паронімів. Складання усного опису предмета за картиною (квітки, куща калини, осіннього листя і т.д). |
|
||
15 |
Тренувальні вправи. Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті). |
|
||
16 |
Тренувальні вправи. Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті). |
|
||
17 |
Зв’язне мовлення № 7. Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми «Сонечко» (за колективно складеним планом) (народознавчий збірник, с. 17). |
|
||
18 19 |
Зв’язне мовлення № 8-9. Контрольний письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (тварини), що містить синоніми та антоніми (за колективно складеними планом) «Український віночок» (народознавчий збірник, с. 9). |
|
||
20 |
Зв’язне мовлення № 10. Аналіз письмового переказу. |
|
||
21 |
Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Пароніми. |
|
||
22 |
Тренувальні вправи. Складання і розігрування діалогу-розпитування про корисність різних видів спорту з використанням запропонованих або самостійно дібраних синонімів, антонімів. |
|
||
23
|
Тренувальні вправи. Складання і розігрування діалогу-розпитування про правила користування мобільним телефоном із використанням запропонованих або самостійно дібраних синонімів, антонімів. |
|
||
24 |
Тренувальні вправи. Складання і розігрування діалогу етикетного характеру з використанням синонімічних етикетних формул вітання, прохання, вдячності ( у музеї, бібліотеці, спортзалі і т.д.) з урахуванням віку та статусу співрозмовника. |
|
||
25 |
Контрольна робота № 2 з теми «Лексикологія». Тести. |
|
||
26 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми «Діалог» «Тематична» |
|
||
|
|
|
||
Будова слова. Орфографія (10 год) «Український фольклор» |
||||
27 |
Повторення відомостей про основу слова, корінь, суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова. Правопис значущих частин слова. Поглиблення відомостей про основу слова, корінь, суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова. |
|
||
28 |
Тренувальні вправи. Визначення в реченнях (текстах) і добір слів, що містять антонімічні суфікси і префікси. Аудіювання текстів фольклорних творів (колискових пісень, забавлянок, утішок), що містять слова із суфіксами зменшуваності і пестливості. |
|
||
29 30 |
Зв’язне мовлення № 11-12. Письмовий твір-опис предмета (тварин) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення і виразності (у художньому стилі) «Мій собака». |
|
||
31 |
Зв’язне мовлення № 13. Аналіз письмового твору-опису предметів (тварин). |
|
||
32 |
Спільнокореневі слова і форми слова. Незмінні і змінні слова. |
|
||
33 |
Тренувальні вправи. Редагування речень, що містять спільнокореневі слова і форми одного слова. |
|
||
34 |
Тренувальні вправи. Створення казки, текст якої містить слова із суфіксами збільшеності і згрубілості. Складання опису тварини для Вікіпедії та опису тварини як героя оповідання (усно). Порівняння складених висловлень. |
|
||
35 |
Написання префіксів пре-, при-, прі-. |
|
||
36 |
Тренувальні вправи. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням префікса пре-. Створення розповіді про відвідини зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин). |
|
||
37 |
Контрольна робота № 3 з теми «Будова слова. Орфографія». Тести. |
|
||
38 |
Контрольна робота. Диктант 1. |
|
||
39 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
||
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія (12) «Мова – найцінніший скарб, мудра берегиня роду» |
||||
40 |
Повторення: звуки мови і звуки мовлення; голосні та приголосні звуки; приголосні тверді та м’які, дзвінкі і глухі; вимова звуків, що позначаються літерами г, ґ. |
|
||
41 |
Зв’язне мовлення № 14. Особливості побудови розповіді та елементарного роздуму. |
|
||
42 |
Повторення: позначення звуків мовлення на письмі; алфавіт (абетка, азбука); співвідношення звуків і букв; звукове значення букв я, ю, є, ї та щ. |
|
||
43 |
Тренувальні вправи. Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів. |
|
||
44
|
Зв’язне мовлення № 15. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму «Що таке страх?» (збірник, с. 17). |
|
||
45 |
Тренувальні вправи. Виразне читання з дотриманням правил орфоепії. Колективне укладання переліку часто вживаних слів, у наголошуванні яких трапляються помилки. |
|
||
46 |
Склад. Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів. Орфоепічна помилка (практично). |
|
||
47 |
Тренувальні вправи. .Виявлення й аналіз помилок у наголошуванні слів у своєму мовленні та мовленні інших людей. Складання і розігрування діалогів з використанням слів, у вимові яких часто трапляються помилки (випадок, черговий, вимова, запитання, завдання і т. д.). |
|
||
48 |
Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. Ненаголошені голосні е, и, о в коренях слів. |
|
||
49 |
Тренувальні вправи. Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ. Запис аудіолиста-привітання з дотриманням правил орфоепії. |
|
||
50 |
Позначення на письмі ненаголошених голосних е, и та о перед складом із наголошеним у в коренях слів. Орфографічний словник. Орфограма (практично). Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення. |
|
||
51 |
Тренувальні вправи. |
|
||
52 |
Контрольна робота № 4 з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія». Тести. |
|
||
53 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Усний переказ» «Тематична» |
|
||
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія (11год) «Традиції народного виховання» |
||||
54 |
Вимова приголосних звуків. Уподібнення приголосних звуків. |
|
||
55 |
Тренувальні вправи. Складання речень, мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. |
|
||
56 |
Вимова і правопис префіксів роз-, без-. Спрощення в групах приголосних. |
|
||
57 |
Тренувальні вправи. Складання речень, мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. |
|
||
58 59 |
Зв’язне мовлення № 16-17. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом «Чому людина має бути чемною?». |
|
||
60 |
Зв’язне мовлення № 18. Аналіз письмового твору. |
|
||
61 |
Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). Чергування о-а; е-і; е-и; о, е з і; и – і після ж, ш, ч, шч та г, к, х у коренях слів; г, к, х – ж, ш, ч - з’, сʹ, цʹ. |
|
||
62 |
Основні випадки чергування у-в, і-й, з-із-зі (правила милозвучності). |
|
||
63 |
Тренувальні вправи. Укладання пам’ятки щодо дотримання найпоширеніших чергувань приголосних звуків. |
|
||
64 |
Вимова і правопис префіксів з-, с-, зі-, роз-, розі-. |
|
||
65 |
Тренувальні вправи. |
|
||
66 |
Контрольна робота № 5 з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія». Тести. |
|
||
67 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
||
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія (10 год) «Мова – найцінніший скарб, мудра берегиня роду» |
||||
|
|
|
||
68 |
Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. Правила вживання знака м’якшення. |
|
||
69 |
Тренувальні вправи. |
|
||
70 |
Правила вживання апострофа. |
|
||
71 |
Тренувальні вправи. |
|
||
72 |
Зв’язне мовлення № 19. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу і милозвучність української мови. |
|
||
73 |
Основні правила переносу. |
|
||
74 |
Тренувальні вправи. |
|
||
75 |
Тренувальні вправи. |
|
||
76 |
Контрольна робота № 6 з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія». Тести. |
|
||
77 |
Контрольний робота. Диктант 2. |
|
||
78 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
||
Відомості з синтаксису і пунктуації (7 год) «Національні звичаї, традиції та обряди – віковічні духовні засади розвитку народу» |
||||
79 |
Повторення: види речень за метою висловлення, за емоційним забарвленням: окличні і неокличні. |
|
||
80 |
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова і речення. Головне і залежне слово в словосполученні. |
|
||
81 |
Тренувальні вправи. Складання висловлення з використанням опорних словосполучень (наприклад: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди). |
|
||
82 |
Тренувальні вправи. Складання висловлення з використанням опорних словосполучень (наприклад: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди). |
|
||
83 84 |
Зв’язне мовлення № 20-21. Контрольний письмовий твір –роздум за колективно складеним планом у художньому стилі «Чому потрібно знати звичаї свого народу?». |
|
||
85 |
Зв’язне мовлення № 22. Аналіз письмового твору. |
|
||
86 |
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення). Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично). |
|
||
87 |
Тренувальні вправи. Створення тексту інформації для шкільного веб-сайту або шкільної газети про цікавий випадок із життя класу з використанням різних за метою висловлення речень. |
|
||
88 |
Тренувальні вправи. Аудіозапис для шкільної радіогазети , повідомлення, що містить окличні і неокличні речення. |
|
||
89 |
Контрольна робота. Аудіювання. |
|
||
|
||||
Відомості із синтаксису і пунктуації (6 год) «Національна державна символіка України» |
||||
90 |
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина. |
|
||
91 |
Тренувальні вправи. Діалог-розпитування з використанням речень-реплік, що містять означення «Домашня тварина, про яку ти мрієш». |
|
||
92 |
Тренувальні вправи. Діалог-розпитування з використанням речень-реплік, що містять додатки «Твоє улюблене заняття». |
|
||
93 |
Тренувальні вправи. Діалог-розпитування з використанням речень-реплік, що містять обставини «Як пройти до музею». |
|
||
94 |
Контрольна робота № 7 з теми «Відомості із синтаксису і пунктуації». Тести. |
|
||
95 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Усний твір» «Тематична» |
|
||
Відомості з синтаксису і пунктуації (16 год) «Батько і мати – два сонця гарячих» |
||||
96 |
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами. |
|
||
97 |
Узагальнююче слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами. |
|
||
98 |
Тренувальні вправи. Аудіювання уривка твору сучасної дитячої літератури, що містить однорідні члени. Формулювання відповідей на запитання за змістом прослуханого уривка з використанням однорідних членів. Складання висловлень «Мої улюблені квіти» («Шкільний сад», «Що ми побачили в лісі») з використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення. |
|
||
99 |
Тренувальні вправи. Аудіювання уривка твору сучасної дитячої літератури, що містить однорідні члени. Формулювання відповідей на запитання за змістом прослуханого уривка з використанням однорідних членів. Складання висловлень «Мої улюблені квіти» («Шкільний сад», «Що ми побачили в лісі») з використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення. |
|
||
100 101 |
Зв’язне мовлення № 23-24. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення «Чому потрібно берегти природу?» (народознавчий збірник, с. 22). |
|
||
102 |
Зв’язне мовлення 25. Аналіз письмового переказу. |
|
||
103 |
Звертання. Непоширені і поширенні звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення). |
|
||
104 |
Тренувальні вправи. Складання тексту вітальної листівки до Дня матері з використанням звертань. |
|
||
105 |
Зв’язне мовлення № 26. Лист до рідної людини з використанням звертань і вставних слів. |
|
||
106 |
Зв’язне мовлення № 27. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці). |
|
||
107 |
Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами і сполученнями слів (практично). Виділення вставних слів на письмі комами. |
|
||
108 |
Тренувальні вправи. Складання інформації до шкільного веб-сайту про цікавий випадок із життя класу (з використанням вставних слів і словосполучень). |
|
||
109 |
Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
||
110 |
Тренувальні вправи. |
|
||
111 |
Пряма мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
|
||
112 |
Тренувальні вправи. Складання розповіді «Мудрі батькові поради» («Улюблені пісні моєї мами», «Чого навчив мене мій тренер») з використанням речень, що містять пряму мову. |
|
||
113 |
Діалог. Тире при діалозі. |
|
||
114 |
Тренувальні вправи. Інсценування байки, текст якої містить діалог. |
|
||
115 |
Контрольна робота № 8 з теми «Відомості із синтаксису і пунктуації». Тести. |
|
||
116 |
Аналіз контрольних робіт. |
|
||
|
||||
|
Повторення та узагальнення вивченого (6 год) «Покликання людини. Видатні українці» |
|
||
117 |
Лексикологія. Тлумачення лексичного значення ужитих у реченнях (текстах) слів, добір синонімів, антонімів. |
|
||
118 |
Будова слова. Орфографія. |
|
||
119 |
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. |
|
||
120 |
Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія. |
|
||
121 |
Синтаксис і пунктуація. Читання речень (текстів) із дотриманням правил вимови слів та інтонування речень. |
|
||
122 |
Синтаксис і пунктуація. Написання речень і текстів із поясненням написання слів та вживання розділових знаків. «Читання вголос» «Тематична» |
|
||
1