Тема: Слухати та сприймати слова правди
Мета: - навчати учнів не тільки слухати Слово Боже, але і виконувати його,
пояснювати вплив слова правди на нашу поведінку;
Тип уроку: комбінований.
Біблійна основа: Лк 8: 5-15; Мт 13:4-9, 18-23; Євр 4:12; Як 1:22
Ключовий вірш: “Будьте ж виконавцями Слова, а не слухачами, які себе самих обманюють” Як 1:22
Основні поняття і терміни: правда, правдивість.
Міжпредметні зв’язки: історія, література.
Обладнання та наочність: Біблія, фланелограф, роздатковий та ілюстративний матеріали, таблиця, картини до теми, магнітофонний запис християнської пісні.
Література до уроку: Біблія (пер. проф. І. Огієнка). К., 2002.
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина.
Привітання. Організаційний момент.
У кожного з вас на парті лежить зображення виразів обличчя. Покажіть, з яким настроєм ви прийшли на урок.
І. Актуалізація знань.
Вч.: За допомогою бліц-опитування пригадаймо з вами, які цінності для людини є вічними.
І. Що з переліченого є моральними цінностями:
а) розваги;
б) дружба;
в) справедливість;
г) любов.
ІІ. Які з цих цінностей належать до матеріальних:
а) модний одяг;
б) доброта;
в) гроші;
г) мудрість.
ІІІ. За допомогою чого можна здобути небесні скарби:
а) віри;
б) добрих вчинків;
в) наполегливості;
г) лінивства.
Вч.: Отже, чому для людини моральні цінності важливіші, ніж матеріальні?
(учні згадують вивчене на минулому занятті)
Передбачувана відповідь: Тому, що вони вічні і незмінні. Вони приносять людині радість, мир і спокій.
ІІ. Вступна частина
Вч.: Перед тим, як ми перейдемо до розгляду сьогоднішньої теми, кожен із вас отримає завдання, в якому ви повинні розшифрувати слова і пояснити їх. Це завдання розміщене на дошці, а також роздане кожному з вас на листочках. Вам дається 1 хвилина.
Запитання до мотиваційного завдання:
2. Оголошення теми уроку та прогнозування навчальної діяльності.
Вч.: Тема сьогоднішнього уроку: “Слухати та сприймати слова правди”. Притча про сіяча.
(Мт. 13: 4-9;18-23)
В кінці заняття кожен із вас, якщо докладе зусиль, то зможе:
ПЛАН.
ІІІ. Основна частина.
1. Чому важливо слухати Слово Боже.
Вч.: Відгадайте загадку.
Не кущ, а з листочками.
Не сорочка, а зшита.
Не людина, а розповідає.
(КНИГА)
Вч.: Книга, яку я тримаю в руках - непроста. Вона здатна змінити людину: зробити її кращою, добрішою, люблячою, щасливою.
Пригадайте будь-ласка вірш про Біблію.
Передбачувана відповідь:
Читай Біблію, читай завжди
Вона дасть щастя тобі у житті.
Вч.: Ісус Христос часто говорив такі слова: “Хто має вуха, хай слухає”. Як ви розумієте ці слова?
Відповіді дітей.
Вч.: Це вуха нашої душі, які здатні почути Бога і Слово Боже. Не випадково у нас, людей є один язик і два вуха. Це означає, що ми повинні слухати вдвічі більше, ніж говорити.
Вч.: За допомогою уявного мікрофона скажіть будь-ласка, як ми повинні слухати Слово Боже і поясніть чому.
Вч.: Отже, Слово Боже – це найважливіша мудрість у нашому житті. Тому ми повинні слухати його дуже уважно.
Вч.: Продемонструйте ваше вміння закінчувати прислів’я:
Вч.: Отже, чому важливо слухати Слово Боже? Якою людина стає, коли слухає Слово Боже?
Відповіді дітей.
Передбачувана відповідь: Слухаючи Слово Боже людина стає щасливішою мудрішою, щирішою, милосерднішою; отримує мир і спокій в серці.
Вч.: До Ісуса Христа приходило багато людей, щоб почути Слово Боже, яке є найвищою в світі правдою.
Вч.: Як ви розумієте слово правда?
Відповіді дітей.
Передбачувана відповідь: Те, що походить від Бога.
Вч.: Прочитаємо, що говорить про правду Біблія.
Зачитаємо з євангелії від Івана 17:17 “ ... Твоє слово то правда.”
Вч.: Отже, Слово Боже є правдою.
Відкрийте псалом 119 : 142 “Правда Твоя – правда вічна, а Закон Твій – то істина”
Вч.: Слова правда та істина мають різні значення, чи одне?
Передбачувана відповідь: Одне.
Вч.: Отже, Божа правда є вічна і незмінна.
Робота з підручником (с. 53-54).
Прочитаймо і запам’ятаймо нові слова і поняття:
Правда – те, що народжено з Божою наукою і узгоджується з нею.
Правдивість – чеснота людини, яка говорить тільки те, що думає і робить насправді.
Вч.: Отже, джерелом правди є Бог. Правдива людина – це та людина, яка говорить правду.
Навчаючи людей вічної правди, Спаситель використовував притчі.
Пригадаймо, що таке притча?
Відповідь дітей.
Передбачувана відповідь: Притча – алегоричний твір, оповідання, повчального характеру.
Вч.: Яка мета Ісусових притч?
Відповіді дітей.
Передбачувана відповідь: Допомогти людям навчитися відрізняти добро від зла, допомогти їм потрапити в Царство Боже....
Вч.: Від чого застерігають нас притчі?
Передбачувана відповідь: Від помилок, горя. В кожній притчі ми повинні побачити себе, як у дзеркалі.
Вч.: Спаситель притчами доносив таємниці Царства Божого до людських душ. Порівнював Себе із сіячем.
Робота з Біблією.
Вч.: Ознайомимось із притчею про сіяча. Відкрийте євангеліє від Матвія 13 розділ 4-9 вірші.
Ми сьогодні говорили, що Слово Боже треба слухати уважно, зосереджено, спокійно і терпляче. Зараз ви будете слухати аудіозапис цієї притчі і слідкувати за текстом в Євангелії.
Звучить запис притчі.
Вч.: Отже, закріпимо те, що ви прочитали.
Запитання до змісту притчі:
Передбачувана відповідь: чотири.
Передбачувана відповідь: Потоптане, видзьобане птахами.
Передбачувана відповідь: Висохло.
Передбачувана відповідь: терен заглушив зерно.
Передбачувана відповідь: добра земля
ПОЯСНЕННЯ ПРИТЧІ
Вч.: В притчі про сіяча говориться про те, як люди по різному приймають Слово Боже в своє серце, душу, і як воно по-різному діє на людей в залежності від стану їх душі.
Розглянемо тлумачення цієї притчі.
Робота з підручником (с. 55).
Вч.: Розгорніть свій підручник. Читаючи, вдумаймось в слова притчі.
Відгадайте загадку.
Хто нам приклад наводив,
Як сіяч зерно носив.
Де він сіяв, і де впало,
І що з нього виростало
(Христос)
Запитання до тлумачення притчі
Передбачувана відповідь: Бог. Ісус Христос.
Передбачувана відповідь: Слово Боже.
Передбачувана відповідь: Серце людини.
Робота з зошитом.
Розгорніть свій робочий зошит (с. 14-15), розгляньте таблицю і порівняйте зміст трьох колонок.
Вч.: Звернімось до першого ґрунту.
Коли ми є першим ґрунтом?
Передбачувана відповідь: земля при дорозі, куди впало зерно, означає неуважних, розсіяних людей, до серця яких Слово Боже не має доступу. Слово Боже чула ( наприклад, що не можна говорити неввічливих слів), але, що чула, швидко забула тому, що Слово Боже не проникло в її серце. Людина навіть не намагається слухати Слово Боже. Лукавий легко викрадає і виносить його з душі, щоб людина не увірувала і не спаслася.
Вч.: Коли ми є другим ґрунтом?
Передбачувана відповідь: Люди, які не постійні у своєму переконанні. У них добрі бажання є (наприклад виконувати Заповіді Божі), але не глибокі. Вони не вірять, що Слово Боже може їм допомогти. Вони не мають твердості у добрих бажаннях. При перших випробуваннях і труднощах зраджують Бога.
Вч.: Коли ми є третім ґрунтом?
Передбачувана відповідь: Христос говорить про людей, які занадто заклопотані життєвими клопотами, у яких на першому місці в житті: поїсти, поспати, полежати, подивитись телевізор, пограти в комп’ютерні ігри, порозважатись, ну а потім, якщо залишиться час виконати домашнє завдання, може допомогти мамі поприбирати в квартирі, а може і ні... тобто добрі і корисні справи для душі на останньому місці. Про таку людину кажуть: “Поглушив її терен”
Вч.: Четвертий ґрунт?
Передбачувана відповідь: Добра, родюча земля означає людей з добрим серцем. Вони уважні до Слова Божого, зберігають його у своїй душі, стараються жити за ним і приносити користь іншим людям. Плоди їхні – це добрі діла.
Отже, Де зберігають Слово Боже?
Передбачувана відповідь: В серці.
Робота з малюнками
Вч.: Розгляньте малюнок. Поясніть, що на ньому зображено
Отже, якщо людина буде уважно читати Слово Боже, то вона засіє в своє серце зерна доброти, любові, милосердя, ввічливості, щедрості правдивості...
Вч.: Подивіться на малюнки, які розміщені на дошці і скажіть, в яких вчинках проросло Слово Боже, а в яких не проросло.
На малюнках зображено:
Вч.: Що зображено на малюнку?
Чи принесло плід зерно Слова Божого в серці цієї дівчинки?
Що ми бачимо на цьому малюнку?
Яким ґрунтом можна вважати серце цієї дівчинки?
Що роблять діти?
Чи принесло плід Слово Боже в їхніх серцях?
Який предмет викладає вчитель?
Яким грунтом є серця цих учнів?
Чи доброю є поведінка цього учня?
Чи є доброю землею його серце?
Що зображено на цьому малюнку?
Яким ґрунтом є серце цієї дівчини?
ІІІ. Заключна частина.
Підбиття підсумків уроку.
Вч.: Поміркуймо, чому навчає нас притча про сіяча?
(Відповіді дітей)
Вч.: Всі разом прочитаємо ключовий вірш сьогоднішнього уроку
(Як 1:22 “Будьте ж виконавцями слова, а не слухачами самими, що себе самих обманюють”.)
Вч.: Отже, в цій притчі Господь закликає кожну людину заглянути в своє серце, душу і запитати себе: “Яким я є грунтом на сьогоднішній день? Якщо я є неродючою землею, то я можу покаятись, виправитись, стати віруючою людиною, добрими вчинками загладити свої провини...”
Хай пісня, яку ми зараз почуємо нагадає нам, що людина є тільки тоді справжньою, коли в її серці проростають зернятка доброти.
Музичний супровід: “Людина починається з добра”
Домашнє завдання:
Прочитати на сторінці 55-56 повчальне оповідання “Не виходило по-іншому” і проаналізувати його. Визначити, яким ґрунтом було серце кожного з хлопців.
Намалювати серця, які символізують собою чотири ґрунти.
Вивчити напам’ять золотий вірш (Як. 1:22)
1