Тема: Гордість та смирення.
Мета: - навчити тому, що гордощі – небезпечний гріх;
Тип уроку: урок застосування знань, навичок і вмінь.
Біблійна основа: Лк. 18:12, Мт. 23: 13-14, 23-27, Лк. 12:1.
Ключовий вірш: “Бог противиться гордим, а смиренним дає благодать.”
(1 Петр. 5:5)
Основні поняття і терміни: гордість, смирення, фарисейство.
Обладнання та наочність: Біблія, фланелограф, роздатковий та ілюстративний матеріал, редиска.
Міжпредметні зв’язки: література, історія, культура, психологія.
Література до уроку: Біблія /пер. проф. І. Огієнка /- . К., 2002.
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина.
Вітання.
Налагодження контакту з класом.
ІІ. Актуалізація знань.
Вч.: за допомогою міні-тесту дайте правильну відповідь і поясніть її.
а) що його видзьобують птахи;
б) що росте і вдень і вночі, і добрий плід приносить;
в) що його заглушують зарості теренів.
Перевір себе.
Що потрібно робити, щоб виріс добрий плід?
(При обговоренні з учнями відповіді учитель підводить дітей до думки про те, що кожна людина від народження здібна, і ці задатки, які нам дав Бог, потрібно розвивати, берегти і дякувати за них).
Повідомлення теми і мети уроку.
ПЛАН.
ІІІ. Основна частина.
1. Чому не можна пишатися своїми здібностями і досягненнями.
Вч.: Часто людина пишається своїми здібностями і досягненнями. Все те прекрасне, що в неї є, людині дано Богом.
Робота з підручником (с.59).
Колективне читання повчального оповідання “Завжди перший”
Як тільки учителька ставила питання, Василько тут же вистрибував: “Я вже знаю правильну відповідь”, - а коли запитували однокласницю, не вгамовувався: “Вона ж не так відповідає!” Коли ділилися враженнями після футбольного матчу на уроці фізкультури, неодмінно вставляв: “А мій гол був таки найкрасивішим і найважливішим!” Після екскурсії заявляв: “Добре, що я поїхав з вами, бо хто б вам показав найкоротшу дорогу”. Перед конкурсом художньої самодіяльності оголошував: “Добре, виручу вас востаннє, бо не хочу, щоб наш клас зганьбився...”
Аналіз ситуації.
Робота із зошитом (с. 16.).
Вч.: Підберіть слова-синоніми до слів: “гордий”, “смиренний”.
Відповіді дітей.
Колективна робота учнів з Біблією.
Кожен учень зачитує вголос уривок з притчі про митаря та фарисея (Лк. 18: 9-14)
Притча про митаря та фарисея
Два чоловіки до храму увійшли помолитись: один фарисей, а другий був митник. Фарисей, ставши, так молився про себе: “Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як інші люди: здирщики, неправедні, перелюбні, або як цей митник. Я пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що тільки надбаю!” А митник здалека стояв, та й очей навіть звести до неба не смів, але бив себе в груди й казав: “Боже, будь милостивий до мене грішного!” Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш виправданий, аніж той. Бо кожен, хто підноситься, - буде понижений, хто ж понижається, - той піднесеться”.
Запитання до притчі.
Вч.: Отже, коли людина пишається власними здібностями і досягненнями, вона не помічає хорошого в інших людей. Її пихатість, самолюбство нищить стосунки між нею і Богом, між нею і людьми.
Вчитель показує дітям пучок редиски, веде з ними бесіду, і підводить до того, що зовні редиска червона, а всередині – біла, тобто вона різна зверху і всередині. Так само людина – може говорити добре, а чинити зло.
Сьогодні можна почути на чиюсь адресу таку фразу: “він фарисей”.
Відповіді дітей
Відповіді дітей.
Динамічна гра.
(За допомогою гри учні пригадують, як молилися у храмі митар і фарисей. Вчитель ділить дітей на дві групи – “митарів” і “фарисеїв”, зачитує по-черзі вислови митаря і фарисея, а також сучасних “митарів” і “фарисеїв”. Якщо це слова митаря – встають “митарі”, якщо це слова фарисея – встають “фарисеї”. Якщо слова стосуються обох персонажів – встають обидві групи. Наприклад: “В мене гріхів нема: Я нікого не вбив, нічого не вкрав” – встають “фарисеї”. “Це моя велика помилка, прости мене” – встають “митарі”.
Вч.: поміркуйте і дайте відповідь:
Вч.: Отже, і сьогодні зустрічаються “митарі” та “фарисеї”. Щоб не бути “фарисеєм” потрібно поважати інших, слідкувати лише за своїми недоліками, не лукавити.
Вч.: Притча про митаря і фарисея застерігає нас від гордості та її наслідків. Коли хворіє наше тіло, ми його лікуємо, купуємо ліки в аптеці. Ліки для душі купити не можна, їх можна лише виблагати у Бога. Гордість – це хвороба душі. Ми поговоримо про ліки від цієї недуги.
Вч.: Поміркуймо над ключовим віршем нашого заняття: “Бог гордим противиться, а смиренним дає благодать”(1 Петра 5:5)
Відповіді дітей.
Гордість – це упевненість людини в тому, що вона особлива, самодостатня і може всі свої проблеми вирішити самостійно, без Бога.
Смирення – уміння подолати свою гордість у першу чергу перед Богом.
Робота з висловами.
“Гордий подібний до яблука, що всередині зогнило, а зверху світить красою... Темнота чужа для світла, а гордий чужий для всякої чесноти” (святий Іван Лествічник).
“Гордість – це наче пухлина від опіку, наповнена поганою рідиною.” (св. Іван Золотоустий).
“Поважний монах до мене сказав: “Припустімо, що є дванадцять поганих пристрастей. І якщо ти свідомо полюбиш одну з них – маю на думці гордість - то вона сама заповнить місце одинадцятьох інших” (св. Іван Лествічник).
“Гордість –це найбільше з усіх лих” (св. Іван Золотоустий).
“Мати всіх лих і бід – пуста слава й гордість” (св. Іван Золотоустий).
“Гордість – це вершина зла, корінь і джерело всякого нечестя... Хоча б ми визначалися постом, молитвою, милостинею, чистотою, або якоюсь іншою чеснотою, - все те без смирення розпадеться і згине” (св. Іван Золотоустий).
“Зброя лукавого – це гордість. Нею він умертвив Адама. Нею він умертвляє і всіх його дітей. А зброя Господа нашого – смирення” (св. Єфрем Сірійський).
Відповіді дітей.
Отже, гордість – це корінь великих гріхів і хвороба душі. Ліками від гордості є смирення. Щоб мати смирення, потрібно: довіряти Богові, переживати за свої гріхи, не пишатися нічим добрим, не відповідати злом за зло, нікого не ображати, не дратувати, не засмучувати, самому не ображатися.
Вибори старости
На класних зборах шестикласники обирають старосту. Першим виступає Юрко. “Я знаю, дорогі друзі, що вас найбільше цікавить, - запевняє він. – Тому я буду постійно організовувати футбольні матчі, походи в ліс, відвідування кінотеатрів”.
“Хочу підтримати кандидатуру Юрка , - додає його найкращий друг Миколка. – Він справді все уміє. Коли ж кожну справу робитимемо разом, порадившись, вислухавши всі думки, жити нам буде дуже цікаво”.
Запитання до тексту:
(Бути менш самовпевненим, не хвалитися, не вважати себе кращим за інших).
Отже, смирення – уміння подолати свою гордість перед Богом і людьми.
Смирення проявляється у нашій поведінці, у спілкуванні. Від нас з вами залежить чи хочемо ми бути смиренними чи ні.
ІІІ. Заключна частина.
Висновок. Сьогоднішня тема нас застерігає від гріха гордості, навчає розвивати в собі чесноти скромності і смирення.
Домашнє завдання.
1