Урок "Гордість та смирення"

Про матеріал
Урок з предметів духовно-морального спрямування. Мета уроку донести учням, що гордощі – небезпечний гріх; розвивати в собі чесноти скромності і смирення; виховувати почуття поваги до людей і вміння правильно оцінювати свої успіхи. Методи роботи тест, робота із зошитом, робота із Біблією, динамічна гра, робота з висловами,оповідання.
Перегляд файлу

Тема: Гордість та смирення.

Мета: - навчити тому, що гордощі – небезпечний гріх;

  • розвивати в собі чесноти скромності і смирення; 
  • виховувати почуття поваги до людей і вміння правильно оцінювати свої успіхи.

 

Тип уроку: урок застосування знань, навичок і вмінь.

 

Біблійна основа: Лк. 18:12, Мт. 23: 13-14, 23-27, Лк. 12:1.

 

Ключовий вірш: “Бог противиться гордим, а смиренним дає благодать.”

(1 Петр. 5:5)

 

Основні поняття і терміни: гордість, смирення, фарисейство.

 

Обладнання та наочність: Біблія, фланелограф, роздатковий та ілюстративний матеріал, редиска.

 

Міжпредметні зв’язки: література, історія, культура, психологія.

 

Література до уроку: Біблія /пер. проф. І. Огієнка /- . К., 2002.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Вступна частина.

Вітання.

Налагодження контакту з класом.

 

ІІ. Актуалізація знань.

Вч.: за допомогою міні-тесту дайте правильну відповідь і поясніть її.

 

  1. Царство небесне подібне до насіння:

а) що його видзьобують птахи;

б) що росте і вдень і вночі, і добрий плід приносить;

в) що його заглушують зарості теренів.

 

Перевір себе.

 

Що потрібно робити, щоб виріс добрий плід?

(При обговоренні з учнями відповіді учитель підводить дітей до думки про те, що кожна людина від народження здібна, і ці задатки, які нам дав Бог, потрібно розвивати, берегти і дякувати за них).

 

Повідомлення теми і мети уроку.

 

 

ПЛАН.

 

  1. Чому не можна пишатися власними здібностями і досягненнями.
  2. Хто такі фарисеї, і що таке фарисейство.
  3. Як вилікуватися від гордині.
  4. Як стати смиренним.

 

ІІІ. Основна частина.

 

1. Чому не можна пишатися своїми здібностями і досягненнями.

 

Вч.: Часто людина пишається своїми здібностями і досягненнями. Все те прекрасне, що в неї є, людині дано Богом.

 

Робота з підручником (с.59).

Колективне читання повчального оповідання “Завжди перший”

 

Як тільки учителька ставила питання, Василько тут же вистрибував: “Я вже знаю правильну відповідь”, - а коли запитували однокласницю, не вгамовувався: “Вона ж не так відповідає!” Коли ділилися враженнями після футбольного матчу на уроці фізкультури, неодмінно вставляв: “А мій гол був таки найкрасивішим і найважливішим!” Після екскурсії заявляв: “Добре, що я поїхав з вами, бо хто б вам показав найкоротшу дорогу”. Перед конкурсом художньої самодіяльності оголошував: “Добре, виручу вас востаннє, бо не хочу, щоб наш клас зганьбився...”

 

Аналіз ситуації.

 

  • Як пишався Василько своїми здібностями і досягненнями?
  • Кому хлопець повинен був дякувати за свої здібності?
  • Чи відчували себе приниженими однокласники при ньому?
  • Яку пораду ви дали б Василькові?
  • Чи можемо ми сказати, що Василько був гордою людиною?
  • Що таке гордість?
  • Чому вона є найнебезпечнішим і найстрашнішим гріхом?
  • Хто першим проявив гординю стосовно Бога?

 

Робота із зошитом (с. 16.).

 

Вч.: Підберіть слова-синоніми до слів: “гордий”, “смиренний”.

Відповіді дітей.

 

Колективна робота учнів з Біблією.

 

Кожен учень зачитує вголос уривок з притчі про митаря та фарисея (Лк. 18: 9-14)

                       

 

                            Притча про митаря та фарисея

 

Два чоловіки до храму увійшли помолитись:  один фарисей, а другий був митник. Фарисей, ставши, так молився про себе: “Дякую, Боже, Тобі, що я не такий, як інші люди: здирщики, неправедні, перелюбні, або як цей митник. Я пощу два рази на тиждень, даю десятину з усього, що тільки надбаю!” А митник здалека стояв, та й очей навіть звести до неба не смів, але бив себе в груди й казав: “Боже, будь милостивий до мене грішного!” Говорю вам, що цей повернувся до дому свого більш виправданий, аніж той. Бо кожен, хто підноситься, - буде понижений, хто ж понижається, - той піднесеться”.

 

Запитання до притчі.

 

  • Хто прийшов до храму помолитись?
  • Як молився фарисей?
  • Як молився митник?
  • Котрий був оправданий в своїй молитві?
  • Чи пишався фарисей своїми досягненнями?
  • До чого призводить гордість?
  • Чого навчає нас ця притча?

 

Вч.: Отже, коли людина пишається власними здібностями і досягненнями, вона не помічає хорошого в інших людей. Її  пихатість, самолюбство нищить стосунки між нею і Богом, між нею і людьми.

 

  1. Хто такі фарисеї, і що таке фарисейство.

 

Вчитель показує дітям пучок редиски, веде з ними бесіду, і підводить до того, що зовні редиска червона, а всередині – біла, тобто вона різна зверху і всередині. Так само людина – може говорити добре, а чинити зло.

Сьогодні можна почути на чиюсь адресу таку фразу: “він фарисей”.

  • Скажіть будь-ласка, як називають людину, яка говорить одне, а робить інше?

     Відповіді дітей

  • Який приклад прояву фарисейства із свого життя ви можете навести?

     Відповіді дітей.

 

Динамічна гра.

 

(За допомогою гри учні пригадують, як молилися у храмі митар і фарисей. Вчитель ділить дітей на дві групи – “митарів” і “фарисеїв”, зачитує по-черзі вислови митаря і фарисея, а також сучасних “митарів” і “фарисеїв”. Якщо це слова митаря – встають “митарі”, якщо це слова фарисея – встають “фарисеї”. Якщо слова стосуються обох персонажів – встають обидві групи.  Наприклад: “В мене гріхів нема: Я нікого не вбив, нічого не вкрав” – встають “фарисеї”. “Це моя велика помилка, прости мене” – встають “митарі”.

  • Я не палю цигарок, як мої однокласники.
  •  З Божою допомогою спробую, а сам не можу.
  • Я з таким дружити не буду.
  • Дякую, що мені допоміг. Сам би я такого не зробив!
  • Чи можна виправити те, що я наробив?
  • Ніхто зі мною в нашому класі не зрівняється, бо я – супер!
  • Надіюся на тебе, дуже прошу, допоможи!

 

Вч.: поміркуйте і дайте відповідь:

  1. Чи можемо ми бути фарисеями сьогодні?
  2. Чим відрізняються фарисей і митар у своїх молитвах?
  3. Як жити, щоб не стати таким, як фарисей?

 

Вч.: Отже, і сьогодні зустрічаються “митарі” та “фарисеї”. Щоб не бути “фарисеєм” потрібно поважати інших, слідкувати лише за своїми недоліками, не лукавити.

 

  1. Як вилікуватись від гордості.

Вч.: Притча про митаря і фарисея застерігає нас від гордості та її наслідків. Коли хворіє наше тіло, ми його лікуємо, купуємо ліки в аптеці. Ліки для душі купити не можна, їх можна лише виблагати у Бога. Гордість – це хвороба душі. Ми поговоримо про ліки від цієї недуги.

Вч.: Поміркуймо над ключовим віршем нашого заняття: “Бог гордим противиться, а смиренним дає благодать”(1 Петра 5:5)

Відповіді дітей.

 

Гордість – це упевненість людини в тому, що вона особлива, самодостатня і може всі свої проблеми вирішити самостійно, без Бога.

 

Смирення – уміння подолати свою гордість у першу чергу перед Богом.

 

Робота з висловами.

 

“Гордий подібний до яблука, що всередині зогнило, а зверху світить красою... Темнота чужа для світла, а гордий чужий для всякої чесноти” (святий Іван Лествічник).

“Гордість – це наче пухлина від опіку, наповнена поганою рідиною.” (св. Іван Золотоустий).

 

“Поважний монах до мене сказав: “Припустімо, що є дванадцять поганих пристрастей. І якщо ти свідомо полюбиш одну з них – маю на думці гордість - то вона сама заповнить місце одинадцятьох інших” (св. Іван Лествічник).

 

“Гордість –це найбільше з усіх лих” (св. Іван Золотоустий).

 

“Мати всіх лих і бід – пуста слава й гордість” (св. Іван Золотоустий).

 

“Гордість – це вершина зла, корінь і джерело всякого нечестя... Хоча б ми визначалися постом, молитвою, милостинею, чистотою, або якоюсь іншою чеснотою, - все те без смирення розпадеться і згине” (св. Іван Золотоустий).

 

“Зброя лукавого – це гордість. Нею він умертвив Адама. Нею він умертвляє і всіх його дітей. А зброя Господа нашого – смирення” (св. Єфрем Сірійський).

 

Відповіді дітей.

 

Отже, гордість – це корінь великих гріхів і хвороба душі. Ліками від гордості є смирення. Щоб мати смирення, потрібно: довіряти Богові, переживати за свої гріхи, не пишатися нічим добрим, не відповідати злом за зло, нікого не ображати, не дратувати, не засмучувати, самому не ображатися.

 

  1. Як стати смиренним

 

Робота з оповіданням

                                             Вибори старости

На класних зборах шестикласники обирають старосту. Першим виступає Юрко. “Я знаю, дорогі друзі, що вас найбільше цікавить, - запевняє він. – Тому я буду постійно організовувати футбольні матчі, походи в ліс, відвідування кінотеатрів”.

“Хочу підтримати кандидатуру Юрка , - додає його найкращий друг Миколка. – Він справді все уміє. Коли ж кожну справу робитимемо разом, порадившись, вислухавши всі думки, жити нам буде дуже цікаво”.

 

Запитання до тексту:

  1. Кого вибирали на класних зборах?
  2. За кого б ви проголосували? 
  3. Хто з них є прикладом гордості, а хто смирення?
  4. Що б ви порадили Юркові змінити у своїй поведінці?

(Бути менш самовпевненим, не хвалитися, не вважати себе кращим за інших).

 

Отже, смирення – уміння подолати свою гордість перед Богом і людьми.

Смирення проявляється у нашій поведінці, у спілкуванні. Від нас з вами залежить чи хочемо ми бути смиренними чи ні.

 

ІІІ. Заключна частина.

  • Що таке гордість?
  • Чому вона є найнебезпечнішим і найстрашнішим гріхом?
  • Хто такі фарисеї і чому вони вважають ідеальним взірцем побожної, праведної людини?
  • Які ліки від гордості ви можете назвати?
  • Чим відрізнялись між собою митник і фарисей?
  • Як стати смиренним?
  • Чим цінне смирення для нас?
  • Чого навчає нас тема про гордість та смирення?

 

Висновок. Сьогоднішня тема нас застерігає від гріха гордості, навчає розвивати в собі чесноти скромності і смирення.

 

Домашнє завдання.

  • Опрацювати матеріал підручника $ 8
  • Вивчити напам’ять ключовий вірш - 1 Петр. 5:5.
  •  Вміти пояснити його значення.
  • Скластити розповіді про гордість і смирення.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Triguba Tanya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Основи християнської етики 6 клас (Жуковський В.Л., Ніколін М.М., Филипчук С.В., Лахман Н.М.)
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
7490
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку