Урок "Співчуття та милосердя"

Про матеріал
Урок з предметів духовно-морального спрямування. Мета уроку ознайомити учнів з поняттями “милосердя” та “співчуття”, навчитись наводити приклади милосердя у вчинках, характеризувати прояви егоїзму у власній поведінці, висловлювати власне розуміння милосердя і співчуття; розвивати навички проявів альтруїзму, відповідальність за свої вчинки; виховати у дітей такі моральні якості, як чуйність до чужого горя, жалість, делікатність. Методи роботи: міні-тест, робота з Біблією, робота з прислів'ями, висловами відомих людей, гра.
Перегляд файлу

Тема: Співчуття та милосердя.

 

Мета: - навчити пояснювати поняття “милосердя” та “співчуття”, наводити приклади милосердя у вчинках, характеризувати прояви егоїзму у власній поведінці, висловлювати власне розуміння милосердя і співчуття;

  • розвивати навички проявів альтруїзму, відповідальність за свої вчинки; 
  • виховати у дітей такі моральні якості, як чуйність до чужого горя, жалість, делікатність.

 

Тип уроку: урок застосування навичок і вмінь.

 

Біблійна основа: Лк. 10:25-37; Лк. 6:36; Мт. 5:7.

 

Ключовий вірш: “Блаженні милостиві, бо помилувані вони будуть”.

                                                                                                       (Мт. 5:7)

 

Основні поняття і терміни: милосердя, співчуття, альтруїзм, егоїзм

 

Обладнання та наочність: Тексти Нового Заповіту для кожного учня, фланелограф, роздатковий та ілюстративний матеріал.

 

Міжпредметні зв’язки: історія, історія української культури, етика, психологія.

 

Література до уроку: Новий Заповіт /пер. проф. І. Огієнка /- . К., 2002. Етика: курс лекцій. – К.: Либідь, 2001;

Українська та зарубіжна культура. – К.: т-во “Знання”, КОО 2001.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Вступна частина.

 

Вітання.

Налагодження контакту з класом.

 

ІІ. Актуалізація знань.

 

Вч.: за допомогою міні-тесту дайте правильну відповідь.

 

  1. Збирач податків у євреїв – 

а) податківець;

б) касир;

в) митар.

 

  1. “Побілені гроби” – це...

а) лицеміри;

б) покірні люди;

в) гроби у великодньому часі.

 

  1. Які чесноти ведуть до подолання гордості:

а) хитрість;

б) смирення;

в) впевненість.

 

  1. Через притчу про митаря і фарисея Ісус Христос запрошує нас:

а) бути правдивим перед Богом і перед самим собою, бо Христос приймає кожну людину такою, якою вона є;

б) пізнавати і визнавати свої власні немочі, пам’ятаючи про Боже милосердя і прощення;

в) відкидати будь-яку думку, що породжує агресивне і недоброзичливе ставлення до інших.

 

 

Повідомлення теми, мети уроку та очікуваних навчальних  результатів.

 

 

 

ПЛАН

  1. Що таке справжнє милосердя.
  2. Як проявляти співчуття.
  3. Кого називають альтруїстом, а кого егоїстом.
  4. Як співчувати і проявляти милосердя словом і ділом.

 

ІІІ. Основна частина.

 

1. Що таке справжнє милосердя.

 

Вч.: Діти, відкриймо Біблію і прочитаймо слова, які звернені до нас: “Будьте ж милосердні, як і Отець ваш милосердний!” (Лк 6:36)

Поміркуймо, як ви розумієте слово “Милосердя”?

     Відповіді дітей.

 

Вч.: Чи можемо ми вважати милосердними тих людей, які діляться своїми знаннями, своїм досвідом? Чому?

 

Вч.: Про милосердних людей ми чуємо, що вони особливі.

Скажіть будь-ласка, що особливого в цих людях?

Вчитель скеровує учнів до правильної відповіді.

 

Вч.: Справді, особливим в таких людях є любляче серце.

 

 

Робота в парах.

 

Вч.: Кожен із вас отримає прислів’я або вислови про милосердя. Завдання, яке стоїть перед вами, зачитати і пояснити наведені цитати, вислови за допомогою уявного мікрофону.

Вчитель роздає учням листочки з прислів’ями, цитатами, висловами.

 

“Милосердя – це сила, яка здатна захистити те, що беззахисне”.

(Г.Честертон, письменник ХІХ – ХХ ст.).

 

“Справжнє милосердя – це бажання приносити користь іншим людям, не думаючи про винагороду”. (Г.Келлер, німецький педагог ХІХ – ХХ ст.).

 

“Милосердя – це передавання всім людям того, що зробив кожний, це доброта в усій її красі, це гармонійний рух душі”. (А. Франс, французький письменник ХІХ – ХХ ст.).

 

“Милосердя полягає не стільки в речовій допомозі, скільки в духовній підтримці ближнього.” (Л. Толстой, російський письменник ХІХ – ХХ ст.).

 

“Милосердя ніколи не втрачається; воно може бути зустрінуте невдячністю, воно може нічого не дати тому, для чого було призначено, і все ж таки воно здійснює свою працю, роблячи серце того, хто його здійснює, прекраснішим і досконалішим”. (К. Мцідлтон, англійський мислитель ХVІІ-ХVІІІ ст.).

“Подумай, чи іскра, що впала в море, може світитися? Яка маленька іскра у відношенні до моря, такий маленький і гріх у порівнянні до Божого милосердя. Власне навіть не так, а в сильнішому ступені тому, що море, яке б велике воно не було, все таки має межі, а Боже милосердя безмежне.” (Св. Іван Золотоустий Про покаяння 8).

 

“Боже милосердя завжди готове прийняти тих, які щиро каються.” (Св. Василій Великий К Пр.16).

 

 “Я милосердя хочу, а не жертви”. (Мт 9:13). 

 

“Будьте ж милосердні, як і Отець ваш милосердний!” (Лк 6:36).

 

Вч.: Отже, милосердя  - чеснота, завдяки якій людина допомагає іншій не з вигоди, а з внутрішньої душевної потреби.

 

Скерована розмова

 

Робота з Біблією.

Лк 10: 25-37.

“І підвівсь ось законник один, і сказав Його випробовуючи: “Учителю, що робити мені, щоб вічне життя осягнути?” Він же йому відказав: “Що в Законі написано, як ти читаєш?” А той відповів і сказав: “Люби Господа Бога свого всім серцем своїм, і всією душею своєю, і всією силою своєю, і всім своїм розумом і свого ближнього, як самого себе.” Він же йому відказав: “Правильно ти відповів. Роби це – і будеш жити.”

А той бажав сам себе виправдати, та й сказав до Ісуса: “А хто то мій ближній?” А Ісус відповів і промовив: “Один чоловік ішов з Єрусалиму до Єрихону, і попався розбійникам, що обдерли його, і завдали йому рани, та й утекли, покинувши ледве живого його. Проходив випадком тією дорогою священик один, побачив його і проминув. Так само й Левит надійшов на те місце, поглянув – і теж проминув. Проходив же там якийсь самарянин, та й натрапив на нього, і, побачивши, змилосердився. І він підійшов, і обв’язав йому рани, наливши оливи й вина. Потому його посадив на худобину власну, і приставив його до гостиниці, та й клопотався про нього. А другого дня, від’їжджавши, вийняв він два динарії, та й дав їх господареві й проказав: ”Заопікуйся ним, а як більше що витратиш, - заплачу тобі, як вернуся.” Котрий же з цих трьох – на думку твою – був ближній тому, хто попався розбійникам?” А він відказав: “Той, хто вчинив йому милість”. Ісус же сказав йому: “Іди – і роби так і ти!”

 

Питання до притчі.

 

  1. З якого і в яке місто йшов чоловік, якого побили розбійники?
  2. Що зробили з тим чоловіком злі люди?
  3. Хто проходив тією дорогою?
  4. Чому самарянин допоміг пораненому?
  5. В чому проявлялося його милосердя?
  6. Котрого з подорожніх можна назвати ближнім постраждалому?
  7. Хто може бути нашим ближнім?
  8. Який висновок ви можете зробити з цієї притчі?

 

 Вч.:

Юдеї і самаряни були ворогами через те, що по-різному поклонялись Богу. Ворожнеча доходила до того, що юдеї і самаряни не розмовляли, не їли за одним столом, не допомагали один одному. Тому притча про милосердного самарянина – це притча про милосердного ворога. Зміст притчі той, що твій ближній – це не тільки близька людина, а кожен, хто потребує твоєї допомоги, навіть твій ворог.

 

2. Як проявляти співчуття.

 

Вч.: Закінчіть прислів’я:

  • Не так вже боляче буває ... (коли вам хтось та співчуває)

 

Вч.: Як ви розумієте слово “співчуття”?

     Відповіді дітей.

 

Співчуття – жаль до ближнього, прагнення підтримати його і допомогти.

 

Робота з підручником (с.115).

 

Біля входу до великого храму каліка кожного дня просив милостиню. Священнослужитель щодня щось клав у його покриту струпами руку. Але одного разу священик нічого при собі не мав. Він просто потиснув каліці руку і сказав: “Вибач, друже, сьогодні мені нічого тобі дати”. А нещасний чоловік аж прояснів: “О, мій пане, сьогодні ви дали мені найбільше”.

                                                                                                (За В. Семчуком)

 

Питання до розповіді.

 

  1. Що просив біля храму каліка?
  2. Чи проявляв співчуття священнослужитель до хворого?
  3. Чи можна назвати вчинок священнослужителя виявом милосердя?
  4. Чого найбільше бракувало бідному каліці?

 

Отже, співчувати – це здатність розуміти інших, вміння поставити себе на місце іншої людини. Часто найкраще втішення – це присутність поруч.

 

 

3. Кого називають альтруїстом, а кого — егоїстом.

 Ви часто чуєте, що одних людей називають альтруїстами, а інших — егоїстами.

Вч.:  Альтруїстом називають людину, яка безкорисливо піклується про інших, турботлива,  щира, дбає про людей.

Вч.: Наведіть приклади із життя, з історії проявів альтруїзму.

Відповіді дітей.

Вч.: Святий Миколай (заступається за покривджених), свята Тереза (допомагала бідним), Степан Руданський (лікував бідних безкоштовно), Юрій Федькович (був “народним“ адвокатом, безкоштовно захищав селян, роздавав своє майно).

Вч.: Чи можемо милосердя вважати проявом альтруїзму?

Відповіді дітей: Так.

Вч.: Кого називають егоїстом?

Відповіді учнів: Людина, яка нехтує інтересами інших, заради власних.

Вч.: Як перемогти прояви егоїзму?

Відповіді учнів: Працювати над своїм характером, почати робити добрі справи.

Вч.: Ким би ви хотіли бути в житті: альтруїстом чи егоїстом? Чому?

Відповіді дітей.

Вч.: Отже. Робити добро людям приємно. Ті люди, які роблять добро іншим називаються альтруїстами, а котрі лише собі – егоїстами.

 

4. Як співчувати й проявляти милосердя словом і ділом.

 

Вч.: Навколо нас живе безліч людей, яким необхідна допомога та співчуття. Проведемо гру, яка допоможе нам оцінити, наскільки ми розуміємо поняття “милосердя” і “співчуття”.

 

ГРА “ЗРОБИ ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР”

 

Вчитель називає різні дії людей, а учні оцінюють їх. Якщо названа дія є милосердям - учні плескають в долоні, коли ні – нічого не роблять.

  • Усяка добра справа.
  • Позичити гроші під проценти.
  • Дати води спраглому.
  • Дати списати задачу з математики.
  • Прибрати каміння з дороги.
  • Підказати товаришу, який відповідає біля дошки.
  • Показати людині дорогу.
  • Посміхнутись, дивлячись в обличчя.
  • Поступитись місцем старшій людині в транспорті..

 

Цікаво знати.

 

Вч.: Хорошим прикладом співчуття для нас є мати Тереза з Калькутти, що в Індії. Вона є для нас надзвичайним прикладом співчуття і милосердя. Народилась Тереза у звичайній сім’ї. Вона вирішила присвятити себе богові і пішла до монастиря. Але, спостерігаючи за стражданнями людей, вона зрозуміла, що не може спокійно молитися, коли навколо стільки людей, які потребують її допомоги. Вона об’єднала кількох сестер і вони почали займатися справами милосердя. Спочатку вони хоронили бідних, які після смерті просто лежали на вулиці. Пізніше вони почали допомагати тяжкохворим бідним. Далі Тереза відкрила притулок для жебраків. Сьогодні послідовниці матінки Терези линуть  у всі куточки світу, де тільки люди потребують допомоги: туди де війни, природні катаклізми (повені, урагани, землетруси), епідемії хвороб. Вони безкорисливо надають людям свою допомогу.

Звісно, не всі можуть стати такими, як Тереза. Озирніться навколо себе: в сім’ї, в школі, серед друзів завжди знайдуться ті, хто потребує вашого милосердя та співчуття.

 

Вч.:  Послухайте кілька прикладів, коли треба проявити співчуття словами або вчинками і дайте поради учасникам цих випадків.

 

І. Ваш друг, який упродовж останніх чотирьох тижнів готувався до ЗНТ, зазнав невдачі.

 Що ви скажете йому, чи зробите?

Відповіді дітей.

 

ІІ. Ви дізнались, що мама вашого товариша потрапила у важку автокатастрофу. Зараз вона в лікарні.

 Що ви скажете, чи зробите?

Відповіді учнів.

 

ІІІ. Вашу подругу покинув хлопець, якого вона вважала найкращим. На вашу думку, він був грубим та пихатим.

 Що ви скажете, чи зробите?

Відповіді учнів.

 

 

Вч.: В наш час багато людей потребують співчуття та милосердя, а особливо - люди, які мають фізичні вади – сліпі, каліки, також діти, від яких відмовились батьки.

 

Які кроки співчуття та милосердя по відношенню до таких людей можете зробити ви?

Відповіді учнів:

Подарувати іграшки в дитячий будинок, дати хліба голодному, навіть повісити годівнички для птахів.

 

Вч.: Давайте зараз спробуємо відчути себе на місці людей, які мають фізичні вади.

І. Напишіть своє ім’я лівою рукою.

ІІ. Спробуйте розв’язати взуття однією рукою.

ІІІ. Спробуйте щось написати з заплющеними очима.

 

Вч.: Чи легко було справитися з цими завданнями?

Відповіді дітей:

Очевидно , що люди з фізичними вадами потребують нашої допомоги.

 

Вч.: Людина покликана жити так, щоб дбати не тільки про себе, але приносити користь іншим. Робити добро, допомагати – це робить вас щасливими і красивими. Зроблене добро завжди повертається до вас винагородою.

 

ІV. Заключна частина.

  • Що таке милосердя?
  • Чому самарянин у притчі названий милосердним?
  • Як виявив самарянин співчуття і милосердя до пораненого?
  • Чим актуальна ця притча для нас сьогодні?
  • Чому навчає нас притча про милосердного самарянина?
  • Чим альтруїст відрізняється від егоїста?

 

Висновок.

Роблячи добро іншим, ми, насамперед, допомагаємо собі – стаємо більш милосердними, люблячими. Як наша одна рука допомагає іншій, так і люди повинні допомагати один одному. Притча про милосердного самарянина нагадує нам про те, що коли людина потребує допомоги, наш християнський обов’язок - допомогти, незалежно від її національності, від кольору її шкіри, віросповідання.

 

V. Домашнє завдання.

 

Складіть невеличкий твір-роздум на тему: Моє милосердя починається з моєї сім’ї. Напишіть, які справи милосердя ви можете робити для своїх ближніх. 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Основи християнської етики 6 клас (Жуковський В.Л., Ніколін М.М., Филипчук С.В., Лахман Н.М.)
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
4563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку