Тема. Узагальнення й систематизація знань із теми «Складносурядне речення».
Мета уроку:
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів про складносурядні речення та зв’язок їх частин, удосконалювати вміння обґрунтовувати вживання розділових знаків та застосовувати на практиці набуті теоретичні знання з використанням можливості вираження складних речень.
Розвиваюча: розвивати комунікативні навички, концентрацію, творче мислення, розвивати соціальні, комунікативні та загальнокультурні компетенції.
Виховна: сприяти формуванню загальнолюдських цінностей, почуття відповідальності, самоорганізації.
Тип уроку: узагальненння й систематизація вивченого.
Обладнання: ілюстрації
Перебіг уроку.
І. Організація навчальної діяльності учнів.
Налаштування на роботу.
З’ясування емоційного стану учнів (графічно)
готовності до уроку,
готовності до співпраці в групі.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Дорогі учні! Сьогодні наш урок обрамлений теплом, світлом і ароматом весняних квітів. Весна — час оновлення та розквіту природи, і вона також принесла до нашого класу атмосферу свіжості та веселощів. Серед краплинок дощу та першого тепла ми сьогодні розгорнемо чарівні сторінки наших знань і зосередимо увагу на темі "Складносурядне речення".
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку і визначення цілей.
- Мета нашого уроку — не лише узагальнити вже засвоєні знання про складносурядні речення, але й поглибити їх розуміння, розвиваючи навички правильного використання розділових знаків та творчого підходу до побудови складних структур. Від вас, учні, очікується не лише аналіз, але й власна творчість у виявленні особливостей складносурядних речень. Ми також акцентуємо увагу на розвитку ваших комунікативних навичок, збагачуючи дискусію і сприяючи активній участі у процесі навчання. Тримаючи в центрі нашої уваги загальнолюдські цінності, ми прагнемо створити атмосферу взаєморозуміння та взаємопідтримки, що допоможе вам не лише освоїти тему, але й відчути себе часткою великого та дружного колективу. Таким чином, наш урок — це не лише навчання, а й досвід, що збагатить ваш світ інтелекту та навичок. Починаймо нашу захоплюючу подорож у світ складносурядних речень разом із весняною енергією та відкритими серцями до нового знання!
-
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Випишіть складносурядні речення. За якими ознаками ви визначили вид складного речення?
Весна розцвітає яскравими квітами, і птахи радісно співають вранці. Хоча весняні дощі приносять вологість, але вони також очищають повітря від бруду і освіжають атмосферу. Сонце зігріває землю, і дерева відгукується теплом, їхні пагінці розцвітають в ніжних листках. Якщо вранці весняна прохолода, то вдень тепле сонце ласкаво обігріває нас своїми променями. Весняний вітер легко грає в гілках дерев, аромат квітучих кущів надихає на нові подорожі і враження.
ІV. Повторення та узагальнення теми «Складносурядне речення» https://www.youtube.com/watch?v=zLF7eYxVo8g
Підглядайка: Складносурядне речення - це речення, частини якого рівноправні за смислом і поєднані сурядним зв'язком за допомогою сурядних сполучників: Завірюха стугоніла, вила, а мороз гострив свій білий ніж (І.Драч).
- Частини складносурядного речення з'єднуються сполучниками сурядності:
Мовознавча гра «Так чи ні».
Учні відповідають так чи ні, свій вибір аналізують.
- Кому ставимо, коли частини речення виражають одночасність.
- Тире ставимо за умовою, коли частини речення виражають швидку зміну подій.
- Кому поставимо, якщо частини речення значні за обсягом.
- Кому ставимо, коли частини речення далекі по змісту.
- Тире ставимо при умові , якщо у другому реченні висновок або наслідок дії першого.
Попрацюй з Робочими аркушами https://www.liveworksheets.com/w/uk/ukrainska-mova/233078
Творче завдання для учнів: "Квітковий сюжет"
- Оберіть три весняні квіти: тюльпани, маки, чи лілії. Напишіть складносурядні речення, використовуючи різні види сполучників (розділові, єднальні, протиставні).
Створіть квітковий сюжет, у якому ці квіти грають головні ролі.
Поради: розгляньте особливості кожної квіти та її символіку. Включіть до квіткового сюжету весняні явища та природні події. Намагайтеся використовувати різні типи складносурядних речень. Приклади: "Тюльпани танцюють на весняному вітрі, а їхні квітки розцвітають у всі кольори веселки." "Лілії зацвітають під першими променями сонця, та маки відзначають свій прихід яскравими і виразними барвами." "Маки співають свою пісню про кохання, але тюльпани висловлюють свою гордість у своїх гордих стеблах."
V. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Завдання 1. Попрацюйте у парах. Обговоріть, як часто ви слухаєте музику? Коли зазвичай ви це робите? На яких платформах? Яким жанрам надаєте перевагу?
Завдання 2. Прочитайте текст. Визначте його стиль, тему та ключові слова.
Завдання 3. Дайте відповіді на питання.
Завдання 4. Випишіть із тексту 5 складносурядних речень. Підкресліть граматичні основи, накресліть схеми речень. Поясніть розділові знаки.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 5. Відредагуйте сполуки слів. Із трьома сполуками (на вибір) складіть і запишіть 3 складносурядні речення.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Розставте розділові знаки у складносурядних реченнях. Підкресліть граматичні основи.
Завдання 7. Проаналізуйте запропоноване зображення. Про що свідчать такі результати рейтингу? Яка тематика пісень переважає? Чи слухаєте ви такі пісні?
Завдання 8. Опираючись на опрацьований матеріал і власний досвід, напишіть статтю до шкільного блогу на тему «Роль музики для сучасного слухача». У текст уведіть 5 складних речень, 2 вставних слова.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VІ. Рефлексія для учнів
VІІ. Домашнє завдання: "Створення складносурядних речень відкритої структури" Оберіть тему: Весняні квіти, подорож, шкільні заходи, сімейне свято, літні пригоди тощо. Напишіть 3-5 складносурядних речень відкритої структури, використовуючи вказані ознаки: забезпечте вільний порядок предикативних частин. Застосуйте однотипно побудовані предикативні частини зі значенням одночасності. Використайте будь-яку кількість предикативних частин. З'єднайте частини за допомогою єднальних або розділових сполучників. Обгрунтуйте свій вибір: поясніть, чому обрані ознаки відкритої структури відображаються у ваших реченнях. Спробуйте зробити ваші речення живими та емоційними, використовуючи різноманітні образи та літературні засоби