Тема. Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України
Мета: з’ясувати особливості соціально-економічного розвитку Наддніпрянської України початку ХХ ст. та визначити основні тенденції та суперечності індустріальної модернізації на українських землях; сформувати поняття про концентрацію виробництва та монополізації економіки; розглянути діяльність промисловців-меценатів та розвиток кооперативного руху; розвивати навички роботи з картою, вміння аналізувати інформацію та робити аргументовані висновки; виховувати та формувати ціннісне ставлення до історичного минулого власної держави
Основні дати: 1900-1903рр., 1904-1908рр., 1908-1913рр в Україні.
Основні поняття: модернізація, «концентрація виробництва», монополія, монополізація економіки, синдикат, кооперативний рух.
Обладнання: карта, підручник Пометун О.І. «Історія України», дидактичні та роздаткові матеріали, ноутбук.
Тип уроку: урок формування компентностей.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна і громадянська компетентності.
Предметні компетентності: просторова, логічна, інформаційна.
Змістові лінії: «Громадянська відповідальність»
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Забезпечення мотиваційної готовності
Вітання з учнями.
2. Актуалізація і корекція опорних знань
3. Мотивація навчальної діяльності
На початку 1900-х років після бурхливого промислового підйому настала економічна криза (1900-1903 рр.). Криза зачепила економіку більшості капіталістичних країн – це був світова криза. Економічні кризи неминуче призводять до скорочення виробництва, зростання безробіття, погіршення становища народних мас. У Російській імперії економічна криза характеризувалася гострим і затяжним характером, що пояснювалося, перш за все, наявністю кріпосницьких пережитків низьким життєвим рівнем населення.
Проблемне запитання: яким чином світова економічна криза відобразилася на соціально-економічному розвитку українських земель Наддніпрянської України, які входили до складу Російської імперії?
ІІ. ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Повідомлення теми, мети і плану уроку, постановка проблемного питання
Тема уроку. Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Повідомлення мети і завдань уроку, складання плану уроку:
1) Індустріальна модернізація. Монополізація.
2) Регіональна спеціалізація сільського господарства. Розвиток кооперативного руху
3) Українські-промисловці-меценати ХІХ – початку ХХ ст.
2. Визначення очікуваних результатів:
Після цього уроку учні повинні:
ІІІ. ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення
1) Індустріальна модернізація. Монополізація.
Робота текстом, таблицею та ілюстраціями підручника: проаналізуйте таблицю «Структура промислового виробництва України 1912 р.» (ст.185) та фотографії початку ХІХ (ст. 186) та користуючись текстом пункту 1 параграфа 27 на ст.185 дайте відповіді на запитання.
- Які галузі переважали в структурі промислового виробництва України? З чим це пов’язано?
- Завдяки якій галузі харчова промисловість мала один із найвищих показників валової продукції (36,2%). Чому?
Формулювання висновку про галузі, на яких трималася промисловість українських земель та причини їх розвитку.
Робота з текстом підручника: опрацюйте текст підручника (§27, ст.186) та складіть схему в зошит за наведеним планом :«Економічна криза 1900-1903 рр. → процеси→ наслідки».
Вже на початку XX ст. Україна за рівнем концентрації промислового виробництва в основних галузях була не тільки лідером Російської імперії, а й посіла одне з перших місць у світі.
Робота з картою: спираючись на карту 6 (атлас карт) охарактеризуйте особливості «концентрації виробництва» на українських землях:
Концентрація промислового виробництва підготувала ґрунт для процесу монополізації промислових підприємств. Утворення монополій почалося спочатку саме у найбільш "концентрованих" галузях – металургійній, кам'яновугільній, залізорудній та ін.
Робота з термінами: запишіть у зошит визначення наступних термінів:
Монополія –
Монополізація економіки –
Монополізація промислового виробництва зумовила виникнення синдикатів. На початку століття виростають синдикати "Продвагон" (1901), "Продамет" (1902), "Трубопродажа" (1902), "Гвоздь" (1903). Це були досить могутні об'єднання.
Найбільшою з них був заснований у 1901 р. синдикат «Продамет» — товариство для реалізації продукції металургійних заводів. Він давав 75% листового заліза Російської імперії і у 1904 р. контролював 60% видобутку кам’яного вугілля Донбасу.
2) Регіональна спеціалізація сільського господарства та розвиток кооперативного руху
Робота в групах: опрацюйте текст параграфа (пункт 2, с.187) та виконайте наступні завдання:
Група 1: Яке місце займало сільське господарство в Україні на початку ХХ ст. Вкажіть зміни, які сприяли його розвитку?
Група 2: Осередком вирощування зернових культур була Степова Україна. Вкажіть, які культури переважали на Правобережжі (й частково на Лівобережжі)? На вирощування якої культури спеціалізувались Чернігівська та Полтавська губернії? На які культури припадало 90% усіх посівних площ України?
Група 3. Порівняйте господарювання поміщика з Правобережжя та поміщика-степовика? Вкажіть основні відмінності. Яке господарство було більш ефективним?
Розповідь учителя про кооперативний рух
Під кінець XIX — на початку XX ст. в Україні широкого розмаху набула організація різного роду кооперативів як одного із засобів у піднесенні економічного рівня серед населення. Поява кооперативного руху була відповіддю на нагальні потреби розвитку селянського господарства. Недостатнім вважалося щось виростити, треба було ще й вигідно продати, аби потім купити необхідне для життя в селі.
Перша споживча кооперація була заснована в 1866 р. у Гадячі на Полтавщині.
1894 року Микола Левитський (1859-1934) почав організовувати хліборобські спілки — артілі, переважно в Херсонській губернії. Його підтримали Василь Доманицький, Василь Нагірний та ін. Кооперативний рух поширився усіма українськими губерніями.
Станом на 1908 р. в Україні було створено 572 споживчих товариства, а у 1914 р. — 3 052. Згодом Україна посіла перше місце в тодішній російській імперії за кількістю кооперативів, яких тут налічувалося близько 10 500. Координуванням праці та взаємодопомогою опікувався створений у Києві 1908 р. Союз споживчої кооперації.
Формулювання висновків про основні риси модернізації сільського господарства (укладання схеми):
3) Діяльність промисловців–меценатів
На початку ХХ ст. в українських землях активно розвивалося підприємництво. До підприємництва залучалася частина поміщиків, які створювали на своїх землях товарні господарства, забезпечені сучасною технікою і фахівцями відповідно до обраної спеціалізації (сільськогосподарське виробництво, харчова промисловість тощо). Окремі з них, зосередивши великі капітали, ставали успішними промисловцями та банкірами, як сім’ї Бобринських, Фальц-Фейнів та ін.
У підприємництві успішно утверджувались і представники інших соціальних верств: купці, селяни, ремісники, корчмарі та ін.. Зокрема, із селян походили відомі родини підприємців: Харитоненки, Яхненки, Симиренки, Терещенки та ін.
(Перегляд відео за посиланням: ЦУКРОВІ КОРОЛІ: ТЕРЕЩЕНКИ. 22 серія «Книга-мандрівка. Україна». - Bing video
2. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.
Вправа «Пропущені слова» (§27, с.191 )
1. Заповніть пропуски в тексті, використовуючи подані поняття.
Значний промисловий потенціал Наддніпрянської України не залишався поза увагою ... . Західну буржуазію приваблювали величезні ... , дешева ... , висока ..., ринок ... . Французький, бельгійський, англійський та німецький капітали були головними у ... . Така ситуація гальмувала і деформувала не лише ... українських земель, а й обох імперій, адже ... витіснявся з ринку, а значну частину прибутків, одержаних від монопольних цін та державних військових замовлень, вивозили ... . Поняття: місцевий виробник; кам’яновугільна; залізорудна та металургійна промисловість; норма прибутку; природні багатства; іноземний капітал; робоча сила; збут; підприємницька діяльність; економічний розвиток; за кордон.
ІV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
1. Підведення підсумків уроку
Отже, під час сьогоднішнього уроку ми з вами розглянули особливості економічного розвитку промисловості та сільського господарства на початку ХХ ст., Давайте підведемо підсумок, яким чином світова економічна криза 1900-1903 рр. вплинула соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Формулювання висновків про процеси та явища в розвитку промисловості та сільського господарства Наддніпрянської України, що були зумовлені світовою економічною кризою 1900-1903 рр. та їх наслідки на соціально-економічний розвиток краю.
2. Рефлексія діяльності
Вправа «Сходинки успіху» (додаток)
3. Оцінювання навчальної діяльності учнів
4. Інформування про домашнє завдання.
Опрацювати §27_. Заповнити таблицю «Благодійність промисловців-меценатів початку ХХ ст.»
Родина промисловців-меценатів |
Благодійні заходи |
Родина Терещенків |
|
Родина Ханенків |
|
Родина Харитоненків |
|
Родина Симиренки |
|
СХОДИНКИ УСПІХУ
Я можу оцінити значення модернізаційних процесів економічного розвитку Наддніпрянської України на соціальне становище населення
Я можу пояснити причини монополізації промислових підприємств та кооперативного руху в сільському господарстві, вказати цих явищ на розвиток господарства Наддніпрянської України
Я можу охарактеризувати основні риси модернізації промислового та сільськогосподарського розвитку Наддніпрянської України на початку ХХ ст.
Я вмію показувати на карті регіони концентрації основних промислових підприємств та вирощування сільськогосподарських культур Наддніпрянської України на початку ХХ ст.;
Я розумію поняття «модернізація», «концентрація виробництва», «монополізація економіки», «кооперативний рух»;
Я можу назвати найбільш розвинені галузі промисловості та сільського господарства Наддніпрянської України на початку ХХ ст.;