План – конспект уроку «Спеціальної технології»
Група АСЗ – 17
Професія: Слюсар з ремонту автомобілів
Тема програми № 4: Будова автомобілів
Тема уроку № 27: Кривошипно-шатунний механізм
Мета заняття: вивчити будову кривошипно-шатунного механізму карбюраторного і дизельного двигунів.
Обладнання: плакати з будови кривошипно-шатунного механізму, двигун в зборі, деталі кривошипно-шатунного механізму.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Проводиться за таким планом.
1. Призначення та загальна будова кривошипно-шатунного механізму.
2. Нерухомі частини.
3. Рухомі частини.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
ІV. Заключна частина.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина.
Мотивація навчальної діяльності.
Коротке повторення минулої теми за питаннями: призначення та типи двигунів, основні частини двигуна, параметри роботи двигуна, робочий цикл чотиритактного карбюраторного та дизельного двигунів, багатоциліндрові двигуни.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Призначення і загальна будова кривошипно-шатунного механізму.
КШМ сприймає тиск газів під час згорання робочої суміші і перетворює прямолінійний зворотно-поступальний рух поршнів в обертальний рух колінчастого вала.
В КШМ входять:
2.Нерухомі частини.
Блок-катер – базова деталь двигуна. Блок відливають з алюмінієвого сплаву (ЗМЗ-53) або з чавуну (ЗИЛ- 130, ЯМЗ-238, КамАЗ-740).
До передньої частини 2 блока кріпиться кришка розподільних шестерень, до задньої 5 – картер маховика, до нижньої 6– піддон картера. Блок має оброблені посадочні поверхні 4 для гільз,1- для вкладишів корінних підшипників, 3- для втулок розподільного вала.
Гільзи циліндрів 3 вставляють у гнізда блока й ущільнюють знизу мідними або гумовими кільцями 4, а зверху – металоасбестовими прокладками 1. Гільзи “мокрі” (вони омиваються охолоджувальною рідиною).
Головки циліндрів 2 за допомогою шпильок 5 кріпляться до блоку циліндрів 6. В головці знаходяться камери згорання, сідла і направляючі втулки клапанів, гнізда під свічки (форсунки), канали для охолоджувальної рідини, для підводу пальної суміші, відводу відпрацьованих газів.
У двигунів КамАЗ головки циліндрів роздільні на кожний циліндр.
3. Рухомі частини
Колінчастий вал
Колінчастий вал двигуна ЗИЛ-130 має корінні шийки 5, шатунні шийки 3, щоки 4, противаги 12, фланець 7 для кріплення маховика, масло відбивний буртик, грязевловлювачі 10, закриті пробками. На передньому кінці закріплені шестерня 2 привода розподільного вала, храповик 14, шків 1. Осьові переміщення вала обмежуються стале-бабітовими кільцями 13. Місця виходу вала ущільнюють сальниками. Колінчастий вал має п’ять корінних підшипників. Кришки підшипників 11 кріплять до блока болтами. Маховик 6– чавунний диск з насадженим зубчастим вінцем 8 для запуску двигуна стартером. На зовнішній поверхні маховика КамАЗ-740 знаходиться паз під фіксатор, що використовується для регулювання. Для обертання колінчастого вала у виступах маховика передбачено 12 отворів, рівновіддалених один від одного. Корінні і шатунні вкладиші мають виступи. Виготовлені з стальної стрічки, покритої антифрикційним сплавом.
Шатунно - поршнева група (двигун КамАЗ-740) має таку будову.
1- поршень, 2- стопорні кільця, 3- поршневий палець, 4- шатун, 5- шатунний болт, 6- гайка, 7- кришка шатуна, 8- шатунні вкладиші, 9- маслозйомне кільце, 10- компресійні кільця, 11- втулка верхньої головки шатуна.
Поршні.
Поршень карбюраторного двигуна, виготовлений з алюмінієвого сплаву, має днище 4, ущільнюючу частину (головку) 3, напрямну частину (юбку) 2, бобишки 8 з отворами для встановлення поршневого пальця і канавками 1 для стопорних кілець; канавки 5 для поршневих кілець.
Поршневі кільця.
Кільця – компресійні 6 і маслозйомні 7. Збірне маслозйомне кільце має плоскі кільця, осьовий і радіальний розширювачі.
Кільця на поршень установлюють розрізами (замками) в різні боки.
Кріплення двигуна до рами.
Між опорними лапами двигуна і рамою розміщують гумові подушки. Двигун ЗИЛ-130 має три точки кріплення. Передньою опорою є кронштейн, встановлений під кришкою розподільних шестерень, задніми опорами – лапи картера зчеплення. Від повздовжнього зміщення двигун утримує тяга, яка з’єднується з поперечиною рами.
ІІІ. Заключна частина
Дайте відповіді на питання:
ІV. Заключна частина.
Підведення підсумків уроку
Видача домашнього завдання