Спільнокореневі слова. Корінь слова.
(урок – дослідження для учнів 3 класу)
Мета і завдання: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів;
вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; працювати в групах, в парах;
розвивати у дітей мовлення, мислення, вміння аналізувати, зіставляти; збагачувати словниковий запас;
виховувати працьовитість.
Обладнання : екран, слайди, картки, таблиці, мульт - герой.
Тип уроку: Урок нових знань
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок!
Будем гарно працювати,
Щоб почути у кінці,
Що у вашім третім класі
Діти просто молодці!
2. Девіз уроку.
Добре того навчати, хто хоче все знати.
3.Передбачення.
- Яким би ви хотіли бачити наш урок?
(Цікавим, розвиваючим, плідним,пізнавальним).
4. Оцінювання.
- Оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність,
каліграфію.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Каліграфічна хвилинка
ДдДі До Дуду ід од
Дідусь директор дятел
Де руки й охота, там скора робота.
Визначте закінчення в словах охота, робота.
2. Словниковий диктант
Вересень, їжак, заєць, олівець, шептати, ребро, весна, земля, силач, свисток.
3. Робота над віршем.
О. Жуленко «Казка – бувальщина».
Не за синіми морями,
Не за дальніми лісами,
А в Мовляндії - країні
Проживали друзі щирі.
Корінь - сивий дідуган,
Префікс - брат молодший,
Суфікс - справжній молодець,
Закінчення - на кінець.
Всі вони були сусіди,
Жили в злагоді і мирі.
Один одному служили
І слова нові творили.
Стануть дружно усі в ряд,
Вмить до нас заговорять.
І читаєм ми за-ряд-к-а,
А, можливо, це за-гад-к-а.
Як частини слова знаєш,
То слова всі прочитаєш.
- Про які частини слова ти дізнався?
4. Гра «Запитання – відповідь»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми будемо дослідниками і навчимося визначати корінь у ряді спільнокореневих слів.А допоможе нам у цьому казковий герой.А який ви здогадаєтесь почувши та відповівши на питання .(звучить заставка мультфільму губка боб)
- Діти ,чи здогадалися ви хто цей герой?
- То де ж живе цей герой?А яких ще морських мешканців ви знаєте ?
Сьогодні я хочу вас познайомити ще з одним мешканцем морським це краб. В бійці з іншими особинами чи в результаті нападів хижаків краби можуть втратити клешню або ногу, але з часом втрачена кінцівка відростає Краби досить тривалий час можуть перебувати на суші, головне щоб їх зябра залишались вологими, оскільки вони, як і риби отримують кисень з води..(на дошці малюнок)
- Їхало на крабі крабеня,а на крабеняті - крабенятко,а на крабеняткові - крабеняточко. Краб поволеньки повзе на собі сім'ю везе.
- Про кого говориться в реченні?(краб,крабеня, крабенятко, крабеняточко).Як їх можна назвати одним словом?(сім'я). Сім'я – це родина,родичі,люди одного роду .У мові є також слова родичі. Називаються вони однорідні ,споріднені. Записані слова і є споріднені .Давайте визначимо частину,що повторюється у всіх споріднених словах.(краб)Це і є корінь слова. Позначається він так
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над віршем М. Пономаренко «Сніговик»
- Прочитайте виділені слова ; снігу, сніговик, сніговички.
1)Як можна назвати всі ці слова?
2)Чи є в них спільна частина? Як вона називається?
2. Вивчення правила на с.36 (спільнокореневі слова)
Спільнокореневі слова — це слова зі спільним(однаковим) коренем.
3. Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину – корінь.
Мед, медок, медовий, медівник.
Пекар, пекарня, пекти.
Крик, кричати, крикливий.
Море, моряк, морський.
4.Гра «Фотограф» (зоровий диктант)
Спишіть речення (сфотографуйте).
З татком ми садівники.
Сад розводим залюбки.
5. Весела руханка під музику
6. Робота в групах
1 група – вода,(водичка, водяний);
2 група – ліс, (лісок, лісник, лісовий);
3 група – сад, (садок, садівник, садовий).
7. Словниковий калейдоскоп(робота в парах)
Із групи слів, записаних на дошці, виберіть:
1 ряд - слова з коренем «спів»;
2 ряд - слова з коренем «вод»;
3 ряд - слова з коренем «муз».
Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, співак, музичний, водяний.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Алгоритм визначення кореня
Ранкові, лісовик, хмаринка.
2. Вибіркове списування (вправа 85, с.39)
- Прочитайте вірш.
- Випишіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.
Гриби, грибниця, грибочки, грибних.
3. Зробіть звуко – буквений аналіз слова «лісових» - [л’ісових] – 7 б., 7 зв., 3 скл.
4. З’єднайте частини прислів’їв.
Книга вчить не ждуть.
Семеро одного той і має.
Хто дбає, як на світі жить.
VІ. Підсумок уроку
Діти Губка Боб дякує вам за такий цікавий і пізнавальний урок.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 86, с. 39.
Список використаних джерел