Урок "Спільнокореневі слова"

Про матеріал
Урок - дослідження для 3 класу на тему "Спільнокореневі слова. Корінь", за програмою Савченко, по підручнику Захарійчук.
Перегляд файлу

Спільнокореневі слова. Корінь слова.

(урок – дослідження для учнів 3 класу)

Мета і завдання: формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів;

вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; працювати в групах, в парах;

розвивати у дітей мовлення, мислення, вміння аналізувати, зіставляти; збагачувати словниковий запас;

виховувати працьовитість.

Обладнання : екран, слайди, картки, таблиці, мульт - герой.

Тип уроку: Урок нових знань

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1.Пролунав шкільний дзвінок,

Всіх покликав на урок!

Будем гарно працювати,

Щоб почути у кінці,

Що у вашім  третім класі

Діти просто молодці!

2. Девіз уроку.

Добре того навчати, хто хоче все знати.

3.Передбачення.

- Яким би ви хотіли бачити наш урок?

(Цікавим, розвиваючим, плідним,пізнавальним).

4. Оцінювання.

- Оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність,

каліграфію.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Каліграфічна хвилинка

ДдДі  До  Дуду  ід  од

Дідусь директор дятел

Де руки й охота, там скора робота.

Визначте закінчення в словах охота, робота.

2. Словниковий диктант

Вересень, їжак, заєць, олівець, шептати, ребро, весна, земля, силач, свисток.

3. Робота над віршем.

О. Жуленко «Казка – бувальщина».

Не за синіми морями,

Не за дальніми лісами,

А в Мовляндії - країні

Проживали друзі щирі.

Корінь - сивий дідуган,

Префікс - брат молодший,

Суфікс - справжній молодець,

Закінчення - на кінець. 

Всі вони були сусіди, 

Жили в злагоді і мирі. 

Один одному служили 

І слова нові творили. 

Стануть дружно усі в ряд, 

Вмить до нас заговорять. 

І читаєм ми за-ряд-к-а, 

А, можливо, це за-гад-к-а. 

Як частини слова знаєш, 

То слова всі прочитаєш.

-  Про які частини слова ти дізнався?

4. Гра «Запитання – відповідь»

  • Що таке закінчення?
  • Як його знайти? 
  • Що називається основою?
  • Як її визначити?
  • З яких частин може складатися основа слова?
  •  Без якої частини основи не буває слова?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ми будемо дослідниками і навчимося визначати корінь у ряді спільнокореневих слів.А допоможе нам у  цьому казковий герой.А який ви здогадаєтесь почувши та відповівши на питання .(звучить заставка мультфільму губка боб)

- Діти ,чи здогадалися ви хто цей герой?

- То де ж живе цей герой?А яких ще морських мешканців ви знаєте ?

Сьогодні я хочу вас познайомити ще з одним мешканцем морським це краб. В бійці з іншими особинами чи в результаті нападів хижаків краби можуть втратити клешню або ногу, але з часом втрачена кінцівка відростає Краби досить тривалий час можуть перебувати на суші, головне щоб їх зябра залишались вологими, оскільки вони, як і риби отримують кисень з води..(на дошці малюнок)

- Їхало на крабі крабеня,а на крабеняті - крабенятко,а на крабеняткові -  крабеняточко. Краб поволеньки повзе на собі сім'ю везе.

- Про кого говориться в реченні?(краб,крабеня, крабенятко, крабеняточко).Як їх можна назвати одним словом?(сім'я). Сім'я  – це родина,родичі,люди одного роду .У мові є також слова родичі. Називаються вони однорідні ,споріднені. Записані слова і є споріднені .Давайте визначимо частину,що повторюється у всіх споріднених словах.(краб)Це і є корінь слова. Позначається він так

 ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота над віршем М. Пономаренко «Сніговик»

 - Прочитайте виділені слова ; снігу, сніговик, сніговички.

1)Як можна назвати всі ці слова?

2)Чи є в них спільна частина? Як вона називається?

2. Вивчення правила на с.36 (спільнокореневі слова)

Спільнокореневі слова — це слова зі спільним(однаковим) коренем.

3. Запишіть усі слова. Позначте у них спільну частину – корінь.

Мед, медок, медовий, медівник.

Пекар, пекарня, пекти.

Крик, кричати, крикливий.

Море, моряк, морський.

4.Гра «Фотограф» (зоровий диктант)

Спишіть речення (сфотографуйте).

З татком ми садівники.

Сад розводим залюбки.

5. Весела руханка під музику

                6. Робота в групах

  • Підберіть спільнокореневі слова до слів:

1 група – вода,(водичка, водяний);

2 група – ліс, (лісок, лісник, лісовий);

3 група – сад, (садок, садівник, садовий).

  • Доведіть, що це - групи спільнокореневих слів.
  • Поясніть значення кожного слова.

7. Словниковий калейдоскоп(робота в парах)

 Із групи слів, записаних на дошці, виберіть:

1 ряд - слова з коренем «спів»;

2 ряд - слова з коренем «вод»;

3 ряд - слова з коренем «муз».

Співати, підводний, музика, водичка, спів, вода, музикант, наспівувати, співак, музичний, водяний.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Алгоритм визначення кореня

  • Прочитай слово.
  • Добери спільнокореневі  слова.
  • Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь.
  • Виділи корінь умовною позначкою.

Ранкові, лісовик, хмаринка.

2. Вибіркове списування (вправа 85, с.39)

- Прочитайте вірш.

 - Випишіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

Гриби, грибниця, грибочки, грибних.

3. Зробіть звуко – буквений аналіз слова «лісових» - [л’ісових] – 7 б., 7 зв., 3 скл.

4. З’єднайте частини прислів’їв.

Книга вчить                    не ждуть.

Семеро одного                той і має.

Хто дбає,                         як на світі жить.

VІ. Підсумок уроку

  • Які цінні думки запам'ятали?
  • Я дослідив…
  • Я вмію…
  • Я можу…
  • Я знаю…
  • Я дізнався…
  • Чи здійснилося ваше передбачення уроку? (Так)

Діти Губка Боб дякує вам за такий цікавий і пізнавальний урок.

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 86, с. 39.

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Навчальна програма для 1 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. Видавничий дім «Освіта» Наказ МОН молодь спорт №664 від 06. 06. 2012р.
  2. Українська мова та читання: підруч. для 3 класу загальноосвіт. навч. закл. з навчанням українською мовою(у 2-х частинах): Частина 1: Українська мова/ Мар’яна Захарійчук. – Київ : Грамота, 2020. – 160 с.

 

 

docx
Додано
28 листопада 2020
Переглядів
4332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку