УРОК "Число їменників"

Про матеріал
Метою цього уроку є навчити дітей змінювати іменники за числами; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до природи, вміння помічати світ навколо себе
Перегляд файлу

 Тема уроку. Слова, що означають один предмет і багато предметів

Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.

 Мета:  вчити змінювати іменники за числами; дати відомості про іменники, що вживаються тільки у формі однини чи тільки у формі множини; вчити доцільно вживати такі іменники у власному мовленні; виховувати любов до  природи, вміння помічати світ навколо себе.

 Тип уроку: комбінований.

         

 

Перебіг уроку

Неба вяне просінь, і мете, мете

                                                Жовтокоса осінь листя золоте.

                                                                                В.Сосюра

 

І. Організаційний етап. 

ІІ. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.

1.  Робота на дошці за картками.

  Розподілити слова за родами:

Картка №1

Чоловічий  рід           Жіночий рід          Середній рід           Спільний рід

Інженер                      майстерність         волосся                    нахаба

Батько                         радість                   ягня                         сирота

Холод                          піч                          сонце                      

Картка №2

Син                              осика                      малювання             тихоня

Сніг                             корова                    кіно                         плакса

Човен                          кімната                   журі

Капрі                           Говерла

 

 2.  Бліц-опитування.

  1. Іменники, що називають професії, посади, які можуть означати осіб чоловічої та жіночої статі належать до ( чоловічого роду).
  2. Іменники на –а, -я, -о, що служать для характеристики осіб чоловічої та жіночої статі належать до ( спільного роду).
  3. Не мають роду іменники, які вживаються лише в ( множині).
  4. Якою граматичною ознакою є рід іменників (постійно).
  5. Назвіть непостійні граматичні ознаки іменників (число, відмінок).

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.

ІV. Робота над вивченням нового матеріалу.

  1. Лінгвістичний експеримент.

ІІ-група

Люди, діти, гуси.                                Людство, молодість, дітвора.

Ножиці, штани,сани.                          Залізо, олово, віск, мед.

Карпати, Суми, Прилуки.                  Хода, читання, хоробрість.

                ІІІ-група

  1. Робота за підручником

Визначити, що означає кожна група іменників і спробуйте поставити їх в однині чи множині, зробіть зі своїх спостережень висновки.

Коментар  учителя

     Робота з таблицею слів

 

    Іменники, що мають дві форми

Іменники, що мають лише одну форму

  однини

множини

або однини

або множини

у лісі

клени

повітря

пахощами

листопад

барви

листі

 

подиху

листки

зменшення

 

вітерця

хмар

сум

 

дудочку

дерева

 

 

листок

коліна

 

 

росинка

віконець

 

 

сонечко

кольорів

 

 

у лісі

 

 

 

світла

 

 

 

зміна

 

 

 

у природі

 

 

 

 

 

3.  Ігрове дослідження-моделювання.

 

У жовтні кожен знає                         та виганяє птахів з гаю

 

Жовтень ходить по краю                 а осіннього дня  не встиг посміхнутися,

                                                            а вже й вечір

 

Весняної ночі не встиг                    з великої хмари малий дощ буває

лягти, а вже й ранок

 

Пояснити значення прислів’їв і приказок. Схарактеризувати речення за будовою: назвати прості і складні речення.

Підкреслити іменники, визначити число.

  1. Гра “Погрупуйте слова”.

Групи отримують конверти з словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:

- ті, що вживаються тільки у формі однини;

- ті, що вживаються тільки у формі множини.

 

Радощі                                         врода

Пестощі                                       Київ

Пахощі                                        Дніпро

Карпати                                      ворота

Ножиці                                        сміливість

Граблі                                          чорнило

Окуляри                                      білило

Коноплі                                       гіпс

Сходи                                          мед

Сани                                           малювання

Сіни

Ясла

 

       5. Робота зі « Словничком третьокласника»

        V.   Систематизація й узагальнення знань.

1. « Яка уява, така й вправа»

2.Робота з мовним матеріалом.

3. Поточний бліц- контроль знань.

6. Підсумок уроку.

1

 

doc
Додав(-ла)
Грішна Наталія
Додано
28 листопада 2020
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку