Урок "Спинний мозок"

Про матеріал
Тема: Спинний мозок. Лабораторне дослідження: вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). Інструктаж із БЖД. Мета: продовжити формувати знання учнів про нервову систему людини; ознайомити із загальною структурою центральної нервової системи та її відділами; розкрити значення будови та функцій спинного мозку; Ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови спинного мозку; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями спинного мозку; продовжити розкривати значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля; розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, уміння працювати з текстом підручника, спостерігати, порівнювати, робити висновки; формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати відчуття відповідальності за отриманні знання та їхнє застосування у повсякденному житті; виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей. Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів: діяльність: розпізнає ( на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови спинного мозку; знання: називає: функції спинного мозку; характеризує: будову спинного мозку
Перегляд файлу

Тема: Спинний мозок. Лабораторне дослідження: вивчення будови спинного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). Інструктаж із БЖД.

Мета:  продовжити формувати знання учнів про нервову систему людини; ознайомити із загальною структурою центральної нервової системи та її відділами; розкрити значення будови та функцій спинного мозку; Ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови спинного мозку; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями спинного мозку; продовжити розкривати значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля; розвивати пізнавальний інтерес, здатність до самостійної та групової аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, уміння працювати з текстом підручника, спостерігати, порівнювати, робити висновки; формувати навички культури спілкування і співпраці; виховувати відчуття відповідальності за отриманні знання та їхнє застосування у повсякденному житті; виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

діяльність: розпізнає ( на малюнках, муляжах, моделях): елементи будови спинного мозку;

знання: називає: функції спинного мозку; характеризує: будову спинного мозку.

Матеріали та обладнання: зошити, підручники, презентація.

Основні терміни та поняття: спинний мозок, спинномозковий канал, вставні нейрони, рефлекторна та провідникова функції спинного мозку.

Тип уроку: комбінований.

План уроку

Хід уроку

I. Організаційний етап.

 Привітання, перевірка присутніх і готовності учнів до уроку. Створення позитивного настрою в класі.

Біологія + Музика

«Музика, створена великими композиторами, має цілющу силу. Як ліки від головного болю пропонуються «Весняна пісня» Мендельсона, «Гуморески» Дворжака.Романтична музика Шуберта, Шумана, Чайковського, Ліста створює відчуття вільного простору. Рок-музика в стилі Елвіса Преслі, «Роллінг стоунз» в невеликій кількості може зняти нервове і м’язове напруження. Але найчудодійнішими для нервової системи є мелодії у Моцарта...» - так описано вплив музики на організм. Застосуйте свої знання й запропонуйте пояснення позитивного впливу музики на нервову систему

II.Перевірка домашнього завдання.

Гра «Біологічний футбол» Учням необхідно дати визначення термінам .Червоний колір – відповідає учень, жовтий – однокласник, зелений – вчитель.

  1.     Нейрон – клітина нервової тканини, структурна одиниця нервової системи.
  2.     Нервове волокно – довгі відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному та спинному мозку.
  3.     Нерв – пучки нервових волокон, що виходять за межі головного і спинного мозку.
  4.     Аксон – довгий відросток нейрона.
  5.     Дендрити – короткі відростки нейрона.
  6.     Нейроглія – міжклітинна речовина нервової тканин.
  7.     Чутливі нейрони - (рецепторні, аферентні) приймають сигнали від рецепторів і передають їх до мозку .
  8.     Рухові нейрони - (ефекторні, еферентні) передають відповідь до робочого органу.
  9.     Вставні нейрони - (проміжні) отримують сигнали від чутливих   і передають їх в межах ЦНС.
  10. Нервова система – найскладніша та найважливіша система керування та зв’язку в організмі людини.
  11. Центральна нервова система – головний та спинний мозок.
  12. Периферична нервова система – нерви, нервові сплетіння та вузли, які відходять від головного та спинного мозку.
  13. Сіра речовина – скупчення тіл нейронів та їхніх коротких відростків.
  14. Біла речовина – скупчення довгих відростків нейронів.
  15. Рефлекс – реакція організму  у відповідь на подразнення, що відбувається за участю нервової системи.
  16.  Рефлекторна дуга – сукупність структур нервової системи, які беруть участь у здійсненні рефлексу.

III.Актуалізація опорних знань

Вправа «Доповни схему»

Схема рефлекторної дуги

Запам’ятайте! 5 ланок рефлекторної дуги: 1 - рецептор – сприймає подразнення і перетворює його в нервовий імпульс, 49 2 - чутливий (доцентровий) нерв – передає збудження до центру, 3 - нервовий центр – збудження переключається з чутливих нервів на рухові (в трьох нейронній дузі є вставний нейрон), 4 - руховий (відцентровий) нерв – несе збудження від центральної нервової системи до робочого органа, 5 - робочий орган – реагує на отримане подразнення.

Прийом «Пригадай»

  • Що таке хребет? – Частина осьового скелету людини.
  • З чого складається хребет? –Хребет складається з хребців.
  • Які відділи має хребет? – 30-34 хребці і 5 відділів: шийний – 7, грудний -12, поперековий – 5, крижовий – 5, куприковий 1-4.
  • Яка будова хребців? – Кожен хребець складається з тіла, дуги та відростків.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Прийом «Дерево припущень»

Хто є основним «помічником» головного мозку? (Спинний мозок.) Ми не замислюємося при кожному кроці, скільки різних м’язів беруть участь у ходьбі і який із них у даний момент треба напружити, а який розслабити. М’язи ніг самі дотримуються послідовності рефлекторних рухів, які ніби введені в їхню програму. Під час ходьби м’язи ніг відпочивають по черзі, а не всі відразу, тому ми рухаємося плавно, а не ривками. Нейрони весь час «прислухаються» до решти частин тіла. Якщо надходять будь-які скарги від серця, вони відразу «сповільнюють» крок, а якщо людина спотикається, у ту ж мить його «підтримують».

Ви запитаєте, до чого тут спинний мозок? На це запитання ви самі дасте відповідь у кінці уроку.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

V.Формування нових знань.

1. Будова спинного мозку.

Розповідь учителя

Ви вже знаєте, що однією зі складових центральної нервової системи людини є спинний мозок.

Яка будова спинного мозку? Спинний мозок розташований у каналі хребта, утвореному дугами хребців. Він має вигляд довгої трубки. У дорослої людини спинний мозок завдовжки 41-45 см і приблизно 1 см завтовшки. Його маса становить усього 30-32 г. Спинний мозок має два потовщення: шийне і поперекове. Ці ділянки відповідають виходу нервів, які прямують до верхніх і нижніх кінцівок.

Починається спинний мозок при основі черепа, де з’єднується з довгастим мозком (структурою головного мозку), а закінчується на рівні другого поперекового хребця пучком нервів, які відходять від нього. Тому він дещо коротший від хребта.

Ви вже знаєте, що від спинного мозку відходить 31 пара спинномозкових нервів. Ділянку, від якої починається певна пара спинномозкових нервів, називають сегментом. У межах спинного мозку розрізнюють сегменти (мал. 140):

• шийні - від них беруть початок 8 пар спинномозкових нервів;

• грудні сегменти - 12 пар;

• поперекові сегменти - 5 пар;

• крижові сегменти - 5 пар;

• куприкові сегменти - 1 пара спинномозкових нервів.

Спинний мозок оточений трьома оболонками: твердою, павутинною і м’якою.

2. Оболонки спинного мозку.

Пошукова робота з підручником

1 варіант — Яка будова і значення твердої оболонки мозку?

2 варіант — Яка будова і значення павутинної оболонки мозку?

3 варіант — Яка будова і значення м’якої оболонки мозку?

Очікувані відповіді учнів

Зовнішня тверда оболонка утворена щільною сполучною тканиною, у деяких місцях зростається з кістками хребта. Павутинна оболонка лежить під твердою — це тонка, щільна пластинка, бідна на нерви і судини. Під павутинною оболонкою лежить м’яка оболонка, яка щільно прилягає до поверхні мозку і заходить у всі заглибини на його поверхні. Вона утворена пухкою сполучною тканиною, містить багато кровоносних судин. Між м’якою і павутинною оболонками утворюється надпавутинний простір, заповнений рідиною, яка відіграє роль лімфи.

 

3.Лабораторне дослідження 

Робота з малюнками

Розповідь учителя

На поперечному розрізі спинний мозок має вигляд овалу. Усередині спинного мозку розрізняють сіру речовину, утворену тілами нейронів. Сіра речовина утворює дві вертикальні колони в правій та лівій половинах спинного мозку. Посередині проходить вузький центральний канал із спинномозковою рідиною. У кожній колоні сірої речовини розрізняють два стовпи — передній і задній. На поперечному розрізі спинного мозку ці стовпи мають вигляд рогів і нагадують літеру Н або метелика.

Сіра речовина спинного мозку утворює з кожного боку по два виступи: короткі і широкі виступи, що йдуть до передньої поверхні мозку, називаються передніми рогами, а в напрямку до задньої поверхні витягуються вужчі — задні роги. У сірій речовині передніх рогів містяться тіла рухливих (відцентрових) нейронів, відростки яких утворюють передній корінець. У задніх рогах розташовані клітини проміжних нейронів, через які здійснюється зв’язок між доцентровими нейронами. Задній корінець утворений волокнами чутливих (доцентрових) клітин, тіла яких розташовуються в спинномозкових вузлах. Через задні корінці збудження передається із периферії в спинний мозок. Це — чутливі корінці. Через передні корінці збудження передається від спинного мозку до м’язів та інших органів. Це — рухові корінці. Зовнішня частина спинного мозку — біла речовина, утворена трактами аксонів, укритих мієліном, які здійснюють двосторонні зв’язки між головним і спинним мозком. У білій речовині лежать волокна чутливих і рухових нейронів, по яких проходить збудження від рецепторів у центральну нервову систему і від неї до різних органів.

Від спинного мозку відходять спинномозкові нерви.

 Пригадайте, яка кількість нервів відходить від спинного мозку.

Ділянка спинного мозку з однією парою спинномозкових нервів називається сегментом. Таких сегментів у спинному мозку 31. Від них відходить 31 пара змішаних спинномозкових нервів, об’єднаних у відділи: 8 шийних, 12 грудних, 5 поперекових, 5 крижових і 1 куприковий.

 Пригадайте, які нерви називаються змішаними.

Кожний нерв починається двома корінцями — переднім і заднім, які утворюють при виході із хребетного каналу один спинномозковий нерв, що йде на периферію.

 

4. Функції спинного мозку.

Спинний мозок виконує дві основні функції: рефлекторну і провідникову.

Робота в парах

Завдання

 У чому полягає:

1-й учень — рефлекторна функція спинного мозку.

2-й учень — провідникова функція спинного мозку.

Після опрацювання учні обмінюються отриманою інформацією.

«Мозковий штурм».

 Чому при ушкодженні спинного мозку стає нерухомою нижня частина тіла?

Заповнення таблиці

Відділи спинного мозку

Що іннервує

Шийний

 

Грудний

 

Поперековий

 

Крижовий 

 

Куприковий

 

 

 

Новини зі світу науки

 

При травмі спинного мозку в людини порушуються зв’язки між нейронами, і тіло втрачає рухливість. 2014 рік приніс надію мільйонам людей, які назавжди прикуті до інвалідних візків. Приводом для оптимізму стали результати досліджень, у рамках яких швейцарські вчені навчили ходити паралізованого щура. Вони вживили гнучкі електроди в спинний мозок гризуна й адаптували параметри електричних імпульсів до нервової системи тварини. У результаті щур зміг не тільки бігати, а й долати різні перешкоди, у тому числі підніматися сходами.

5. Енерджайзер. Вправа «Слон»

Наразі пропоную вправу, яка активізує і балансує всю цілісну систему організму «інтелект - тіло», покращує концентрацію уваги.

Отже, вухо щільно притиснути до плеча. Одночасно витягнути одну руку, як хобот слона, і почати малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля і йдучи вгору проти годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.

Інтригує твердження фахівців, що «Слон» дозволяє виявити приховані здібності і розширити межі можливостей мозку.

6. Порушення діяльності спинного мозку.

Оскільки спинний мозок виконує надважливі функції, можна зробити висновок про те, наскільки серйозні проблеми може спричинити його травмування. Травми хребта та спинного  мозку небезпечні не тільки для здоров’я, але й для життя, особливо коли пошкоджено його шийний відділ. Тоді людина може загинути від зупинки дихання або серця.

Запам’ятайте! Найчастіше травми шийного відділу хребта та спинного мозку трапляються як наслідок пірнання в неглибоку річку з берега вниз головою.

Травми інших відділів хребта і спинного мозку також небезпечні, бо спричиняють паралічі кінцівок і м’язів кишечнику. Кожній людині слід навчитися передбачати та уникати травматичні ситуації, тобто турбуватися про своє здоров’я та життя.

VІ.Узагальнення і систематизація знань.

Гра «Вірю — не вірю».

1. До периферичної нервової системи належать 12 пар черепно-мозкових і 31 пара спинномозкових нервів. (+)

2. У каналі хребта розташований головний мозок. (-)

3. Відділи спинного мозку людини: шийний, грудний, поперековий, крижовий, куприковий.  (+)

4. Вага спинного мозку — більш ніж 50 г. (-)

5. Шийне і поперекове потовщення спинного мозку відповідають місцям виходу нервів, що ідуть до верхніх та нижніх кінцівок. (+)

6. Колінний рефлекс замикається у спинному мозку. (+)

7. Біла речовина розміщена у вигляді метелика в спинному мозку. (-)

8. Кількість сірої речовини збільшується до крижового відділу.(+)

9. Спинний мозок оточують 4 оболонки (-)

10. Тверда оболонка розташована всередині. (-)

11. Мяка судинна оболонка забезпечує живлення спинного мозку. (+)

12. При травмах спинного мозку не порушується його провідність.(-)

 

Вставте в текст пропущені слова.

Спинний мозок має вигляд трубки діаметром ... (10 мм) та завдовжки ... (41–45 см). Він розташований у ... (каналі хребта). Спинний мозок захищений ... (трьома) оболонками: ... (твердою, павутинною та м’якою). У центрі спинного мозку розташований ... (центральний канал), заповнений рідиною — ... (спинномозковою рідиною (ліквором)). У спинному мозку розрізняють ... (білу і сіру) речовини. Сіра речовина розташована ... (навколо спинномозкового каналу). Біла речовина розміщена ... (навколо сірої). Спинний мозок складається з ... (31) сегмента. Від кожного сегмента відходить ... (одна пара нервів). Кожний нерв починається двома корінцями: ... (переднім та заднім). У задніх корінцях розташовані ... (чутливі нейрони), а в передніх — ... (рухові нейрони). Спинний мозок виконує ... (провідну та рефлекторну функції).

Вправа «Сенкан».

Завдання. Складіть сенкан до поняття «Спинний мозок».

Спинний мозок

Захищений, сегментований

Регулює, проводить, з’єднує

Заповнений прозорою спинномозковою рідиною

ЦНС

VІI.Підведення підсумку уроку.

Рефлексія

Вправа «3, 2, 1»

3 факти , які ви дізнались на уроці;

2 питання, які виникли під час уроку або вас зацікавили;

1 взаємозвязок із життям, який ви встановили.

Аргументація оцінок.

VІII.Визначення домашнього завдання.

Опрацювати § 36 с.174 – 177.

Скласти 5 тестових питань формату А.

Індивідуальні та творчі завдання:

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
22 березня 2022
Переглядів
3619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку