Урок узагальнення і систематизації знань учнів 2 класу за темою «Споріднені слова. Корінь слова», метою якого є закріпити вміння розрізняти споріднені слова і слова близькі за значенням, визначати корнь у спільнокореневих словах;розвивати розумові здібності учнів,творче мислення,зв'язне мовлення;виховувати любов до рідного краю,до рідного слова, інтерес і повагу до української культури,традицій,формувати морально-етичні навички.
Українська мова 2 клас
Тема. Закріплення знань з теми «Споріднені слова. Корінь слова»
Мета: Закріпити вміння розрізняти споріднені слова і слова близькі за
значенням, визначати корінь у спільнокореневих словах;розвивати розумові здібності учнів,творче мислення,зв’язне мовлення;виховувати любов до рідного краю,до рідного слова,інтерес і повагу до української культури,традицій,формувати морально-етичні навички.
Тип уроку. Узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: малюнок калини, верби, тополі, дуба, тестові завдання,картки для роботи в групах, таблиця „Чарівне дерево”, плакат „Правила роботи в групах”.
Хід уроку
I. Організаційна частина
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна)
Учитель:
Моя Україна –
Широкі простори:
Поля і левади,
Долини і гори,
Молитви і пісня,
І слово натхненне.
З чого почалась
Україна для тебе?
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
III. Узагальнення і систематизація знань
учнів).
Дидактична гра « Нове слово».
а ) утворення слова з даних букв Е Р А Б В (ВЕРБА)
б )Запис речення
Без верби і ______________________ нема України(пояснення орфограм)
К – красива
А – апетитна
Л – лікувальна
И – симпатична
Н – ніжна, налита
А – акуратна
IV. Виконання творчих вправ і завдань
Я у кожнійдеревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроцімови
Типобачиш мене вслові (Корінь)
і узагальнимо свої знання про корінь і спільнокореневі слова.
На дошці – таблиця „Чарівне дерево”.
Завдання: „посадити” у корені дерева корінь слова „сад”. Спостерігайте,що з нього виросте. Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою.
висадити садівник
посадив садити
пересадив
сад садок
Встаньте, діти, посміхніться,
Землінашійуклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонцяпотягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Завдання. Скласти і записати речення.
Символ, тополя, краси, дівочої.
Струнка, вона, і , красива.
Одна, не любить, рости тополя.
На тополі, тремтить, осиці, як і на, листя.
Повторення правил роботи в групах.
І група (дубовийлисточок)
ІІ група (вербовий листочок)
Малина, сніжок, малинонька, листок, сніговик, малинова, листочок, сніг, листковий.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Верба, вербовий.
ІІІ група (калиновий листочок)
IV група (тополиний листочок)
Казка, …, …, …, … .
Мова, …, …, …, … .
Запоріжжя, запорошений, запорожець, запорізький.
Малювання, малюк, малювати, малюнок.
Весна, весняний, весело, веснянка.
„Групавирішила,щопрезентувати роботу буду я…”
Слова,які мають однакову спільну частину називаються
а) спільнокореневими;
б) головними;
в) другорядними;
г) залежними.
Спільна частина споріднених слів називається
а) членом речення;
б) присудком;
в) коренем;
г) закінченням.
Корінь – це…
а) спільна частина споріднених слів;
б) відокремлена частина споріднених слів;
в) слова, близькі за значенням;
г) однакова частина у всіх словах.
Щоб визначити у слові корінь, треба
а) дібрати до нього кілька споріднених слів;
б) визначити спільну частину в усіх словах;
в) дібрати споріднені слова і визначити у них спільну частину;
г) змінити слово.
а) малює;
б) малюнок;
в) малюк;
г) розмальовка.
6. Підкресли у тексті споріднені слова
Квітню мій заквітчаний,
Місяць – квітничок.
Виший мені, квітню,
Цвітом рушничок.
V. Підсумок уроку
Гра „Чарівний м’яч”
Учитель кидає м’яч учневі і говорить: „Слово”. Той промовляє слово, яке стосується теми уроку. Наприклад: „Корінь”. Учень кидає м’яча іншому учню та говорить: „Речення”. Другий учень, отримавши м’яча, говорить речення з цим словом. Наприклад: „Корінь − спільна частина споріднених слів”. Склавши речення, учень кидає м’яча будь-кому з однокласників, який має скласти питання до цього речення. Наприклад: „Які слова називаються спільнокореневими?” Запитуючи, він кидає м’яч четвертому учню, який має дати відповідь на питання.
Учитель: Молодці! Мені сподобалась ваша робота на уроці. Сподіваюсь: ви тепер будете пам’ятати, що верба, калина, тополя, дуб – це дерева-символи нашої України.
VI. Домашнє завдання
Повторити правила, написати зв’язне висловлювання про квіти-символи нашої України, використовуючи спільнокореневі слова.