Урок "Спосіб життя первісних людей"

Про матеріал

визначити основні періоди в історії первісності; характеризувати форми господарювання первісної людини; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «палеоліт», «мезоліт», «неоліт», «енеоліт», «привласнювальне господарство», «відтворювальне господарство», «неолітична революція», «ремесло», «кераміка»; розвивати вміння характеристики й порівняння історичних явищ; виховувати інтерес до історичного минулого людства

Перегляд файлу

Тема. Природні умови та спосіб життя первісних людей.

Мета: визначити основні періоди в історії первісності; характеризувати форми господарювання первісної людини; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «палеоліт», «мезоліт», «неоліт», «енеоліт», «привласнювальне господарство», «відтворювальне господарство», «неолітична революція», «ремесло», «кераміка»; розвивати вміння характеристики й порівняння історичних явищ; виховувати інтерес до історичного минулого людства.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Виникнення людини та її розселення на Землі», схема,ілюстративні матеріали.

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація

1. Австралопітеки (мавполюди) з’явились:

а) 7 млн. років тому; б) 5 млн. років тому; в) 4 млн. років тому; г) 2 млн. років тому.

 2. Австралопітеки (мавполюди) з’явились в:

 а) Азії; б) Європі; в) Африці.

 3. Першим видом нашого роду була:

а) "людина прямоходяча"; б) "людина розумна"; в) "людина уміла".

4. Першими заняттями найдавніших людей були:

а) збиральництво; в) полювання; б) рільництво; г) скотарство.

5. Найдавніші люди почали збиратися групами на стоянки:

а) 4 млн. років тому; б) 3 млн. років тому; в) 2 млн. років тому.

6. Перше об’єднання людей вчені назвали:

а) первісне стадо; б) родова община.

7. Вчені назвали цілком сучасну людину:

а) австралопітек; б) неандерталець;в) кроманьйонець.

8. "людина розумна" з’явилась:

а) 300 тис. років тому б) 40 тис. років тому; в) 20 тис. років тому.

9.Уперше логічно обґрунтував еволюційну теорію

10.Еволюція-це

11.Процес виникнення та формування людини в процесі еволюції отримав назву

III.Мотивація

Гра «Пазл»

У  процесі перевірки розкриваються пазли за якими зображення каменю-символ уроку. Чому саме він учні дізнаються в кінці уроку.

1 учень з перевернутих малюнків складає етапи розвитку людини.

1. Археологічна періодизація історії первісності

 Розповідь учителя супроводжується з роботою на стрічці часу с 17

Найдавнішим і найтривалішим періодом в історії людства є кам’яний вік. Він тривав від часу появи людини — близько 3 млн років тому до V тис. до н. е., коли вона почала використовувати перші метали. Кам’яний вік названо за основним матеріалом, із якого людина виготовляла знаряддя праці. Його умовно поділяють на три періоди.

Найдавніший і найдовший із них — палеоліт.Наступним періодом був мезоліт— середній кам’яний вік (mesos — середній, lithos — камінь). За мезолітом розпочався неоліт Кам’яний вік — одна з найважливіших епох в історії людства. Протягом тисячоліть людина, пізнаючи світ, здійснила важливі для свого існування відкриття. Вона опанувала вогонь, спорудила перші житла, пошила перший одяг, винайшла лук і стріли. Пізнаючи властивості дерева, каменю, кістки, вона полегшувала своє життя та перетворювала навколишнє середовище.

Із часом люди навчилися використовувати метали, і вже наступні періоди дістали назви: енеоліт (мідно-кам’яний вік), епоха бронзи, ранній залізний вік.

До якого з цих періодів належить поява типів первісних людей,з якими ми познайомилися на попередніх уроках? На який з цих періодів припадає поява кроманьйонців?Висновок: вони з’явилися і жили в період палеоліту — давньокам’яного віці, найдовшого періоду в історії людства.

2. Природне середовище та заняття первісних людей

 Колективна робота з підручником с 17

Запис поняття

Привласнювальне господарство-це господарство, за якого люди споживали готові продукти природи. (збиральництво, мисливство, рибальство)

Грізною зброєю в руках давніх мисливців був спис, який давав змогу поцілити здобич на безпечній відстані. Спочатку він мав вигляд обпаленої та загостреної палиці. Згодом до неї прикріплювали вістря з каменю або кістки.

Робота з візуальними джерелами с 18 як полювали?

Під час загінного полювання кроманьйонці, лякаючи звірів вогнем і галасом, виганяли їх на край урвища. Тварини зривались униз, падали й розбивалися, стаючи легкою здобиччю мисливців. У Чехіїзнайдено кістки близько 1000 впольованих у такий спосіб мамонтів.У Франції (Солютре) досліджено результати полювання на коней. Біля підніжжя гори археологи знайшли майже 40 тис. кістяків.Із часом знаряддя полювання досконалювалися.

Робота з візуальними джерелами  «Життя кроманьйонців»

Які нові знаряддя праці ви бачите?

У період мезоліту (IX—VIII тис. до н. е.) первісна людина винайшла лук і стріли. Поява

пов’язана зі зміною клімату на планеті. Льодовик відступив. Великі тварини, пристосовані до холоду, зникли. Об’єктом полювання «людини розумної» стали дрібні, полохливі тварини й водоплавні птахи. Поцілити їх можна було лише зі значної відстані.

Вдалому полюванню також допомагала списометалка, яка удвічі збільшувала дальність польоту списа. «Людина розумна» досягла великих успіхів в обробці каменю та кістки. Вона вдосконалила знаряддя із цих матеріалів: рубила, палиці, ножі.

Вижити «людині розумній» допомагало й рибальство, яке також належить до привласнювального типу господарювання. Спочатку людина збирала водорості й молюсків. Згодом навчилася забивати рибу за допомогою гарпунів, нарешті, ловити її сітками та вудками. Кроманьйонці майстрували дерев’яні човни зі стовбура, уперше застосовуючи для цього тесла.

Первісні люди вели досить рухливий спосіб життя. Вони змушені були мандрувати в пошуках їжі й тому на одному місці перебували недовго. Селилися переважно біля водойм. Це пов’язане з тим, що сюди приходили тварини, на яких вони полювали. Місця, де зупинялися первісні люди, учені називають стоянками. Перші такі стоянки знайдено в Африці, в Олдувайській ущелині. Там було відкрито й перше відоме в історії

житло первісної людини. Припускають, що воно мало вигляд навісу, зробленого із жердин і трави. Неандертальська людина робила житла з кісток мамонта та інших тварин, рогів оленів, адже в Європі за льодовикового періоду майже не було дерев. Черепи мамонтів, вкопані в землю, служили міцною основою житла. У них вставляли бивні й зверху клали роги оленів, кістки тварині палиці. Потім житло вкривали шкурами тварин. Біля помешкань археологи знаходять господарські ями для зберігання м’яса тварин і кісток.

  1. Неолітична революція

Робота з візуальними джерелами 

Порівняйте зображення . що відтворюють життя людей у періоди палеолітуі мезоліту із добою неоліту с 20 Висновок поява нових видів діяльності землеробства і скотарства

Розповідь учителя

Завдяки використанню вогню, винайденню лука й стріл, освоєнню рибальства первісні люди урізноманітнили своє харчування, навчилися захищати себе від холоду та хижаків. Поступово тривалість їхнього життя збільшувалася, унаслідок чого зросла кількість населення планети.

Озброєний луком і стрілами, списом і ножем первісний мисливець впольовував уже більше тварин. Збирач спустошував природу тієї місцевості, де проживав. Кількість тварин зменшувалася, каміння, придатне для виготовлення знарядь праці, було дедалі важче знайти. Поставала проблема виживання первісної людини. Первісна людина почала не тільки брати в природи, але й відновлювати її багатства. Відбувся перехід до відтворювального господарства. (запис у зошит с20)Люди давно помітили, що зерна рослин, які потрапляли в пухкий ґрунт,згодом проростали. Також вони зрозуміли, що маленьких звірят, знайдених під час полювання, не слід убивати. Люди почали свідомо сіяти зерно та приручати й розводити тварин. Так поступово в неоліті первісні люди перейшли від збиральництва й полювання до землеробства та скотарства, тобто від при-

власнювальних методів господарювання до відтворювальних. Цей перехід  назвали неолітичною революцією.

Обєднайтеся у групи. Висловіть припущення шодо можливих  наслідків неолітичної революції. Осілий спосіб життя,зростання населення земної кулі: за цей час воно збільшилося з 5 млн до 80 млн осіб.

Коментоване читання с 21 про ремесло

Ще однією формою відтворювального господарства, що набуло поширення в неоліті, стало ремесло — гончарство, ткацтво тощо.

Неоліт-використання глини. Через деякий час вони зрозуміли, що глиняні вироби, обпалені на вогні, набагато міцніші, а отже, служитимуть довше. Так людство винайшло перший штучний матеріал — кераміку.

Перший глиняний посуд був простим за формою, мав гостре або округле дно.  Наприкінці неоліту з’явився посуд із плоским дном. Це свідчить, що людина стала користуватися столом та піччю. Із винайденням у IV тис. до н. е. (понад 5 тис. років тому) гончарного

круга посуд виготовляли в більшій кількості, урізноманітнюючи та вдосконалюючи його форми.

Давні ткачі робили дерев’яну раму, на ній прив’язували рядами багато ниток, які служили основою тканини, а потім їх переплітали іншими нитками. Цей пристрій був найдавнішим ткацьким верстатом.

Робота з термінами та поняттями  Кераміка — вироби з випаленої глини.

Ремесло — дрібне виготовлення готових виробів за допомогою простих знарядь праці для задоволення широких побутових потреб.

  1. Мідно-камяна доба

Останнім відкриттям кам’яного віку став метал. Проте головну роль у виготовлення знарядь праці відігравав камінь. Лише згодом з міді почали виготовляти  знаряддя праці. – мідно-камяна доба або енеоліт. Мідь неміцна, пошук нового матеріалу.

УзагальненняЗіставте назви періодів з основними здобутками людей

1.Палеоліт           А.перехід від відтворювальних до привласнюючих форм господарства

2. Мезоліт           Б.Уміння користуватися вогнем

3. Неоліт             В.Поява лука і стріл.

ПідсумкиУчні повертаються до зображення каменя. Чому це символ уроку.

ДЗ параграф 4, завдання письмово

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Демченко Лілія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2.  Yulia
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
13146
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку