Тема уроку. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)
Мета уроку: поглибити знання про способи дієслів; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; сприяти вихованню поваги до народної мудрості, до рідного слова.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник, узагальнююча таблиця, грамзапис пісні, картки із завданнями, малюнок.
Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід…
Ніна Рій
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Визначення очікуваних результатів
«Мікрофон»
ІІІ. Повідомлення теми, мотивації навчальної діяльності.
Запис та коментар епіграфа
Запис теми уроку
Завдання уроку: поглибити знання про способи дієслів; сформувати загальнопізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки; удосконалювати навички правильного й доречного використання способових дієслів в усному та писемному мовленні; сприяти вихованню поваги до народної мудрості, до рідного слова.
Диктант-переклад
Перекладіть українською мовою
Чувствовать, рассказывать, станцевал бы, советовал, поджечь, приплыви, припаяй, развеять, рас пахнуть, сойди, сцепил бы, напиши, нарисуй, любил, ешь.
Проблемне завдання: після того, як вивчемо тему, ми повернемося до цього завдання і визначимо способи дієслів.
На цей урок я запросила ще одну гостю… та ви ніколи не здогадаєтесь, якщо не відгадаєте загадки:
Барвисте коромисло
На небі повисло.(Райдуга)
-Так, це райдуга. Саме її я запросив на урок. Але вона повинна засяяти всіма барвами на нашому уроці
-Скажіть, а як ще називають у нас райдугу.
-В Україні її називають веселкою, бо вона символізує радість.
-А хто зможе пояснити лексичне значення слова веселка?
-Скільки кольорів у веселки? Назвіть їх.
-Сім кольорів у веселки означає сім різних завдань. Якщо ви їх виконаєте, то веселка і засяє у нас на уроці.
Отож до роботи.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріали.
Прочитати речення. Знати й виписати з них у три колонки дієслова, що виражають: 1/ реальну дію; 2/не реальну, а бажану, можливу дію; 3/ спонукання до дії.
1.Без людської праці вся земля заросла б бур’яном.(О.Довженко) 2.Книжку читай-розуму набувай.3. Коли б знав, де впаду, то соломки підстелив. 4.Візьмись за діло з розумом – і сніг запалає. 5.Не зарікайся всього робити, тільки зарікайся своє вухо відкусити. 6.Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. 7. Було б бажання, а розум знайдеться. 8.Була б голова на плечах, а хліба вона придумає(Нар.тв.)
2. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань з базовими.
3.Робота з підручником
Виконати вправу 124
4. Самостійна робота в групах.
5. Диктант-переклад
Визначимо способи перекладених дієслів.
6. Індивідуальна робота.
Складіть або пригадайте троє речень, в яких були б ужиті дієслова усіх способів
7. Тестові завдання
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання Вивчити правила у 8,
1 рівень -виконати вправу 117.
2 рівень виписати з підручника літератури розповідь у художньому стилі. Письмово визначити способи вжитих дієслів