Урок української мови у 6 класі
Тема уроку: Узагальнення вивченого про прикметник
Мета:
- систематизувати, узагальнити та поглибити знання про прикметник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалити орфографічні навички;
Тип уроку: узагальнення та систематизації вивченого
Форма уроку: урок-ярмарок
Міжпредметні зв’язки: література, народознавство
Обладнання: картки для командної роботи, записи мелодій, наочний та дидактичний матеріал, ярмаркові ілюстрації
Випереджувальне завдання: підготувати представлення-презентацію власної команди, використовуючи у тексті прикметники різних розрядів
Хто не знає минулого,
той не вартий майбутнього
Нар. творч.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організація класу
(Учні одягнені в українське вбрання, лине мелодія народної пісні)
Ось вже дзвоник пролунав,
6 клас за парти став.
Станьте рівно, як годиться.
Чи все на парті – подивіться.
Дружно в бік ви озирніться,
Мило усім посміхніться.
Додалося вам охоти?
Тож приступаєм до роботи
Учні поділені на команди
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Діти, погляньте за вікно. Холодна і непередбачувана цьогорічна зима не хоче відступати. Не хоче поступатися місцем теплій, чарівній і ніжній красуні весні. Не знаю, як вам, а мені хочеться вже трішки яскравості, різнобарвності. А де ж стільки барв і веселощів, як не на українському ярмарку?!
Лине мелодія української пісні «Ой там на точку, на базарі…»
Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами їдемо на український ярмарок! Тільки наша подорож – віртуальна.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Слово вчителя. Сьогодні ми поглибимо та узагальнимо знання про прикметник як частину мови. Отже, вмощуйтесь зручніше, поїхали! Пам’ятайте, що на нашому ярмарку усе можна купити тільки за знання.
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Слово вчителя. От ми і дісталися до воріт ярмарку. Щоб відкрити їх, потрібно продемонструвати свій товар – знання. Умова: за кожну правильну відповідь команди отримують пропуск - в’язанку бубликів.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Рекламна перепустка
Слово вчителя. Кожен продавець на ярмарку рекламує свій товар. Наш товар – частина мови – прикметник. Спробуйте розрекламувати її так, щоб з’явилося безліч покупців (оцінюється аргументованість та оригінальність змісту).
На скільки важливий прикметник у нашому спілкуванні переконаємося на практиці. Завдання: відтворити запропонований поетичний текст (команди отримують власні картки із віршами)
Українська рідна мова
Мелодійна, …..
Ти від серця йдеш до серця
І дзвениш, як те …..
Щира, світла і казкова,
Ніжна-ніжна, …….
Ти багата, і барвиста,
І дзвінка, і …… ,
І буденна, і святкова,
Мово наша …..
І свята, і найрідніша,
І для слуху ……
У тобі ясне світання,
Є любов, а є кохання.
Ти така ясна, чудова,
Мово наша…….
Іскрометна, і лірична,
І пісенна, й ……..
Дорога, а ще пречиста,
І відверта, й …..
І тому не випадково
Є в тобі потрібне сово
На всі випадки життя
І на кожне почуття!
Слово вчителя. На ярмарку існує традиція міняти свій товар. Ми підходимо до лавки з народними оберегами. Красуються у ній українські рушники.
Записати речення, пояснити написання складних прикметників.
Вишивають в Україні на білому тлі, найчастіше червоними і чорними нитками, але можна зустріти і жовто-голубі орнаменти. Жовтий і блакитний – символи золотих ланів і синього неба, а про червоно-чорні відтінки говорять, що червоний – любов і радість, а чорний – журба.
Двоє учасників від команд на дошці роблять морфологічний аналіз прикметників жовто-голубі та червоно-чорні. Інші учасники підкреслюють у тексті прикметники, вказуючи їх розряд.
Фізкультхвилинка «Пантоніма»
Учні закривають очі і слухають під супровід музики уривок з твору Остапа Вишні: «Захряс майдан… І все це ворушиться, дихає, говорить, кричить, лається, мукає, мекає, ірже, цигикає, реми гикає, позіхає, кувікає, хреститься, заприсягається, кудкудакає, квокче, грає на гармоні, на скрипці, п’є квас, їсть тараню, «булькає», лускає насіння і крутиться на каруселі…кружляє….»
Слово вчителя. У цій лавці ми розв’яжемо «лінгвістичну задачу», за допомогою якої дізнаємось, із якими знаннями підійшли до контрольної роботи.
Умова: побудуйте лінгвістичне доведення висунутого твердження: «Виділені слова у реченнях – різні частини мови».
VІ. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Слово вчителя. От сьогодні ми на ярмарку побували, спродалися і скупилися. Час додому.
VІІ. Домашнє завдання.
Повторити теоретичний матеріал про прикметник, опрацювати завдання для самоперевірки (с. 56).