Методична розробка уроку для учнів 6 класу з використанням сучасних методів роботи, які дають можливість навчити учнів визначати
способи творення іменників, водночас повторюючи будову слова;
розвивають уміння учнів визначати іменники в тексті на слух.Конспект уроку української мови в 6 класі
Тема. Способи творення іменників.
Мета: пояснити учням способи творення іменників в українській мові, визначити найпродуктивніший із них; навчити учнів визначати
способи творення іменників, водночас повторюючи будову слова;
розвивати уміння учнів визначати іменники в тексті на слух;
виховувати в учнів повагу до української мови.
Тип уроку: осмислення і засвоєння нових знань.
Обладнання: підручники, таблиця «Способи творення іменників»,таблиці із завданнями.
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань учнів. 1)Яка частина мови називається іменником? 2)Пригадайте відміни іменників. 3)Запишіть прислів´я, підкресліть у них іменники, визначте їх відміни. Не той господар, хто по землі бродить, а той – хто по ній за плугом хо- дить. Праця має гіркий корінь та солодкий плід. Як зореш мілко, по- сієш рідко, то й уродить – дідько.
II. Оголошення теми і мети уроку, визначення мети уроку кожним учнем
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Вступне завдання. Мовознавче дослідження. Прочитайте слова, записані на дошці, визначте значущі частини. Розбійник, дігтяр, виїзд, волейболіст, буревісник. 2.Слово вчителя. Сьогодні на уроці ви, діти, будете не просто учнями, а майстрами, майстрами слова. Але для того, щоб стати справжнім майстром, треба знати способи, за допомогою яких творяться слова. Давайте пригадаємо які способи словотвору ми вивчали у п´ятому класі. (Діти називають відомі їм способи словотвору і наводять приклади). Дуже добре. А зараз, юні майстри, давайте спробуємо застосувати названі вами способи творення слів до іменника. (Учитель записує на дошці іменники від яких діти, за допомогою різних способів, утворюють нові слова). Двір - подвір´я (префіксальний) Хід – захід, перехід, вихід, підхід.
Хата – хатинка ( суфіксальний)
Ліс – лісок, лісочок, лісник.
Квітка – квіточка.
Тиша – затишок (префіксально – суфіксальний) Вода, робота, береза. ТЮГ (абревіація) Укртелеком, ДАІ. Ліс і парк – лісопарк (складання основ), ліс і степ. Місцевий комітет – місцевком (складання скорочених основ). Райвиконком, колгосп.
Висновок: іменники в українській мові утворюються різними способами, але найпродуктивнішим з них є суфіксальний.
3. Розгляньте таблицю способів творення іменників, складіть основні правила словотворення.
4.Запишіть слова, графічно показавши спосіб їх творення.
Підборіддя, залишок, березняк, хмаринка, полумисок. 5. Вибірковий диктант. Виписати іменники , визначити їх спосіб творення. Коли вікна зовсім замерзли, діти нагрівали мідні монети на печі і прикладали їх до замерзлих вікон – відразу з´являлося чудове віконечко, таке кругле –кругле, і звідти визирало миле, ласкаве очко. У розпалі розваг на майдані з´явилися великі сани, пофарбовані в білий колір. У них сиділа людина в хутряній білій шапці, і такій самій шубі. Сани двічі повільно об´їхали навколо майдану; Кай швидко прив´язав до них свої санчата і поїхав. 6. Робота з підручником. Виконати вправу 185. 7. Самодиктант. Робота в групах(2 групи). 1-ша група. Запишіть іменники, що називають явища природи, визначте їх способи творення. З деякими словами складіть речення. 2-га група. Запишіть іменники, що називають людей за їх діяльністю , фахом, місцем роботи, визначте способи творення слів. З деякими словами складіть речення.
8. Доберіть твірні слова до наведених, поясніть написання суфіксів. Сестричка, столичок, вуличка, вершечок, краєчок, ніжка, степовик, водяник. 9. Коментований словниковий диктант із поясненням способів творення іменників та обґрунтуванням орфограм. Життєпис, п´ятикласник, працелюб, мовознавець, двокрапка, хлібороб, виднокруг, призер, майбутнє, мудрець, перекотиполе, телемайстер.
10. Творча робота в групах. 1-ша група. Уявіть, що ви – чарівник. Яку пору року ви хотіли б зараз побачити за вікном? Опишіть її , використовуючи іменники, утворені різними способами. 2-га група. Уявіть, що ваш друг захворів, і ви прийшли пояснити йому домашнє завдання. Розкажіть другові, що ви дізналися про способи творення іменників ( письмово). Розповідь ілюструйте прикладами.
IV. Підсумок уроку. 1. Бесіда на закріплення вивченого матеріалу. Розкажіть , які способи творення іменників ви знаєте?
Який із них є найпродуктивнішим?
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ви довели, що є майстрами слова, адже утворили самостійно дуже багато іменників. Сподіваюся, що набуті сьогодні здібності творців ви будете використовувати й на наступних уроках.
2. Усно назвіть іменник, прослухавши спосіб його творення та коротке тлумачення його значення.
Суфіксальний спосіб: той, хто катається на ковзанах. Префіксальний спосіб: повторна реєстрація. Префіксально- суф. cпосіб: відсутність води.
V. Повідомлення домашнього завдання. Розглянути таблицю § 14, виконати вправу 186(або виписати з художньої літератури 3- 4 речення , у яких би вживалися іменники, утворені різними способами). VI. Оцінювання.
Піскун Ірина Вікторівна, учитель
української мови та літератури
ЗОШ №2 м.Кремінної
Луганської області