Урок "Спостереження за вимовою слів з ненаголошеними [е],[ и] в корені слова. Правила написання слів

Про матеріал
Матеріал підібраний так, що діти одразу знайомляться з усіма випадками перевірки правопису ненаголошених [e] та [и] (блочна система) в корені слова.
Перегляд файлу

           Івасюк Т.М.

Тема уроку: Спостерігання за вимовою слів з ненаголошеними [е], [и].                                                                         Правило написання слів з цими звуками.

Мета уроку: Ознайомити учнів з вимовою слів із звуками [е], [и] в ненаголошених складах; формувати літературну вимову слів з ненаголошеними [е], [и]; вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними [е], [и], знаходити перевірне слово шляхом зміни форми слова або підбором спільнокореневого слова; удосконалювати навички роботи з орфографічним словником, перевіряти написання слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом. Формувати вміння виділяти головне, суттєве, робити висновки. Розвивати самостійність, уміння долати труднощі.

Форма     

групової         Диференційовано-групова.

роботи:

Етап уроку: Закріплення і систематизація отриманих знань, виконання тренувальних вправ.

Мета          Закріпити і систематизувати вміння перевіряти ненаголошені [е],

групової      [и] в корені слова. Скласти алгоритм перевірки ненаголошених

роботи:      звуків [е], [и], що перевіряються і не перевіряються наголосом.

 

 

 

 

Планування:

                                             Група №1

До поданих слів доберіть перевірні слова і запишіть парами. Поставте

наголос. Виділіть корінь. Підкресліть ненаголошений звук в корені слова.

Мечі – меч.

Степи – степ.

Серпи – серп.

Гриби – гриб.

Листи - лист

Сичі – сич.

- Як перевірити яку букву ( е чи и) писати в ненаголошеному складі? (Дібрати перевірне слово.)

- Як підбирати перевірні слова? (Треба змінити слово або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.)

- Сформулюйте правило. (Щоб знати, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі кореня, треба змінити слово за зразком «один-багато» або «багато-один», або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним.)

         Група №2

До поданих слів доберіть перевірні слова і запишіть парами. Поставте наголос. Виділіть корінь.  Підкресліть ненаголошений звук в корені слова.

Степовий – степ.

Крилатий – крила.

Медовий – мед.

Гречаний – гречка.

Зелений – зелень.

Широкий – ширше.

- Як перевірити яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі? (Треба дібрати перевірне слово, в якому ненаголошений голосний стає наголошеним.)

- До якої частини мови належать слова, які перевіряли? ( До прикметника.)

- До якої частини мови належать слова, якими перевіряли ненаголошені [е], [и]? ( До іменника.)

- Сформулюйте це правило. ( Щоб знати, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі кореня, треба дібрати спільнокореневе слово( іменник), яке складається з одного кореня.)

        Група №3

До поданих слів доберіть перевірні слова і запишіть парами. Поставте наголос. Виділіть корінь. Підкресліть ненаголошений звук в корені слова.

Кричить – крик;

Сивіє – сивий.

Вечоріє – вечір.

Щебече – щебет.

Гребе – гребля.

Свистить – свист.

- До якої частини мови належать слова, які перевіряли? ( До дієслів.)

- До якої частини мови належать перевірні слова? (До іменників і прикметників.)

- Як перевіряли ненаголошені [е], [и]? ( Дібрали спільнокореневе слово, де ненаголошений склад стає наголошеним.)

- Сформулюйте правило. (Щоб знати, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі кореня, треба дібрати спільнокореневе слово( іменник або прикметник), в якому ненаголошений склад стає наголошеним.)

            Група №4

- Доберіть перевірні слова до поданих слів. Перевірте написання даних слів за словником. Зробіть висновок.

Апетит, велосипед, театр, неділя, апельсин, директор. (До даних слів не можна дібрати перевірні слова. Написання цих слів ми перевіряли за орфографічним словником.)

Спільне завдання

- Складаємо алгоритм перевірки ненаголошених [е], [и].

 1. Вимов слово і визнач наголошений склад.

 2. Визнач ненаголошений голосний звук.

 3. Слова з ненаголошеними голосними [е], [и] треба перевіряти наголосом.

 а) Зміни слово за зразком: «один – багато» або «багато – один». (I група)

 б) Добери спільнокореневе слово, що містить лише корінь (II і III групи).

 в) Добери до прикметника, дієслова спільнокореневий іменник, прикметник (II і III групи)

 г) Скористайся словничком (IV група)

Отже, щоб перевірити слова з ненаголошеними [е], [и] в корені слова, треба змінити слово або дібрати до нього спільнокореневе так, щоб ненаголошений голосний став наголошеним або звернутися до орфографічного словника. Якщо під наголосом чуємо [е] – в слові пишемо букву е, якщо[и]– пишемо и. Земля – землі; життя – жити; вишневий – вишня; щебетати – щебет, защебече. Черемха, криниця, горизонт. Звук виразно зазвучить, грамотно писати він тебе навчить!

docx
Додав(-ла)
Івасюк Тетяна
Додано
23 січня 2022
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку