Урок "Сприйняття зображення предметів, простору і кольору"

Про матеріал
Вивчити механізм сприймання предметів, кольору, простору; закінчити формування поняття про природу зору.
Перегляд файлу

Тема уроку. Сприйняття зображення предметів,  простору і кольору.

Мета. Вивчити механізм сприймання предметів, кольору, простору; закінчити формування поняття про природу зору.

Обладнання. Таблиці «Будова ока», «Зоровий аналізатор», модель ока, мультимедійна система.

Основні поняття: оптична система ока, оптична сила, фокусна відстань, колбочки, палички, інфрачервоне світло, ультрафіолетове світло, кутова швидкість, родопсин, йодопсин,  фусцин, рецептивне поле ( функціональна одиниця кори), акомодація, поле зору,конвергенція.

                                                          

Хід уроку.

Все видеть, все понять, все знать, все пережить

Все формы, все цвета вобрать в себя глазами

Пройти по всей земле горящими ступнями,

Все воспринять и снова воплотить. ( М. Волошин)

 

  1. Актуалізація знань ( вправа «мікрофон»).

                 Тести.

  1. В якій послідовності розташовані оболонки очного яблука? а) судинна, склера, сітківка, б) склера з рогівкою, судинна з райдужкою, сітківка, в) білкова з райдужною, судинна з рогівкою, сітківка.
  2. Що таке зіниця? а) отвір в рогівці, б) отвір в райдужці, в) чорна пляма в центрі райдужки.
  3. В яких випадках здійснюється рефлекторне звуження зіниць? а) при яскравому світлі, б) при слабкому освітленні, в) при розгляданні близьких предметів.
  4. Де розташовані зорові рецептори? а) в очному яблуці, б) в судинній оболонці, в) у сітківці.
  5. Які компоненти зорового аналізатора? а) очне яблуко, зоровий нерв, б) очне яблуко, зоровий нерв, зорова зона кори, в) фоторецептори, зоровий нерв, зорова зона кори великих півкуль.
  6. Як називається місце скупчення колбочок на сітківці? а) сліпа пляма, б) жовта пляма, в) зіниця.

 

Правильні відповіді: 1 – б; 2 – б; 3 – а; 4 – в; 5 – в; 6 – б.

 

  1. Захисні оболонки ока…………………..
  2. Місце утворення зображення предметів ………………………..
  3. Отвір у райдужці ……………………………………….
  4. Складається з колбочок і паличок ……………………………
  5. Заломлює промені ……………………………………
  6. Зоровий аналізатор складається з таких частин…………………………..

Слова для відповіді: а) рецептори, б) зорова зона кори, в) склера, г) сітківка, д) кришталик, е) рогівка, ж) зіниця, з) зоровий нерв.

 

 Відповіді. 7-в,е; 8 – г; 9 – ж; 10 – г; 11 – д; 12 – а,з,б

                   

 Індивідуальне опитування:  - Будова ока ( біля дошки по таблиці).

 

Сигнальні картки «Так» і «Ні» .

1. Існує п’ять основних сенсорних систем.      (Так)

2. Найінформативнішою сенсорною системою є смакова сенсорна система.    (Ні)

3. Периферичним сприймаючим органом зорової сенсорної системи є нерв.    (Ні)

4. Периферичним сприймаючим органом зорової сенсорної системи є око.    (Так)                        

5. Найщільнішою оболонкою ока є склера.   (Так)                                      

6. Рогівка-це передня частина судинної оболонки.      (Ні)

7. Рогівка-це передня частина білкової оболонки.           (Так)                                                        

8. Чітке зображення близько розташованих предметів забезпечується великою кривизною кришталика.               (Так)

9. Кришталик-непрозора, малоеластична лінза.            (Ні)                                                 

10.Будь-яка сенсорна система складається з трьох основних частин.(Так)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

В деякому царстві в деякому государстві жив-був Іван Дурак.  Одного разу пішов він на риболовлю. Вода в річці була чиста-пречиста. Дно видно, як на долоні. Недалеко від берега лежав величезний сом і рухав величезними вусищами. «Ну й пощастило! Риби надовго вистачить.» - подумав Іван. Вийняв він свій тризубець і.. .мимо!А сом тільки вусом повів і сказав: «Не даремно тебе називають Іваном Дураком. До школи ти не ходив, фізику не вчив, і про явище не чув.»  Сом махнув хвостом і поплив, а Іван задумався: «Про яке фізичне явище сказав сом?»

 Це явище з точки зору фізики  ви можете пояснити . Які ж біологічні основи сприйняття світла?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

В 1879 році вченим була продемонстрована незвичайна фотографія. На ній було зображене звичайне вікно. Дивував матеріал, з якого була виготовлена фотопластинка. Це була сітківка кроля. Німецький вчений фізіолог Кюне деякий час тримав кроля в темряві, а потім спроектував на його око  зображення вікна. Після він добув сітківку. Багато пізніше подібні фото  виявили у деяких  тільки що  померлих людей. Як виникли ці зображення на сітківці? (Внаслідок вицвітання зорового пігменту пурпуру - родопсину та йодопсину. Під впливом світла ці неактивні пігменти активуються, збуджують фоторецептори і спричинюють виникнення нервових імпульсів. Активна форма пігментів розкладається на білок опсин і вітамін А. Відновлення пігментів відбувається шляхом з’єднання цих речовин.) При нестачі вітаміну А виникає  «куряча сліпота» - погіршення сутінкового зору.

 

Як же ми бачимо? Які явища біохімічні та фізіологічні відбуваються в нашому оці? Які закони фізики забезпечують цей процес? Як виконується закон фізики про збереження і перетворення одного виду енергії в інший? ( перетворення світлової енергії в електричну – нервовий імпульс).

 

Оптична система ока.( Передня камера, кришталик, задня камера, скловидне тіло).

Оптична сила – величина обернено пропорційна фокусній відстані ( Д= 1/F). Фокусна відстань – від центру кришталика (лінзи) до сітківки.

 

Зображення предметів ми бачимо дійсними, зменшеними і оберненими. – Чому все ж таки ми бачимо предмети нормально? ( це дають нам інші органи чуття, які працюють у взаємодії).  ( Дослід зі спеціальними лінзами).

 

Дослід  виявлення акомодації ока. Проведення лабораторної роботи.

 

Чому ми бачимо однаково чітко предмети на різних відстанях? (Акомодація – здатність ока до чіткого бачення предметів на різних відстанях). Відстань найкращого зору 25 см.

Зміна кривизни кришталика дає змогу бачити однаково чітко предмети на близькій та далекій відстані.

 

Сприйняття кольору.

 

Чому ми бачимо найкраще предмети прямо перед собою?

Щоб розібратись з цим питанням треба знати будову сітківки. ( Перший шар – пігментні клітини, другий – біполярні клітини, третій – мультиполярні клітини, четвертий – нервові закінчення, які утворюють зоровий нерв). Напроти кришталика знаходиться на сітківці найбільше скупчення колбочок. Це жовта пляма. Місце виходу нерва зовсім не містить рецепторів. Це сліпа пляма. ( площа її - до 6 кв. мм).

 

Дослід  визначення сліпої плями.  Проведення лабораторної роботи.

 

Людина бачить навколо себе світ  в усіх кольорах. Але чи завжди кольоровий світ?

 

( В сутінках палички не працюють і ми бачимо все чорно-білим) .

 

Вдень ми бачимо такий колір, який відбивається. Світло Сонця – біле, але воно розкладається на 7 кольорів. Око людини сприймає світло в діапазоні від 380 до 760 нм. ( менше 380 нм – ультрачервоне, а більше 780 нм – інфрачервоне, які не сприймає око людини).

Основних кольорів 3: синій – 435 нм, зелений – 535 нм, червоний – 575 нм. Всі останні кольори отримуються шляхом оптичного змішування.

Відомо, що різні кольори по-різному діють на людину. Так, наприклад, червоний – утомлює, а жовтий і зелений - заспокоюють. Ці знання використовують при фарбуванні меблів, класних кімнат, дошкільних закладів т. д.

 

Сприйняття простору.

 Простір, який сприймається оком при фіксації на одній точці – поле зору.

 

 У людини зір бінокулярний, тобто здійснюється двома очима з єдиним зоровим сприйняттям. Один і той же предмет розглядається під різними кутами, при цьому поля обох очей частково перекриваються. Це явище конвергенції. Якщо звести осі зору на близький предмет, то далекий буде роздвоюватись.

 

Яке зображення швидше зникне з поля зору: літак чи потяг? (потяг, хоча швидкість руху у літака більша).

Кутова швидкість – це швидкість переміщення предмета по сітківці.

 

Додаткові повідомлення з біоніки( див. додаток).

Вплив кольору на працездатність людини, настрій. (Повідомлення учнів.)

Російський учений В.Бехтєрєв досліджував вплив кольорів на швидкість нервових процесів. Німецький поет Й.В. Гете писав про здатність кольору створювати настрій: жовтий — веселить і бадьорить, зелений — заспокоює, синій — викликає смуток. Також встановлено, що червоний колір втомлює, темно-сірий та чорний — викликають сонливість, пригніченість.

У сучасній медицині застосовують хромотерапію — лікування кольором.

Розлад колірного зору, або часткову колірну сліпоту, називають дальтонізмом. Назва походить від прізвища англійського вченого Дж. Дальтона, який 1794 року вперше описав це явище. Розрізняють природжений і набутий дальтонізм. Природженим (спадковим), власне дальтонізмом, буває, як правило, розлад сприймання червоного і зеленого кольорів. Сліпота на синій колір є здебільшого набутою. Розлади колірного зору пояснюють відсутністю певних колбочок у сітківці ока. Трапляється також частковий дальтонізм (неспроможність сприймати один із основних кольорів). Дальтонізм спостерігається у 0,5% жінок і 5% чоловіків. Люди, які страждають на розлади колірного зору, не можуть працювати на транспорті, в авіації тощо. Дальтонізм не лікується.

 

IV. Закріплення вивченого.

Після перевірки (само-, або взаємо-) учні відповідають на додаткові питання і отримують поурочний бал.

 

Прийом «Закінчіть речення»

 

1.Спеціальні чутливі утворення ,  які перетворюють різні види енергії подразнень на нервовий імпульс – це …………(рецептори).

2.Двоопукла еластична прозора лінза …………(кришталик) .

3.Світлочутливі клітини називаються....(фоторецептори:палички та колбочки)

4.Місце, де зоровий нерв виходить із сітківки, позбавлене фоторецепторів, не сприймає світла, називається………….(сліпою плямою).

5.розлад колірного зору називають ………..(дальтонізм).

6.Який у людини зір ?.......................(бінокулярний) .

7.Місце в центрі сітківки , де містяться переважно колбочки …(жовта пляма)

8. Існує три види колбочок, які розрізняють кольори …(червоний, зелений,синій).

 

  •         Чому у світлофора є червоний колір?
  •         Чому альпіністи в чорних окулярах?
  •         Чому навчальні заклади фарбують в пастельні тони?
  •         Чому для нормальної роботи аналізатора необхідна цілісність всіх 3-х частин?
  •         Чи бачать кольоровим світ тварини?
  •         Чому важливим є достатня кількість вітаміну А в раціоні людини?

                 Повідомлення учнів про зір у тварин.

Питання для роздумів: «Чому учасникам арктичної експедиції або альпіністам, які піднімаються високо в гори, рекомендують носити темні окуляри?»

 

V. Підсумки уроку.

Виставлення оцінок

VІ. Домашнє завдання  

1) опрацювати параграф;

2) підготувати повідомлення «Порушення зору», «Хвороби ока», «Досягнення офтальмології»;

  1. розробити правила гігієни читання;
  2. розробити правила перегляду телепередач.
docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
4229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку