24 травня о 18:00Вебінар: Підготовка до ЗНО: систематизація матеріалу та узагальнення знань за допомогою сервісу Canva

Урок "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал
Мета уроку: забезпечити засвоєння учнями знань про спрощення в групах приголосних; вчити розпізнавати дане мовне явище в словах, реченнях; вимовляти приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно писати слова з орфограмою «Спрощення в групах приголосних», удосконалювати вміння обґрунтовувати написання слів; сприяти набуттю та оволодінню компетентностями: комунікативної, соціокультурної, уміння вчитися; створити атмосферу співпраці і взаємодії, практичної спрямованості навчання; розвивати правописні та граматичні уміння, дбати про каліграфічне письмо, розвивати організаційні вміння; сприяти розвитку ініціативності, вмінню критично оцінювати, пізнавати; виховувати високу мовну культурну життєво спроможну особистість з певними життєвими якостями: чесність, наполегливість, бажання досягти успіху, здатну любити і шанувати українську мову, національно свідомого громадянина, патріота своєї країни.
Перегляд файлу

                           Спрощення в групах приголосних

Мета уроку:

 забезпечити засвоєння учнями знань про спрощення в групах                         приголосних;

вчити розпізнавати дане мовне явище в словах, реченнях; вимовляти

приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно писати  слова з

орфограмою «Спрощення в групах приголосних», удосконалювати вміння

обґрунтовувати  написання слів;

сприяти набуттю та оволодінню  компетентностями:  комунікативної,

соціокультурної, уміння вчитися;

створити атмосферу співпраці і взаємодії, практичної спрямованості

навчання;

розвивати правописні  та граматичні уміння, дбати про каліграфічне

письмо, розвивати організаційні вміння;

сприяти розвитку ініціативності, вмінню критично оцінювати, пізнавати;

виховувати високу мовну культурну життєво спроможну  особистість з

певними життєвими  якостями: чесність,  наполегливість, бажання

досягти успіху, здатну любити  і шанувати українську мову, національно

свідомого громадянина, патріота своєї країни.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання: підручник, мультимедійний засіб, маршрутний лист подорожі, заохочення для учнів - «кольорові капелюхи».

 

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів: розпізнає у словах і словосполученнях явище спрощення, вимовляє приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пише слова з вивченими орфограми і обґрунтовує їх написання, знаходить і виправляє орфоепічні й орфографічні помилки на вивчені правила.

 

Методологія: репродуктивні методи навчання, наочні, створення проблемної ситуації, колективне обговорення можливих шляхів розв’язання проблемної ситуації, створення ситуації успіху, метод шести капелюхів мислення.

 

Форми роботи:  парна, колективна, індивідуальна.

 

Технології навчання: особистісно-орієнтована, інформаційно-комунікативна, здоров’язбережувальна.

 

 

 

 

 

 

                                              Хід уроку

 

І.  Організаційний момент

 

        Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми  поринемо  у чарівний та цікавий світ рідної мови.

Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність, гарний настрій.

 

Правила роботи на уроці

1.Ми поважаємо права власні й інших.

2.Ми не сміємося з чужих помилок.

3.Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

4.Ми ділимося  матеріалами та думками з іншими.

5.Ми завжди допомагаємо один одному.

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Тема сьогоднішнього уроку «Спрощення в групах приголосних»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

                                                                                   Прислухайтесь, як океан співає -

        Народ говорить. І любов, і гнів

              У тому гомоні морськім. Немає

                     Мудріших, ніж народ, учителів;

               У нього кожне слово – це перлина,

             Це праця, це натхнення, це людина.

Слайд                Максим Рильський

Завдання:

  • розпізнаю у словах і словосполученнях  явища спрощення;
  • вимовляю приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм;
  • правильно пишу слова з вивченими орфограмами й обґрунтовує їх;
  • знаходжу і виправляю орфоепічні й орфографічні помилки на вивчені правила;
  • активно працюю й отримую бонуси-сніжинки.

 

 

 

ІV. Перевірка домашнього завдання ( вправа 264)
 

1.Учні називають слова, в яких групи приголосних на письмі передаються повністю.

Тиждень - … (ждн-жн)

Проїзд - … (здн-зн)

Радість - … (стн-сн)

Щастя - … (стл-сл)

 

Тижневий розпорядок, проїзний документ, злісні слова, корисливий вчинок, обласні землі,захисна лінія, очисний засіб.

 

Випишіть слова, в яких спрощення не відбувається (учень виписує на дошці такі слова.

    Зап'ястний ремінець, компостна яма, аванпостна служба.

  Значення яких слів нам незрозумілі, чи можна підібрати до них українські відповідники?

2. Творча розминка. "Скарбничка знань"(білий) Зображення:Whitehat.jpg

V. Закріплення вивченого матеріалу (чорний) Зображення:Blackhat.jpg

 

  • Діти, зачекайте-но, будь ласка. А що це нам за лист під час уроку прийшов на електронну пошту? (чорний)

 

 «Я викрав принцесу із Енергодарського навчально – виховного комплексу №1, бо моє серце шістнадцять тижнів боліло, як побачив цю красуню. Але вона чомусь проситься додому. Говорить, що там у неї чесні і розумні друзі. Відпущу принцесу, якщо знайдете всі приголосні, які є в імені красуні.

Злісний викрадач»

 

  • Урок уроком, але ми не можемо залишити в біді принцесу.  Почнемо

 розслідування!

  • Давайте проаналізуємо зміст листа і знайдемо підказки, де шукати злодія та викрадену красуню (зелений) Зображення:Greenhat.jpg
  • Так, виділені нами слова підказують, що викрадач гарно знає правило «Спрощення в групах приголосних». У якій країні мовній він може жити?
  • Летимо у країну  Орфографія!   (краєвиди з літака)

 

Зустріч зі стражем країни Орфографія (чорний). Пантоміма «Рука»: лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки „зап'ястний"; проведіть рукою від зап'ястя до згинів пальців правої руки - „пестливий"; потім проведіть по фалангах пальців - „кістлявий"; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки - „шістнадцять"; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте - це символ слова „хворостняк"; і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом „хвастливий".

 

Що об’єднує усі ці слова? (Т)

 

 «Взаємоперевірка» (слова-винятки на слайді)

Страж вручає вчителю (т) – підказку (жовтий) Зображення:Yellowhat.jpg

 

Камінь «Три шляхи»: ліворуч підеш – 1-ий  і 3-ій звуки знайдеш, прямо – 2 і 6-ий; праворуч – 5-ий звук імені принцеси.

 

(Учитель відкриває презентацію №2 «Випробування для розумних рятівників»)

 

1. Ліворуч«ЗНАЙДИ СЛОВО» (після того, як клас самостійно зробить вибір – фронтальна перевірка).

 

                Тестування (1 б.)

  1.    Не відбувається спрощення у слові:

          а) усний;   б) щасливий; в)кіслявий.

2. Не відбувається спрощення у слові:

          а) радісний;   б) корисний; в)песливий.

3. Не відбувається спрощення у слові:

          а) песливий;   б) безжалісний; в)тижневий.

 

Підказка №1.

Приголосний, сонорний, губний, але не [в]. Це звук [М]

 

  1. Робота з підручником. Вправа 270. Виписати слова, у яких відбувається спрощення

Пристрасний, улесливий, хресний, учасник, совісний, щотижневик, корисний, проїзний.

 

Підказка №2.  

Приголосний, сонорний, буває м'який, але після букви, що позначає його на письмі, не пишеться ь. Це звук [Р]

 

 

Фізхвилинка (червоний) Зображення:Redhat.jpg

(музика)

Сидячи за партами, діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.

 Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.

 

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться.

Раз присіли, два присіли

І продовжили весілля.

Всі за парти тихо сіли.

 

 

3. Прямо  – «НАЙРОЗУМНІШИЙ» (2б.)

Ми отримаємо третю підказку

Завдання: від поданих іменників утворіть прикметники. Слова запишіть парами.

 

На дошці – індивідуальне  завдання на картці (учень записує у транскрипції слова якісний, кістлявий, шістнадцять).

 

І ряд - якість, проїзд, совість;

ІІ ряд - доблесть, заздрість, піст;

ІІІ ряд -  масло, пристрасть, ненависть.

(учні перевіряють фронтально один в одного з екрана записи, спостерігають на дошці фонетичний запис слів)

 

Підказка №3.

Цей звук голосний, наголошений, є у всіх словах, записаних фонетичною транскрипцією, повторюється у слові двічі  [А]

 

 

 

 

 

VІ. Узагальнення вивченого

 

  1. Праворуч - «Знайди помилку» (2б.)

 

Мотивація: ми не тільки отримаємо останню підказку, але й дізнаємось ім’я викрадача.  Випишіть слова, у яких допущено помилку

 

   Вiн  високий, елегантний,  хоч  вороги, а може, просто  заздрiснi  люди  називають його кiстлявим. Завжди щасливий прислужитися гарнiй  царiвнi. З нею  вiн  уважний, облесливий, буває хвастливим. Але йому так хочеться сподобатись! Тому й  розповiдає про свої доблеснi подвиги, про двобої з напасниками.

     Нападають на нього ненависнi йому богатирi, всiлякi там Котигорошки. Якщо до царiвен вiн  жалiсливий, то до наїзникiв буває безжалiсний. Нема чого вештатися сюди мало не щотижня!

     Упiзнали? Звiсно, це Кощiй Безсмертний. Таким викохало його в нашiй уявi телебачення. Цей зловiсний казковий персонаж, мабуть, не такий вже й безнадiйний. Вiн має здоровий глузд i почуття гумору. Хiба цього мало?     (100 сл.)

ХТО Ж ЗЛІСНИЙ ВИКРАДАЧ?

 

Підказка №4 

Це приголосний, сонорний, подовжений у слові «спрощення». Це звук[Н]

 

  • Отже, у нас є приголосні (М,Р,Н,А,А). У кого ж нам обміняти підказку №5? Звичайно ж, у мене! Я – Кощій Безсмертний!. Сховалася між вами, щоб переконатись, що віддам свою прекрасну полонянку розумним і чесним друзям. Але обміняю підказку на правильну відповідь.

 

  1. Вправа «Мікрофон». Яке явище є тільки в українській мові? Завдяки чому наша мова милозвучна? (Уподібнення, спрощення, чергування голосних і приголосних звуків, наближення голосних [е] та [и])

 

  • Ось моя остання підказка №5: який голосний, коли ненаголошений, наближається до е, але в даному імені він наголошений. Звук [И]) (діти складають слово зі звуків).

 

  • Отже, ми знаємо, як звати принцесу!  Марина!

Кощій Безсмертний і сам сховався серед нас, і принцесу залишив на виду. Де ж вона? Діти, подивіться навколо. Хто ж у нас присутній на ім'я Марина?

 

  • Діти, порахуйте сніжинки, хто зібрав найбільше, той має право звільнити принцесу.

Учень підводить першу вчительку Марину Вікторівну. Вона спить, як зачарована красуня.

 

  • Нам потрібно її розчарувати. Як це зробити?

Елементарно. Попрацювавши в парах, з'ясуємо, чому ж до нас завітала наша перша вчителька (зелений) Зображення:Greenhat.jpg

  1. Розподільна робота

Учні записують слова у дві колонки :

  * ті, у які  не вставляли букви ;

  * ті, у які вставляли букви.

 КЛЮЧ. Якщо учні правильно запишуть слова, то з других букв повинно скластися закінчення вислову В.Сухомлинського «Дорожить людина тим, у що вона ...» (вклала часточку свого життя)

 

(Звіс..но, скатер..ка, асистен..ський, влас..ний, хвас..ливий, кореспонден..ський, аген..ство, радіс..ний, зліс..ний, заїз..ний, контрас..ний, учас..ник, їж..жу, дириген..ський, щас..ливий, ус..ний, страс..ний, щотиж..невий, студен..ський, студен..ство, очис..ний, якіс..ний, буревіс..ник, п'я..десят.)

VІІ.  Підсумки уроку. Рефлексія (синій) Зображення:Bluehat.jpg

Діти,  наша принцеса була зачарована, тому не знає, що ви робили на уроці, чого навчились, які знання отримали. Розкажіть, будь ласка.

А як ви працювали? Оцініть себе (червоний)

 

  • Що цікавого ви запам’ятали?
  • Що вам сподобалось?
  • Що було робити найважче?
  • Чи вдалося нам  виконати поставлені завдання ?
  • Хто, на ваш погляд , працював найкраще?
  •  Як ви  оцінили б власну роботу  на уроці?

VІІІ.  Домашнє завдання  (зелений) Зображення:Greenhat.jpg

 

Творча робота.  Напишіть листівку Святому Миколаю, використовуючи такі слова: щас...ливий, радіс...ний, чес...ний, добросовіс...ний.

 

 

docx
Додано
29 травня 2019
Переглядів
917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку