Конспект уроку української мови в 5 класі
Тема. Подорож до країни Синтаксису та Пунктуації Мета: повторити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми «Відомості із синтаксису та пунктуації»; сприяти розвитку логічного мислення, навичок аналізу мовного матеріалу; виховувати повагу та любов до рідної мови .
Тип уроку: узагальнення та систематизації вивченого матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні у нас подорож до країни Синтаксису і Пунктуації.А подорожувати ми будемо потягом.
Під час подорожі ми допомагатимемо один одному, будемо уважно слухати своїх товаришів.
Рухатися від однієї зупинки до іншої ми будемо тільки в тому випадку, якщо справимось з усіма завданнями.
ІІ.Оголошення теми, мети, завдань уроку
Під час подорожі ми повторимо і поглибимо наші знання про синтаксис і пунктуацію, закріпимо уміння і навички визначати члени речення, правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, звертаннях, вставних словах, прямій мові та діалозі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перша наша зупинка
«Зробити синтаксичний розбір речення із коментуванням.»
ім.ПП дієсл.ПДП спол. ім.ПП дієсл.ПДП ім. спол. займ ім. прийм. прикм. ім.
Предки вірили, що мак захищає людину і її домівку від нечистої сили.
Речення складне, розп, неокл,
1 – двоскл., непош, неокл, неускл, ств.
2 – двоскл., пош, неокл, ускл. однорідними додатками, ств.
Друга наша зупинка
«Розділові знаки загубилися»
Розставити розділові знаки. Пояснити їх вживання.
Осінь. На дворі стало холоднішати. Дерева стоять сумні похмурі. Почало рясно осипатися на бульварах Маріуполя жовтогаряче листя. Дощить. Пташкам хочеться тепла і вони летять до вирію. Осінь прекрасна пора року.
Зупинка-« Я редактор»
Поширте речення другорядними членами так, щоб вийшов зв’язний текст. Дайте йому заголовок, запишіть.
1. ________________________________________________________________.
2.________________________________________________________________.
3.________________________________________________________________.
4.________________________________________________________________.
5.________________________________________________________________.
__________________________________________________________________
Зупинка- «Перекладач»
Я вышел из леса и остановился. 2. Приближалась гроза. 3. Темно-синяя туча закрила половину неба. 3. Все замерло. 4. Даже воробьи спрятались. 5. Прошло несколько минут. 6. Вокруг стояла все та же тишина.7. Подул сильный ветер сверкнула молния прогремел гром. 8. Я едва добежал домой.
Зупинка-«Творча»
Розгляньте схеми. Складіть за ними речення про події із вашого шкільного життя.
А: «П».__________________________________________________________
«П»,-а.____________________________________________________________
«П,-а,-п».__________________________________________________________
Зупинка –«Зустріч зОДНОРІДНИми ЧЛЕНами РЕЧЕННЯ»
Склади схему речення
1.Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави(В. Симоненко).
2. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине (Т. Шевченко).
3. День, вечір, ніч, ранок — все біле, все тьмяне (Леся Українка).
Зупинка -«ФІЗКУЛЬТхвилинка .»
Зупинка-«Продовжи речення»
1. Розмова двох осіб це — … (діалог).
2. Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора це —
… (полілог).
3. Перед реплікою ставиться … (тире).
4. Пряма мова завжди береться в … (лапки).
5. Після слів автора перед прямою мовою ставиться … (двокрапка).
6. Кожна репліка починається з нового … (рядка).
Зупинка-«Вибірковий диктант.» (Прослухайте речення, виберіть і запишіть звертання, визначте їх вид).
*Прекрасні квіти охороняй, юначе!
*Ти стоїш на узбіччі дороги, калино!
*Вечірнє сонце, дякую за день!
*Цвітіть, сади!
*Не стелись, барвінку, не стелись низенько.
*Червона калино, чого в лузі гнешся?
Підсумок уроку
Ось і закінчилась наша подорож .Ви,діти, молодці.Всі завдання виконано.
-Вам сподобався урок?
-Чим саме сподобався?
-Що повторили на уроці?
.