Урок ""Срібна доба "російської поезії, її авангардистські та модерністські течії. Поезія Олександра Блока та Анни Ахматової. Виразне читання"

Про матеріал
Урок підготовлено за підручником"Зарубіжна література,11клас. Рівень стандарту". О.Ніколенко, Л.Ковальова, Л.Юлдашева та ін. - К.:Грамота, 2019. Учні знайомляться з особливостями «срібної доби» російської поезії, а також особливостями життєвого і творчого шляху Олександра Блока та Анни Ахматової. Завданнями уроку є формування в учнів предметних( знання про роль поета в історії Росії; розвивати зв’язне мовлення та критичне мислення, творчу уяву й образне мислення, навички художнього аналізу поетичних творів, розвивати навички виразного читання та коментування, аргументовано доводити власну точку зору); ключових(уміння вчитися, активну пізнавальну діяльність); комунікативних; інформаційних; загальнокультурних компетентностей.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                            11 клас

                                          Урок 13

Тема: «Срібна доба» російської поезії, її авангардистські та модерністські течії.  Поезія Олександра Блока та Анни Ахматової. Виразне читання.                                                                                             Мета: Ознайомити учнів з особливостями  «срібної  доби» російської поезії, а     також особливостями  життєвого і творчого шляху Олександра Блока та Анни Ахматової, з`ясувати чинники, що вплинули на формування світобачення, літературного смаку, особливості творчої манери; дати поняття про акмеїзм, символізм; формувати компетентності: предметні( знання про роль поета в історії Росії, уміння характеризувати творчість поета; розвивати зв’язне мовлення та критичне мислення, творчу уяву й образне мислення, навички художнього аналізу поетичних творів, розвивати навички виразного читання та коментування, аргументовано доводити власну точку зору); ключові(уміння вчитися, активну пізнавальну діяльність); комунікативні(навички спілкування в колективі); інформаційні(вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її); загальнокультурні (прагнення до літературної освіти, виховувати всебічно розвинену особистість, естетичний смак, любов до ліричного слова, толерантність)

Міжпредметні зв’язки: історія, українська література, географія,живопис, музика, інформатика, математика

                                                            Вся жизнь моя – в моих стихах.

                                                                                                О.Блок

                                                          Я была тогда с моим народом,

                                                         Там, где мой народ, к  несчастью, был.

                                                                                                     Анна Ахматова.

                              Хід уроку:

І.Мотивація навчальної діяльності. (Слайд1)

Вчитель: Чим може пишатися Росія в XX столітті? Мабуть,  яскравими особистостями, які творили поезію «срібної  доби». Це Микола Гумільов, Дмитро Мережковський ,  Осип Мандельштам, Валерій Брюсов, Володимир Маяковський, Сергій Єсенін, Інокентій Анненський (знав 12 мов), Борис Пастернак, Зінаїда Гіпіус, Марина Цветаєва. Доля більшості з них була трагічною, проте поети залишили нам світло своїх душ. Одними із ключових імен цього періоду були Олександр Блок та Анна Ахматова. Своєю творчістю Олександр Блок завершив поетичні шукання всього XІX  століття і відкрив поезію XX століття, поєднавши російську класику і нове мистецтво.

          Век девятнадцатый, железный,

          Воистину жестокий  век!

           Тобою в мрак ночной, беззвёздный

           Беспечный брошен человек!

            Двадцатый век… Ещё бездомней

            Ещё страшнее жизни   мгла… (А.Блок «Возмездие»)

У Нобелівській лекції 1987 року Й.Бродський назвав 5 найкращих, на його думку, поетів XX  століття: О.Мандельштам, М.Цвєтаєва, Р.Форст, У.Оден і Анна Ахматова: «Бути краще за них на папері неможливо, неможливо бути краще за них і в житті, яким би трагічним і гірким воно не було». 

Сьогодні на уроці на прикладі поетів « срібної доби» Олександра Блока та Анни Ахматової ми поговоримо про почуття, доторкнемося до дивовижної епохи і будемо не тільки насолоджуватися  музикою віршів, але й намагатимемося відчути ті почуття, які вирували в душі цих двох геніїв. Отже, тема нашого уроку: «Срібна доба» російської поезії, її авангардистські та модерністські течії.  Поезія Олександра Блока та Анни Ахматової. Виразне читання.» 

(2слайд)  Вирази "золоте століття", "срібне століття" мають свої корені в античній літературі, зокрема в працях Гесіода "Труди і дні" та Овідія "Метаморфози". Гесіод вважав, що життя людства починається "золотим", а закінчується "залізним" століттям.

-Який період  називали «золотим століттям»  в рос. поезії?. (часи Пушкіна). «Срібним століттям» стали називати період на зламі XІX - XXст. російські емігранти. Вважають, що закінчилось воно зі смертю Блока.

ІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

1.Ми з вами вже ознайомилися з модернізмом в Європі. Проте в Росії він мав свої особливості. На цій карті ми бачимо представників « срібної доби»   (карта). Про авангардистські течії російського модернізму підготував презентацію Владислав. Послухаємо його.(презентація « Модерністські напрями в російській поезії»)

Вч.: Життя і творчість Олександра Блока та Анни Ахматової неможливо розглядати окремо від тієї епохи, в якій вони народилися, жили, творили.

2.Давайте пригадаємо з історії, які події вплинули на світогляд та творчість цих поетів?

 Відповідь. (У Росії на початку XX століття загострилася суспільна криза:

Російсько – японська війна(400 тисяч убитих,поранених і полонених);

Революція 1905 – 1907рр.;

Трагічні події кривавої неділі (вбито і поранено понад 5 тисяч осіб);

Ленський розстріл (270 осіб убито, близько сотні поранених);

Революція 1917 року).

3.Вч.: Що буде з Росією? Моменти особистого життя поетів синхронно переплітаються з моментами епохи,які водночас є моментами творчості.

Талант О.Блока, визнаний ще за життя, був беззаперечним. Він став кумиром і символістів, і акмеїстів, і всіх подальших поколінь російських поетів.

(слайд3)«Вся жизнь моя – в моих стихах,» _ писав О.Блок. (звернення до епіграфа) Поетичним щоденником стала його творчість. Про сторінки життя і творчості нам розповість біограф  Віктор(презентація О.Блок)

4.Вч.:Після 1905р. зоряний світ Прекрасної Дами поступився місцем реальному світу з його соціальними контрастами. Прекрасна Дама стала земною жінкою. О.Блок переоцінив свої погляди, і 1906 року виходить його вірш «Незнайомка», у якому  крізь призму романтичної іронії зображується конфлікт ідеалу та дійсності.

5. Виразне читання  учнем  напам`ять поезії «Незнайомка» (відео  «Блок. Незнакомка») (слайд4. починаючи з0.30сек.)

6. Робота в парах (результати заносять на дошку в схему) «Літературне коло»:

 1пара. – аналізує дачне передмістя;

2пара – аналізує ресторан, образ незнайомки;

3пара  – досліджує звуки і кольори вірша;

4пара – художні прийоми, мову вірша.

7. «Мозковий штурм»

-Що становить основу сюжету вірша «Незнайомка»?(Конфлікт ідеалу та дійсності)

-Який прийом використовує автор для співвідношення частин поезії?(антитеза)

8. Виразне читання учнем  напам`ять поезії «Про доблесті, про подвиги, про славу» (відео « О доблестях, о подвигах, о славе»)(слайд5)

-Яка тема вірша?(Втрачене кохання).

-Якими кольорами насичений вірш?(чорним,синім).

- Які риси символізму можемо тут знайти?(песимізм, символи- плащ - недосяжність).

9. Виразне читання учнем  напам`ять поезії «Весно, весно, без меж і без краю…» (відео «О весно») (слайд 6)

-Тема вірша – злиття поета із творчою життєвою стихією. Як зображена ця життєва стихія?(метонімія)

- За допомогою яких деталей автор стверджує ідею «двобою з життям» і «любові-ворожнечі» до нього?

-Яка фраза є  ключовою у вірші?(все приймаю)

10. Виразне читання вірша «Скіфи» (читець)(відео Скіфи)(слайд7)

-Що лежить в основі побудови поезії? (антитеза)

В яких рядках висловлено головну думку? (Росія - сфінкс)

11. Встанови відповідність (слайд8)

12.Вч. Поезію Анни Ахматової називають камерною або щоденником жіночої душі.  І це справді так, тому що поетеса показала епоху глибоких криз і катаклізмів через чутливе сприйняття жінки, яка сподівалася й утрачала віру, помирала й воскресала, билася у безвиході, але все ж шукала шляхи відродження світу. Душа ахматівської героїні _ це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне воз`єднання. Це душа, у якій може все вигоріти, але вона житиме всупереч смерті.  Слово біографу Анні (презентація учениці « Ахматова»).

 Вч.(слайд9)

13. Рання Ахматова була  акмеїстка, згодом вона відійшла від цієї течії. Послухаймо поезію із ранньої збірки «Чотки» - «Дал ты мне молодость трудную»(1912), яка побудована у формі діалогу, що відбувається між ліричною героїнею і Творцем, до якого вона звертається зі складними філософськими запитаннями.

14. Виразне читання ученицею  напам`ять поезії «Дал ты мне молодость трудную» (відео « Стихи А. Ахматовой») (слайд10)

-Ким є для героїні Бог?(високим ідеалом, критерієм оцінки свого життя)

-Що, на думку автора, є головною метою життя?(здобуття духовного багатства)

- визначте риси акмеїзму(поєднання високого і земного, само зосередження і розуміння суспільних проблем).

15. Виразне читання ученицею  напам`ять поезії «Довкола жовтий вечір ліг» (1915).( теж саме відео -продовження) (слайд10- продовження)

Вч.-Яка тема поезії?(кохання). Ліричні роздуми письменниці актуально звучать і в наш час, оскільки кохання залишається вічною темою для всього людства назавжди.

16. Повідомлення історика (учень)

У системі Головного управління таборів (власне ГУЛАГу) під №1існував Соловецький табір примусових робіт особливого призначення. На той момент більшість «контингенту» складали куркулі (селяни, розмір майна яких оцінювався як вищий за середній певної місцевості), «шкідники», представники національних партій, «шпигуни» (тобто мешканці прикордонних районів СРСР). Доля в’язнів була сумною. Більшість їх були знищені. Врятувалися одиниці. Характерною рисою табору був украй суворий режим утримання: повна ізоляція в’язнів, 12-годинний робочий день, натуральне господарство і навіть «самоохорона»- ув’язнені стерегли ув’язнених. Це був не просто виправний табір. Це був « табір смерті». Кількість засуджених була величезною: на початку війни – 2млн. 300 тис., за 1941-1945рр прибуло 2млн. 550 тис., вбито – 3млн. 450 тис. Станом на 21 грудня 1944року – 1млн. 450 тис. засуджених .

17.Словникова робота. Реквієм (лат. «спокій») – 1. Католицьке богослужіння за померлим. 2. Музичний твір.

18.  Опрацювання змісту поеми  «Реквієм»

Учитель: «Реквієм» Ахматової – це пам'ять про безневинно вбитих, це врочиста молитва. У ній розкривається трагедія особистості та народу за сталінської доби. Трагедія жінки, матері показана як частина національної трагедії. Про це йдеться у нашому другому епіграфі до уроку . (звернення до епіграфа). У поемі автор змальовує узагальнений образ народного страждання. Головна тема поеми – трагедія народу. Вся поема  - це трагічна сповідь, ліричне заклинання.(По презентації розказую композицію) (слайд 11)

(слайд12 зі звуком) ( відео, голос Ахматової).

19. Виразне читання ученицею уривка з розділу «Епілог» напам`ять (поема «Реквієм»(відео « Реквієм», чит. Людмила Духовная без звуку)під музику Моцарта «Реквієм». (слайд13 без звуку поч.. з 0,15сек.)

 Вч. В розділі «Епілог» звучить мотив пам`яті, молитва матері від імені всіх, хто вистраждав разом з нею.

-Чи говорить автор про причини трагедії? (ні, горе постає як доля, як хрест). –Про що це свідчить? (Ахматова не звинувачує народ  у його біді, вона просто жаліє його).

-Символічне зображення пам’ятника. Де поетеса хоче його бачити?

Вч. У поемі немає розв`язки. В той трагічний час її не було. Її написало саме життя. Головна ідея твору Ахматової – духовне очищення і воскресіння суспільства, що можливе лише за умов відновлення свободи, добрих почуттів і християнських заповідей, про які люди забули і тому стало можливим  лихо, про яке ми повинні пам’ятати , бо це обов’язок живих

 Вч. Жанрова природа поеми пов’язана з музичною формою реквієму. У 30-40рр. Ахматова займалася вивченням творчості  Моцарта, особливо його «Реквієму». Її поема – щоденник почуттів, як і у Моцарта. Цікава також історія створення композитором «Реквієму». (слайд14)

20. Повідомлення музикознавця . В.А.Моцарт незадовго до смерті отримав дещо таємниче замовлення: до нього прийшов чоловік, який не назвав свого імені, й замовив композиторові реквієм – музику для заупокійної церковної служби. Моцарт, будучи уже хворим, стомлений, сприйняв таємничу появу «людини  в чорному» як передвісника смерті й не зміг позбутися думки, що пише «Реквієм» для власного похорону…І дійсно, він так і не встиг завершити цей твір, який забрав його останні сили. «Реквієм»  - це музика скорботи і плачу. Це останній твір Моцарта, похоронна месса. Він писав його, лежачи в ліжку. Помер композитор раптово , у віці 35 років.                                                                                                                                         -Чим співзвучна музика  Моцарта з поемою Ахматової? (поліфонія - багатоголосся)                                                                                                                         ІІІ.Рефлексія.                                                                                                                       1.Які авангардистські напрями панували на початку ХХстоліття в російській літературі.                                                                                                              2.Назвіть головні мотиви лірики О.Блока.                                                             3.Які проблеми порушує А.Ахматова в поемі « Реквієм»?                          IV.Підбиття підсумків уроку.                                                                                    Вч.: За декілька років до смерті Анні Ахматові в Лондоні – вручали почесну мантію доктора Оксфордського університету. Британська преса писала : «Сьогодні Оксфордський університет присвоїв ступінь доктора літератури найвеличнішій з сучасних російських поетів – 76-річній Анні Ахматовій, чия поезія і особиста доля відобразила долю російського народу».   Тріумфом долі Ахматової став її 100-річний ювілей, що за рішенням ЮНЕСКО відзначали в усьому світі.                                                                                    Муза О.Блока дійсно була тісно повінчана з музою А.Ахматової. «Блока, - писала Ахматова, - я вважаю не тільки найвеличнішим європейським поетом поч. XX ст., але й людиною-епохою, найхарактернішим представником свого часу». Саме від образу Блока в цілому йде герой ахматовської лірики. І якщо Блок дійсно найхарактерніший герой свого часу, то Ахматова -  найхарактерніша його  героїня, яка відкривається нам у безконечному різнобарв`ї жіночих доль жінки, вдови, матері.

V. Домашнє завдання.                                                                                        1.Читати поезію О.Блока «Скіфи», поему Ахматової «Реквієм».2. Вивчити уривок поеми «Посвята» напам`ять. 3.Для учнів високого рівня - скласти тестові завдання за творчістю О.Блока та А.Ахматової.

Література

  1. Ніколенко О.М., Хоменко Н.В.,Конєва Т.М. та ін. Зарубіжна література ХХ століття: посібник старшокласникам і абітурієнтам. Київ: Академія, 1998. С. 98-120.
  2. Хомич С. Поезія Олександра Блока. Всесвітня література в сучасній школі. 2013.№ 10. С.103-107.
  3. Москаленко А.  «Реквієм»  Анни Ахматової – пам’ятка доби сталінського терору. Всесвітня література в сучасній школі. 2013.№ 10. С.108-109.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 березня 2021
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку