Департамент освіти і науки
Сумської обласної державної адміністрації ДПТНЗ «Конотопське вище професійне училище»
Тренінгове заняття
Укладач: практичний психолог,
1 категорія
ХРОКАЛО Катерина Петрівна
Конотоп
2023
Мета:
-сформувати знання про гендер, стать, тендерні ролі, тендерні стереотипи;
-сприяти зацікавленості у здобувачів освіти щодо вивчення даного питання, -з’ясувати які стереотипи існують у підлітків стосовно жіночої та чоловічої статі, підвести їх до усвідомлення стереотипності уявлень щодо різних статей; -сприяти усвідомленню власної позиції підлітків в контексті статевих відносин; -прищеплювати повагу до представників протилежної статі.
Обладнання: мультимедія, маркери, ватмани, моток ниток, А-4, олівці Цільова група : підлітки Час: 1 год. 45 хв.
Вислови (на дошці, екран)
Щоб не робили жінки, їм потрібно зробити вдвічі більше ніж чоловікам, щоб їх вважали вполовину такими ж гарними. На щастя , це нескладно. Шарлота Віттон, колишній мер Оттави.
Хід заняття
I. Організаційний момент Психолог:
Доброго дня! Я рада сьогодні бачити всіх Вас на нашому занятті. Ми всі дедалі частіше чуємо і використовуємо слово «гендер» поняття «гендерна рівність». Кожен з нас має свої уподобання, здібності, але кожен повинен мати рівні права і можливості для лікування, навчання, здобуття професії та отримання цікавої та восоко оплачуваної роботи. Все має залежати від нашої наполегливості у прагненні до успіху, а не від того, якої ми статі: жіночої чи чоловічої. Кожен з нас у житті виконує різноманітні ролі, і зараз є можливість це застосувати.
«Одного разу художниця намалювала такий маленький комікс: два персонажі з червоними від морозу вухами стоять на вулиці в найхолодніший день року. Один каже "Навіщо мені шапка, я не боюся морозу", а другий: "Я не ношу шапку, вона псує мені зачіску».
Запитання для обговорення:
• Хто з них, чоловік, а хто — жінка? Відповідь обґрунтуйте.
• Як ви визначили стать героїв?
Визначення статі персонажів цієї ситуації можливе лише завдяки нашим уявленням про типову поведінку чоловіків і жінок.
Отже, тема нашого заняття — "Стать і гендерні ролі".
Поговоримо про стать і гендер, також ви дізнаєтеся, що таке гендерні стереотипи та гендерна рівність»
II. Знайомство Вправа «Моток ниток» Хід вправи:
Потрібно назвати ім’я і якість, яка характеризує особистість, і тримаючи нитку передати іншому учаснику, кому бажаєте. І таким чином заплутувати павутинку. Від останнього учасника повертатися назад, розплутувати павутинку називаючи ім’я і якість того хто передавав моток.
III.Очікування «Скринька очікувань» (на фліпчарті) Хід вправи:
Кожен учасник записує свої очікування на стікерах та вкладає в "Скриньку очікувань"(озвучують) і кріплять на фліпчарті.
IV.Правила роботи в групі 1.Дотримуватися регламенту.
2. Говорити за темою і від свого імені.
3. Слухати і чути.
4. Бути доброзичливими.
5. Дотримуватися принципу конфіденційності.
6. Бути активними.
7. Не критикувати: кожний має право на власну думку. 8. Говорити по черзі.
V. Вправа – дослідження «Емоційний термометр»
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
Хід вправи:
- Зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру у вашому класі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно зараз на даний момент ви себе почуваєте. (Діти знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває порізному», «погано».)
Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, ви прийшли на сьогоднішнє заняття. Рефлексія:
- Чи складно було виконувати вправу? Чому?
Отримані результати емоційного стану свідчать, що в класі панує різний настрій, але ми з вами будемо намагатися, так працювати щоб після нашого з вами заняття настрій у всіх вас став ще кращій.
VI.Вправа «Кому легше жити: хлопцям чи дівчатам?» Хід вправи:
Здобувачам освіти роздаються чисті аркуші і пропонується написати на них, кому на їх думку легше жити: хлопцям чи дівчатам? І обирають стать: хлопцям пишуть - X, дівчатам пишуть - Д.
Потім аркуші збираються і рахується кількість папірців, які відповідають чоловічій і жіночій статі. Порівнюється результат підрахунку з реальною кількістю у групі дівчат і хлопців. Якщо ця кількість не збігається, ставиться проблемне питання для обговорення.
Рефлексія: Чому так сталося? (Імовірні відповіді: чоловікам легше живеться, вони мають більше можливостей, у жінок більше обов’язків і менше прав тощо)
VII.Інформаційне повідомлення Що таке стать?
«Хлопчик чи дівчинка?»- перше запитання про вас, щойно ви з’явилися на світ, хоча нашу стать було визначено набагато раніше - у момент зачаття .
Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є біологічним поняттям.
Від статі залежить будова статевих органів , можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознак:і пропорції тіла, кількості волосся на тілі й на обличчі , особливості статевого дозрівання, м’язова сила, риси обличчя, тембр голосу і навіть хода.
Що таке гендер ?
Гендер(статева роль) - поняі ія культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерним для жінок і чоловіків у певному суспільстві.
Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві , а може навпаки, вважачцся характерною для протилежної статі. Так чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки- ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Більше того, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих та жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.
Гєндерні ролі.
Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі, 3 цього приводу в усіх краї нах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам блакитного; дівчаткам дарують ляльки, з хлопчикам - машинки,
Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування тендерних ролей відбувається і під впливом вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення.
VIII. Руханка «Скоро перемога»
https://www.youtube.com/watch?v=qoqYMv_V_3o
IX.Вправа «Голосуй ногами» Хід вправи:
(розв'яснення відмінностей між статтю і тендером)
1. Розкладіть картки «Стать» і «Гендер» у різних кутках кімнати, щоб між ними був вільний простір.
2. Запропонуйте учті ям прослухати деякі твердження та проаналізувати, яке поняття (стать чи гендер)) описує кожен з них та зайняти позицію біля відповідної картки. Я кию нони не визначилися, то стають посередині:
• У Давньому Єгипті жінки вели родинний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарствам (гендер). Жінки народжують дітей (стать),
• Дівчатка ніжні, а хлопці грубі (гендер).
• У чоловіків коротке волосся, у жінок — довге (гендер).
• Жінки вигодовують ді і ей груддю, а чоловіки із пляшечки (стать).
• У середньому жінки отримують 68 % від заробітної плати чоловіків (тендер).
• У чоловіків у 14 років відбувається мутація голосу (стать).
• У деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують оселі (гендер).
• У більшості країн традиційний одяг чоловіків — штани, а в Шотландії — спідниця(кілт) (гендер)
• Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто вдягають штани (гендер).
• У чоловіків росте борола, а в жінок — ні (стать).
• У багатьох країнах, якщо родині потрібна допомога, дівчатка частіше кидають школу, ніж хлопчики (гендер).
Рефлексія:
• Які факти доводять, що гендерні відмінності не є вродженими, а набуваються у процесі виховання?
• Який факт найбільше вас здивував?
Гендерні ролі — це культурна традиція і вони можуть бути суттєво відмінними у різних країнах та змінюватися із плином часу.
X.Інформаційне повідомлення «Гендерні стереотипи» Гендерні стереотипи.
Спрощення уявлень про те як мають поводитися люди різної статі, який носити одяг і чим займатися, називаються гендерними стереотипами.
Більшість тендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті- матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі тендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості .нодей у сучасному світі.
Також важливо пам’ятати, що тендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад емоційність вважається характерною жіночою рисою, з стриманість чоловічою.
Однак с чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок.
Для кращого розуміння цього переглянемо відеоролики. https://www.youtube.com/watch?v=faOaa-sgElE Що таке гендерна рівність і гендерні стереотипи?
https://www.youtube.com/watch?v=9L8HFDDDlx0 Соціальний ролик "гендерна нерівність"
Запитання для обговорення:
• 3 якими із поданих у відеороліку стереотипів ви стикалися у житті?
• Чи знаєте людей, які не відповідають цим стереотипам? Назвіть їх.
• Чи всі гендерні стереотипи шкідливі?
• Наведіть приклади.
«Більшість гендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які поїш виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі стереотипии сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі»
XI.Вправа «Гендсрні рамки» Хід вправи:
Здобувачі освіти об'єднуються у дві групи для виконання завдання:
- намалюйте на аркуші зображення дівчинки та хлопчика;
- придумайте їй або йому ім’я та запишіть риси, які вважаються характерними для дівчат (охайна, чуйна, господиня...), або хлопців (мужній, стриманий, активі ній}:
- після презентації групами аналізуємо кожну позицію за допомогою запитання «Чи може бути людина протилежної статі такою (доброю, активною, амбіційною)?»;
- намалюйте прямокутник навколо малюнків - це і є тендерна рамка, тобто тендерні стереотипи. яких ми і очікуємо від людей, спираючись на поширені в суспільстві уявлення про чоловічу та жіночу поведінку;
- викреслюємо ті позиції які характерні для представників обох статей.
Рефлексія: - Чи виникали труднощі при виконанні даної вправи? Що найбільш Вас здивувало після обговорення?
XII.Очікування (пункт ІІІ)
XIII. Вправа – дослідження «Емоційний термометр» (пункт V)
XIV.Вправа «Прощання» Хід вправи :
Учасники тренінгового заняття стають у коло, потискують один одному руку продовжуючи вислів : ««Мені cподобалось сьогодні те, що… і Я бажаю Вам….Прошу Вас по черзі, по колу продовжити фразу.
Всі ми різні, але кожен з нас має право на існування та повагу. Щасти Вам, дорогі друзі!