Урок "Стать і гердерні ролі"

Про матеріал
Тренінгове заняття, метою якого є: -сформувати знання про гендер, стать, тендерні ролі, тендерні стереотипи; -сприяти зацікавленості у здобувачів освіти щодо вивчення даного питання, -з’ясувати які стереотипи існують у підлітків стосовно жіночої та чоловічої статі, підвести їх до усвідомлення стереотипності уявлень щодо різних статей; -сприяти усвідомленню власної позиції підлітків в контексті статевих відносин; -прищеплювати повагу до представників протилежної статі.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Сумської обласної державної адміністрації ДПТНЗ «Конотопське вище професійне училище»

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття

"Стать і гендерні ролі"

 image

 

 

Укладач: практичний психолог, 

1 категорія

ХРОКАЛО Катерина Петрівна

 

 

 

 

 

 

Конотоп

2023

 

Мета:

-сформувати знання про гендер, стать, тендерні ролі, тендерні стереотипи;

-сприяти зацікавленості у здобувачів освіти щодо вивчення даного питання, -з’ясувати які стереотипи існують у підлітків стосовно жіночої та чоловічої статі, підвести їх до усвідомлення стереотипності уявлень щодо різних статей; -сприяти усвідомленню власної позиції підлітків в контексті статевих відносин; -прищеплювати повагу до представників протилежної статі.

Обладнання: мультимедія, маркери, ватмани, моток ниток, А-4, олівці Цільова група : підлітки Час: 1 год. 45 хв.

 

Вислови (на дошці, екран)

Щоб не робили жінки, їм потрібно зробити вдвічі більше ніж чоловікам, щоб їх вважали вполовину такими ж гарними. На щастя , це нескладно. Шарлота Віттон, колишній мер Оттави.

 

Хід заняття

I.       Організаційний момент Психолог:

Доброго дня! Я рада сьогодні бачити всіх Вас на нашому занятті. Ми всі дедалі частіше чуємо і використовуємо слово «гендер» поняття «гендерна рівність». Кожен з нас має свої уподобання, здібності, але кожен повинен мати рівні права і можливості для лікування, навчання, здобуття професії та отримання цікавої та восоко оплачуваної роботи. Все має залежати від нашої наполегливості у прагненні до успіху, а не від того, якої ми статі: жіночої чи чоловічої. Кожен з нас у житті виконує різноманітні ролі,  і зараз є можливість це застосувати.

«Одного разу художниця намалювала такий маленький комікс: два персонажі з червоними від морозу вухами стоять на вулиці в найхолодніший день року. Один каже "Навіщо мені шапка, я не боюся морозу", а другий: "Я не ношу шапку, вона псує мені зачіску».

Запитання для обговорення:

         Хто з них, чоловік, а хто — жінка? Відповідь обґрунтуйте.

         Як ви визначили стать героїв?

Визначення статі персонажів цієї ситуації можливе лише завдяки нашим уявленням про типову поведінку чоловіків і жінок.

Отже, тема нашого заняття — "Стать і гендерні ролі".

Поговоримо про стать і гендер, також ви дізнаєтеся, що таке гендерні стереотипи та гендерна рівність»

 

II.    Знайомство Вправа «Моток ниток» Хід вправи:

Потрібно назвати ім’я і якість, яка характеризує особистість, і тримаючи нитку передати іншому учаснику, кому бажаєте. І таким чином заплутувати павутинку. Від останнього учасника повертатися назад, розплутувати павутинку називаючи ім’я і якість того хто передавав моток.

 

III.Очікування «Скринька очікувань» (на фліпчарті) Хід вправи:

        Кожен учасник записує свої очікування на стікерах та вкладає в "Скриньку очікувань"(озвучують) і кріплять на фліпчарті.

 

IV.Правила роботи в групі 1.Дотримуватися регламенту.

2.  Говорити за темою і від свого імені.

3.  Слухати і чути.

4.  Бути доброзичливими.

5.  Дотримуватися принципу конфіденційності.

6.  Бути активними.

7.  Не критикувати: кожний має право на власну думку. 8. Говорити по черзі.

 

V. Вправа – дослідження «Емоційний термометр»

Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.

Хід вправи:

-   Зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру у вашому класі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно зараз на даний момент ви себе почуваєте. (Діти знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває порізному», «погано».)

Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, ви прийшли на сьогоднішнє заняття. Рефлексія:

-   Чи складно було виконувати вправу? Чому?

         Отримані результати емоційного стану свідчать, що в класі панує різний  настрій, але ми з вами будемо намагатися, так працювати щоб після нашого з вами заняття настрій у всіх вас став ще кращій.

 

 

VI.Вправа «Кому легше жити: хлопцям чи дівчатам?» Хід вправи:

    Здобувачам освіти  роздаються чисті аркуші і пропонується написати на них, кому на їх думку легше жити: хлопцям чи дівчатам? І обирають  стать:  хлопцям пишуть - X, дівчатам пишуть - Д.

    Потім аркуші збираються і рахується кількість папірців, які відповідають чоловічій і жіночій статі. Порівнюється результат підрахунку з реальною кількістю у групі дівчат і хлопців. Якщо ця кількість не збігається, ставиться проблемне питання для обговорення.

Рефлексія: Чому так сталося? (Імовірні відповіді: чоловікам легше живеться, вони мають більше можливостей, у жінок більше обов’язків і менше прав тощо)

 

VII.Інформаційне повідомлення             Що таке стать?

    «Хлопчик чи дівчинка?»- перше запитання про вас, щойно ви з’явилися на світ, хоча нашу стать було визначено набагато раніше - у момент зачаття .

    Стать визначає, є людина чоловіком чи жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є біологічним поняттям.

    Від статі залежить будова статевих органів , можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознак:і пропорції тіла, кількості волосся на тілі й на обличчі , особливості статевого дозрівання, м’язова сила, риси обличчя, тембр голосу і навіть хода.

 

Що таке гендер ?

    Гендер(статева роль) - поняі ія культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерним для жінок і чоловіків у певному суспільстві.

   Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві , а може навпаки, вважачцся характерною для протилежної статі. Так чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки- ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Більше того, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих та жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

 

Гєндерні ролі.

 Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі, 3 цього приводу в усіх краї нах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам блакитного; дівчаткам дарують ляльки, з хлопчикам - машинки,

 Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування тендерних ролей відбувається і під впливом вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення.

 

VIII. Руханка  «Скоро перемога»

https://www.youtube.com/watch?v=qoqYMv_V_3o

 

IX.Вправа «Голосуй ногами» Хід вправи:

(розв'яснення відмінностей між статтю і тендером)

1.   Розкладіть картки «Стать» і «Гендер» у різних кутках кімнати, щоб між ними був вільний простір.

2.   Запропонуйте учті ям прослухати деякі твердження та проаналізувати, яке поняття (стать чи гендер)) описує кожен з них та зайняти позицію біля відповідної картки. Я кию нони не визначилися, то стають посередині:

      У Давньому Єгипті жінки вели родинний бізнес, а чоловіки займалися домашнім господарствам (гендер). Жінки народжують дітей (стать),

      Дівчатка ніжні, а хлопці грубі (гендер).

      У чоловіків коротке волосся, у жінок — довге (гендер).

      Жінки вигодовують ді і ей груддю, а чоловіки із пляшечки (стать).

      У середньому жінки отримують 68 % від заробітної плати чоловіків (тендер).

      У чоловіків у 14 років відбувається мутація голосу (стать).

      У деяких культурах чоловіки завжди готують їжу, а жінки ремонтують оселі (гендер).

      У більшості країн традиційний одяг чоловіків — штани, а в Шотландії — спідниця(кілт) (гендер)

      Раніше жінки носили тільки спідниці, а тепер часто вдягають штани (гендер).

      У чоловіків росте борола, а в жінок — ні (стать).

      У багатьох країнах, якщо родині потрібна допомога, дівчатка частіше кидають школу, ніж хлопчики (гендер).

Рефлексія:

      Які факти доводять, що гендерні відмінності не є вродженими, а набуваються у процесі виховання?

      Який факт найбільше вас здивував?

Гендерні ролі — це культурна традиція і вони можуть бути суттєво відмінними у різних країнах та змінюватися із плином часу.

 

X.Інформаційне повідомлення «Гендерні стереотипи» Гендерні стереотипи.

Спрощення уявлень про те як мають поводитися люди різної статі, який носити одяг і чим займатися, називаються гендерними стереотипами.

Більшість тендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті- матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі тендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості .нодей у сучасному світі.

Також важливо пам’ятати, що тендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад емоційність вважається характерною жіночою рисою, з стриманість чоловічою.

Однак с чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок.

        Для кращого розуміння цього переглянемо відеоролики.  https://www.youtube.com/watch?v=faOaa-sgElE         Що таке гендерна рівність і гендерні стереотипи? 

https://www.youtube.com/watch?v=9L8HFDDDlx0    Соціальний ролик "гендерна нерівність"

 

Запитання для обговорення:

      3 якими із поданих у відеороліку стереотипів ви стикалися у житті?

      Чи знаєте людей, які не відповідають цим стереотипам? Назвіть їх.

      Чи всі гендерні стереотипи шкідливі?

      Наведіть приклади.

 «Більшість гендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які поїш виконуватимуть у дорослому житті — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі стереотипии сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі»

 

XI.Вправа «Гендсрні рамки» Хід вправи:

Здобувачі освіти об'єднуються  у дві групи для виконання завдання:

-        намалюйте на аркуші зображення дівчинки та хлопчика;

-        придумайте їй або йому ім’я та запишіть риси, які вважаються характерними для дівчат (охайна, чуйна, господиня...), або хлопців (мужній, стриманий, активі ній}:

-        після презентації групами аналізуємо кожну позицію за допомогою запитання «Чи може бути людина протилежної статі такою (доброю, активною, амбіційною)?»;

-        намалюйте прямокутник навколо малюнків - це і є тендерна рамка, тобто тендерні стереотипи. яких ми і очікуємо від людей, спираючись на поширені в суспільстві уявлення про чоловічу та жіночу поведінку;

-        викреслюємо ті позиції які характерні для представників обох статей.

Рефлексія: - Чи виникали  труднощі при виконанні даної вправи? Що найбільш Вас здивувало після обговорення?

 

XII.Очікування (пункт ІІІ)

 

XIII. Вправа – дослідження «Емоційний термометр» (пункт V)

 

XIV.Вправа «Прощання»  Хід вправи

Учасники тренінгового заняття стають у коло, потискують один одному руку продовжуючи  вислів : ««Мені cподобалось сьогодні те, що… і Я бажаю Вам….Прошу Вас по черзі, по колу продовжити фразу. 

 Всі ми різні, але кожен з нас має право на існування та повагу. Щасти Вам, дорогі друзі! 

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
29 травня 2023
Переглядів
390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку