9 клас
Алгебра
Тема уроку. Статистичні дані, що вчать думати, аналізувати і мотивують учнів до енергозбереження у школі та вдома.
Мета уроку . Узагальнити і систематизувати знання учнів по темі: «Статистичні дані». Формувати в учнів уявлення про статистику, як науку, її предмет і методи, статистичні спостереження та їх види, статистичні таблиці, вміння встановлювати головне. Самостійно застосовувати набуті знання в ситуаціях висвітлення реального стану енергозбереження в нашому регіоні. Довести, що статистичні дані дозволяють не тільки аналізувати негаразди нашого регіону на даний час, а й планувати необхідні дії на майбутнє.
Очікувані результати: учні повинні розуміти зміст понять: вибірка; частота вибірки, центральні тенденції вибірки (мода, медіана, середнє значення вибірки); гістограма. За поданими таблицями вміти знаходити центральні тенденції вибірки.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: Заготовлені QR-коди, учнівські гаджети.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (2 хв.) Учні заспокоюються, займають свої місця
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (3 хв) Пропоную учням назвати генеральну сукупність і варіаційний ряд утворений з неї та навпаки.
Генеральна сукупність |
Варіаційний ряд |
Учні школи |
Учні 9 класу |
Мешканці села |
|
|
Мешканці села |
Енергоефективні заходи району |
|
|
Енергоефективні заходи району |
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Повторюємо по підручнику теоретичний мінімум. І їх перевіряємо за допомогою математичного диктанту. Під час диктанту учні у робочому зошиті в стовпчик відповідно по номеру закінчують почате мною речення, або дають відповіді на питання. Пропоную учням в парах обмінятися відповідями. Кожному учневі роздаю, QR-код і вони розшифровують власними телефонами перевірять написання диктанту.
Відповіді і їх кодування
ІV/ Мотивація навчальної діяльності Хочу довести до вашого відома, що питання статистики розглядаються в ЗНО. Пропоную розв‘язати завдання № 1,
Відповіді обговорюємо.
V. Формування нового навчального досвіду
Наше здоров‘я залежить від певних факторів, давайте їх згадаємо. Учні називають все що придумають, я підводжу їх до думки про екологію. Кожному пропоную записати на картці число кратне 10, що показуватиме %-ве зображення залежності нашого здоров‘я від екології.
Руханка. Пропоную, щоб учні стали по зросту, не показуючи своїх припущень на картках. Одного з учнів запрошую вийти з ряду і всі демонструють свої результати. Учень повинен проранжувати учнівські дані, знайти моду, медіану і середнє значення, що виражає залежність здоров‘я від екології.
Учні сідають за парти, і знаходять в підручнику «Основи здоров‘я» 5 кл. правильні відповіді. Записують в зошит відповідний ряд, знаходять моду, медіану і середнє значення варіаційного ряду.
Давайте назвемо фактори, від яких наше здоров‘я може погіршитись. Учні методом мозкового штурму називають всі можливі і неможливі фактори. Я підводжу їх до думки, що протяги в приміщеннях та невідповідність температурного режиму часто призводять до погіршення стану здоров’я.
Питання для учнів: - Що ми можемо зробити щоб зменшити протяги і привести температурний режим у відповідність до санітарно-гігієнічних вимог?
Орієнтовна відповідь учнів: замінити дерев’яні віконні рами на металопластикові.
Пропоную учням зайти за посиланням, щоб знайти цифрове підтвердження нашим думкам.
Учні бачуть наступну картину
Запишіть даний варіаційний ряд, знайдіть моду, медіану і середнє значення.
Прийшов час розв‘язати задачу про мешканців нашого села.
Задача мій сусід у своєму будинку має старі віконні рами, через які втрачає 20% тепла. Для того щоб підтримувати в будинку відповідний тепловий режим він купує 2 машини рубаних дрів, по 9 000 гривень за кожну машину. Давайте прорахуємо, скільки грошей можна економити, якщо замінити старі вікна на нові енергоощадні.
18 000 – 100%
Х - 20% х=3600 грн
Це ціна одного енергоощадного вікна. Виходить за 5-6 років мій сусід ….. пропоную учням закінчити речення.
Зараз ми з вами повинні виділити всі плюси і мінуси заміни старих віконних рам на нові. Учні об‘єднуються в дві групи «ПЛЮС», «МІНУС» і працюють 3-5 хв: на запропонованих стікерах записують всі переваги і недоліки заміни старих віконних рам на енергоощадні.
Вчитель допомагає учням правильно сформулювати свої думки і по закінчені часу спікери від кожної групи презентують свої ідеї заповнюючи відповідну таблицю
заміна старих віконних рам на енергоощадні |
|
ПЛЮСИ |
МІНУСИ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Пропоную учням зібратися у своїх групах і ознайомитись з матеріалом для складання та розв‘язку власної задачі
Задача. Одна машина вміщує 8 м³ дрів. 1 м³ налічує 25-30 штук метрових полін. Щоб дерево доросло до того розміру, щоб можна було його спилювати проходить 17-22 роки. За поданим матеріалом складіть задачу і розв‘яжіть її, додавання власних , але точних даних дозволяються.
Учні працюють над складанням задач і їх розв‘язком. Потім дані задачі представляють.
Зараз пропоную вам продумати і сказати, що ми зможемо зробити, щоб підвищити ефективність енергозбереження у школі та вдома.
VI. Підведення підсумків уроку.
Прийшов час отримати домашнє завдання. Я його закодувала. Вдома розкодуєте і виконаєте.
Вибіркова перевірка підприємств району щодо заміна старих віконних рам на енергоощадні мала такі результати:
заміна старих віконних рам на енергоощадні |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Кількість підприємств |
3 |
6 |
2 |
5 |
6 |
2 |
1 |
Побудувати полігон частот одержаних даних.
VІІ Зворотній зв'язок
Вправа «Хвилини відвертості»
Щоб поставити жирну крапку. Я попрошу, щоб учні сказали по одному прикметнику, який дасть оцінку піднятій темі на уроці.
Філіпенко Інна Валеріївна
Вчитель математики
Чечеліївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Петрівського району Кіровоградської області
Використані джерела