STEM-квест
«Загадкове поруч з нами.
Бактерії: шкода чи користь?»
1 клас
Підготувала вчитель початкових класів
Шосткинського НВК: спеціалізована школа
І-ІІ ступенів – ліцей
Фесенко Людмила Олександрівна
2022 р.
Мета: 1) ознайомити дітей зі світом бактерій, формувати поняття «бактерії», під час дослідів довідатися про корисні та шкідливі бактерії; показати взаємозв’язок з рослинним і тваринним світом та вплив бактерій на людський організм, розширювати світогляд школярів;
2) продовжити формування просторового уявлення, логічного мислення, сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, творчих здібностей, пам’яті, уваги; вчити критично аналізувати подану інформацію, застосовувати знання та розвивати здібності до пошуку і засвоєння нових знань;
3) формувати навички дослідницької діяльності, свідомість учнів, навчати висловлювати свою думку, формувати ключові компетентності учнів через організацію роботи в малих групах, вчити приймати рішення та відповідати за них;
4) прищеплювати інтерес учнів до екологічних проблем та профілактика здорового способу життя.
І. Огранізація уроку.
1. Вправа-налаштування «Усмішка».
2. Вправа «Очікування».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Коли про них заходить мова, то одразу уявляють організми, що приносять хвороби та щось неприємне. Насправді, бактерії підтримують життя на Землі!
Тут вони з’явились раніше за всі інші живі організми. Бактерії викликають гниття загиблих рослин і тварин на землі і у воді. Без них земля була б покрита мертвими тілами. Бактерії розкладають складні речовини на прості, які потрапляють в ґрунт, воду і повітря. Там їх використовують рослини і тварини.
Бактерії та інші дуже маленькі живі організми називають мікроорганізмами або мікробами. Ми їх не бачимо, але вони є скрізь: у повітрі, у воді, у ґрунті, у живих організмах. Бактерії можуть приносити користь, а можуть шкодити нашому організмові. Корисні бактерії створюють з молока кисломолочні продукти, роблять хліб з дріжджового тіста пишним, добре пропеченим і смачним. Вони зберігають для нас квашені і мариновані продукти, забезпечують нас делікатесним сиром з благородною пліснявою. Деякі бактерії вміють псувати продукти: з їхньою допомогою скисає свіже молоко, киснуть соки, псуються плоди, пліснявіє хліб.
Запрошую вас дізнатися про загадкове, яке знаходиться поруч з нами. Тож почнімо подорож у світ бактерій.
1 зупинка «Наукова»
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=BDr7L51wjE0&ab_channel=EdEra.
Перегляньте уважно відео та дайте відповідь на запитання.
2 зупинка «Мистецька».
На вигляд бактерії дуже різні: округлі – коки, палички – бацили, зігнуті палички – вібріони та інші. Вони живляться, ростуть, розмножуються, словом – живуть.
- Намалюй бактерії. Вони можуть бути веселі і сумні, добрі та злі. А чому? Зробіть висновок.
3 зупинка «Пошукова»
Уявіть тільки, що кожні 20 хвилин бактерія ділиться навпіл, і вже замість 1 їх стає 2. А ще за 20 хвилин? А ще?
Давайте проведемо дослід за допомогою мікроскопу і дізнаємося, чи є, наприклад, бактерії у воді. На предметне скельце нанесіть краплинку води та подивіться на неї у мікроскоп. Що ви побачили? Який висновок можемо зробити?
Фізхвилинка
4 зупинка «Чого бояться шкідливі бактерії?»
5 зупинка «Перевір!»
6 зупинка «Чи знаєш ти?...»
7 зупинка «Якщо хочеш не хворіти…»
8 зупинка «Ігрова» (Так чи ні).
1) За добу одна бактерія утворює одну нову.
2) За допомогою бактерій виробляють кефір, ряжанку.
3) Серед бактерій є тільки корисні.
4) Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
5) Не треба мити руки перед вживанням їжі.
9 зупинка «ЛЕГО-бактерія»
- Створіть представника світу бактерій з лего.
ІІІ. Рефлексія.
1. Вправа «Мікрофон».
- Чи справдилися ваші очікування?
- Якими знаннями ви б хотіли поділитися з батьками, друзями?
- За що ми дякуємо бактеріям?
- Які поради дасте своїм друзям?
Чи всі бактерії шкідливі?
2. Гра «Пантоміма».
- Обери пораду та продемонструй її, не говорячи жодного слова.
• Завжди мий руки з милом під протічною водою.
• Не пий воду з невідомих водойм.
• Не вживай вуличну їжу.
- Ви всі гарно попрацювали і маєте гарні знання з даної теми. Знайдіть на своїх столиках «фото» бактерії і, якщо урок був для вас корисним, - зафарбуйте його зеленим кольором, якщо ні – червоним.
Дякую вам за роботу! Поділіться своїми знаннями зі своєю родиною та друзями. Досліджуйте навколишній світ, бо в ньому стільки цікавого!
Використані джерела:
Журнал «Колосок» ПРИГОДИ БАЦИЛИ (Наукова казка)
Цікаві факти про бактерії
Бактерії. Віруси. Хвороби
Бактерії шкідливі і корисні