Тема. Стилістичні засоби морфології. Видатні постаті України.
Вплив фізіологічних задатків на розвиток таланту, здібностей особистості.
Мета: формувати в учнів уміння визначати частини мови, розкривати їх стилістичну роль у текстах різних стилів.
Розвивати творче мислення, уяву, спостережливість.
Ознайомити учнів з видатними постатями України, з їх внеском в розвиток науки і культури; розкрити вплив фізіологічних даних на розвиток таланту, здібностей особистості.
Формувати духовно багату мовну особистість, її вміння користуватися рідною мовою, стилями, типами, жанрами в різних видах мовленнєвої діяльності.
Виховувати гордість за українську націю; шану до її видатних особистостей.
Тип уроку: бінарний урок з української мови та біології
Засоби навчання: аудіозаписи, портрети видатних особистостей України, муляжі, таблиці, роздатковий матеріал.
Від людського життя і навіть від життя цілих поколінь людей залишається на землі тільки прекрасне.
О. П. Довженко
І. Організаційний етап
1.Учитель зачитує епіграф уроку. Учні переписують його в зошит.
ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
(тему і завдання повідомляють учителі мови й біології).
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу, осмислення зв’язківі залежностей між елементами виучуваного матеріалу.
Прочитати текст. Зробити лінгвістичний аналіз.
Творчість, з філософської точки зору, є насамперед працею, завзятою, кропіткою і в той же час натхненною, потребуючою оптимальної напруги усіх фізичних і духовних сил людини. Справжня творчість завжди дає суспільству корисний і значимий результат. Творчість — соціальна обумовлена діяльність людини.
У творчості розкриваються багато її психічних якостей, виражається зміст особистості. Діяльність людини в процесі творчості протікає на найвищому рівні. Це відноситься до інтелекту, емоційної і вольової сфери особистості.
Особливі моменти творчості — захопленість і спрямованість. Для захопленої людини творчість є сенсом життя. Захопленість підсилюється, якщо продукти творчості одержують всенародне визнання.
Стан натхнення - інша типова для творчості риса. Натхнення характеризується, з одного боку, високою продуктивністю, з іншого боку - величезним підйомом і напругою сил людини. Рєпін писав, що натхнення — це нагорода за каторжну працю. Творча задача, розв'язувана художником — майстром слова, чи кисті різця,—досягається через тривалі і наполегливі пошуки максимально виразної і змістовної форми.
2.Випереджувальне завдання.Усне повідомлення учнів на тему «Видатні постаті України. Їх роль в розвитку культури і науки».
Учитель біології
Ви прослухали і дізнались багато цікавих матеріалів з життя і діяльності талановитих людей. Пропоную подивитися на талановитих людей з точки зору біології.
До вашої уваги народна мудрість: «Всі перемоги починаються з перемоги над самим собою», «Кожен коваль своєї долі».
Завдання: в ході дискусії пояснити, який біологічний зміст криється в цій мудрості?
Що потрібно для того, щоб стати талантом?
Досить довгий час панувала думка, що всі люди народжуються з однаковими задатками, і тільки виховання та суспільство робить людину талановитою або ж бездарною.
А ви погоджуєтесь з цим? (точка зору учнів).
Зараз доведемо залежність психофізичних якостей людини від спадковості. Середня успадковуваність розумових здібностей становить 50%. Успадковуються в основному художні, конструкторські здібності.
А яка різниця між обдарованістю, здібністю, і талантом?
Відповіді учнів (випереджувальне завдання: попрацювати з тлумачним словником. Виписати, що таке обдарованість,здібності,талант).
Обдарованість - це вияв природних можливостей організму людини, що значно перевищують середній рівень.
Здібності - це сукупність психофізіологічних властивостей, які необхідні для успішного виконання однієї або кількох видів діяльності.
Талант - це високий рівень спеціальної обдарованості.
Учитель біології
За якими критеріями визначається талановита людина? (відмінна пам'ять, великий словниковий запас, настирливість...).
Пам'ять успадковується мало, тому її потрібно тренувати.
А що є матеріальною основою задатків?
- Особливості будови та функціональні властивості головного
мозку.
(Учитель демонструє муляж головного мозку, таблицю, в якій показана вага головного мозку талановитих людей)
Новонароджена дитина |
330-400 г |
||
Доросла людина |
1400 г |
||
І. П. Павлов |
1653 г |
||
Д. І. Менделєєв |
1571 г |
||
І. С. Тургенєв |
2012 г |
||
І. Ф. Байрон |
1765 г |
||
У людини співвідношення ваги головного мозку до ваги тіла є найбільшим в порівняні з будь-яким із представників тваринного світу.
(у собак 1:100; у людини 1:50)
Учитель мови.
А яких визначних особистостей України ви знаєте?(Учні називають).
Ви назвали багато визначних особистостей України. Серед них - прекрасний майстер опису пейзажів - М. Коцюбинський.
Займався тихий ранок. Золотий промінь сонця перелинув зі сходу на захід, і вершечки синіх хмар зайнялися червоним полум'ям... Дерева, одягнені в легеньку одіж з срібного інею, обнялись делікатними рожевими тінями.
2.Назвіть метафори, епітети. Підберіть синоніми до слів золотий, тихий, червоним.
3.Однією з визначних постатей нашого краю є композитор Віктор
Косенко. Його ім'я носить музичне училище м. Житомира.
Послухайте його твір «Дощ».
Різноревневі завдання
4.Напишіть есе під враженням цієї мелодії.
5. Робота в парах. Побудувати уявний діалог з відомою особистістю « Я радий Вас зустріти…»
Назвіть морфологічні ознаки розмовного стилю.
На основі епіграфа учні роблять висновок.
Кора великих півкуль - осередок усіх вищих функцій, носій нашого інтелекту. Майже у кожного з нас є невикористані резерви розвитку. Наша особистість і наша доля - це результат не тільки зовнішніх впливів, а й результат нашої участі в творенні самих себе. Найбільше успіхів людина
досягає тоді, коли її здібності і нахили вчасно помічені і розвинуті.
Стилістичні можливості морфологічної системи сучасної української літературної мови широкі й функціонально потужні. Більшість повнозначних слів представлена не однією формою, а кількома, навіть багатьма, і всі вони певною мірою стилістично неповторні, своєрідні. Кожна із змінюваних форм виконує певну комунікативну, отже, й стилістичну функцію.
.
Аудіювання.
Б. М. Лятошинський
Визначний український композитор і педагог Борис Миколайович Лятошинський народився у 1895 р. у м. Житомирі. У 1918 р. закінчив юридичний факультет Київського університету ім. Т. Г. Шевченка. У1919 р. закінчив Київську державну консерваторію по класу Р. Глієра. Згодом Б. Лятошинський став професором і викладачем цієї консерваторії.
Висока майстерність композитора виявилася у його численних творах, а творчість охоплює всі музичні жанри.
Його опери, симфонії, фортепіанні концерти, сюїти та багато іншого стали окрасою української культури, її невід'ємною частиною. Кантати «Заповіт» та «Урочиста», сюїта «Ромео і Джульєтта», опера «Золотий обруч» за повістю І. Франка «Захар Беркут», симфонічні поеми, інші музичні твори і досі улюблені й знані.
Б. Лятошинський написав також музику майже до 50 пісень на слова Шевченка, Франка, Рильського, Сосюри, Пушкіна, Гайне та ін. Відомо чимало його обробок народних пісень. Писав він також музику до кінофільмів («Тарас Шевченко», «Григорій Сковорода», «Кармалюк» та ін.).
Для української музики значення творчості Б. Лятошинського величезне. Він надав їй сучасного європейського стилю й техніки, водночас уміло поєднав з українською мелодикою. В його професійних витончених творах, які передають найглибші людські почуття, знаходимо як патріотичний пафос, так і відображення славного історичного минулого нашої країни. В його музиці співає і плаче душа народу. Разом з Л. Ревуцьким Б. Лятошинський виховав цілу плеяду українських композиторів. Б. Лятошинський помер у Києві у 1968р., де й похований.
(За А. Рудницьким)
Варіант 1.
Варіант 2.
Написати невеличке повідомлення «Б. Лятошинський - талановитий земляк».
Домашнє завдання.
Твір-роздум на тему: «Талант можна загубити у двох випадках: перебільшеною похвалою і надмірною скромністю».