Перші „Проби“ (книга I та початок книги II), написані в 1572—1573 роках, за структурою нагадували популярні перекази античних авторів, що їх часто робили з дидактичною метою. Це були короткі прості тексти, в яких було зібрано приклади з історії, до яких додавалося декілька міркувань, зазвичай позбавлених особливої оригінальності. Авторське Я в цих ранніх „Пробах“ ще відсутнє. Сам Монтень визнавав, що його ранні тексти є дещо чужорідними у порівнянні з наступними.
У США викладачі використовують домашні есе настільки часто, що у студентів іноді накопичується на вихідні до 10 цих творчих робіт з різних предметів. Вважається, що написання есе допомагає розвинути критичний розум і здатність аргументувати свою точку зору, а також емоційно вести читача до певних висновків.
Есе дозволяє викладачеві оцінити не тільки знання предмета або певної теми у студента, а й простежити за формуванням у нього навички висловлення своєї позиції і взагалі наявності такої у нього. З точки зору системи освіти - це одна з кінцевих цілей навчання, тому есе завжди були і будуть важливою його частиною.