Урок. Стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі

Про матеріал
Урок розвитку комунікативних умінь і навичок. Стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі. Підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Олександр Авраменко, Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко)
Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

8 клас

Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Українська мова: підручник для 8 класу закладів загальної середньої освіти (авт. Олександр Авраменко, Тамара Борисюк, Ольга Почтаренко)

 

Учитель                                                     Доброханська Оксана Юріївна

 

Заклад освіти                                            спеціалізована школа І-ІІІ ступенів

                                                                     31 м. Києва з поглибленим

                                                                   вивченням предметів природничо-

                                                                   математичного циклу

Тема уроку. Опис місцевості. Стислий переказ розповідного тексту 
з елементами опису місцевості в художньому стилі за планом

Мета: формувати в учнів уміння описувати місцевість, писати за планом переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості; розвивати увагу, пам'ять, вміння послідовно викладати прослухане висловлювання, грамотно висловлювати думки, удосконалювати культуру писемного мовлення; виховувати любов до рідної землі, почуття гордості за природні багатства нашої держави.

Очікувані результати: учні вміють писати стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості за планом; визначають тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого висловлювання; уміють здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту; сприймають текст, розуміють його зміст, стисло відтворюють текст на письмі.

Обладнання: текст для переказу, план.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

План уроку

І. Організація уроку

     ІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів.

     ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

     ІV. Робота з текстом переказу.

     V. Підсумки. Рефлексія

 

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований опис 

 

   Уважно прочитай текст (інформаційна компетентність)

                         

Спогади далекого дитинства

До чого ж гарно і весело було в нашому горóді! Ото як вийти з сіней та подивись навколо — геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа — огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшника, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати.

Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли одна на одну, переплітались, душились, дерлися на хлів, на стріху, повзли на тин, а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.

А малини — красної, білої! А вишень, а груш солодких, було. як наїсися,— цілий день живіт як бубон…

… Збирались ми на косовицю завжди довго. Я лежу на возі. Мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер. До Десни верстов п'ять дуже складної дороги. Переїхати треба дві великі калюжі з гнилицями, що ніколи не висихали, два мости, потім знову одну гнилицю, потім два хутори з собаками і село Мале Устє по вузесеньких кручених вуличках, … і знов понад річкою між осик і дубів, і вже аж там, над самою Десною, було моє царство.

Пахне огірками, хлібом, батьком і косарями, пахне болотом і травами, десь гукають, і... зразу чую, деркачі й перепілки.

Прокидаюсь на березі Десни під дубом. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. Пахне в’ялою травою, квітами. А на Десні краса! Лози, висип, кручі, ліс — все блищить і сяє на сонці. Стрибаю з кручі в пісок до Десни, миюся, п'ю воду. Вода, ласкава, солодка. Вбігаю в ліс — гриби. У лози — ожина. В кущі — горіхи. В озері воду скаламучу — риба.

… Погодою у нас на сінокосі щось, казали, років з півтораста завідувала ворона. Це була, так би мовити наша фамільна ворона. Вона возсідала коло нашого куреня на високій сокорині і звідти бачила всіх нас і все, що ми пили, їли, яку рибу ловили, чи де зарізали деркачика косою чи перепілочку, бачила усіх пташок у нашім лісі, все чула і, найголовніше, віщувала погоду. Вона бездоганно вгадувала наближення дощу чи грому ще при безхмарному ясному небі. Один тільки дядько Самійло не піддавався воронячим чарам.

…Тільки було це так давно, що майже все вже розтануло в далекім мареві часу, як сон, і потонуло. Одна лише Десна зосталася нетлінною у стомленій уяві. Свята, чиста ріка моїх дитячих незабутніх літ і мрій.

 

 

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований опис 

 

Нема тепер уже таких річок, як ти була колись, Десно, нема. Нема ні таємниць на річках, ні спокою. Ясно скрізь.

Тоді Десна була глибокою і бистрою рікою.

Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно… Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шлях. (О. Довженко,  482 слова)

 

Виконай завдання

 

  1. Випиши із тексту опис городу влітку.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Випиши з тексту опис дороги на косовицю.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Хто завідував погодою на сінокосі?

________________________________________________________________

  1. Випиши прикметники, за допомогою яких описано Десну.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                      

  1. Прочитай текст ще один раз. Занотуй окремі слова, словосполучення, потрібні для розкриття основної думки, зв’язку частин тексту.

 

 

 

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований опис 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  План

 

І. До чого ж гарно і весело було в нашому горóді!

  1. Сад весною.

  2. Город серед літа.

 ІІ. Дорога на косовицю.

  1. Мене везуть у царство трав…
  2. Запахи і звуки, які переслідують дорогою.
  3. На березі Десни під дубом.

 ІІІ. Фамільна ворона – ворожка.

 VІ. Далекі спогади про рідну річку, що зосталася нетлінною.

  1. Свята, чиста ріка моїх дитячих незабутніх літ і мрій.

  2. Нема тепер уже таких річок.

  3. Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно…

 Слова для довідок

     Верста - давня міра відстані, яка вживалась до прийняття метричної системи мір в Україні, Білорусі та Росії. Одна верста дорівнює 500 сажням чи 1.0668 кілометра.  

    Гнилиця - пригнилий плід дикої груші.

 

 

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований опис 

 

Напиши стислий переказ

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Підсумки. Рефлексія.

 Метод «Обговорюємо»

 

 

  Як ви оцінюєте свою роботу? Які недоліки помітили?

 

  Яких вмінь набували під час виконання роботи?

 

  Чи сподобався вам такий вид роботи?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого
Переглядів
750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку