Білоцерківська спеціальна загальноосвітня школа №19
Урок
з української мови
в 9- А класі
вчитель-дефектолог
Лугова Наталія Андріївна
Біла Церква
2018
Урок №18
Тема. Стислий усний переказ тексту з елементами опису приміщення.
Мета: формувати вміння визначати основну думку тексту; вчити описувати приміщення; корегувати зв’язне мовлення учнів, мислення, спостережливість; розширювати знання про інтер’єр; виховувати інтерес до життя і творчості Лесі Українки.
Обладнання: портрет Лесі Українки, вибрані твори поетеси, презентація літературно-меморіального музею в с. Колодяжному.
Хід уроку
І. Нервово-психологічна підготовка класу.
Привітання.
Перевірка наявності зошитів, щоденників, ручок, підручників.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда про Лесю Українку.
Читання ранньої поезії Лесі Українки.
ІІІ. Основна частина.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Перегляд презентації літературно-меморіального музею в с. Колодяжному.
3. Пояснення вчителя.
Опис приміщення (інтер’єру) може бути художнім і діловим. У діловому описі дається максимально точна інформація про розміри приміщення, меблів, розміщення та їх освітлення.
У художньому описі передається враження від приміщення і предметів, що в ньому знаходяться, за допомогою епітетів, порівнянь, образних висловів. У художніх творах опис приміщення виступає одним із засобів характеристики героя певного історичного часу.
4. Читання тексту вчителем.
Кабінет Петра Антоновича Косача
Після вечері сім'я зібралася в батьківському кабінеті. Це була невелика, зі смаком опоряджена кімната – улюблене місце дітей і дорослих. На стіні, у вишитих Ольгою Петрівною рушниках, висів портрет Шевченка з пишними козацькими вусами, в пальті і чорній смушевій шапці, а далі – фото господарів, рідних і знайомих та самої Ольги Петрівни – в довгому білому платті з трояндою на грудях.
Посередині кімнати, застеленої вузькими доріжками та килимами стояв на тоненьких фігурних ніжках круглий стіл, кілька м'яких крісел, а під білою кахляною грубою – канапа. Зі стелі звисала велика порцелянова лампа, подарована молодим у день їхнього весілля.
Чимало місця займали книжки. Просторій під горіх оздобленій шафі стояли найцінніші видання іноземних, українських, російських письменників. Переважали твори Шевченка, Котляревського, Пушкіна, Міцкевича.
Пояснення слів: порцелянова лампа, канапа, кахляна груба, смушева шапка.
Орієнтовний план
а) розмір кабінету;
б) речі та їх розміщення в кабінеті;
в) бібліотека.
5. Обговорення тексту.
6. Усний переказ тексту учнями.
ІV. Підсумок уроку
Оцінювання знань учнів.
Домашнє завдання: зробити опис своєї кімнати (усно).