Безсполучникове складне речення

Про матеріал
Тема. Безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами. Мета: - Навчальна: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; - Розвивальна: розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; - Виховна: виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.
Перегляд файлу

Безсполучникове складне речення. 9 клас

Тема. Безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами.

Мета:

  • Навчальна: поглибити знання учнів про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень;
  • Розвивальна: розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них;
  • Виховна: виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: картки, таблиця, тлумачний словник.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Дослідження-спостереження (завдання на картках).

  • Прочитайте текст. Визначте до якого стилю він належить. Сформулюйте тему й основну думку. Проаналізуйте синтаксичну будову висловлювання. Дослідіть, які складні речення переважають в ньому.

Нудно вам робиться і душно; сонце пече. Оце настає вже день. На небі ні хмарочки, ні плямочки; високе та синє, воно дедалі починає жовтіти. Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором; висока трава починає гнутись, хилитись, поверх неї тільки гарячий вітер гуляє та сонце розсіває своє пекуче, іскристе проміння. З-під Гнідкових ніг та з-під воза починає вириватись кіптяга, курить, обдає вас пилом; чисте пахуче повітря стає важким, курним. Ви вже скільки разів чхнули, скільки разів ухопились за груди, ледве переводячи духа.

  • Випишіть з тексту безсполучникові складні речення. Визначте в них граматичні основи.

ІV. Засвоєння теоретичного матеріалу під час практичної роботи з теми.

  1. Дослідження-аналіз з елементами зіставлення.
  • Проаналізуйте будову безсполучникових складних речень. Зробіть висновок щодо їх структури. Свої міркування зіставте з теоретичним матеріалом підручника.

Попереду сумно грають потемнілі води в дильованій дилом криничці, тепла живиця з пісочок до коріння котиться.

Затихли долини, загомоніли далекі шляхи, на голубому полотні неба затремтіли перші зорі, низом котився в глибокі глеки лугових вирків туман.

 

  • Словникова робота. Випишіть із речень незнайомі чи незрозумілі слова. З’ясуйте їх значення за словником. 
  1. Вибіркова робота.
  • Випишіть спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім – безсполучникові складні речення, що мають три і більше частини. Накресліть схеми речень.

Зоря тріпнулась після ночі, зачервоніла на верхах, на дубі сойка вже туркоче, бреде світанок у снігах. Вже бризнули соком і квітом діброви, туманцем зітхнула травиця в півсні – це квітень землі приміряє обнову, це квітень довкола, в тобі і в мені! Десь недалеко заіржав кінь, виринув із верболозу вершник. Дощ босоніж входить ниви, гне в сережки срібний колос, жито схлипує й сміється, подає пшениці голос. Котилися громи, сліпучим корінням виплескувалися блискавиці. Дужче стискається серце, спомини обступають, заливають мене, як повінь човна.

  • З’ясуйте, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.
  • Дослідіть, які речення мають форму поетичних рядків. Прочитайте їх, додержуючись правильної інтонації.
  1. Робота в парах.

Прочитайте теоретичний матеріал у підручнику. Задайте один одному питання:

  • Яка інформація про безсполучникове складне речення для тебе нова?
  • Що спільного у безсполучникового складного речення із складносурядним?
  • Що відмінного у безсполучникового складного речення із складнопідрядним?
  1. Опрацювання таблиці.

Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.

Тип відношень

Приклад

Схема речення

Одночасність дій, процесів або станів

Світило сонце, парувала земля.

[    ], [    ].

Одночасність

Послідовність дій, процесів або станів

Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

[    ], [    ].

Послідовність

Причинові

Пора до двору: сходять місяць і зоря.

[    ]:  [ причина   ].

 

Пояснювальні

Щастя не кінь: прямої дороги не визнає.

[    ]: [ пояснення   ].

 

Умовні

Згаєш хвилину – втратиш годину.

[  умова  ]  [    ].

 

Часові

Прийшов березень – минули й турботи.

[  час   ][    ].

 

Наслідкові

Весною сій – восени збереш.

[    ][ наслідок  ].

 

Зіставлення або протиставлення

Усе минеться – одна праця залишиться.

[    ]  [    ].

зіставлення

 

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником.

Виконайте вправу

VІ. Підсумки уроку.

  1. «Мікрофон».

Сформулюйте визначення безсполучникового складного речення.

  1. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Записати 5-6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.

docx
Додав(-ла)
Король Ольга
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку