Безсполучникове складне речення. 9 клас
Тема. Безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: картки, таблиця, тлумачний словник.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Дослідження-спостереження (завдання на картках).
Нудно вам робиться і душно; сонце пече. Оце настає вже день. На небі ні хмарочки, ні плямочки; високе та синє, воно дедалі починає жовтіти. Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором; висока трава починає гнутись, хилитись, поверх неї тільки гарячий вітер гуляє та сонце розсіває своє пекуче, іскристе проміння. З-під Гнідкових ніг та з-під воза починає вириватись кіптяга, курить, обдає вас пилом; чисте пахуче повітря стає важким, курним. Ви вже скільки разів чхнули, скільки разів ухопились за груди, ледве переводячи духа.
ІV. Засвоєння теоретичного матеріалу під час практичної роботи з теми.
Попереду сумно грають потемнілі води в дильованій дилом криничці, тепла живиця з пісочок до коріння котиться. |
Затихли долини, загомоніли далекі шляхи, на голубому полотні неба затремтіли перші зорі, низом котився в глибокі глеки лугових вирків туман. |
Зоря тріпнулась після ночі, зачервоніла на верхах, на дубі сойка вже туркоче, бреде світанок у снігах. Вже бризнули соком і квітом діброви, туманцем зітхнула травиця в півсні – це квітень землі приміряє обнову, це квітень довкола, в тобі і в мені! Десь недалеко заіржав кінь, виринув із верболозу вершник. Дощ босоніж входить ниви, гне в сережки срібний колос, жито схлипує й сміється, подає пшениці голос. Котилися громи, сліпучим корінням виплескувалися блискавиці. Дужче стискається серце, спомини обступають, заливають мене, як повінь човна.
Прочитайте теоретичний матеріал у підручнику. Задайте один одному питання:
Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення.
Тип відношень |
Приклад |
Схема речення |
Одночасність дій, процесів або станів |
Світило сонце, парувала земля. |
[ ], [ ]. Одночасність |
Послідовність дій, процесів або станів |
Лягло сонце за горою, зірки засіяли. |
[ ], [ ]. Послідовність |
Причинові |
Пора до двору: сходять місяць і зоря. |
[ ]: [ причина ].
|
Пояснювальні |
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає. |
[ ]: [ пояснення ].
|
Умовні |
Згаєш хвилину – втратиш годину. |
[ умова ] – [ ].
|
Часові |
Прийшов березень – минули й турботи. |
[ час ] – [ ].
|
Наслідкові |
Весною сій – восени збереш. |
[ ] – [ наслідок ].
|
Зіставлення або протиставлення |
Усе минеться – одна праця залишиться. |
[ ] – [ ]. зіставлення |
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота з підручником.
Виконайте вправу
VІ. Підсумки уроку.
Сформулюйте визначення безсполучникового складного речення.
VІІ. Домашнє завдання.
Записати 5-6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.