Тема уроку: «Біблійні мотиви в творчості українських класиків».
Мета:з’ясувати роль Біблії в духовному житті людини;
розширити світогляд,звернутися до творів мистецтва;
удосконалити навики узагальнювати,систематизувати,аналізувати отриману інформацію;
виховувати християнські чесноти та свідоме розуміння актуальності десяти Господніх заповідей.
Хід уроку
І. Організаційний момент(слайд 1)
ІІ. Вступне слово вчителя
Не« хлібом самим буде жити людина,
але кожним словом, що походить із уст Божих»
Євангеліє від Матвія
Як ви думаєте, чому ці слова обрано епіграфом до уроку? Що, на вашу думку, означає цей вислів? Як він співвідноситься із Біблійними притчами та Господніми заповідями?(слайд 2)
ІІІ.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.На уроці ми повинні дати відповідь на проблемне питання: чому, на вашу думку, Біблія має такий великий вплив на творчість багатьох письменників української й зарубіжної літератури? Зверніть увагу, я не сказала мала, бо Біблія мала, має і буде мати великий вплив на творчість багатьох митців .
Учитель .Щоб відповісти на проблемне питання, треба спочатку дати відповіді на тематичні.
Тематичні питання:
а) Чи можна стверджувати, що Біблія збагатила людство вічними ідеалами, мотивами, сюжетами?
б) Кого з українських і зарубіжних митців слова Святе Письмо надихнуло на творчість?
в) Яку роль відіграла Біблія в творчості Т.Г.Шевченка та О.С.Пушкіна?
ІV.Робота над темою уроку.
1.Робота з хмарками слів(прочитати вислови про Біблію та записати їх у зошит).
1. Біблія – джерело людської мудрості.(слайд 3)
2. Біблія є пам’яткою найдавнішої писемності людства. (слайд 4)
3. Біблія – дивовижний приклад співпраці Бога і людини. (слайд 5)
2.Учитель. Світова культура у всі часи постійно зверталася і звертається до християнських текстів, намагаючись з їх допомогою глибше зрозуміти людину, світ її думок, суперечливу сутність буття. Біблійний матеріал у різних формах його вияву активно використовується композиторами, скульпторами, художниками і письменниками.
Уперше на українську землю(в часи Київської Русі)Біблія потрапила, очевидно, як кирило-мефодіївський переклад тих чи інших книг.(слайд 6+натискання)
До біблійних образів, мотивів і сюжетів в усі часи зверталися письменники різних країн. У XIII-XVIII століттях не було митця, який би у своїх творах не звертався до Біблії. Не втратила ця Книга книг свого значення і в пізніший період. Біблійні образи й мотиви живили творчість і надихали на нові твори Г. Сковороду і Т. Шевченка, Данте і Шекспіра, П. Куліша і О. Пушкіна, Лесю Українку і Ч. Айтматова.
Філософ і просвітитель Григорій Сковорода називав Біблію своєю "возлюбленою невісток" і зазначав, що саме в духовному шлюбі з Книгою книг народилися найкращі його твори.
До Біблії звертався і Тарас Шевченко. З неї він брав вислови (як епіграфи до творів), мотиви, які по-своєму переробляв.Розгадуємо ребуси(назви творів)(слайд 7).
("Сон", "Єретик") Українська християнська традиція була основоположною для творчості Т.Шевченка. Знання Біблії, цінування й розуміння основ християнської моралі трансформувалися в його роботах.
3.Робота з таблицею (колективно).(слайд 8)
Біблія у творчості Т.Г.Шевченка |
|
Малярські роботи |
«Жертвоприношення Авраама», «Ієзекіїль на полі, всіяному кістками», «Христос благословляє хліб», «Лот із дочками», «Розп’яття», «Апостол Петро», «Вірсавія», «Самаритянка» та ін. |
Літературні твори |
«Давидові псалми», «Ісаія. Глава 35. (Подражаніє)», «Подражаніє Ієзекіїлю. Глава 19», «Осія. Глава XIV. (Подражаніє»), «Царі», «Неофіти», «Марія», «Саул». |
Епіграфи до творів, узяті зі Святого Письма |
«Сон» («У всякого своя доля»), «Тризна», «Єретик», «Кавказ», «Великий льох», «Неофіти», «І мертвим, і живим, і ненародженим…» |
Звернення до Бога |
637 разів (у формі ліричних відступів), молитви. |
Слово вчителя.
Біблія як велика і вічна книга є супутницею життя багатьох поколінь у історії людства. Як ви вже знаєте, була вона і супутницею життя Т.Шевченка від народження і до самої смерті. А тому без Біблії, без її морально-етичного і естетичного досвіду неможливо зрозуміти всю глибину і багатогранність Шевченкової творчості.
Біблія була для Кобзаря не лише джерелом духовних істин, а й високохудожньою книгою, джерелом мотивів, сюжетів, образів. Шевченко переосмислював біблійні мотиви, шукав у них тем, що могли бути зв’язані з тогочасною дійсністю.
За переспіви біблійних псалмів бралися П. Гулак-Артемовський, Ліна Костенко, Дмитро Павличко. Біблійні сюжети розвивалися Іваном Франком у поемі "Мойсей", Лесею Українкою у драмах "В катакомбах" та "Одержима".
4.Пошукова робота з QR-кодами.(картки)(слайд 9)Підготувати повідомлення,час 5 хвилин.
V.Підбиття підсумків уроку.
Виступ груп.
Отже, спостерігаємо, що і в літературі, і у повсякденному житті незмінно присутні моральні цінності, яким повчає Святе Письмо. А найбільш чітко вони сформульовані у Десяти Божих заповідях.Давайте пригадаємо їх.(слайд 10)
1. Я є Господь Бог твій, нехай не буде в тебе інших богів окрім Мене.
2. Не роби собі ідола і нічого подібного до того, що не небі угорі і що на землі внизу, що у водах під землею, — не вклоняйся їм і не служи їм.
3. Не згадуй імені Господа Бога твого надаремно.
4. Пам’ятай день Господній — щоб святкувати Його. Шість днів працюй і роби в них всі діла Твої, а день сьомий — Господу Богу Твоєму.
5. Шануй батька твого і матір твою — і добре тобі буде, і довго житимеш на землі.
6. Не вбивай.
7. Не перелюбствуй.
8. Не кради.
9. Не свідчи неправдиво проти ближнього твого.
10. Не жадай жони ближнього твого, не жадай дому ближнього твого, ні слуги, на служниці, ні поля його, ні вола ні осла його, ні всякої скотини, ні всього того, що є в ближнього твого.
Як епіграф нашого уроку стосується цих моральних законів?
(Технологія «Озвучення отриманих результатів»). Учні закінчують речення «Думаю, що цей урок був цікавий і повчальний, бо…».
VІ. Домашнє завдання
1.З української літератури: повторити поезії Т.Г.Шевченка, вивчені напам’ять, уміти характеризувати опрацьовані на уроці твори.
2.За бажанням: спробувати створити на основі біблійних сюжетів власні поетичні твори.