15 квітня о 18:00Вебінар: Інтегрований STEM-тиждень як ресурс формування цілісності сприйняття світу

УРОК "СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. УТВОРЕННЯ ВИЩОГО І НАЙВИЩОГО СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ"

Про матеріал

Учні знайомляться з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; вчаться правильно утворювати форми вищого й найвищого ступе­нів порівняння якісних прикметників, дореч­но вживати їх у мовленні.

Перегляд файлу

ТЕМА: СТУПЕНІ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ. УТВОРЕННЯ ВИЩОГО І НАЙВИЩОГО СТУПЕНІВ ПОРІВНЯННЯ

Мета:       ознайомити шестикласників з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступе­нів порівняння якісних прикметників, правильно й дореч­но вживати їх у мовленні; за допомогою мовленнєво-ко­мунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови.

 

                                                                                 Хід уроку

І. Орг момент

П. Актуалізація опорних знань.

1. Робота в парах ”Дерево запитань”

    Дайте визначення прикметника.

    Від чого залежить рі, число і відмінок прикметників?

    Назвіть групи прикметників за значенням.

   Які прикметники належать до якісних?

   Які прикметники належать до відносних?

   Які прикметники належать до присвійних?

   Які форми мають якісні прикметники?

2. Рольова гра ”Я – прикметник”

Умова: до названого учневі-прикметнику іменника дібрати прикметники. Клас відгадує іменник.

Сніжинка, дідусь, вода, зірка, язик, яблуко.

3.—Хто швидше згадає, яку загадку пана відгадала мудра дівчина з однойменної народної казки?

(Що на світі найситніше, найпрудкіше, наймиліше?)

—Назвіть у цій загадці прикметники. Як вони утворилися?

 Порівняйте їх, вкажіть між ними різницю.

ПІ. Організація засвоєння нового матеріалу.

1. Робота з таблицею

— Перевірте правильність своїх відповідей, розглянувши таблицю

2. Складання усного діалогу.

— На основі прочитаного складіть усний діалог з товаришем по парті.

Ступені порівняння прикметників

Ступені порівняння

Форма

Спосіб утворення

Приклади

Вищий

Проста

За допомогою суфіксів -іш-, -ш- від інших основ

Мудрий мудрі­ший; малий — мен­ший

 

 

Складена

За допомогою додавання до звичайного прикметни­ка слів більш (менш)

Короткий — більш короткий; гіркий — менш гіркий

Найвищий

Проста

За допомогою додаван­ня до прикметників вищо­го ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префікса­ми  ЯК-, ЩО-

Менший — найменший-якнайменший, що­найменший

 

 

Складена

За допомогою:

а) слів найбільш, найменш;

б) прикметників вищого сту­пеня і слів від усіх, над усе

Найбільш здібний, найменш освічений;

миліший від усіх, дорожчий над усе

Увага:  Не мають ступенів порівняння прикметники:

1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;

2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;

3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, т несенький, величезний, здоровенний;

4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;

5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, русий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.

3. Як утворити ступені порівняння від слів? Які зміни ви помітили?

Дорогий(дорожчий), високий(вищий, дужий(дужчий),  великий(більший), гарний(кращий), поганий(гірший)

 

ІV. Усвідомлення здобутих знань

1.  1) Із поданих якісних прикметників вищого ступеня порівняння випишіть спочатку прикметники простої, потім — складеної форми.

Тепліший день, більш добра людина, менш приємний захід, стрункіша дівчина, нижчий стіл, більш дорогий годинник, веселіший настрій, менш солодкий торт, щед­ріша сестра, дешевший товар.

2) Із поданих якісних прикметників найвищого сту­пеня порівняння випишіть у першу колонку прикмет­ники простої, у другу складної, у третю — складеної форми.

Найдешевша сукня, щонайрозумніший вчинок, най­менш потрібна річ, найбільш потрібна книга, найглибша криниця, миліший від усіх юнак, найбільш чарівний сон, найкраща відповідь, найкоротший шлях, найменш вда­лий варіант, якнайкращий товар, найбільш червоне яб­луко.

2. Утворіть, якщо можна, ступені порівняння пода­них прикметників.

Ніжний, лисий, глибокий, чорнявий, широкий, відпо­відальний, блакитний, сліпий, здоровий, рідкий, моло­дий, гіркий.

3. Творче завдання ”Давайте похвалимося”.

Описати 2-3 реченнями щось, чим пишаєтесь,можете похвалитися, вживаючи прикметники вищого і  найвищого ступенів порівняння.

4. ”Асоціації”

Учитель диктує слова,  а учні записують слова-асоціації – прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.

Мама,  бабуся, вчитель, тополя, зима, друг, лимон, дорога, веселка, здоров’я.

5. Робота з підручником.

Впр.397, Впр.400

VІ. Систематизація й узагальнення

1. Розгадайте кросворд.                          ,

У виділеному стовпчику прочитайте назву фоне­тичного процесу, що відбувається під час творення ступенів порівняння прикметників.

«Сховані слова»

«Сховані слова»

 

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Вищий ступінь порівняння прикметника ду­жий.

2. Вищий ступінь порівняння прикметника близьке.

3.  Вищий ступінь порівняння прикметника до­рогий.

4. Вищий ступінь порівняння прикметника легкий (виняток із правила).

5.  Найвищий ступінь порівняння прикметника вузький.

6.  Найвищий ступінь порівняння прикметника високий.

7.  Найвищий ступінь порівняння прикметника важкий.

8.  Найвищий ступінь порівняння прикметника низький.

9.  Найвищий ступінь порівняння прикметника товстий.

10. Вищий ступінь порівняння прикметника тяжкий.

Відповіді: 1. Дужчий. 2. Ближче. 3. Дорожчий.

4. Легший. 5. Найвужчий. 6. Вищий. 7. Найважчий. 8. Найнижчий. 9. Найтовщий. 10. Тяжчий.

2.Конкурс ерудитів «Най...»

Випишіть прикметники

1)  Найбільша річка України. (Дніпро)

2)  Найжаркіший континент світу. (Африка )

3) Найбільший птах. (Страус.)

4)  Найбільший острів Землі. (Гренландія)

5) Найбільше місто України. (Київ)

6)  Найбільша тварина, житель моря. (Кит )

7) Найближча зірка до Землі. (Сонце)

8)  Найвищі гори України. (Карпати )

9)  Найтепліша пора року. (Літо)

10) Найбільший півострів України. (Крим )

3. Гра «Чи правда, що...»

Визначте правильні формулювання. Неправильні виправте.

Прикметником називається частина мови, що ви­ражає ознаку предмета.

Прикметник відповідає на питання хто ? що ?

Прикметники поділяються на якісні і відносні.

Якісні прикметники вказують на ознаку, що може бути у предмета у більшій чи меншій мірі.

Відносними називають прикметники, що означають приналежність чого-небудь людині чи тварині.

Присвійні прикметники мають два ступені порівняння.

У реченні прикметник виступає означенням та імен­ною частиною присудка.

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

  1. §25, Впр. 405
  2.   Із художньої.літератури виписати 3—5 речень, у яких уживаються прикметники, які виражають ознаку, що може виявлятися більшою або меншою мірою. Зробити синтаксичний розбір одного з речень.
  3. Складіть опис зимової вулиці в селі, уживаючи Прк вищого і найвищого ступенів порівняння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
7196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку