Урок покликаний ознайомити учнів із відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення;
формувати у школярів уміння їх розпізнавати , розрізняти , утворювати і доречно вживати в усному та писемному мовленні;
виховувати сумлінне ставлення до навчання, прагнення самовдосконалюватися.
Тема: Ступені порівняння якісних прикметників
Мета: ознайомити учнів із відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення;
формувати у школярів уміння їх розпізнавати , розрізняти , утворювати і доречно вживати в усному та писемному мовленні;
виховувати сумлінне ставлення до навчання, прагнення самовдосконалюватися.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Ступені порівняння прикметників», комп’ютер, презентація
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка домашнього завдання.
2. Мовознавча розминка (Слайд 2)
-Пригадайте, яку частину мови ми вивчали на минулому уроці?
- Яка частина мови називається прикметником?
- Назвіть граматичні ознаки прикметника.
- Яка синтаксична роль прикметників?
Завдання:
Визначте, який із поданих прикметників «зайвий»? Обґрунтуйте свій вибір.
Блакитний, жовтавий,тьмяний, качиний.
Дерев'яний, веселий, лаковий,пластиліновий.
Олегів, мамина, півників, щедрий.
Мозковий штурм (Слайд 3)
На які розряди поділяються прикметники за значенням?
Які з них мають ступені порівняння?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми та мети уроку
1. Слово учителя.
Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Прикметник». Але звернемо особливу увагу на те, що прикметники виражають різну міру ознаки. Уміння правильно використовувати в усному і письмовому мовленні прикметники різних ступенів порівняння, запобігати мовним і мовленнєвим помилкам, уміння бачити в мові багатство духовності і культури – це наше сьогоднішнє завдання.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Якісні прикметники виражають ознаку, яка може бути у предмета в більшій або в меншій мірі: холодний — холодніший — найхолодніший, тому їм властиві ступені порівняння: вищий і найвищий. (Слайд 4)
Вищий ступінь порівняння показує, що в одному предметі більше тієї самої якості, ніж в іншому: молодший, сильніший, красивіший, веселіший, кращий, суворіший.
За будовою вищий ступінь має дві форми: просту і складену.(Слайд 5,6)
Проста форма утворюється додаванням до основи прикметника суфіксів -ш- або -іш-: довший, дешевший, світліший, темніший, свіжіший, дзвінкіший.
При утворенні вищого ступеня за допомогою суфікса -ш- відбуваються такі фонетичні зміни:
- в основі втрачаються суфікси -к-, -ок-, -ек- перед суфіксом -ш- вищого ступеня: тонкий — тонший, глибокий — глибший, далекий — дальший. Перед суфіксом -іш- суфікси -к-, -ок-, -ек- зберігаються: дзвінкіший, жорстокіший;
- приголосні г, з, ж кінця основи звичайного ступеня разом із суфіксом -ш- змінюються на жч: дорогий — дорожчий, близький — ближчий, важкий — важчий, дорогий — дорожчий, дужий — дужчий, низький — нижчий, тяжкий — тяжчий, але легкий — легший;
- сполучення звуків с + ш дає щ: високий — вищий, товстий — товщий.
Кілька прикметників мають паралельні форми вищого ступеня: тихий — тихший — тихіший, товстий — товщий — товстіший.
Є група прикметників, у яких форми вищого ступеня порівняння утворюються від інших основ: великий — більший, малий — менший, гарний — кращий.(Слайд 7)
Складена форма вищого ступеня порівняння утворюється поєднанням звичайного прикметника та слова більш або менш: більш талановитий, менш рішучий.
Найвищий ступінь порівняння виражає найвищу міру ознаки предмета порівняно з такою ж ознакою в інших предметах: найдорожчий, найкращий. Найвищий ступінь порівняння також має дві форми: просту і складену.
Проста форма найвищого ступеня утворюється додаванням префікса най- до прикметника вищого ступеня: найвеселіший, найзручніший, найбагатший. Форма найвищого ступеня порівняння може підсилюватися часткою як або що. Ці частки пишуться разом із прикметниками:якнайкращий, якнайбільший, щонайдорожчий, щонайзручніший.
Складена форма найвищого ступеня порівняння утворюється додаванням до форм звичайного ступеня слова найбільш або найменш:найбільш приємний, найменш зручний. Часто найвищий ступінь прикметників виражається описовим зворотом: дорожчий над усе, веселіший за всіх.(Слайд 8,9,10)
Зверніть увагу! Не мають ступенів порівняння прикметники:
- з суфіксами -ав- (-яв-), -уват-(-юват-): золотавий, русявий, чорнявий, білуватий, синюватий;
- з суфіксами -еньк-, -есеньк-, -енн-: гарненький, тонесенький, здоровенний.
Творча робота
Від поданих слів утворіть і запишіть прикметники вищого і найвищого ступенів. До будь-яких з цих прикметників доберіть іменники і складіть з ними речення.
Зразок: сухе-сухіше – найсухіше
Круте, свіже, холодне, велике, бурхливе, старе, добре, дороге, близьке, низьке.
Робота над вправами підручника
Інформація для міркувань. Творче конструювання
Утворити від поданих прикметників, прикметники вищого ступеня
Гарний, малий, поганий, великий.
Що ви помітили? Зіставте свої висновки з правилом.
V. Систематизація і закріплення знань.
Скласти твір-опис про рідний край , використовуючи прикметники у ступенях порівняння. (Слайд 11)
VI. Підсумок уроку
Мікрофон (Слайд 12)
VII. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал (§46)
Вправа 385
Творче завдання. Скласти усний опис зимової вулиці, вживаючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.