Урок "Узагальнення вивченого про прикметник"

Про матеріал

План-конспект уроку "Узагальнення вивченого про прикметник" (6 клас)

Виховна мета - виховати любов і пошану до України, її мови, історії, обрядів, традицій.

Перегляд файлу

Українська мова   6 клас

Тема:   Повторення та  узагальнення вивченого про прикметник.Роль прикметників у мовленні.

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; удосконалювати уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтактичну роль прикметників, навички використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати й збагачувати словниковий запас, творчу уяву, образне й логічне мислення, пам'ять, виховувати любов до України, її історії, культури, традицій, мови.

Обладнання: презентація, таблиці до теми «Прикметник», карта України,  ілюстрації, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

Епіграф:

Усе моє – дорога, явори.

Усе моє – що зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

Ліна Костенко

  1. Слово вчителя.

Дорогі друзі! Ми вже познайомилися з чудовою країною Прикметник та її мешканцями.Чи сподобалася вона вам? Якщо так, то сьогодні ми спробуємо ще й подружитися з ними та краще підготуватися до контрольної роботи. Отже, наша подорож починається.

Супроводжуватимуть нас слова епіграфа.(Діти читають епіграф).

     -Як ви розумієте ці слова?

     -Що для вас Україна?

Так, нам сьогодні не тільки ближчими й зрозумілішими стануть мешканці країни Прикметник, а й наша рідна Україна.

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
  2. Основний зміст роботи на уроці.

1)Індивідуальна робота за картками(1 учень на дошці , 1 –у зошиті).

2)Гра  «Так чи ні?»

Прикметник – це службова частина мови?

Прикметник означає дію?

Відповідає на питання який?чий?

У реченні виступає додатком?

Прикметник має три розряди?

Кожен прикметник має повну й коротку форми?

Ступені порівняння мають дві форми?

Прикметник  змінюється за родами, числами та відмінками?

Прикметник має форму кличного  відмінка?

Прикметник вказує на ознаку предмета?

3)Робота в групах з текстом. Лексичне моделювання.

Завдання:записати текст, поширивши його прикметниками. Визначити рід, число, відмінок прикметника.

… небо , … … поля, … сади, … діброви -    це наша Україна.

… історія нашої    …. країни, яку мужньо захищали … й … козаки – запорожці.

Україну шанують у світі за те, що тут живуть …      люди, які мають … мову, …  культуру.

Порівняйте текст з прикметниками та без них. Що змінилося в тексті?

Яку роль відіграють прикметники?

4) Гра  «Літературна мозаїка»

Прочитати вірш, назвати прикметники.Хто автор твору?

Пішов козак світ за очі;

Грає …    море,

Грає серце … ,

А думка говорить:

«Куди ти йдеш не спитавшись?

На кого покинув

Батька, неньку … ,

… дівчину?»

   -Які це  форми прикметника – козацькеє, старенькую?

Прочитати вірш, знайти прикметники. Яку роль вони відіграють?

За тобою завше будуть мандрувати

Очі материнські і білява хата…

Можна все на світі вибирати , сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                 Василь Симоненко

Розбір прикметників.

Синє –прикм., п. ф. синій, якісн.,повн., стягн.,  м’яка гр.с.р.од., Н.в., озн.

Материнські – прикм., п.ф. материнський, якісн., повн., мн.,Н.в., тв. гр., озн.

  -Які рядки, на вашу думку, звучать як заповідь?

5) Утворити від слова Батьківщина прикметник – батьківський.Яким способом утворився прикметник?Який розряд за значенням? Які розряди за значенням ви знаєте? Розібрати прикметник за будовою.

Гра  «Знайди свій прикметник»

З поданих учителем прикметників кожна група учнів виписують лише свої: перша група – якісні, друга  - відносні,  третя – присвійні.

Організований             Початковий            Неньчин

Блакитний                     Історичний             Антонів

Рясний                            Святковий               Романів

Яскравий                       Народний                 Оленчин

Добрий                           Ясеневий                 Дядьків

Виділити суфікси.Підкреслити перші букви слів. Читаємо слова: обряд, пісня, народ.Утворити від іменника прикметник, провідмінювати його (І гр. – у чол. р., ІІ гр. – у жін. р., ІІ гр. – у ср.р.)

Які асоціації виникають у вас? (Народні календарно – обрядові пісні)

Які з них ви знаєте? Які виконуються в грудні? Ми всі готуємося до Дня Святого Миколая, послухайте Миколаївську колядку, скажіть, які прикметники її прикрашають.

Наша народна творчість  - це теж Україна.

6) Гра  «Чи знаєш ти свою Україну?»

Проведемо змагання:хто складе речення про визначні місця України, вживаючи прикметники у вищому та найвищому ступенях порівняння?

                1.Річка Дніпро.

                 2. Чорне та Азовське  моря.

                 3.Гори Карпати.

                 4. Луганська область.

                 5.Місто Київ.

Синтаксичний розбір речення.Морфологічний розбір слова найбільший.

Київ – найбільше й найкрасивіше місто України.

7)Гра «Граматичне редагування»

Саме цінне і саме найдорожче на світі   - це мати й батько. Солодкіший за все – плід праці. Немає великішого дива, як прекрасна хлібна нива! У кого мати найбільш ріднесенька, у того й сорочка найбільш чистесенька.

  • Чи можна утворити ступені порівняння від прикметників ріднесенька, чистесенька? Чому?

8)Подумай!

Який розряд прикметників у словосполученнях:

заячий хвіст                заяча шапка            заяча душа

9.Орфографічна хвилинка.

Молодці, діти! Ви чудово працюєте, і мешканці країни Прикметник вами  дуже задоволені. Але що це? Ви чуєте? Якась метушня.Хвилюються прикметники. Вони обурені й сердиті.Виявляється, учні однієї із шкіл раніше тут побували й залишили свої записи. Що ж не подобається в них прикметникам? Я впевнена , ви допоможете.

Самостійна робота

Записати слова, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки, пояснити правопис.

Праз…кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний, (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований, (не)широкий, а вузький; ранок був (не)холодний.

Робота в парах.Перевірка написаного.(Слайд).Пояснення правил.

10.Діти, ми з вами подружилися з прикметником? Якщо так, то подумайте: яку мрію має прикметник?(Прикрашати мову, бути неперевершеним художником слова). Допоможіть прикметнику здійснити свою мрію. Складіть речення за ілюстраціями, які є у вас на парті; взагалі речення про  Україну, своє ставлення до неї.

Причитайте речення, визначте прикметники. Які речення вам сподобались найбільше? Чому?

11.Отже, ми зробили висновок, що прикметники прикрашають та збагачують нашу мову. А що для вас  наша українська мова? Яка вона? Наведіть прикметники – означення. Послухайте  пісню про мову.Чим  вона вам сподобалась?  Що ж робить її такою ніжною, вишуканою? 

6.Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

 Домашнє завдання: повторити правила  за темою  «Прикметник», підготуватися до тестів; за бажанням скласти казку  «Якби з мови зникли прикметники».

doc
Додав(-ла)
Трунова Надія
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку