План-конспект уроку "Узагальнення вивченого про прикметник" (6 клас)
Виховна мета - виховати любов і пошану до України, її мови, історії, обрядів, традицій.
Українська мова 6 клас
Тема: Повторення та узагальнення вивченого про прикметник.Роль прикметників у мовленні.
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; удосконалювати уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтактичну роль прикметників, навички використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати й збагачувати словниковий запас, творчу уяву, образне й логічне мислення, пам'ять, виховувати любов до України, її історії, культури, традицій, мови.
Обладнання: презентація, таблиці до теми «Прикметник», карта України, ілюстрації, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
Епіграф:
Усе моє – дорога, явори.
Усе моє – що зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
Ліна Костенко
Дорогі друзі! Ми вже познайомилися з чудовою країною Прикметник та її мешканцями.Чи сподобалася вона вам? Якщо так, то сьогодні ми спробуємо ще й подружитися з ними та краще підготуватися до контрольної роботи. Отже, наша подорож починається.
Супроводжуватимуть нас слова епіграфа.(Діти читають епіграф).
-Як ви розумієте ці слова?
-Що для вас Україна?
Так, нам сьогодні не тільки ближчими й зрозумілішими стануть мешканці країни Прикметник, а й наша рідна Україна.
1)Індивідуальна робота за картками(1 учень на дошці , 1 –у зошиті).
2)Гра «Так чи ні?»
Прикметник – це службова частина мови?
Прикметник означає дію?
Відповідає на питання який?чий?
У реченні виступає додатком?
Прикметник має три розряди?
Кожен прикметник має повну й коротку форми?
Ступені порівняння мають дві форми?
Прикметник змінюється за родами, числами та відмінками?
Прикметник має форму кличного відмінка?
Прикметник вказує на ознаку предмета?
3)Робота в групах з текстом. Лексичне моделювання.
Завдання:записати текст, поширивши його прикметниками. Визначити рід, число, відмінок прикметника.
… небо , … … поля, … сади, … діброви - це наша Україна.
… історія нашої …. країни, яку мужньо захищали … й … козаки – запорожці.
Україну шанують у світі за те, що тут живуть … … люди, які мають … мову, … культуру.
Порівняйте текст з прикметниками та без них. Що змінилося в тексті?
Яку роль відіграють прикметники?
4) Гра «Літературна мозаїка»
Прочитати вірш, назвати прикметники.Хто автор твору?
Пішов козак світ за очі;
Грає … море,
Грає серце … ,
А думка говорить:
«Куди ти йдеш не спитавшись?
На кого покинув
Батька, неньку … ,
… дівчину?»
-Які це форми прикметника – козацькеє, старенькую?
Прочитати вірш, знайти прикметники. Яку роль вони відіграють?
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата…
Можна все на світі вибирати , сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Василь Симоненко
Розбір прикметників.
Синє –прикм., п. ф. синій, якісн.,повн., стягн., м’яка гр.с.р.од., Н.в., озн.
Материнські – прикм., п.ф. материнський, якісн., повн., мн.,Н.в., тв. гр., озн.
-Які рядки, на вашу думку, звучать як заповідь?
5) Утворити від слова Батьківщина прикметник – батьківський.Яким способом утворився прикметник?Який розряд за значенням? Які розряди за значенням ви знаєте? Розібрати прикметник за будовою.
Гра «Знайди свій прикметник»
З поданих учителем прикметників кожна група учнів виписують лише свої: перша група – якісні, друга - відносні, третя – присвійні.
Організований Початковий Неньчин
Блакитний Історичний Антонів
Рясний Святковий Романів
Яскравий Народний Оленчин
Добрий Ясеневий Дядьків
Виділити суфікси.Підкреслити перші букви слів. Читаємо слова: обряд, пісня, народ.Утворити від іменника прикметник, провідмінювати його (І гр. – у чол. р., ІІ гр. – у жін. р., ІІ гр. – у ср.р.)
Які асоціації виникають у вас? (Народні календарно – обрядові пісні)
Які з них ви знаєте? Які виконуються в грудні? Ми всі готуємося до Дня Святого Миколая, послухайте Миколаївську колядку, скажіть, які прикметники її прикрашають.
Наша народна творчість - це теж Україна.
6) Гра «Чи знаєш ти свою Україну?»
Проведемо змагання:хто складе речення про визначні місця України, вживаючи прикметники у вищому та найвищому ступенях порівняння?
1.Річка Дніпро.
2. Чорне та Азовське моря.
3.Гори Карпати.
4. Луганська область.
5.Місто Київ.
Синтаксичний розбір речення.Морфологічний розбір слова найбільший.
Київ – найбільше й найкрасивіше місто України.
7)Гра «Граматичне редагування»
Саме цінне і саме найдорожче на світі - це мати й батько. Солодкіший за все – плід праці. Немає великішого дива, як прекрасна хлібна нива! У кого мати найбільш ріднесенька, у того й сорочка найбільш чистесенька.
8)Подумай!
Який розряд прикметників у словосполученнях:
заячий хвіст заяча шапка заяча душа
9.Орфографічна хвилинка.
Молодці, діти! Ви чудово працюєте, і мешканці країни Прикметник вами дуже задоволені. Але що це? Ви чуєте? Якась метушня.Хвилюються прикметники. Вони обурені й сердиті.Виявляється, учні однієї із шкіл раніше тут побували й залишили свої записи. Що ж не подобається в них прикметникам? Я впевнена , ви допоможете.
Самостійна робота
Записати слова, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки, пояснити правопис.
Праз…кий, міс..кий, козац..кий, молочно(білий), (біло)сніжний, (морозо)стійкий, (ніжно)блакитний, (не)великий, (не)вгамований, (не)широкий, а вузький; ранок був (не)холодний.
Робота в парах.Перевірка написаного.(Слайд).Пояснення правил.
10.Діти, ми з вами подружилися з прикметником? Якщо так, то подумайте: яку мрію має прикметник?(Прикрашати мову, бути неперевершеним художником слова). Допоможіть прикметнику здійснити свою мрію. Складіть речення за ілюстраціями, які є у вас на парті; взагалі речення про Україну, своє ставлення до неї.
Причитайте речення, визначте прикметники. Які речення вам сподобались найбільше? Чому?
11.Отже, ми зробили висновок, що прикметники прикрашають та збагачують нашу мову. А що для вас наша українська мова? Яка вона? Наведіть прикметники – означення. Послухайте пісню про мову.Чим вона вам сподобалась? Що ж робить її такою ніжною, вишуканою?
6.Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Домашнє завдання: повторити правила за темою «Прикметник», підготуватися до тестів; за бажанням скласти казку «Якби з мови зникли прикметники».