Матеріал уроку допомагає вчителю детальніше розкрити образи Ромео і Джульєтти. Аналіз матеріалу дає учням розуміння прекрасного, навички оцінювання культурно-мистецьких явищ. Використання методики навчального діалогу в практичній роботі з учнями свідчить про її результативність не тільки у формуванні досвідченого читача, а й взагалі у становленні особистості учня, розвитку його комунікативних навичок.
Тема: СТВЕРДЖЕННЯ У ТРАГЕДІЇ В.ШЕКСПІРА « РОМЕО І ДЖУЛЬЄТТА»
ВЕЛИЧІ І КРАСИ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, ЙОГО ЗДАТНОСТІ ПІДНЕСТИСЯ НАД РОЗБРАТОМ І ВОРОЖНЕЧЕЮ СВІТУ
Ларіонова О.М.
учитель зарубіжної літератури
Дмитрівського ліцею імені
Т.Г. Шевченка
Дмитрівської сільської ради
Кропивницького району
Кіровоградської області
ТЕМА: Ствердження у трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» величі і краси справжнього кохання, його здатності піднестися над розбратом і ворожнечею у світі»
Мета: охарактеризувати образи Ромео і Джульєтти; розкрити красу і велич справжнього кохання; розвивати вміння аналізувати драматичний твір; з’ясувати актуальність проблематики трагедії на сучасному етапі.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу
Основні поняття і терміни: проблематика, художні образи, «вічний образ», «світла трагедія».
Обладнання: підручник, портрет В. Шекспіра, ілюстрації учнів до твору, медіазасоби.
Епіграф уроку:
«Сумніших оповідей не знайдете,
ніж про любов Ромео і Джульєтти».
В. Шекспір
Проблемне питання:
Чому «Ромео і Джульєтту» називають
«світлою трагедією»?
I. Організаційний момент.
II. Постановка мети і завдань уроку.
III. Первинне сприйняття тексту.
- Яке враження справила на вас трагедія В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта»?
- Які проблеми ви можете виділити в трагедії? Чому ми називаємо її класичною?
- Чи є незрозумілі місця у творі?
IV. Аналіз тексту.
- Чому твір розпочинається прологом? Яка роль прологу у п’єсі?
(Це театральна п’єса. Для того, щоб зібрати великий глядацький зал, драматург повинен зацікавити глядача, а також ознайомити з подальшими подіями п’єси. Це свого роду «реклама», яка дозволяє здобути славу та популярність. Пролог підкреслює реальність подій, а також виділяє головну думку п’єси: перемога кохання над ворожнечею та ненавистю).
С в і т М о н т е к к і : С в і т К а п у л е т т і:
Сенс життя:
Ромео, Тібальт – небіж сеньйори
Меркуціо – родич князя, Капулетті,
Друг Ромео ворожнеча Слуги
Бенволіо – небіж Монтеккі,
Друг Ромео
Слуги
(Юна, безтурботна, покірна, мила, слухняна, романтична).
Вчитель за допомогою учнів складає асоціативний ряд, виходячи з характеристики героїв:
Р – романтичний
О – обдарований
М – меланхолійний, мрійливий, мовчазний
Е – ерудований
О – оригінальний
І – інтерес, інтимність ( між ними)
Д – добра
Ж – жартівлива, жаліслива
У – уважна
Л – люб’язна
Ь
Є – єдина
Т – тактовна
Т – тиха, тривожна
А – активна
( Покохавши один одного, вони від них віддалились).
Світ Ромео Світ родин
і Монтеккі і
Джульєтти Капулетті
(На лоні природи, відкритий простір дає свободу і безмежність).
-Якою бачить Ромео Джульєтту?
(Акт 1, сцена 5, акт 2, сцена 2. «Ангел, який очищує його думки…»)
-Чим відрізняється почуття героя до Джульєтти від почуття до Розаліни?
-Якою бачить Джульєтта Ромео? (Дія 1, сцена 5, дія 2, сцена 1).
Р О М Е О к о х а н н я Д Ж У Л Ь Є Т Т А
« Святі руки » « світить вродою»
«Пілігрим » вірність «омріяна любов моя»
«Найвища досконалість» «голубка ніжна ручна»
«владар» «тяжко розлучатись»
(Кохання не має віку, воно має лише дві форми існування: земну і вічну).
- З чим можна порівняти кохання героїв? ( Блискавка, …)
(Щоб закріпити свої стосунки, шлюб – це захист, фортеця для оточуючого світу, а ворожнеча могла привести до розриву стосунків).
(Смерть героїв у конфліктній ситуації закономірна, тому що зло і ненависть, які оточували закоханих, не давали б змоги їм існувати. Кохання не може жити в колі ворожнечі, крові, злорадства. Це почуття в такому середовищі загине).
- Як відреагували батьки на загибель своїх дітей?
«Який вас бич карає за ненависть:
Ваш цвіт любов’ю вбили небеса!»
- Чому небеса карають дітей, а не батьків?
- Як вплинула трагедія на взаємовідносини Монтеккі і Капулетті?
- Як природа реагує на трагічну смерть закоханих?
- Чому, незважаючи на трагічний кінець, виникає почуття оптимізму?
IV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Підготуватись до дискусії на тему: «Чому Ромео і Джульєтту» називають «світлою трагедією»?