Тема: Створення українських політичних партій у Наддніпрянській
Україні на початку XX ст.
Мета уроку: Ознайомити учнів з витоками і розвитком українського національного руху, проаналізувати умови зародження українського національного руху, появи перших політичних партій у Наддніпрянській Україні; формувати вміння і навички аналізувати умови розвитку суспільно-політичного руху; складати політичний портрет історичного діяча, порівнювати та оцінювати діяльність історичних осіб, заповнювати текстуальні таблиці; розвивати вміння здобувати інформацію з історичного джерела, оцінювати різні версії й думки про минулі історичні події; на матеріалах розвитку українського національного руху виховувати патріотичні почуття учнів.
Основні терміни і поняття: національна ідея, політична партія культурно-освітній рух, націоналістичний рух, соціалістична ідея, марксизм, соціальна революція.
Історичні діячі: М.Міхновський, Є.Чикаленко, Б.Грінченко, С.Єфремов, М.Порш, В.Винниченко, С.Петлюра.
Основні дати:
- 1904 - заснування УРП.
Обладнання: підручник, Довідник з історії України (А-Я).- К., 2001, документи ( роздавальний матеріал) .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи уроку: метод запитань „Мікрофон”, робота у великих групах, дослідницька робота учнів, складання і заповнення таблиць і структурних схем.
Структура уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
III. Вивчення нового матеріалу
1.Течії суспільно-політичного руху в Наддніпрянщині на початку
20століття
2. Посилення українського національного руху .
3. Створення і діяльність українських політичних партій :
а) РУП – перша політична партія у Наддніпрянській
Україні;
б) Українська народна партія (УНП) ;
в) Українська демократична партія (УДП) ;
г) Українська радикальна партія (УРП) ;
д) Українська соціал- демократична робітнича партія
( УСДРП ).
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Підсумок уроку
VI. Домашнє завдання
Епіграф уроку:
Нам пора для України жить.
Бо пора се великая єсть,
У завзятій важкій боротьбі
Ми поляжем, щоб волю, і щастя, і честь,
Рідний краю, здобути тобі!
І. Франко.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
Вступне слово вчителя
На попередніх уроках ми з вами вивчили причини виникнення основних течій суспільно-політичного руху в Україні в другій половині 19 ст., а також їх основні ідеї, лідерів, наслідки діяльності. Це був складний період в історії нашого народу, адже на політичній карті світу держави під назвою Україна не було. Вона була розчленована сусідніми імперськими державами. Мабуть в той час мало, хто вірив у її відродження. Українську мову називали „холопською” мовою, діалектом російської мови. Діловодство велося російською, польською, угорською, румунською мовами. Про Україну нагадували українська пісня та колишня слава козаків, яких оспівували мандрівні співаки-кобзарі. Але у другій половині 19 ст. Хвиля суспільно-політичного руху сколихнула всю українську громадськість.
Метод „Мікрофон” – дайте відповіді на запитання:
1.Як ви розумієте поняття суспільно-політичний рух ?
2.Перелічіть основні напрями суспільно-політичного руху
в Україні в другій половині 19ст.
3.Що таке політична партія?
4. Як називалась перша українська політична партія?
5. Назвіть найвідоміших діячів суспільно-політичного
руху кінця 19ст.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Течії суспільно-політичного руху в Наддніпрянщині на поч.
20ст. Посилення українського національного руху.
Розповідь учителя
У своїй розповіді вчитель звертає увагу на такі моменти :
а) російська течія суспільно-політичного руху ( ліберали ; соціал- демократи : більшовики, меншовики ; соціалісти-революціонери) ;
б) єврейська течія ( Бунд) ;
в) український національний рух (самостійницька та
автономістська течії).
2. Створення і діяльність українських політичних партій.
Постановка завдань по групах.
Учні об’єднані в 5 груп. Кожна група отримує завдання представити конкретну політичну партію Наддніпрянської України
початку 20 ст.( Учні використовують документи, які роздає вчитель, Довідник з історії України(А-Я),- К., 2001.)
Виступ кожної групи має включати :
а) назву партії та дату її створення;
б) роз’яснення назви партії;
в) назвати партійних лідерів із стислою біографічною довідкою
( випереджальне завдання );
г) програмні положення партії ;
д) схему-структуру інформації про політичну партію.
Доповідаючи, представники груп не просто виступають джерелом інформації, вони виконують певну роль, переконують учасників зборів ( уроку) вступити саме до їхньої партії. Для цього вони можуть спілкуватись з аудиторією, дискутувати, роздавати рекламну продукцію партії, ілюструвати виступ плакатами, зачитувати документи, та відозви. Клас також не є пасивним слухачем, учні аналізують отриману інформацію, роблять виписки, заповнюють таблицю, формулюють уточнюючі запитання.
ТАБЛИЦЯ : „Політичні партії Наддніпрянщини на початку 20 ст.”
Назва партії |
Дата утворення |
Лідери |
Програмні засади |
|
|
|
|
Підбиття підсумків голосування можна провести шляхом голосування. Кожен учень отримує картку, з одного боку якої записані назви українських партій. Учень помічає ту партію, представники якої були на його думку, більш переконливими. На іншому боці картки учень знаходить початок речення, яке треба закінчити:
Найбільше мені імпонують ідеї ... партії, тому що ... . (Учні не мають права голосувати за партію, яку вони представляли)
Лічильна комісія підраховує голоси і визначає партію – переможця.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ.
Заключне слово вчителя.
Важливим чинником, що помітно посилив можливості національно-визвольного руху, стало формування перших українських політичних партій у Наддніпрянщині. Майже всі партії вважали, що процвітання України може бути забезпечене втіленням в життя соціалістичної ідеї. Та головне полягало в тім, що партії ставили собі за мету боротися за державність свого народу.
Атмосферу цього періоду передають слова Державного Гімну України:
Ще не вмерли України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші вороженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці...
Капітани команд дають оцінку роботі на уроці учасників своїх команд, враховуючи їх активність під час обговорення, відповіді на додаткові питання, участь у складанні структурної схеми.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал § 46-47.
2. Закінчити заповнення таблиці:” Політичні партії Наддніпрян-
щини на поч. 20 ст.”
ДОДАТКИ ( Роздавальний матеріал )
РУП
1. «Завдяки існуванню й діяльності РУП маса живої, революційно настроєної молодіжі на Україні не пропала для українства. Давніше молоді сили, що рвалися до безпосередньої боротьби з царизмом, марно гинули для української справи, бо, не знаходячи для себе відповідної української організації, йшли в ряди російських партій і там зникали без користі для рідного краю. Перед РУП багато несвідомої або малосвідомої молодіжі на Україні вважало цілком серйозно, що зміст українства — се заняття етнографією, мовою, укладання укр. словаря, видання якихось невинних брошурок і нічого понад се, й з легковаженням ставилося до «українофілів» та вважало їх мало що не реакціонерами... РУП самим фактом свого існування раз і назавжди розрубала сей гордіїв узол».
В. Дорошенко Революційна українська партія (1900—1905рр.): нарис з історії української соціал-демократичної партії.
10 заповідей, розроблені М.Міхновським для УНП і видані у Львові у 1903 році.
«1. Єдина й неподільна від Карпат і до Кавказу самостійна і вільна Українська Демократична Республіка — це національний всеукраїнський ідеал. Нехай кожна українська дитина тямить, що вона народилася на світ на те, щоб здійснити цей ідеал.
2. Усі люди — твої брати, але москалі, ляхи та жиди — вороги нашого народу, доки вони панують над нами й визискують нас.
3. Україна для українців. Отже, проганяй звідусіль з України чужинців-гнобителів.
4. Усюди й завжди вживай українську мову. Нехай ані дружина твоя, ані діти не дають поганити твоєї господи чужинцям-гнобителям.
5. Шануй діячів рідного краю, ненавидь його ворогів, зневажай перевертнів-відступників, і добре буде твоєму народові й тобі.
6. Не вбивай Україну своєю байдужістю до всенародних Інтересів.
7. Не стань ренегатом-відступником.
8. Не обдирай власного народу, працюючи на ворогів України.
9. Допомагай своєму землякові поперед усіх.
10. Не бери собі дружину з чужинців, бо твої діти будуть тобі ворогами; не приятелюй з ворогами нашого народу, бо це додає їм сили й відваги; не підтримуй гнобителів наших, бо зрадником станеш» ( Історія України в особах.- К., 1995.- С, 263)
З програми і статуту УНП
УНП визнає, що український народ може тільки тоді стати багатим і сильним і порівнятись з іншими культурними народами світу, якщо забезпечить собі незалежне державно-національне життя.
1. Самостійність і суверенність Соборної України.
2. Забезпечення автономії (самоврядування) тим частинам України, які знаходяться в інших історичних та економічних умовах(Галичина, Кубань)...
4. Законодавча влада у всій повноті належить парламенту; виконавча влада - раді міністрів, відповідальній перед парламентом...
Платформа Української демократичної партії
I. Основою державного порядку в Росії ми визнаємо федеративні засади державного устрою, органічно побудованого на етнічно-територіальному принципі, з повним проведенням в усіх галузях управління децентралізації, виборності на основі загального, прямого, рівного і таємного подання голосів, без різниці статі й народності.
1) Державне центральне управління (парламент) зосереджується у 2-х палатах: а) палата народних представників і б) федеральна пала-' та представників від автономних частин держави (по рівній кількості від кожної частини).
2) Парламент відає питаннями війни І миру, бюджетом на загальнодержавні цілі, зносинами з іншими державами й укладанням з ними союзів і торгових договорів загальнодержавного значення.
II. Автономія України
1) Україна має особливе і самостійне представницьке правління із законодавчою владою у межах автономної території, яку здійснює «Українська народна Рада» (сейм), утворюється з вибраних народом представників, на вищевказаних засадах, по виборчих округах»
( Програмні документи перших українських політичних партій.- К., 1992.- С, 54 )
Платформа Української радикальної партії
I. Реформована держава мусить бути федерацією таких національних одиниць. Зв'язком, що об'єднуватиме ці автономні одиниці, є федеральний парламент, який складається з послів, оплачуваних із державних коштів і вибраних на підставі: а) загального, рівного, безпосереднього виборчого права з таємним голосуванням; б) пропорційної системи виборів, яка б давала заступництво й меншості. Право вибирати і бути вибраним має належати кожному громадянинові 21 року без різниці статі. До федерального парламенту належать тільки оці загальнодержавні справи: а) зносини з іншими державами; б) фінанси для загальнодержавних справ; в) позадержавна торгівля і мито; г) загальнодержавна армія та справа війни і миру.
II. Щодо ладу на території України, то всіма справами має тут порядкувати Українська Виборна Народна Рада. Вона складається з послів, оплачуваних з краєвих коштів і вибраних на підставі: а) загального, рівного, безпосереднього виборчого права з таємним голосуванням; б) пропорціональності виборів. Право вибирати і бути вибраним має належати кожному громадянинові 21 року без різниці статі. Стоїмо за законодавчий період не довший, як три роки, за народне законодавство (референдум та ініціатива) і за те, щоб вибори і голосування відбувалися у зазначені в законі празникові дні.
Народна рада сама виробляє краєву конституцію, яку не може ні скасувати, ні розпускати загальнодержавний парламент. Краєва конституція мусить дати право широкого самоврядування громадянам сільським і городським і тим округам, у які громади могли б об'єднатися. Кожна така округа має свій сейм із правом самоврядування в межах округи» ( Багатопартійна українська держава на початку 20 ст.- К., 1992.- С,58).
Програма Української соціал-демократичної робітничої партії
Партія домагається:
1. Демократичної республіки, де вища державна влада в усіх міжнародних і тих внутрішніх питаннях, які торкаються усієї Російської держави, належить одному виборчому законодавчому зібранню народних представників.
2. Автономії України з окремим представничим зібранням (сеймом), которому належить право законодавства у внутрішніх справах, що торкаються території України.
3. Загального, рівного, прямого виборчого права із закритим голосуванням для кожного громадянина старше 20 років. Право кожного виборця бути вибраним в усяке представницьке зібрання, пропорціо-нального представництва; призначення виборів і перебалотировок на неробочий день; дворічного парламенту. Жалування депутатам.
4. Народнього законодавства (референдум і ініціатива). ...
6. Права кожної нації на культурне і політичне самовизначення.
7. Широкого самоврядування місцевого і краєвого для усього населення держави ( Багатопартійна українська держава на поч.. 20ст.-
К., 1992.- С., 72).
Додаткова інформація
Є. Чикаленко —- громадський діяч, публіцист, меценат. Широкому загалу він став відомий спочатку як талановитий практик сільського господарства, автор і видавець літератури для хліборобів. З 1895 р. почав надавати систематичну фінансову підтримку українським культурним і громадським ініціативам. Був засновником літературного фонду допомоги українським письменникам при НТШ у Львові.
З 1900 р. став активним членом «Старої громади», ЗУБО. З 1904 р. належав до УДП, а в 1905 р. — УДРП [18, с. 156].
* * *
Б. Грінченко — видатний український письменник, громадсько-політичний діяч, фольклорист, мовознавець і педагог. З 1904 р. Б. Грінченко був одним із лідерів новоствореної УДП, а наприкінці 1904 р. н очолив ліву течію УДП, яка утворила УРП [18, с. 180].
* * *
С. Єфремов — видатний український громадсько-політичний і державний діяч, літературний критик, історик літератури.
Політичну діяльність розпочав у студентські роки, ставши членом ЗУБО. Наприкінці 1904 р. С. Єфремов разом із Б. Грінченком, М. Ле-вицьким та іншими створив УРП, яка в 1905 р. за його ініціативою об'єдналася з УДП, отримавши назву УРДП [18, с. 239].
* * *
М. Порш — відомий український політичний і державний діяч, Я вчений-економіст. На початку XX ст. став одним із ініціаторів ство-рення та провідним членом РУП. М. Порш відстоював необхідність В збереження принципу самостійності України. Через деякий час він „ стає членом УСДРП [18, с. 612].
* * *
С. Петлюра — визначний український громадсько-політичний і державний діяч, публіцист. З 1900 р. — член РУП. У грудні 1904 р. на конференції РУП у Львові виступив проти об'єднання з РСДРП [18, с. 562].
Бердянський районний відділ освіти
Осипенківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Тема: „Створення українських політичних
партій у Наддніпрянській
Україні на початку XX ст.”
Розробка уроку з історії України (9клас)
Вчитель історії Осипенківської
ЗШ І – ІІІ ст Пилипенко О.Л.