Тема «Створення засобами кольору певного за характером виразного образу» «Природа прокидається».
Мета: навчати передавати настрій за допомогою кольору та його відтінків;
узагальнювати форму; формувати прийоми роботи з ножицями; надавати початкове уявлення про виражальні можливості кольору та його роль у створенні художнього образу; продовжувати формувати в дітей уміння працювати у команді, аналізувати, порівнювати, узагальнювати; розвивати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу; виховувати почуття прекрасного; збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи.
Обладнання: репродукції картин відомих художників; навчальні роботи з
методичного фонду; аудіозаписи (А. Вівальді «Цикл «Пори року. Весна»,
П. Чайковський «Цикл «Пори року. Березень. Квітень»); матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи; матеріали та інструменти: кольоровий папір; простий олівець; ножиці; клей ПВА; пензель для клею; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вправа «Настрій»
Дерево «Очікування»
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів .
– Які матеріали та інструменти знадобляться для створення кольорового малюнка?
Складання асоціативного куща на слово «Червоний»
III. Вивчення нового матеріалу
1. Випереджальне завдання
На дошці малюнки з квітами, учні мають назвати їх та визначити, які з них розквітають навесні.
– Вись блакиттю налилась, Лине спів синиці.
Аж запаморочилась Голова у птиці.
Радісно віта лісок Весняну відлигу.
Ловить перший пролісок Тихі сльози снігу.
Я. Горошко
2. Казка «Пролісок»
– Зима добігає кінця, уже яскравіше світить сонечко, уже синички добирають нотки для своєї першої весняної пісеньки, а в лісі під товстою сніговою ковдрою вже прокинулися перші весняні квіти — проліски. Надворі ще дуже холодно, уночі мороз ще сковує поодинокі калюжі скоринкою льоду, а маленькому Проліску не сидиться в
темряві:
– На волю! На сонечко!
– Куди ти квапишся? — пробуркотіла крізь сон Личинка хрущу.— Сиди собі в теплі й чекай на Весну.
– Ні-ні! Швидше! Швидше!
Прислухається Пролісок до несміливої пісеньки Синички і підростає. Не проста це справа — пробратися крізь сплетіння коренів у мерзлій землі, пробитися крізь товстий шар снігу, просвердлити скоринку на снігу і вирватися на повітря до сонечка.
Озирнувся Пролісок довкола. Сніг лежить, проте вже не біліє, а посірів на весняному сонечку. Дерева стоять темні, голі — ані листочка, ані квіточки навколо. Зажурився Пролісок: «Мабуть, і справді рано я прокинувся». Підвів свою білу голівку і подивимося вгору, туди, звідки лунала пісня Синички. Побачило Сонечко Пролісок і зраділо. Зачерпнуло воно блакиті весняного неба і напоїло нею Пролісок. Стрепенувся Пролісок, розправив тонкі ручки-листочки, і його маленька голівка-дзвіночок наповнилася небесною блакиттю. Озирнувся він, а навколо один за одним з’являються з-під снігу його брати-проліски. Багато їх на лісовій галявинці, немов клаптик неба спочиває між деревами. Побачила Зима блакитний килим у лісі і пригадала блакитні крижини далекої Арктики. Затужила Зима за домівкою, заспішила. А їй на зміну вже Весна йде. Має багато роботи: потрібно небо від сірих хмар відмити, на березах сережки розвісити, птахів перелітних із вирію зустріти, а поля і луки ніжною зеленню вкрити... Але якби не маленький Пролісок, то хтозна, скільки б ще Зима на землі господарювала.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вправа «Впіймай м’яча»
– Що розбудило маленький Пролісок?
– Як квіточка дізналася, що настала Весна?
– Якого кольору Пролісок? Хто подарував йому колір?
– Що відчувають люди, принісши додому перші весняні квіти?
– скільки дзвіночків виростає з однієї цибулинки проліска?
2 Бесіда
– Якщо квітку зривають, то наступного року вона зможе випустити лише один пуп’янок або навіть не зацвісти зовсім. Але якщо квітку не тривожити, то щороку з цибулинки виростає на один пуп’янок більше.
– Якщо пощастить, то можна побачити пролісок із десятьма-дванадцятьма блакитними дзвіночками.
– Проліски — рідкісні квіти. Вони занесені до спеціальної охоронної книги разом з іншими видами тварин і рослин, які можуть зникнути. Книгу цю називають Червоною книгою.
– Поміркуйте, чому вона має таку назву.
– Пролісок — лісова квітка. Якщо його зірвати, то у воді він швидко відцвітає і в’яне. Для того щоб зберегти красу цих квітів надовго, давайте самі намалюємо проліски.
3. Організація сприйняття творів мистецтва
Перегляд відеоролика на тему репродукції картин відомих художників, на яких зображено перші весняні квіти.
– Як ви гадаєте, що зобразили художники?
– Який настрій створюють у нас ці картини?
– Які фарби використовували художники? Які фарби переважають?
– Які почуття викликають у вас усі кольори, які ми назвали?
4.Відеофізкультхвилинка
5. Творче завдання під музичний супровід «Пори року»
- Робота в робочому зошиті виконання навчальних вправ, які спрямовані на розвиток дрібної моторики руки.
-Виконання роботи «Перші квіти»
-демонстрація вчителем на дошці крейдою послідовність виконання роботи.
- виконання індивідуальної роботи за творчим завданням.
V. Підбиття підсумків:
1. Обговорення учнівських робіт
2. Вправа «Мікрофон»
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Які емоції викликав урок?
– Кому подаруєте малюнок?
Прибирання робочих місць.
1