Тема. Розв’язування рівнянь.
Мета: Узагальнити і систематизувати теоретичні знання, практичні вміння та навички учнів по темі „ Рівняння “. Розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, культуру мовлення, вміння аналізувати. Виховувати працелюбність, товариськість, вміння працювати в команді, відповідальність та інтерес до математики.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація діяльності.
Сьогодні ми проведемо незвичайний урок „ Урок судове засідання “. Слухається справа громадянина „ Рівняння “, який просить дозволу навіки поселитися в нашому містечку „ Ікс “. Девіз якого: „ Знання, як і мускули, потребують тренування.“ М. Ломоносов. Захисником громадянина „ Рівняння “ є _____________________________ , обвинувачем - ______________________
Судові виконавці - ________________________________________________
А приймати остаточне рішення буде суд присяжних, тобто, ви всі – жителі нашого математичного містечка.
Спочатку перевіримо компетенцію тих, хто зібрався в залі суду. ( Судові виконавці перевіряють наявність виконаного домашнього завдання. Суддя перевіряє правильність)
Суддя до захисника: Представте свого підзахисного.
Захисник: Рівність, що містить невідоме число, позначене буквою, називається рівнянням.
Обвинувач: Заперечую, ваша честь. Захисник добре підготувався до процесу, а чи знають з ким мають справу присяжні. Прошу дозволу задати їм питання.
Суддя: Добре. А тепер я задам питання суду присяжних.
№1 Загадкове, вам знайоме,
В ньому є щось невідоме.
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це … ( Рівняння )
№2 Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
І якщо про них забудемо,
То освіту не здобудемо.
Вийде зовсім навпаки,
Пам’ятай же про … ( Дужки )
№3 Їх в підручнику багато,
Кожну треба розв’язати.
Побажаю вам удачі.
Що це діти ? Це - … ( Задачі )
Отже, ми побачили, що ви знайомі з громадянином „ Рівняння “, а чи добре знаєте його вдачу ? ( Суддя задає питання: Як знайти невідомі: доданок, зменшуване, від’ємник, множник і т.д. )
Проведемо слідчий експеримент №1 „ Знайди умову за відповіддю “
х - 17 = 30 47
25 + х = 30 5
4х + 2 = 18 4
5х = 35 7
18 : х = 3 6
Слідчий експеримент №2 „ Як ми вміємо розв’язувати різнорівневі рівняння “
Достатній рівень:
4а – 36 = 64,
4а = 64 + 36,
4а = 100,
а = 100 : 4,
а = 25.
Відповідь. 25
Високий рівень:
(3х - 721) : 10 = 89,
3х – 721 = 890,
3х = 890 + 721,
3х = 1611,
х = 537.
Відповідь. 537
( Учні дають відповідь на запитання. Один учень аналізує роботу учнів біля дошки. )
Слідчий експеримент №3 „ Склади пазл “
Суд присяжних ділимо на п’ять груп. Працюємо в групах. Кожна група отримує своє рівняння, яке розв’язують всі члени групи. Керівник групи йде до столу, знаходить пазл, на якому написаний корінь рівняння і прикріплює до дошки. Якщо всі рівняння розв’язано вірно, то на дошці отримаємо портрет вченого. Рене Декарт – французький вчений математик (1596 - 1650), який перший почав позначати невідомі числа останніми буквами латинського алфавіту: х, у, z.
Слідчий експеримент №4 „ Математичне лото “
Із поданих символів скласти рівняння, коренем якого є число 11.
=
Повернули на зворотний бік кожну карточку. Отримали рік народження Рене Декарта. (1596 р)
Слідчий експеримент №5 „ Розв’яжи задачу ІІ способами. “
Довжина мотузки 89 м. ЇЇ розрізали на частини. Довжина другої частини на 7 м більша, ніж довжина І частини. Знайти довжину кожної частини мотузки.
І спосіб
х + х + 7 = 89,
2х + 7 = 89,
2х = 89 – 7,
2х = 82,
х = 82: 2,
х = 41
41 + 7 = 48 (м)
ІІ спосіб
(89 – 7):2 = 82:2 = 41 (м)
41 + 7 = 48 (м)
Відповідь. 41 м, 48 м.
Слідчий експеримент №6 „ Склади умову задачі за готовим рівнянням. “
х·7 + 14·3 = 112,
7х + 42 = 112,
7х = 112 – 42,
7х = 70,
х = 10.
Відповідь. 10.
Шановні присяжні, заключне слово надається обвинувачу.
Обвинувач:
Шановний голово. Наше містечко маленьке. В ньому проживають числа, дії, вирази, задачі, а якщо ми поселимо ще й громадянина „ Рівняння “, то нам буде в ньому тісно. В молодших класах ми обходилися без рівнянь, розв’язували задачі за допомогою дій, нехай інколи записи були складними і нераціональними. Пропоную відхилити прохання громадянина „ Рівняння “.
Захисник:
Шановна голово суду. Ми повинні навіки дозволити поселитися в нашому математичному містечку громадянину „ Рівняння “. Адже, всі жителі його не тільки добре знають, але й товаришують із ним. „ Рівняння “ принесе в наше життя здоровий азарт, інтерес, цікавість. Робить нас мудрішими. Рівняння допомагає розв’язувати задачі і економить час. Навіть назва нашого містечка „ Ікс “ говорить про те, що ми вже не можемо існувати без рівнянь. Пропоную задовольнити прохання громадянина „ Рівняння “.
Шановні присяжні, ви почули аргументи обвинувачення і захисту, самі взяли участь у слідчих експериментах. Ви маєте винести вердикт. Якщо ви згідні не тільки поселити в нашому містечку громадянина „ Рівняння “, але прийняти його почесним жителем. Зобов’язуєтесь розвивати: свої вміння і навички розв’язувати рівняння, розвивати логічне мислення розв’язуючи задачі за допомогою рівнянь. Хто проти ? Вирок остаточний і оскарженню не підлягає. Судове засідання закінчене. ( Вчитель задає завдання додому і виставляє оцінки за урок )