ТЕМА: Суфікс. Творення слів з найуживанішими суфіксами.
МЕТА: Закріпити знання дітей про морфемну будову слова,
звернути увагу на словотворчу роль суфіксів;
навчити точно підбирати суфікси при утворенні нових
слів,спонукати дітей до міркування, порівняння ;
розвивати навички грамотного письма, сприяти розвитку
мовлення,мислення учнів, виховувати любов та повагу до
символів української землі.
ОБЛАДНАННЯ: український віночок, квіти символи,
картки, таблиця.
ХІД УРОКУ
|
Для дитини з ООП (умовні позначення: вади слуху –С., порушення інтелекту – І., порушення мовлення- М., порушення зору –З. порушення опорно-рухового апарату- О\Р.) |
І. Організація класу до уроку. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Вступна бесіда. Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-віночок. Український віночок – це не просто краса, а й оберіг, “знахар душі “, бо в ньому є така чаклунська сила , що болі знімає, волосся береже , душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини . Дівчаткам, яким минуло 6 років плели віночки із 7 квіток, а в віночок дорослої людини вплітали 12. І ми будемо вплітати у віночок по 1 квіточці, але квітку можемо вплести у вінок, коли виконаємо певне завдання. І наша мета – правильно виконати всі завдання, а отже сплести віночок. |
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Приступаємо до роботи. І я тримаю ось цю квіточку . Що це за квітка? / калиновий цвіт/ Для того, щоб вплести 1 квітку, доповнимо прислів’я. І. Каліграфічна хвилинка. К к ка кл вк ок Без верби і калини нема… . Підберіть спільнокореневі слова до слова калина. Із завданням впорались, вплітаємо в віночок першу квітку. Орфографічна хвилинка. Завдання пропонує квітка – яблуневий цвіт.
- Прочитайте слова. Назвіть у них суфікси.(Вправа 242) Вплітаємо яблуневий цвіт.
ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ЗВІРІ?
- Випишіть з вірша споріднені слова парами в стовпчик.
Додаємо до нашого віночка - барвінок А назва цієї квітки сховалася в загадці . Загадка. Запалали в чистім полі Квіти гарні всі червоні То палає влітку так Польовий червоний / мак/ Підберіть спільнокореневі, розберіть за будовою, але перш звернемся для схеми-опори: Мак,маковий,маковинка. Із завданням впорались, вплітаємо у вінок дивовижну квітку маку. |
З –слухає . пише зі збільшеного зразка С. пікторгама –каліграфія –списує із зразка К к ка ок Без верби і калини нема України І.м.о\р – списують букви К к ка ок
І.м.о\р- читають слова Вітер — вітерець, вітряк, вітрюга; рука — ручка, рученька, ручище; С. опрацьовує 1 рядок З – збільшений зразок
З – працює в парі з сусідом, який пише слова коментовано С.- отримує картку –алгоритм
Щоб позначити суфікс, необхідно: І.м.о\р- списують перші три слова, розбирають перше слово
З – слухає коли читають. Списує коментовано з сусідом по парті. С. прочитати вірш, підкреслити споріднені слова І. слухає вірш .(працює вчитель) утворити слова за картинками з підписами Ворон –вороненя Слон- слоненя Заєць –зайченя Лев – левеня –(за можливостей учня-позначити частинку яку додавали – суфікс)
З – розбирає слово усно С. написати назву квітки, утворити споріднене слова (додаток2) І.м.о\р.- усно з учнями
|
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Як утворилися спільнокореневі слова? /за допомогою суфіксів / – Яка роль суфіксів ? /утворювати нові слова/ Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося, яка ж роль суфіксів у мові. – А для чого нам потрібно утворювати нові слова ? / щоб гарна і багата, барвиста і красива була у нас мова / Суфіксів в українській мові дуже багато і вони надають словам різних значень. |
З.-слухає-відповідає І.м.о\р.слухає С. узагальнюю карткою Суфікс нові словабарвиста, красива мова. -багато
|
V. Вивчення нового матеріалу. Наступне завдання пропонує Волошка. / Робота за підручником/ Вправа 244. Самостійно. Як визначити суфікс (слідкує асистент)? Із завданням впорались , вплітаємо у віночок Волошку – символ людського прозріння, краси і величі неба. |
З. збільшений зразок або пише за коментуванням сусіда(асистента) С. –схема Слово+суфікс= споріднене слово Виконує 4 слова. І.м.о\р.- усно утворює 4 слова, записує і розбирає 1 (працює вчитель)
|
Фізкультхвилинка. |
|
Закріплення нового матеріалу. / по варіантах/ За І хвилину утворити нові слова за допомогою «суфіксів». Суфікси написані на пелюстках Ромашки –ар- ок- еньк-ин-к. Із завданням впорались, прикріпляємо квітку. Тестова перевірка. А зараз кожен із вас перевірить, як він засвоїв тему ” Будова слова”. Закінчення – 3 Основа – 1 Суфікс – 2 Корінь – 5 Префікс – 4 – Частина слова без закінчення – це … 1 – Спільна частина споріднених слів – це … 5 – Частина слова, що стоїть перед коренем називається … 4 – Змінна частина слова називається … 3 – Частина слова, яка стоїть після кореня …. 2 |
З- збільшений зразок С. -утворити слова з суфіксами ар- ок- еньк і.м.о\р- утворюють 3 слова усно |
VІ. Підсумок. Ось і підходить до кінця наш урок. Сьогодні на уроці відсутній Сашко Йому сумно, він вам зателефонував і попросив розповісти, що цікавого було на уроці української мови ? Давайте розповімо йому. Розмова по телефону. Добрий день, Сашко ! Це Катруся. Ой, привіт ! Як ти ? Та вже краще . Но у вас цікавого? Сьогодні на уроці української мови ми вивчали суфікс, багато дізналися про нього. А що саме? Виявляється , що за допомогою суфіксів утворюються багато нових слів, а ще суфікс надає словам різного значення . Давайте, діти, ще пригадаємо, що цікавого у нас було на уроці. З завданням ми впорались. Ось, який чарівний віночок знань вплели ми з квіток , які ростуть на нашій славній Україні. Подивіться, що це за квіти? Мак – символ боротьби українського народу за волю , Барвінок – символ життя . Яблуневий цвіт – символ материнської любові . Калиновий цвіт- символ дівочої вроди та краси. Волошка –символ ніжності. А ромашка – символ ніжності. |
Рефлексія З. – слухає з усіма і відповідає на запитання. С.і.м.о\р. Вирізана долоня,де написано урок мені сподобався-несподобався Мені на уроці було сумно-весело Я дізнався про суфікс нове Я багато мовчав – говорив Хочу сказати……………….(для С.)
Учень підкреслює те, що вважає правильним. |
|
|
Додаток 2
Назва квітки____________________
Споріднене слово,визначити суфікс_____________________
Суфікс. Творення слів з найуживанішими суфіксами
УКРАЇНСЬКА МОВА. ЗАНЯТТЯ 6
Мета: поглиблювати знання учнів про будову слова; закріплювати вміння будувати слова допомогою суфіксів; розвивати вміння впізнавати суфікси в усному і писемному мовленні та влучно їх добирати відповідно до мовленнєвих ситуацій; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Обладнання: словники; колекція суфіксів; вірші; морфологічні одиниці будови слова; смайлики.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Давайте привітаємось,
Давайте усміхнемось,
Давайте в очки глянемо,
І нам тепліше стане.
- Діти, сьогоднішню зустріч розпочнімо з побажань.
- Доброго ранку, Ангелінко, я бажаю тобі веселого дня!
- Доброго ранку, Сергійку, я дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе, Ярославко, я хочу, щоб день у тебе був щасливим!
- На смайликах позначте свій настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Отож часу не гаємо,
До роботи приступаємо.
- Що таке суфікс? (Частина основи, що стоїть після кореня, називається суфіксом. Якщо в слові є закінчення, то суфікс сто їть між коренем і закінченням. За допомогою суфіксів утворюються нові слова:
школа а
школ яр ик
шкіл ьн ий.)
►► Гра «Сонячний зайчик» (Хвилина релаксації)
- Сядьте зручно та уявіть себе на березі теплого моря. Сонячний зайчик зазирнув у ваші оченята. Заплющте їх. Зайчик пробіг по обличчю — погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте легенько голову, шийку, ручки, животик, ніжки, щоб не сполохати його. Раптом «він заліз за комір». Погладьте його й там. Він любить і пестить вас. Гладьте його й подружіться з ним. Прислухайтеся ще трохи до своїх відчуттів і повертайтеся в клас.
- Дякуємо тобі, сонячний зайчику, що ти нас розвеселив. Подякуймо йому оплесками!
ІІІ. Робота над темою заняття
1. Словотворчі вправи
- Від поданих слів утворіть нові за допомогою суфіксів -к-, -ик-, -ок- . Змінюйте, де потрібно, звуки в коренях слів.
Xмара — хмарка дощ — дощик лист — листок
книга —... ніж —... молот —...
гора —... брат —... кожух —...
нога —... кінь —... зуб —...
- Назвіть слова, у кінці яких потрібно чітко вимовляти дзвінкі приголосні.
2. Гра «Ласкаві імена»
- Запишіть у стовпчик своє ім'я та кілька імен своїх однокласників (хлопчиків і дівчаток). Утворіть за допомогою суфіксів від записаних імен зменшувально-пестливі форми.
Зразок. Микола — Миколка, Василь — Василько, Василечко...
3. Вибіркове списування
- Прочитайте. Випишіть слова із суфіксами -к-, -ок-, -енк-, -оньк-. Позначте суфікси.
● Сніг-сніжок побілив поле й лісок.
● В полі Морозенко виморозив зілля.
● Ой зимонько-зимко, вкрий нашу озимку, щоб мороз не дошкуляв, ніжок їй не закував. (З народного)
IV. Підсумок заняття
- Яку дію виконує суфікс? (Утворює маленькі пестливі слова, збагачує, уточнює, допомагає.)
- Навіщо служить? (Утворює нові слова.)
- Що здивувало на занятті?
- Що нового для себе ви дізналися?
- Закінчіть фразу: «Сьогодні на занятті я...»
- Чи здійснилися ваші очікування?
►► Гра «Поліпшіть настрій»
Діти утворюють коло, узявшись за руки. Кожен по черзі розповідає про свій настрій, який він сьогодні, чому. Якщо в когось у класі настрій сумний, невеселий, усі діти «поліпшують» настрій товаришеві за допомогою пози, жестів, міміки, лагідних слів, звуків, віршів чи пісень.
- Мені було приємно працювати з такими здібними дітьми. Дякую вам за заняття!