Урок «Сутність грошей. Курс національної валюти»

Про матеріал
Розробка уроку «Сутність грошей. Курс національної валюти» розроблено для проведення відкритого уроку згідно з відповідною навчальною програмою. До уроку необхідні додаткові друковані і відеоматеріали.
Перегляд файлу

Епіграф: «Вони – великий творець. Там, куди вони течуть,

зростають будинки, простираються автостради,

пустеля перетворюється в оазис, болота – в розкішні сади…

Вони – найжорстокіший тиран, вони – благодійний покровитель!

Чим більше людина бажає мати свободи, тим більше змушена служити їм! »

Наприкінці уроку відповімо на запитання: чи відповідає дійсності цей епіграф?

10.11.2016р.

 

Відкритий урок з економіки на тему

«Сутність грошей. Курс національної валюти».

 

Мета уроку:

  • Пізнавальні: забезпечити засвоєння нового матеріалу, активізувати увагу та мислення, обобщити отримані знання;
  • Розвивальні: розвивати прагнення до аналізу отриманої інформації;
  • Учбова: практично закріпити навички, отримані на попередніх заняттях;
  • Виховна: формувати вміння колективного обговорювання інформації і приняття рішень в умовах обмеженості часу; виховувати терпиме відношення до думки інших, вміння слухати и чути оточуючих.

Основні поняття: товарні гроші; паперові (символічні) гроші; готівкові кошти; безготівкові кошти; бартер (натуральний продуктообмін); функції грошей; торгівля, курс національної валюти, ліквідність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. (перевірка присутніх, привітання, настрій на позитив)

Де грамотні люди, там біди не буде.
ІІ. Актуалізація знань ( запитання).

На попередньому уроці я запропонувала вам за бажанням приготувати висловлювання видатних людей про гроші. Хто приготував, прощу. Слово учням!

1 ."Гроші - один з найбільших винаходів людства - найбільш захоплюючий аспект економіки. Гроші зачаровують людей, через них вони мучаться, для них вони трудяться.. Люди майже все зроблять для грошей, і гроші майже все роблять для людей. Гроші - це чарівна, неповторювана змінююча маски загадка..." Кембмел Р., Макконелл К., Стенлі Л., Брю С.

2. «Навіть любов не звела з розуму стільки людей, скільки роздуми про сутність грошей». (Уильям Ю. Гладстон /1809-1898/, премьер – министр Великобритании).

3. «Грошей не вистачає усім, але багатим їх не вистачає набагато більше» (Михайло Мамчич). Як відомо, грошей багато не буває. Саме про це і говорить вислів. Тобто, скільки грошей не було б, завжди хочеться, щоб їх було трошки більше.

 

IІI. Мотивація навчальної та пізновальної діяльності.

Пропоную вам уважно слухати, приймати активну роль в обговоренні нового матеріалу задля того, щоб бути грамотними, освіченими людьми.

 

 

VI.  Вивчення нового матеріалу.

Вони існували не завжди, а необхідність їх появи продиктована життєвою необхідністю, розвитком суспільних міждержавних торгівельних відносин, зручністю оформлення угод.

Гроші в первинному вигляді мали різноманітний вигляд від пір’я та ракушок до пряностей і хутра, що цінувалися різними народами у різний час. Але не все те було зручно, давайте переглянемо історію, чому і як з’явились сучасні гроші та  проаналізуємо які ж властивості їм притаманні.

Пропоную переглянути історію виникнення грошей.  ПЕРЕГЛЯД – 5,15 хв.

Зараз пропоную провести 1 економічну гру. Виконання – 2 хв. Трохи згадаємо географію.  

1. Могли крижані кубики стати грошовою одиницею в Антарктиді?

Відповідь: Ні, так як вони недовговічні. А в умовах вічної мерзлоти не є досить рідкісними.

2. Міг стати грошима товар, дуже рідкісний в одній місцевості?

Відповідь: Ні, так як він не зміг би забезпечити всі угоди

3. Чому в даних країнах саме ці товари стали виступати в якості грошей: на островах Полінезії – раковини каурі, в Росії – хутра, на Алясці – золотий пісок у кочових народів худоба?

Відповідь: Ці товари високо цінувалися, їх кількості було достатньо, щоб забезпечити повноцінний товарообмін.

Як бачимо, грошима слугувало багато речей, різних за формою та вмістом, але все ж таки люди користуються сучасними грошима. Чому? Адже грошима можна назвати все, що виконує роль грошей. Найбільш актуальними в сучасних умовах є такі властивості грошей: портативність; легкоподільність; довговічність; однорідність; ідентифікованість; загальновизнаність; стабільність, доступність.

Давайте дамо визначення, що таке гроші: Гроші особливий товар, що є  загальною еквівалентною формою вартості товарів і послуг. Вартість товарів і послуг втілюється в понятті ціна. Ще гроші називають мовою економіки!

Сутність грошей  проявляється в  функціях, що вони виконують:

  • Міра вартості — це функція, в якій гроші забезпечують вираження і вимірювання вартості товарів, надаючи їй форму ціни. Для забезпечення виконання грошима функції міри вартості держава у законодавчому порядку впроваджує масштаб цін, та встановлює певну грошову одиницю розрахунків  національну валюту.
  • Засіб обігу — функція, в якій гроші є посередником в обміні товарів і забезпечують їх обіг. Вартість грошей, як засобу обігу визначається їх купівельною спроможністю.
  • Засіб нагромадження — це функція, що пов'язана із здатністю грошей бути засобом збереження вартості, представником абстрактної форми багатства. Сутність цієї функції полягає в тому, що гроші виходять зі сфери обігу і перетворюються на скарб.
  • Засіб платежу — це функція, в якій гроші обслуговують погашення різноманітних боргових зобов'язань між суб'єктами економічних відносин.
  • Світові гроші — це функція, в якій гроші обслуговують рух вартості в міжнародному економічному обороті і забезпечують реалізацію взаємовідносин між країнами.

Давайте докладніше, на прикладах розберемо функції грошей. Пропоную провести 2  ек. гру. Виконання – 12 хв.  Які функції виконують гроші в наведених ситуаціях?
1. Родина Федорових отримала відсотки зі свого депо­зитного рахунку в банку у розмірі 2400 грн. (Засіб платежу)
2. На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн, новий телевізор за 1950 грн чи набір садових меблів за 1800 грн. (Міра вартості)
3. Родина прийняла рішення і наступного дня  купує набір садових меблів. (Засіб обігу)
4. Бабуся  незадоволена прийнятим рішенням і вирішила залишок від отриманих у банку гро­шей залишити у себе і відкладати з власної пенсії на по­купку кухонного комбайну. (Засіб накопичення)
5. Батько ж запропонував обміняти залишок грошей з отриманих відсотків на євро. (Світові гроші)
6. Мати, яка працює вчителькою, отримала заробітну плату 1840 гри. (Засіб платежу)
7. Вона сплатила всі комунальні платежі за минулий місяць у розмірі 680 грн. (Засіб платежу)
8. Скоро новорічні свята і вона зайшла після роботи до торг.центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати. (Міра вартості)
9. У суботу родина завжди їде до супермаркету та закуповує продукти на тиждень. (Засіб обігу)
10. Діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишень­кові гроші. (Засіб платежу)
11. Діти завжди ретельно обмірковують свої витрати. (Міра вартості)
12. Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько родини, поклавши свою премію у розмірі 1500 доларів на банківський рахунок «Новорічний». (Світові гроші, засіб накопичення)
За видами розрізняють дві групи носіїв грошових властивостей: повноцінні (товарні та металеві) і неповноцінні (паперові та кредитні):

  • Повноцінні — це гроші, номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них. До повноцінних відносять товарні та металеві гроші.

Товарні гроші  це різновид грошей, які є товаром (наприклад худоба, зерно, мушлі, хутра). Тобто предмети, які можна безпосередньо використовувати, проте одночасно, вони виступають і як еквівалент вартості інших товарів. Купівельна спроможність товарних грошей ґрунтується на вартості, властивій конкретному товару, який виступає в ролі грошей.

Металеві гроші спочатку з'явилися як шматки металу різної форми та ваги, з часом вони трансформувались у форму монет. Монета грошовий знак, виготовлений з металу (золота, срібла, міді або сплавів) встановлених законом ваги і форми, що використовується як засіб грошового обігу та платежу.

  • Неповноцінні гроші — це гроші, які не мають власної субстанціональної вартості. До них відносяться паперові та кредитні гроші, білонна монета.

Паперові гроші — це гроші, що не мають самостійної вартості, або ця вартість не співрозмірна з номіналом. Вони випускаються державою для покриття своїх (бюджетних) витрат і наділяються нею примусовим курсом, визнаються законним платіжним засобом на всій території.

Кредитні гроші — це права вимоги до фізичних або юридичних осіб, спеціальним чином оформлений борг, зазвичай у формі переданого цінного паперу, які можна використовувати для покупки товарів (послуг) або оплати власних боргів. Оплата по таким зобов'язанням зазвичай проводиться у визначений термін, хоча є варіанти, коли оплата проводиться в будь-який час на першу вимогу. Кредитні гроші несуть в собі ризик невиконання вимоги.

Наведіть приклади повноцінних грошей ( 200 грн., корова, кредит 1000 грн., срібна монета)!

Крім того, зазначимо ще один аспект, що гроші поділяються: готівкові гроші - це паперові гроші банкноти і монети (форма розрахунків застосовується за обслуговування населення - виплата заробітної плати, матеріального заохочення, дивідендів, пенсій, грошової допомоги. Отримуючи грошові доходи, населення витрачає їх на купівлю товарів, харчування, оплачує послуги і здійснює інші платежі) та безготівкові грошові - розрахунки, які здійснюються за допомогою записів на рахунках у банках, коли гроші списуються з рахунка платника і переказуються на рахунок отримувача коштів.). Вони називаються банківськими грошима.

Наведіть приклади неповноц.грошей ( 200 грн., корова, кредит в  1000 грн., срібна монета)!

 

 Пропоную переглянути відео роботи фінансової системи  метою якого є навчитися бути фінансово грамотними та задля засвоєння викладеного матеріалу наприкінці відповісти на запитання – 3,20 хв. та  Чи можна вважати хліб – грошима? Це повноцінні чи неповноцінні гроші? Це готівкові чи безготівкові гроші? Яка головна ідея цього фільму? Як назва цього фільму? (Республіка Шкід).

Курс національної валюти.

Гривня — національна валюта України. Відповідно до Указу Президента України Леоніда Кучми та статей 99 і 102 Конституції України протягом 2 - 16 вересня 1996 року в Україні була проведена грошова реформа. В обіг введено національну валюту України гривню та її соту частку - копійку. 
В обігу знаходяться:     банкноти номінальною вартістю 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 і 500 гривень.
                                        розмінні монети номінальною вартістю 1, 2, 5, 10, 25 і 50 копійок.
                                        обігові монети номінальною вартістю 1 гривня ,а також 5 гривень.

Стабільна національна валюта держави – це ознаки її економічної і політичної стабільності, авторитету у світі і благополуччя її громадян. Основний показник нестабільності валюти - Інфляція (від лат.  inflatio — роздування) –– це тривале зростання загального рівня цін, що, відповідно, є свідченням зниження купівельної спроможності грошей, феномен, властивий виключно паперово-грошового обігу.

В Україні монополію над випуском національної валюти має центральний банк держави, окрім того ЦБ  регулює процес утворення безготівкової грошової маси комерційними банками.  Зовнішньоекономічні операції у більшості випадків пов'язані з обміном однієї національної валюти на іншу. Для полегшення торгівлі між зонами, які обслуговуються різними валютами, існують обмінні курси. Валютний курс - це співвідношення, за яким одна валюта обмінюється на іншу, або "ціна" грошової одиниці однієї країни, що визначена в грошовій одиниці іншої країни. Установлення курсу називається котируванням валюти.
Залежно від режиму обміну валюти можуть мати або плаваючий або фіксований курс. В умовах фіксованого режиму (fixed rate) валютний курс фіксується до однієї валюти або «кошика» валют. Плаваючі курси (floating rate) змінюються залежно від попиту та пропозиції на валютному ринку.

Зараз пропоную виконати практичну вправу. Виконання – 2 хв. Застосуємо ваші математичні знання.

Задача.

Припустимо, що курс валюти станом на: 10.11.2016р.становить - 26.00 грн./дол. UAH/USD.

Давайте ж підрахуємо скільки складе ваша стипендія в іноземній валюті за вказаним курсом долара, якщо зараз в національній валюті – гривні вона дорівнює 311 грн.

Відповідь:   415 грн./26,00= 16 (12) USD

Валютний курс необхідний для:
- обміну валютами при торгівлі товарами, послугами, при русі капіталів та кредитів;
- порівняння цін світових та національних ринків виражених у національних або іноземних валютах;
- періодичної переоцінки рахунків в іноземній валюті фірм та банків.
 

Чинники, які впливають на валютний курс.

1. Темп інфляції. 

2. Стан платіжного балансу.

3. Різниця процентних ставок в різних країнах. 

4. Діяльність валютних ринків і спекулятивні валютні операції.

5. Ступінь використовування певної валюти на євроринку і в міжнародних розрахунках.

6. Прискорення або затримка міжнародних платежів.

7. Ступінь довіри до валюти на національному і світових ринках (визначається станом економіки і політичною обстановкою в країні)

Валюта поділяється:

За співвідношенням валютних курсів розрізняють тверду та м'яку валюту. Тверда валюта характеризується стабільним валютним курсом. Поняття твердої валюти ще використовується як синонім конвертованої валюти.

За можливістю обміну на іншу валюту та основною характеристикою валюти є конвертованість валюти - означає можливість для особи, компанії або державного органу перевести місцеву валюту в іншу валюту або навпаки з/без втручання центрального банку чи уряду. За режимом використання розрізняють валюту вільно конвертовану (це валюта країн, які повністю відмінними валютні обмеження та обмінюють їх на всі інші валюти  - Долар США, Євро, Швейцарський франк, Фунт стерлінгів,Японська єна, Канадський долар, Австралійський долар), частково конвертовану (це валюти країн, що зберігають валютні обмеження певного кола валютних операцій – індійська рупія і українська гривня), неконвертовану (це валюти країн, які повністю зберігають валютні обмеження по всіх опера­цій як для нерезидентів, так і резидентів - північнокорейська вона і кубинський песо ).

За терміном дії: постійна та тимчасова.

Доповідь учня про курс національної валюти! (5хв.)

 

IV. Питання для самоконтролю.
1. Назвіть специфічний товар, що має здатність обміню­ватися на будь-який інший товар. (Гроші)
2. Яку функцію виконують гроші, коли ви відкриваєте депозитний рахунок у банку? (Засіб накопичення)
3. Які гроші називають повноцінними? (Номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них або товарні гроші) 
4. Яка основна характеристика валюти? (її конвертованість)
5. Назвіть ті чинники які, на вашу думку, негативно вплинули на курс вітчизняної валюти під час кризи.

 

V. Етап узагальнення 
Вчитель підводить підсумок уроку:

– Світ грошей – дивовижний та незвичайний світ, і за його зовнішньою простотою і буденністю ховається неймовірно багато нових відкриттів і таємниць. За час існування людства по теорії грошей було написано понад 30 000 робіт. Це говорить про те, що людство завжди приділяло і приділяє темі гроші велику увагу. Але не треба перебільшувати роль грошей, не треба перетворювати їх у єдину мету в житті. Англійський економіст Френсіс Бекон висловив чудову думку: "Гроші – дуже поганий пан, але досить хороший слуга". Саме так і треба ставитися до цієї економічної категорії.

Оцінювання учнів.


VI. Домашнє завдання
1) Підручник __________________________________________ стор. ___ - ____.
2) Дібрати й записати в зошиті ситуації, у яких гроші і виконують певні функції.
3) Вивчити визначення та основні поняття сьогоднішньої нової теми.

З метою розширення знань про сучасні технології, що застосовуються у виготовленні грошей,  які поки що, як стверджують виробники, неможливо підробити  пропоную переглянути пізнавальне відео - ПЕРЕГЛЯД – 6,30 хв.

Приказки  та  прислів`я  про  гроші

Багато зірок, та в небі, багато золота, та в землі, а за пазухою гроші на всяк час хороші.

Грішми воюють, грішми торгують, а без грошей—горюють.

Грошам усе повинується.

Грошей не сій, бо вони не зійдуть. Не вродять.

Гроші — хороші, бережи їх про чорний день та лиху годину.

Гроші бережи — вони й тебе врятують.

Гроші в гамані, а помагають в біді.

Гроші відмикають усі двері.

Гроші горе, а без них двоє.

Гроші йдуть до багатого, а злидні до бідного.

Гроші май, та про чорний деньок дбай.

Гроші рахувати, треба розум мати.

Грошова молитва, як господня бритва: всі гріхи бриє.

Золотий молоток і залізні двері відчиняє.

Золото мовчить, а багато творить.

Золото не говорить, а чудеса творить.

Золото — не мудрець; убогість —не дурень.

І грішник буде праведним, коли за його гроші по­моляться.

Коли гроші говорять, тоді правда мовчить.

Коли золото на верх спливе, тоді правда на дно поринає.

Копійка карбованці береже.

Копійка копійку кличе.

На гроші заговин нема.

На гроші немає посту.

Рахуй гроші стиха, не знатимеш лиха.

Срібний молоток залізні двері пробива.

Сума то сума (гроші), та до неї треба й ума.

То не гроші, що в бабусі, а то гроші, що за пазухою.

Хто живе без запасу (грошей), той гине без часу.

Хто змолоду гроші береже, той на старість в нужді не живе.

Як копійка ведеться, то й добре живеться.

docx
Додано
9 жовтня 2019
Переглядів
1803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку