Тема: світ уяви головної героїні повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див»як шлях до пригод. Особливості художнього простору в творі. Аналіз І розділу.
Технологічна карта уроку з використанням методу лепбук: лепбук інформативний, багатофункціональний, сприяє розвитку творчості, уяви, може використовуватись одночасно группою дітей (в тому числі за участю дорослого як партнера), має дидактичні властивості. Лепбук відповідає всім вимогам до предметно-розвиваючого середовища. Крім того цей метод є засобом художньо – естетичного розвитку дитини, залучає його до світу мистецтва; забезпечує ігрову, пізнавальну, дослідницьку діяльність учнів.
Технологічна карта уроку з використанням методу лепбук
5 клас
Базовий підручник: О.М. Ніколаєнко, Т.М. Конєва, О.В. Орлова, М.О. Зуєнко, О.І. Кобзар, Світова література, 5 клас, 2013 рік.
Предмет: зарубіжна література
Тема: світ уяви головної героїні повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» як шлях до пригод. Особливості художнього простору в творі. Аналіз І розділу.
Мета уроку: аналітично дослідити 1 розділ повісті «Аліса в Країні Див», пов’язати текстуальний аналіз з дослідженням специфіки мислення та уяви головної героїні як шляху до її пригод та основного сюжетотворчого прийому; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, використовуючи метод лепбук.
Методичний коментар: лепбук інформативний, багатофункціональний, сприяє
розвитку творчості, уяви, може використовуватись одночасно группою дітей (в тому числі за участю дорослого як партнера), має дидактичні властивості. Лепбук відповідає всім вимогам до предметно-розвиваючого середовища. Крім того цей метод є засобом художньо – естетичного розвитку дитини, залучає його до світу мистецтва; забезпечує ігрову, пізнавальну, дослідницьку діяльність учнів.
Тип уроку: комбінований.
Ключові поняття: фантастика, абсурд, нісенітниця.
Наочні засоби навчання: текст твору, основа лепбуку, роздатковий матеріал для створення лепбуку.
Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою на урок
ІІ. Мотиваційно-цільовий етап
Прийом «Чи відомо тобі, що...»
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
1. Аналіз вірша-вступу
- Як у вірші закодовано інформацію про історію створення цієї книги?
- Від чийого імені ведеться оповідь у вірші?
- Визначіть настрій вірша. Чому він саме такий? Які слова або рядки є підтвердженням ваших міркувань? Зачитайте.
2. Літературознавча лінія
- Який жанр твору? (повість-казка)
- Доведіть, що це казка? (звірі вміють говорити, чарівні предмети, фантастичні предмети)
- 3 чим ви зустрілися, читаючи перші розділи повісті? (З дивами та фантастикою)
(Записати в учнівський зошит)
Фантастика (від грецьк. — здатність уявляти) — це:
Абсурд – те, що суперечить здоровому глузду; незвичайний, дивний випадок або явище, що не має сенсу.
Нісенітниця – щось безглузде, нерозумне, без усякого змісту; дурниця.
ІV. Орієнтовний етап (учитель знайомить учнів з поняттям «лепбук» і метою його створення)
- Щоб прочитане залишилося у вашій пам'яті, щоб ви захотіли самостійно познайомитися з усією книгою про Алісу, спробуємо це зробити за допомогою нового цікавого творчого методу - лепбук. І казка стане живою! (Чистий аркуш паперу А 4, ножиці, клей, заготовки для лепбуку)
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу за допомогою лепбуку
1. Головна героїня – це... (Аліса)
2. Аліса сиділа біля чого і з ким? (під деревом і з сестрою)
3. Хто промчав повз Алicy, щось бурмочучи? (білий кролик з рожевими очима)
4. Що Кролик витягнув з кишені жилета? (годинник)
5. Чому Аліса опинилася у норі? (її зацікавив Кролик)
6. Пролітаючи в норі, що Аліса прихопила з собою? (баночку із джемом)
7. Що лежало на скляному столику? (золотий ключик)
8. Які таємниці приховував Чарівний садок (тістечко зі словами «З'їж мене», пляшечка «Випий мене»)? Яка їх роль у подорожі Аліси?
9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення? (з підзорною трубою)
Прийом «Критичне мислення»
- У нас залишилася одна фігурка. Яка? У чому її таємниця? (У кінці твору виявляється, що Аліса заснула, і все, що з нею сталося, це був лише сон.) А чому дівчинка заснула? (Занудьгувала, тому що книжка була «без малюнків та розмов» (маються на увазі надто повчальні й не цікаві для дітей твори «вікторіанської» доби))
VI. Рефлексія. «Обери позицію»:
чи варто було Алісі стрибати в кролячу нору? (аргументуй свою відповідь)
VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання
Виразно читати розділи 7- 8, 12 розділи повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» стор.240-258, уміти виділяти головні епізоди й деталі, коментувати їх, характеризувати героїв.
Примітка: використовувала у своєму конспекті матеріали Інтернету, окремі епізоди з матеріалів вчителів сайту «На Урок»; термінологічний та тлумачний словник уроку (за публікацією О. Ніколенко у журналі «Всесвітня література в сучасній школі», 2013, № 4); посібник «Світова література» 5 клас (О.Гузь, 2014 рік).