Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок "Світловий промінь і світловий пучок. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення"+SMART презентація

Про матеріал

Урок "Світловий промінь і світловий пучок. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення"+презентація в програмі SMART Notebook 18.0( доступна за посиланням

https://drive.google.com/open?id=1nRt_EvxNbsCV5tl_2sfXv9WmSF5E1kDU )

Перегляд файлу

Чернігівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №21  Просяник І.А.

 

Дата ___________________ Клас _____________________

Світловий промінь і світловий пучок. Закон прямолінійного поширення світла. Сонячне та місячне затемнення

Мета уроку: ввести поняття «світловий пучок» і «світловий промінь», півтіні та повної тіні,ознайомити із законом прямолінійного поширення світла, пояснити сонячне та місячне затемнення; розвивати уміння узагальнювати і систематизувати знання;виховувати інтерес до вивчення фізики та історії рідного краю.

Очікувані результати: учні повинні розрізняти поняття «світловий пучок» і «світловий промінь», усвідомити закон прямолінійного поширення світла, розуміти поняття півтіні та повної тіні, вміти пояснювати сонячне та місячне затемнення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: презентація, підручник, оптична лавка

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повторення та перевірка знань учнів

1.Виконати вправу: визначити вид джерела світла.

 

2.Назвати , що зображене на малюнку та дати йому характеристику.

3. Перевірити виконання вправи № 9: завдання 1,3.

Цікаво!!!! Космос – справжнісінька машина часу. Це пов'язано з тим, що ми бачимо не самі об'єкти, а світло від них: відбите чи випромінене. Завжди. Навіть текст, який ви зараз читаєте, ви бачите трохи в минулому. Світло від Сонця доходить до нас за 8 хвилин, тому Сонце ми завжди бачимо таким, яким воно було 8 хвилин тому. Найбільш віддалений в минуле космічний об'єкт, який ми можемо побачити із Землі – галактика z8_GND_5296. Зважаючи на її величезну відстань від нашої планети, ми бачимо її такою, якою вона була 13,5 мільярда років тому, тобто в той час, коли Сонячної системи ще навіть не існувало (вік Сонячної системи – «всього-на -всього» 4,5 мільярда років).

 

II. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду школярів.

Як поширюється світло в просторі?Що є підтвердженням цього?

Що таке тінь та напівтінь?Як вони утворюються?

 

IІІ. Нова тема

У дослідженнях світлових явищ здавна використовується певні поняття та закони, з деякими з них ми сьогодні познайомимся.

Світловий промінь і світловий пучок

Світловий пучок – це сукупність світлових променів.

а)     б)             в) 

а – збіжний світловий пучок;  б – розбіжний світловий пучок;

в – паралельний світловий пучок.

Світловий промінь – це лінія, що вказує напрямок поширення світлового пучка.

2. Прямолінійне поширення світла

Закон прямолінійного поширення світла: У прозорому однорідному середовищі світло поширюється прямолінійно.

Повна тінь і півтінь

Прямолінійним поширенням світла пояснюється утворення тіні від непрозорих тіл при їх освітленні.

Якщо джерело світла відносно предмета є точковим, то тінь від предмета буде чіткою. У цьому разі говорять про повну тінь.

Повна тінь – це область простору, в яку не потрапляє світло від джерела.

Півтінь – це область простору, освітлена деякими з кількох наявних точкових джерел світла або частиною протяжного джерела.

Тінь утворюється за умови, якщо розміри джерела світла менші за розміри тіла на шляху проходження променів.

Напівтінь утворюється, якщо розміри джерела світла співрозмірні або більші за розміри тіла на шляху проходження променів.

Напівтінь утворюється також, якщо тіло освітлюється двома або більше джерелами світла.

Затемнення Сонця та Місяця

Утворення повної тіні й півтіні в космічних масштабах ми спостерігаємо під час сонячного та місячного затемнень.

Якщо Місяць розташований між Сонцем і Землею, то тінь від Місяця падає на Землю, – на Землі спостерігається  затемнення Сонця.

У тих місцях Землі, на які впала повна тінь Місяця, спостерігається повне сонячне затемнення, а в місцях півтіні – часткове сонячне затемнення. За рік на Землі може відбуватися від 2 до 5 сонячних затемнень, а ось в одному і тому самому місці земної поверхні –  рідко, лише один раз на 300 років.

Коли Місяць, обертаючись навколо Землі, потрапляє в зону тіні, яку відкидає Земля, настає затемнення Місяця. За рік на Землі спостерігається 2-4 затемнення Місяця.

Цікаві факти про затемнення.

1. Найтриваліше затемнення в нашому столітті сталося 22 липня 2009 року, його спостерігали в Індії, Непалі, Бутані і Китаї. Тривалість цього затемнення склала 6 хвилин 29 секунд.

2. Тінь від Місяця під час затемнення рухається по поверхні Землі зі швидкістю до 2000 метрів в секунду.

3.Краса і "точність" сонячного затемнення обумовлені дивним збігом - діаметр Сонця в 400 разів більше діаметра Місяця, при цьому відстань до нього в 400 разів більше, ніж до Місяця.

4.Земля - єдине місце в Сонячній системі, де можна спостерігати повне сонячне затемнення.

5.Інерція Світового океану крім уповільнення обертання Землі призводить до віддалення Місяця від Землі. Підраховано, що через 600 мільйонів років Місяць віддалиться від Землі настільки, що її буде недостатньо для "закривання" Сонця, тому сонячні затемнення припиняться.  

На території сучасної України збереглося декілька старовинних сонячних годинників. Майже всі вони є сонячними годинниками так званого вертикального типу.

 

ІV.Закріплення нових знань та вмінь

  1. Визначити ділянки тіні.

  1. Вкажіть  ділянки тіні й напівтіні, які утворюються за непрозорим предметом, що освітлюється двома джерелами світла.

3. Око спостерігача знаходиться перед щілиною в точці А . Зробивши схематичний малюнок, покажіть на ньому, яку частину дерева бачить спостерігач; в якій точці (В) перед щілиною спостерігач міг би бачити все дерево цілком.

 

4. Лампа S, розташована біля краю столу, і шахова фігура АВ висотою 10 см знаходяться на прямій, перпендикулярній до площини екрану Е . На якій відстані від лампи відстоїть екран, якщо на ньому висота тіні від фігури дорівнює 18 см, a SB = 60 см?

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда за питаннями після §10

VI. Домашнє завдання

Опрацювати § 10, Вправа № 10 (2)+ експериментальне завдання 1

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Yehorova Liubov
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
20 вересня 2018
Переглядів
2491
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку