Учні знайомляться із явищем дисперсії, охарактеризовують кольорову гаму світла, вводять поняття спектра; отримують експериментально кольорову гаму світла, шляхом накладання променів різного кольору, звернення уваги учнів на практичне використання даного навчального матеріалу; даний урок розвиває пізнавальні інтереси учнів, цікавість; виховує цілеспрямованість, творче ставлення до роботи на уроці.
Гімназія №9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Конспект
уроку з фізики
для учнів 9 класу
за новою програмою
Тема: Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
Підготувала
вчитель фізики
Патріман Н.Г.
м. Кропивницький
9 клас
Навчальний предмет. Фізика.
Тема. Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори.
Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – дотримуватися дисципліни розуму, управляти своїми думками та скеровувати їх в площину пізнавальної активності; виявляти ініціативу під час виконання завдань та вирішення проблемних питань; здійснюввати раціональний вибір способів навчально-пізнавальної діяльності з метою прийняття ефективних рішень; активно відтворювати необхідну інформацію;
соціальна – генерувати власні ідеї для ефективної комунікації, активно долучатися до обговорення питань, виявляючи при цьому взаємну готовність до сприйняття інформації під час спілкування; предметні: познайомити учнів із явищем дисперсії, охарактеризувати кольорову гаму світла, ввести поняття спектра; отримати експериментально кольорову гаму світла, шляхом накладання променів різного кольору, звернути увагу учнів на практичне використання даного навчального матеріалу; розвивати пізнавальні інтереси учнів, цікавість; виховувати цілеспрямованість, творче ставлення до роботи на уроці.
Обладнання: Обладнання:джерело світла, щілина, скляні призми, світофільтри,таблиці, презентація до уроку, ноутбук, телевізор.
Використана література:
1. Божинова Ф. Я. Фізика: Підручник. 7 клас / Ф. Я. Божинова. — X.: Ранок, 2007. 2.Методика викладання фізики в 7-8 класах середньої школи: Посібник для вчителя / А.В. Усова, В.П. Горіхів, С.Є. Каменецький та ін .; Під ред. А.В. Усовой. - 4-е вид., Перераб. - М .: Просвещение, 1990. - 319 с.
3.Шарко В.Д., Сучасний урок: технологічний аспект. – К: СПБ Богданова, 2008. – 220 с.. 4.А.Є. Гуревич, Д.А. Ісаєв, Л.С. Понтак. Фізика і хімія. 5-6 кл .: Навч. для загальноосвіт. навч. закладів / А.Є. Гуревич, Д.А. Ісаєв, Л.С. Понтак. - М .: Дрофа, 2001. - 192 с. 5.Пьоришкін А.В. Фізика: Навч. для 7 кл.середньої. шк.-2-е вид. -М .: Дрофа, 2004.-192 с.
6. Полянський С.Є. Поурочні розробки з фізики. 7 клас. М .: "ВАКО", 2004, 240 с.
Хід уроку
Діяльність вчителя (викладання) |
Діяльність учнів (учіння) |
Діяльність вчителя (ОУНПДУ)
|
1 |
2 |
3 |
І.Організаційний етап - обєднайтеся в групи та пригадайте правила взаємодії під час спілкування в парах, групах |
Озвучення правил взаємодії |
Короткий запис їх на дошці. |
II.Перевірка виконання домашнього завдання |
Учні класу відповідають на запитання вчителя |
Корегування й узагальнення відповідей учнів. |
ІІІ. Актуалізація необхідних учням знань для вивчення нової теми. Робота з індивідуальними картками. - закінчити речення, вписавши на місці крапок пропущені слова (див. Додаток 1). |
Заповнення карток. |
Взаємоперевірка правильності виконання завдання коментується вчителем з акцентуванням уваги на повноті зроблених учнями записів. |
IY. Формулювання теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Світло завжди зачаровувало людину і в той же час здавалося їй нерозгаданою загадкою. Ніщо в природі не було таким загадковим, жодний свій секрет природа не зберігала так старанно, як секрет про те, що ж являє собою світло насправді. Ось чому у фізиці його часто називають «найтемнішою плямою». На нашому уроці ми продовжимо розкривати таємниці світла. На даному уроці ми введемо нове поняття дисперсії світла, розглянемо спектральний склад білого світла, а також з’ясуємо, чому ж світ навколо нас кольоровий. |
Запис теми уроку в зошиті. Висловлювання припущень щодо спрямування майбутньої навчально-пізнавальної діяльності на уроці. |
Акцентування уваги на темі уроку. |
Y. Вивчення нового матеріалу. 1. „ Сонце ясно блищало з-за хмари; небо над морем стало сизе, і на тому сизому небі заблищала пишна веселка. Вона обперлася одним дуже широким кінцем об море, а другим потяглася далеко за озеро, за плавні в рівний широкий степ. Червоні, жовтогарячі й жовті веселчані смуги були такі яркі, неначе горіли тихим полум’ям, а через широкий край веселки, розстелений як павичевий хвіст, по морі, було ясно видно зелене море, білі гребені на хвилях, пофарбовані то червоним , то жовтим, то синім кольором веселки. Веселка захопила й корабель, з його мокрими вітрилами і неначе вкрила його якоюсь дорогою тканкою». Щойно ви прослухали уривок з твору Нечуя – Левицького „Микола Джеря ”. Яке оптичне явище в ньому описане? |
Озвучення міркувань пари спочатку в мінігрупі, а потім – на клас. |
Стимулювання учнів до уникнення повторів у відповідях. |
2.Фронтальний експеримент Кожен учень бере скляну призму й дивиться крізь неї на електричну лампочку, що горить. Дивитися потрібно на одну з граней призми, трішки повертаючи її в руках. У результаті можна побачити веселку, або спектр. |
Слухання пояснення. Висловлювання власних міркувань. |
Фронтальне опитування. Узагальнення міркувань учнів. |
3.Дослідження білого світла Коли б вам запропонували таку задачу: візьміть синю фарбу й змішайте з жовтою. Якого кольору фарбу ви отримаєте? Щоб це визначити, виконаємо такий дослід. Для цього виготовимо дзиґу з білого картону й сірника. Кружок поділимо на чотири сектори. Червоним зафарбуємо І і III сектори, а жовтим — II і IV. Щоб ї х змішати, запустимо дзиґу. Який колір ми отримуємо? Тепер за допомогою ручного дриля розкрутимо великий диск, поділений і зафарбований у сім кольорів. Що ми спостерігаємо? Візьмемо дзиґу, розділену на сім секторів, зафарбованих у всі кольори райдуги. Запустимо дзиґу. Який колір отримаємо? Цей дослід доводить те, що біле світло є складним, воно є сумішшю всіх кольорів спектра. Знаючи це, можна пояснити, чому навколишній світ, освітлений лише одним джерелом світла — Сонцем, ми бачимо різноколірним. |
Формулювання висновків. Висловлювання власних міркувань.
Зелений!
Білий! |
Фронтальне опитування учнів.Узагальнення їх міркувань з метою формулювання висновків. |
4. Робота з підручником: -розгляньте рисунок на сторінці 160, параграфу 25 та підготуйте відповіді на запитання: -Чому призма розкладає біле світло на спектри? -Як людина бачить кольорові і чорно – білі зображення? |
Почергове озвучення відповіді на запитання. |
Залучення учнів до коментованого сприйняття зображень. Фронтальне опитування учнів за визначенням учителя. Узагальнення їхніх міркувань. |
5. Завдання для роботи в парі: - Що означають кольори в твоєму імені?
Кожен може самостійно обчислити свій домінуючий колір, а також зрозуміти, яких кольорів в житті не |
Презентація виконаного завдання учнем однієї з пар. Діти інших пар доповнюють його відповідь. |
Консультування учнів за їх потреби.Узагальнення міркувань дітей. |
6. Завдання для роботи в групі: Групи працюють над такими запитаннями: -Чому листя зелене, а троянда червона? -Чому ввечері кольори тьмянішають? -Скільки кольорів на екрані телевізора?
|
Обговорення відповіді на запитання. Презентація виконаного завдання учнем однієї з груп. Діти інших груп уточнюють або доповнюють його відповідь. |
Об’єднання учнів у три групи за рядами. Консультування учнів за їх потреби.Узагальнення міркувань дітей. |
YІ. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Метод «ТАК — НІ» Дати відповіді на запитання вчителя 2.Усні запитання: 1. Чому в кімнаті з темними шпалерами темно, а зі світлими світло? 2. На білому аркуші написано червоним олівцем «відмінно», а зеленим - «добре». Є два скла - зелене і червоне. Через яке скло треба дивитися, щоб побачити оцінку? 3. На шляху білого пучка поставили червоний і зелений світлофільтри, один за іншим. Що отримаємо на виході? |
Самостійне виконання завдання в зошиті. Взаємоперевірка правильності виконання завдання здійснюється в процесі почергового озвучення записів у зошиті. |
Фронтальне опитування. З’ясування завдань, на які діти дали неправильні відповіді. Колективне обговорення відповідей. |
YІІ. Підсумок уроку. -Що нового дізнались? -Чи змінився ваш рівень обізнаності? -Оцініть результати власної пізнавальної активності на уроці. Тест: «Який колір вам подобається?» Роздаю учням смужки кольорового паперу, які вони вибирають самі. Отже, кожен вибрав колір до вподоби. Що це може означати? (див. Додаток 4)
|
Висловлювання власних думок.Самооцінювання та взаємооцінювання діяльності на уроці. |
Узагальнений коментар щодо оцінювання результатів діяльності учнів на уроці. |
YІІІ. Домашнє завдання. 1.Вивчити теоретичний матеріал § 25, виконати вправу на сторінці 163 (Божинова Ф. Я. Фізика: Підручник. 7 клас / Ф. Я. Божинова. — X.: Ранок, 2007.). 2. Дати відповіді на запитання: - Чому сонце при при заході червоне? - Де можна спостерігати пояс Венери? 3. Творче завдання: скласти вірш для кращого запам’ятовування кольорів веселки. 4. Виконати цікавий домашній експеримент: Напишіть на білому папері синім олівцем будь – яке слово. Потім червоним чорнилом замалюйте написане слово так, щоб його не можна було прочитати. Тепер візьміть червоне скло і подивіться крізь нього на заштриховане місце. Що ви побачите? У чому “секрет” цього досліду?
|
Опрацювання джерел інформації з метою підготовки до наступного уроку. |
Консультування учнів щодо способу виконання завдань та ознайомлення із переліком додаткової літератури з теми. |
Додаток 1.
1.Продовжити речення(учні дають усні відповіді)
1. Лінія вздовж якої поширюється світло називається …
2. В однорідному середовищі світло поширюється …
3. Що є доказом прямолінійного поширення світла?
4.Тінь – це…
5. Кут падіння…
6. Промінь падаючий, промінь відбитий…
7. Явище заломлення - це…
8. Кут заломлення - це…
9. Кут заломлення менший ніж кут падіння, якщо…
10. Кут заломлення більший ніж кут падіння, якщо…
Додаток 2.
Ім’я людини являє собою кольоровий ярличок, якому відповідають певні колірні характеристики.
Зв'язкам букв, звуків, слів і кольору присвячена робота відомої американської цілительки ЛІЛІАН Бондс.
с |
в |
і |
т |
л |
а |
н |
а |
Загальна сума (одна цифра) |
1 |
3 |
2 |
2 |
4 |
1 |
6 |
1 |
2 – оранжевий або помаранчевий |
Значення кольорів:
Червоний- свідчить про чуттєвість і життєлюбність. Люди з червоним кольором імені - честолюбні, цілеспрямовані, розкуті і оптимістичні. За соціальною ролі вони бунтарі і першопрохідці, генератори енергії, лідери.
Помаранчевий - колір активних, творчих, емоційних людей. Вони впевнені в собі, товариські, екстравагантні в вчинках. Помаранчеві легко вливаються в нову компанію, це гнучкі, живі й добрі люди, чуйні до чужих потреб.
Жовтий - колір інтелекту, пам'яті і жвавості розуму. Для людей з таким кольором імені характерні спалахи енергії та боротьба. Людина життєлюб і оптиміст по натурі, своєю присутністю він зігріває інших. Жовті спостережливі,люблять контролювати і управляти.
Зелений - колір природи. Люди, які його випромінюють, - пацифісти. Вони володіють здоровим глуздом і практичним розумом, легко адаптуються до обставин, вміють бути рішучими або спокійними в залежності від ситуації. Їх будинок завжди відкритий для гостей. Зелені чуйні, співчутливі і дуже товариські. У той же час люблять свободу.
Блакитний - колір неба: люди з таким випромінюванням володіють мудрістю, духовністю, талантом педагога і пристрастю до подорожам. Блакитні зайняті пошуком істини і краси, у повсякденному житті вони віддані, надійні та творчі
друзі, здатні заражати інших своїми фантазіями.
Синій колір свідчить про шляхетність і гуманізм. Як і чоловічки з "Аватара", сині - відважні, сміливі та рішучі воїни. Вони впевнені в собі, відповідальні і дбайливі по відношенню до оточуючих. Їх призначення - бути лікарями, вчителями, нести світу мудрість і істину.
Фіолетовий - колір духовності, інтуїції і яснобачення. Носії фіолетового фону аури володіють загостреною чутливістю і даром інтуїції. Допомагають людям, виявляючи стриманість і такт. За природою вони інтроверти, можуть вести самотній спосіб життя.
Рожевий - колір ніжності, турботи, всепрощення. Ці люди терплячі, добрі, вміють втішити, хоча самі легко ранимі і чутливі. У той же час вони можуть бути цілеспрямованими і твердо відстоювати свою точку зору. За природою матеріалісти.
Золотий - колір завершення, безмежності потенціалу та успіху. Люди з таким випромінюванням наділені неабиякими здібностями і почуттям відповідальності. У них високі цілі і явна схильність до лідерства. Зазвичай отримують те, чого домагаються.
Додаток 3
МЕТОД «ТАК — НІ»
1. Світло має властивість відбиватися від будь-яких тіл. (Так.)
2. Чорні тіла зовсім не відбивають світла. (Ні.)
3. Чи відбиватиметься червоне світло від зеленої поверхні? (Ні.)
4. Швидкість фіолетового променя в склі є найменшою. (Так.)
5. Червоні промені найменше заломлюються та мають більшу швидкість. (Так.)
6. Кольорову смугу, яку складено з усіх кольорів веселки, назвали спектром. (Так.)
7. Чорна поверхня поглинає промені всіх кольорів. (Так.)
8. Трава відбиває промені зеленого кольору, арешту поглинає. (Так.)
Додаток 4
• Якщо ви любите рожевий колір, значить, у вас багато жіночності, м'якості, ніжності, чутливості. Ви несвідомо прагнете романтичних почуттів.
• Якщо вибираєте жовтий - вирізняєтеся оптимізмом, підвищеною товариськістю, легкодумством. Маєте гарне почуття гумору.
• Вам подобається червоний колір - ви активна, енергійна, палка, життєлюбна, часом запальна людина.
• Віддаєте перевагу зеленому - ви дуже працездатні, урівноважені, упевнені в собі, розважливі, для вас важлива кар'єра.
• Приємний синій колір - прагнете стабільності, спокою, визнаєте тривалі, стійкі стосунки, у вас сильне духовне начало.
• Якщо любите бузковий - ви творча людина, у всьому цінуєте красу, витонченість, схильні до змін настрою.
• Віддаєте перевагу чорному - ви магнетичні, шукаєте заступництва, любите перебувати в тіні, внутрішньо часто виступаєте в ролі опозиціонера.
• Подобається оранжевий - ви життєрадісна, емоційна, щира, палка натура.
• Любите білий - у вас є прагнення до чистоти, височини, легкості, ви часто мрієте.
• Вибираєте блакитний колір - ви чуйна, ніжна, спокійна людина, прагнете гармонії.