ТЕМА: Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»)
МЕТА: Навчальна: сприяти формуванню осмислених систематичних знань про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, допомогти учням усвідомити життєвий подвиг поета , світове значення його творчої діяльності;
Розвивальна: розвивати ораторські навички, здатність виділяти головне, висловлювати власні судження, вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;
Виховна: виховувати повагу до Т. Шевченка та його внеску в скарбницю української поезії, виховувати патріотизм, громадянську свідомість та активну життєву позицію.
Обладнання: презентація, роздатковий матеріал.
Теорія літератури: автобіографічні мотиви, ліричні та ліро-епічні твори , тематика, проблематика.
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний момент.
Доброго дня, діти. Перш ніж ми розпочнемо вивчати чарівний світ художнього слова, виконаймо звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо себе так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Тому для цього візьміть, будь ласка, підготовлені смайлики і напишіть своєму сусіду по парті про його гарні, на вашу думку, якості. Прошу.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, зверніть, будь ласка , вашу увагу на галерею творів
«Галерея творів».
На екрані висвітлюється картини письменника.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ
-Що об’єднує всі ці картини? ( Т.Г. Шевченко)
Слово вчителя
Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне. Ім’я Тараса Григоровича Шевченка відоме не тільки кожному українцеві, його знають та шанують в усьому світі. І це не перебільшення, адже пам’ятники Великому Кобзареві встановлені в США та Канаді, Румунії та Росії, навіть, у далекій Австралії. Наш геніальний поет для багатьох народів є прикладом того, як треба любити свою Батьківщину й боротися за свою щасливу долю. Шевченко для України — не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець — і в цьому немає перебільшення. У його поезії і прозі кожен читач знайде для себе щось своє.
.Робота з епіграфом.
Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього,
можна було б сказати, що це — легенда,коли б
усе це діялось не перед нашими очима.
С. Васильченко
Правий С. Васильченко, слова якого винесені в епіграф цього уроку, що життя Шевченка важке, але напрочуд дивне.
Уявна прес-конференція письменника Т.Г. Шевченко
Хтось займає місце за столом (у ролі Т.Г.Шевченко) і дає відповіді на учнівські запитання, які були підготовлені вдома.
Слово вчителя
Молодці, у вас все вийшло. Ви добре знайомі з життєвим шляхом письменника. Та щоб глибше усвідомити ту велетенську роль, яку відіграла ця людина в житті нашого народу, перегорнемо ще раз сторінку його життя, переконаємося у тому, що Шевченко — велетень, філософ — сіяч розумного, доброго, вічного.
Презентація «Рання творчість Т.Г. Шевченко».
Робота в парах
З’ясуйте лексичне значення слів кобзар і "Кобзар". Поміркуйте, чому Тараса Шевченка називають Кобзарем?
Слово вчителя
У ранній період творчості Т. Шевченко звертався і до жанру балади, якому він надав нових рис: спростив елементи фантастики, урізноманітнив засоби художньої виразності.
Першим відомим твором Т. Шевченка є його балада «Причинна».
Прослухайте пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія Верьовки.
Слово вчителя:
Слова пісні «Реве та стогне…», як відомо, належать перу великого українського Кобзаря – Т.Г.Шевченка. Це початок його романтичної поеми (балади) «Причинна». А хто ж автор такої чудової музики? ЇЇ в стилі романсу вперше написав композитор М.В.Лисенко. Пізніше писали музику на слова вірша Г.Хоткевич, Г.Давидовський, ЄТурупа та інші.
Автор же музики, яка звучить і нині й стала символом України, був учитель і композитор із Одеси, викладач російської та латинської мов Данило Якович Крижанівський 1856-1894).
Виразне і вдумливе самостійне читання балади «Причинна»
Вправа «Мозкова атака»
Аукціон знань
Ідейно-художній аналіз твору. Бесіда за питаннями
Робота в парах
Завдання: Встанови відповідність
Пролог |
Знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожки стала причинною |
Експозиція |
Буря на Дніпрі |
Зав’язка |
Очікування дівчиною коханого козака, що обіцяв повернутись |
Кульмінація |
Поховання козака та дівчини |
Розв’язка |
Смерть героїв |
Відповідь:
Пролог |
Буря на Дніпрі |
Експозиція |
Знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожки стала причинною |
Зав’язка |
Очікування дівчиною коханого козака, що обіцяв повернутись |
Кульмінація |
Смерть героїв |
Розв’язка |
Поховання козака та дівчини |
Хвилинка мудрості
Теорія літератури
Ліричний відступ – композиційно – стилістичний прийом, який полягає у відхиленні автора від прямої сюжетної лінії, авторська мова, розміркування, ставлення автора до зображуваного.
Цікаво знати:
У 2017 році за мотивами балади Тараса Шевченка «Причинна» був створений анімаційний короткометражний фільм режисера та автора сценарію Андрія Щербака.
«Причинна» стала одним із переможців Восьмого конкурсного відбору Держкіно. Унікальність стрічки полягає в експериментальному поєднанні традиційної анімації із нестандартними прийомами відео-арту та звуко- й відеоінсталяцій.
Національна прем'єра стрічки відбулась на Одеському міжнародному кінофестивалі.
20 квітня 2018 року стрічка здобула перемогу у номінації «Найкращий анімаційний фільм» української національної кінопремії «Золота дзиґа».
Скласти інформативне гроно, щодо характеристики причинної
Причинна- самотня,любляча,вірна,гарна,нещасна,психічно неврівноважена
Завдання пошуково – дослідницького характеру.
Визначте реальні та фантастичні риси балади:
Реальне |
Фантастичне |
Буря, Дніпро, природа, дівчина, ворожка; козак, який поїхав на війну, любов дівчини тощо |
Русалки; чари ворожки, що спричинили божевілля дівчини |
Робота в парах
Клоуз-тести (на картках початок фрази,учні продовжують)
Релаксація
Сядьте зручно, закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, плечі, тіло. Тіло важчає. Ви почуваєте себе добре і спокійно. Ми потрапляємо в країну Здоровۥя. Роздивіться навколо: які там фарби,звуки. Уявіть собі людей, які там живуть. Роздивіться їхні обличчя. Чим вони займаються? Чи хотілося б вам жити в цій країні? Подякуйте країні Здоровۥя. Поступово повертаємося в клас. Відкрили очі. Посміхнулися.
Слово вчителя
Як бачимо Шевченко був щедрою людиною, творчою, і не тільки поетом, а й визначним художником. Уже назва його першої збірки ”Кобзар” свідчить про те, що поет співав про народ і для народу.
Отже, Тарас Григорович був і народним художником, і поетом.
А щоб краще усвідомити його творчість опрацюймо поезію « Думи мої, думи мої…».
Слово вчителя:
Робота над поезією
Історія написання поезії.
Цим віршем відкривався «Кобзар» 1840 р.
Шевченко його написав у 1839 р. в Петербурзі. У поезії автор роздумує про «козацьку волю», про долю бідного сироти, зневаженої паном дівчини, про становище Батьківщини. У цій поезії поет сумує, що впродовж століть Україна втрачала своїх синів у боротьбі за волю, вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.
Відомі музиканти і співаки захоплюються теж творчістю Т. Г. Шевченко і тому Артем Півоваров разом із Надією Дорофєєвою поклали музику на слова поезії «Думи мої, думи мої»
Прослуховування пісні «Думи мої, думи мої…»
Словникова робота.
Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;
мліло — боліло;
дотепні — талановиті;
не остило — не набридло;
ідіть попідтинню — жебракуйте.
Метод «Відверта розмова»
Опрацювання змісту поезії. Бесіда за запитаннями.
-Що змусило письменника написати поезію «Думи мої,думи мої…»?
-Через що поет звертаеться до своїх думок?
-Про яку «лиху годину» згадує автор твору?
-Як ви розумієте вираз «бути вільним»?
-Чому Т.Г.Шевченко називає свої думки голуб`ятами?
-Який настрій поета можна побачити? Про що це свідчить?
Гра «Думки – голуб’ята».
До нас прилетів голуб, проте незвичайний. На різних частинах тіла зі зворотного боку записані завдання. Всі бажаючі можуть підійти і обрати для себе завдання:
1 завдання: визначити тему твору.
Тема: звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя
співвітчизників.
2 Завдання: визначити ідею твору
Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити
соціальній устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що
роблять людину рабом.
3 завдання: визначити жанр твору
Жанр: громадянська лірика.
4 завдання: визначити художні засоби
Гра WORD WOLL
Звертання: «думи мої», , «квіти мої, діти», « діти», «моя ненько».
Епітети: «сумними рядами» , «темнії ночі» , «Дніпр широкий», «щире серце», «щиру правду».
Порівняння: «як свою дитину», «думка, як той ворон».
Образи-символи : «орел чорний сторожем літає», «ворон», «соловейко».
Риторичні питання, оклики: «Нащо стали на папері сумними рядами , «Лихо мені з вами!» , «чом вас вітер не розвіяв?»
Анафора: «думи мої, думи мої».
Гра «Знайди слова».
Йдучи за з'єднаними лініями, визначте, ким виступає Т. Шевченко у вірші «Думи мої, думи мої ...»
ІІІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Експрес-тести»
А тепер трохи арифметики (Учні роблять записи в зошитах)
47 років - прожив Шевченко
24 роки – був кріпаком
10 років – був у засланні
14 років – прожив в Україні
3 роки - провів в окремих поїздках
Отже, проаналізувавши баладу «Причинна» та поезію «Думи мої, думи мої..» можно впевнено сказати, що ці твори є зразком романтичної поезії баладного та елегійного жанру
4.Підсумок уроку
Прийом «Марафон»
Продовжіть речення:
Я відкрив (відкрила) для себе…
Я здивований (здивована) тим, що …
Шевченко мені уявляється, як…
Самооцінювання
Т.Шевченко – український поет, наша святиня, національна гордість, тож
звертаюся до вас словами М. Степаненка.
«Читайте українську класику, поставте на покуті «Кобзар» Шевченка, поважайте себе, люди добрі, затямте, що ми українці.»
На вибір учнів
Середній рівень: скласти хронологічну таблицю: «Життя і творчість Т.Г.Шевченко»
Достатній рівень: записати паспорт творів «Причинна», «Думи мої, думи мої»
Високий рівень: написати твір на тему: «: Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні»