Урок ": Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»)"

Про матеріал
Урок за творчістю Т.Г. Шевченко, допоможе вчителю в проведенні відкритого уроку
Перегляд файлу

ТЕМА:  Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»)

МЕТА: Навчальна: сприяти формуванню осмислених систематичних знань про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, допомогти учням усвідомити життєвий подвиг поета , світове значення його творчої діяльності;

Розвивальна: розвивати ораторські навички, здатність виділяти головне, висловлювати власні судження, вміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;

Виховна: виховувати повагу до Т. Шевченка та його внеску в скарбницю української поезії, виховувати патріотизм, громадянську свідомість та активну життєву позицію.

Обладнання:  презентація, роздатковий матеріал.

Теорія літератури: автобіографічні мотиви, ліричні та ліро-епічні твори , тематика, проблематика.

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний момент.

Доброго дня, діти.  Перш ніж ми  розпочнемо вивчати чарівний світ художнього слова, виконаймо звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо себе так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Тому для цього візьміть, будь ласка, підготовлені смайлики і напишіть своєму сусіду по парті  про його гарні, на вашу думку, якості. Прошу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Діти, зверніть, будь ласка , вашу увагу на галерею творів

«Галерея творів».

https://i.pinimg.com/736x/b0/d7/b2/b0d7b2a3282b0804ff18e8e46c43b8bd.jpghttps://i.pinimg.com/736x/94/04/35/94043575dc646390eea552b758b457b1.jpghttps://ukrainky.com.ua/wp-content/uploads/2021/03/kateryna-kartyna-shevchenko.jpgНа екрані висвітлюється картини письменника.

https://ru-static.z-dn.net/files/de1/544efd6477b82128fc383538c2ec1316.jpg

 

 

 

 

 

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

-Що об’єднує всі ці картини? ( Т.Г. Шевченко)

  • Який напрям використовує Т.Г. Шевченко у своїх творах? (романтизм)
  • Поясніть значення слова «романтизм» (художній метод і напрям у літературі й мистецтві першої половини ХІХ століття, пов’язаний зі змінами у свідомості митців, їхньою переконаністю в тому, що глибинне пізнання здійснюється серцем, а не розумом.
  • Назвіть риси  романтизму? (Народність , Історизм , Прийняття буденності , Звеличення людського духу , Культ почуттів , Захопленість фольклором, Інтерес до фантастики)

Слово вчителя

Цю людину представляти не треба. Її знають усі. Портрети Тараса Шевченка змалку впізнає кожний. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, тому сприймають як щось близьке і рідне. Ім’я Тараса Григоровича Шевченка відоме не тільки кожному українцеві, його знають та шанують в усьому світі. І це не перебільшення, адже пам’ятники Великому Кобзареві встановлені в США та Канаді, Румунії та Росії, навіть, у далекій Австралії. Наш геніальний поет для багатьох народів є прикладом того, як треба любити свою Батьківщину й боротися за свою щасливу долю. Шевченко для України — не просто народний поет і геніальний митець, а національний пророк, заступник усіх знедолених, провидець — і в цьому немає пере­більшення. У його поезії і прозі кожен читач знайде для себе щось своє.

.Робота з епіграфом.

Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про нього,

можна було б сказати, що це — легенда,коли б

усе це діялось не перед нашими очима.

С. Васильченко

Правий С. Васильченко, слова якого винесені в епі­граф цього уроку, що життя Шевченка важке, але на­прочуд дивне.

Уявна прес-конференція письменника Т.Г. Шевченко

Хтось займає місце за столом (у ролі Т.Г.Шевченко) і дає відповіді на учнівські запитання, які були підготовлені вдома.

  1. Де і коли ви народились. (с.Моринці, 9 березня, 1814р.)
  2. Як звуть вашого батька. (Григорій)
  3. Як звали вашого пана, у якого ви служили козачком? (Енгельгардт)
  4. Які нагороди ви одержали навчаючись у Академії мистецтв? (Три срібні медалі)
  5. В якому закладі ви здобули вищу освіту Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)
  6. Скільки творів увійшло до вашої першої збірки «Кобзар? (8 творів)
  7. Що було найскладнішим перебуваючи в Оренбурзі? (заборона малювати)
  8. Як звали вашу старшу сестру? (Катерина)
  9. Хто був вашим першим коханням? (Оксана)
  10. Коли помер великий поет ? (10 березня, 1861 р.)
  11. Чим ви захоплювались з самого дитинства? ( малюванням)
  12. Назвіть ім`я художника і написаний ним портрет, який розіграли в лотерею,щоб  визволити вас з кріпацтва? (Художник К. Брюллов написав портрет В. Жуковського)

Слово вчителя

Молодці, у вас все вийшло. Ви добре знайомі з життєвим шляхом письменника. Та щоб глибше усвідомити ту велетенську роль, яку відіграла ця людина в житті нашого народу, перегорнемо ще раз сторінку його життя, пере­конаємося у тому, що Шевченко — велетень, філософ — сіяч розумного, доброго, вічного.

Презентація «Рання творчість Т.Г. Шевченко».

Робота в парах

З’ясуйте лексичне значення слів кобзар і "Кобзар". Поміркуйте, чому Тараса Шевченка називають  Кобзарем?

 

Слово вчителя

У ранній період творчості Т. Шевченко звертався і до жанру балади, якому він надав нових рис: спростив елементи фантастики, урізноманітнив засоби художньої виразності.

Першим відомим твором Т. Шевченка є його балада «Причинна». 

Прослухайте пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія Верьовки.

 Слово вчителя:  

    Слова пісні «Реве та стогне…», як відомо, належать перу великого українського Кобзаря – Т.Г.Шевченка. Це початок його романтичної поеми (балади) «Причинна». А хто ж автор такої чудової музики? ЇЇ в стилі романсу вперше написав композитор М.В.Лисенко. Пізніше писали музику на слова вірша Г.Хоткевич, Г.Давидовський, ЄТурупа та інші.

     Автор же музики, яка звучить і нині й стала символом України, був учитель і композитор із Одеси, викладач російської та латинської мов Данило Якович Крижанівський 1856-1894).

Виразне і вдумливе самостійне читання балади  «Причинна»

 Вправа «Мозкова атака»

  • Доведіть чи є твір «Причинна» баладою? (Ліро-епічної поезії, фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом)
  • Назвіть основні ознаки балади... (Зображення однієї події з життя головного героя. Висока емоційність. Нетривалий час події. Невеличка кількість дійових осіб. Стислість, малий обсяг. Віршова форма)

 Аукціон знань

Ідейно-художній аналіз твору. Бесіда за питаннями

  1. Які враження викликав у вас текст твору?
  2. Над чим вона змушує замислитися читача?
  3. Чи має цей твір сюжет?
  4. Який саме?

Робота в парах

Завдання: Встанови відповідність

Пролог

Знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожки стала причинною

Експозиція

Буря на Дніпрі

Зав’язка

Очікування дівчиною коханого козака, що обіцяв повернутись

Кульмінація

Поховання козака та дівчини

Розв’язка

Смерть героїв

Відповідь:

Пролог

Буря на Дніпрі

Експозиція

Знайомство з дівчиною, яка під впливом ворожки стала причинною

Зав’язка

Очікування дівчиною коханого козака, що обіцяв повернутись

Кульмінація

Смерть героїв

Розв’язка

Поховання козака та дівчини

  • Яке значення має пролог для сприйняття змісту твору? Відповідь обґрунтуйте.

Хвилинка мудрості

Теорія літератури

Ліричний відступ – композиційно – стилістичний прийом, який полягає у відхиленні автора від прямої сюжетної лінії, авторська мова, розміркування, ставлення автора до зображуваного.

  • Для чого автор використовує ліричний відступ, розповідаючи про героїню?
  • Що спонукало дівчину звернутися до ворожки? 
  • 3 якої причини, на думку дівчини, не повертався її коханий?
  • Назвіть образи – символи балади  «Причинна»

Цікаво знати: 

У 2017 році за мотивами балади Тараса Шевченка «Причинна» був створений анімаційний короткометражний фільм режисера та автора сценарію Андрія Щербака.
«Причинна» стала одним із переможців Восьмого конкурсного відбору Держкіно. Унікальність стрічки полягає в експериментальному поєднанні традиційної анімації із нестандартними прийомами відео-арту та звуко- й відеоінсталяцій.

Національна прем'єра стрічки відбулась на Одеському міжнародному кінофестивалі.

20 квітня 2018 року стрічка здобула перемогу у номінації «Найкращий анімаційний фільм» української національної кінопремії «Золота дзиґа».

Скласти інформативне гроно, щодо характеристики причинної

Причинна- самотня,любляча,вірна,гарна,нещасна,психічно неврівноважена

Завдання пошуково – дослідницького характеру.

Визначте реальні та фантастичні риси балади:

Реальне

Фантастичне

Буря, Дніпро, природа, дівчина, ворожка; козак, який поїхав на війну, любов дівчини тощо

Русалки; чари ворожки, що спричинили божевілля дівчини

Робота в парах

Клоуз-тести (на картках початок фрази,учні продовжують)

  • «Реве та стогне» – це…
  • Балада – це…
  • Причинна – означає…
  • Ліричний відступ - …
  • Балада починається рядками - …
  • Твір «Причинна» належить до періоду …

Релаксація

Сядьте  зручно, закрийте  очі. Розслабте  обличчя, руки, плечі, тіло. Тіло  важчає. Ви  почуваєте  себе  добре  і  спокійно. Ми  потрапляємо  в  країну  Здоровۥя. Роздивіться  навколо: які  там  фарби,звуки. Уявіть  собі  людей, які  там  живуть. Роздивіться  їхні  обличчя. Чим  вони  займаються? Чи хотілося  б  вам  жити  в  цій  країні? Подякуйте  країні  Здоровۥя. Поступово  повертаємося    в   клас. Відкрили  очі. Посміхнулися.

Слово вчителя

 Як бачимо Шевченко був щедрою людиною,  творчою,  і не тільки поетом, а й визначним художником.               Уже назва його першої збірки ”Кобзар” свідчить про те, що поет співав про народ і для народу.

Отже, Тарас Григорович був і народним художником, і поетом.

А щоб краще усвідомити його творчість опрацюймо поезію « Думи мої, думи мої…».

Слово вчителя:

Робота над поезією

Історія написання поезії.

Цим віршем відкривався «Кобзар» 1840 р.

 Шевченко його написав у 1839 р. в Петербурзі.  У поезії автор роздумує  про «козацьку волю», про долю бідного сироти, зневаженої паном дівчини, про становище Батьківщини. У цій поезії поет сумує, що впродовж століть Україна втрачала своїх синів у боротьбі за волю, вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.

Відомі музиканти і співаки захоплюються теж творчістю Т. Г. Шевченко і тому Артем Півоваров разом із Надією Дорофєєвою поклали музику на слова поезії «Думи мої, думи мої»

Прослуховування пісні «Думи мої, думи мої…»

      Словникова робота.

Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;

мліло — боліло;

дотепні — талановиті;

не остило — не набридло;

ідіть попідтинню — жебракуйте.

Метод «Відверта розмова»

Опрацювання змісту поезії.  Бесіда за запитаннями.

-Що змусило письменника написати поезію «Думи мої,думи мої…»?

-Через що поет звертаеться до своїх думок?

-Про яку  «лиху годину» згадує автор твору?

-Як ви розумієте вираз  «бути вільним»?

-Чому Т.Г.Шевченко називає свої думки  голуб`ятами?

-Який настрій поета можна побачити? Про що це свідчить?

Гра «Думки – голуб’ята».

  До нас прилетів голуб, проте незвичайний. На різних частинах тіла зі зворотного боку записані завдання. Всі бажаючі можуть підійти і обрати для себе завдання:

1 завдання: визначити тему твору.

Тема: звернення  Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя

           співвітчизників.

2 Завдання: визначити ідею твору

 Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити

           соціальній устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що

          роблять людину рабом.

3 завдання: визначити жанр твору

Жанр:  громадянська лірика.

4 завдання: визначити художні засоби

Гра WORD WOLL

Звертання:  «думи мої», , «квіти мої, діти», « діти», «моя ненько».

Епітети: «сумними рядами» ,  «темнії ночі» ,  «Дніпр широкий», «щире серце», «щиру правду». 

Порівняння: «як свою дитину», «думка, як той ворон».

Образи-символи : «орел чорний сторожем літає», «ворон», «соловейко».

Риторичні питання, оклики:  «Нащо стали на папері сумними рядами , «Лихо мені  з вами!» ,  «чом вас вітер не розвіяв?»

  Анафора: «думи мої, думи мої».

Гра «Знайди слова».

Йдучи за з'єднаними лініями, визначте, ким виступає Т. Шевченко у вірші «Думи мої, думи мої ...»

http://www.ukrlit.vn.ua/lesson/8klas/19.jpg

ІІІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Експрес-тести»

А тепер трохи арифметики (Учні роблять записи в зошитах)

47 років - прожив Шевченко

24 роки  був кріпаком

10 років  був у засланні

14 років  прожив в Україні

3 роки - провів в окремих поїздках

Оцінювання Картка самооцінювання на уроці   1 -2 1. Я виконав всі завдання вчителя 2. Я був на уроці уважним 3. Я зрозумів тему 4. Я був активним 5...Отже,  проаналізувавши баладу «Причинна» та поезію «Думи мої, думи мої..» можно впевнено сказати, що ці твори є зразком романтичної поезії баладного та елегійного жанру

4.Підсумок уроку

Прийом «Марафон»

Продовжіть речення:

Я відкрив (відкрила) для себе…

Я здивований (здивована) тим, що …

Шевченко мені уявляється, як…

Самооцінювання

Т.Шевченко – український поет, наша святиня, національна гордість, тож

звертаюся до вас словами М. Степаненка.

«Читайте українську класику, поставте на покуті  «Кобзар»  Шевченка, поважайте себе, люди добрі, затямте, що ми українці.»

  1. Домашнє завдання

На вибір учнів

Середній рівень: скласти хронологічну таблицю: «Життя і творчість Т.Г.Шевченко»

Достатній рівень: записати паспорт творів «Причинна», «Думи мої, думи мої»

Високий рівень: написати твір на тему: «:  Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Волошина Маргарита Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Івашіна Таміла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Абрамчук Катерина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Абрамчук Катерина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
2797
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку