Урок "Т. Г. Шевченко. Поема «Кавказ». Узагальнена ідея поеми - неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн."

Про матеріал
Подана розробка уроку допоможе з'ясувати бачення Шевченком національної проблематики, ідейно-художніх особливостей поеми «Кавказ».
Перегляд файлу

Тема: Т. Г. Шевченко. Поема «Кавказ». Узагальнена ідея поеми - неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.

Мета:

  • допомогти учням з'ясувати бачення Шевченком національної проблематики, ідейно-художні особливості поеми «Кавказ»;
  • розвивати навички самостійної роботи з підручником, вибіркового читання, аналізу ліро-епічних творів, висловлення власної думки з порушеної проблеми; виховувати почуття національної самосвідомості, солідарності з народами, що борються за визволення від гніту;
  • формувати світоглядні переконання неприйняття насильства, осуду загарбницьких воєн.

Обладнання:

  • портрет письменника відповідних років,
  • різні видання поеми,
  • ілюстрації до неї.

Теорія літератури:

  • поема,
  • іронія,
  • інвектива,
  • сарказм.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Гра-змагання на кращого знавця дат, подій у житті Шевченка ( на дошці записано лише дати).

1814 р – рік народження Шевченка

1838р – викуп із кріпацтва

1840 р. – вихід «Кобзаря»

1843 р. – перша поїздка в Україну

1845 р. – закінчення Академії художеств, друга подорож в Україну

1847 р. – арешт, заслання Шевченка

1857р. – кінець заслання

1861 р. – рік смерті Шевченка

  • Робота в парах. Виконання учнями клоуз-тестів.

1) Жанр твору «Гайдамаки» —...

2) «Гайдамаки» мають таку історичну основу...

3) У поемі... сюжетних ліній.

4) Головні герої поеми —...

5) Основна думка твору—...

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • Вступне слово вчителя.

Нарешті збулася мрія поета. Він на волі і в Україні. Займається улюбленою справою — пише, малює. Ось яким його зобразив видатний російський письменник Іван Тургенєв: «Широкоплечий, кремезний Шевченко являв суцільну постать козака... Почуття гідності у Шевченка дуже, сильне... без нього, без віри в своє покликання він неминуче загинув би. Взагалі була то натура пристрасна, широка, здушена, але не зламана долею... поет і патріот». Але чим більше приглядався Шевченко до існуючого ладу в його рідному краї, тим більше він втрачав надію на добрих, освічених панів. Став прозрівати і, замість плачу обрав своєю зброєю гострий сатиричний сміх.

І засохли мої сльози,

Сльози молодії.

І тепер я розбитеє

Серце ядом гою,

І не плачу, й не співаю,

А вию совою.

Так поет у вірші «Три літа», що дав назву цьому періоду творчості, пише про зміну свого світогляду. Гострим сатиричним пером Шевченко картає політику царського уряду не лише стосовно України, а й щодо інших країн Російської імперії. І сьогодні ми познайомимося з його поемою «Кавказ», оцінимо широту мислення письменника і глибину його громадянської мужності.

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Слово вчителя

Для політики російського царату характерними були загарбницькі війни, і одна із них — у 1840-1845 роках — за приєднання Кавказу.

  • Дослідження учнями історичної довідки щодо написання поеми «Кавказ» (робота з підручником)
  • Доповнення вчителя

Шевченко не міг на це не відгукнутися, особливо коли прийшла звістка про загибель у війні проти горців його друга Якова де Бальмена, художника, що ілюстрував «Кобзар», познайомившись влітку 1843 р., Бальмен і Шевченко щиро заприятелювали.

Як офіцер, де Бальмен мусив відбувати службу на Кавказі, хоча засуджував ту несправедливу війну, співчував народам, що захищали свою незалежність.

Товариш, воюючи в складі російської армії загинув від рук кавказців, але поет розумів, що його і тисячі інших, таких, як він, вбив саме царат., тому гнівно засудив колонізаторів у поемі «Кавказ», оспівавши мужність, волелюбність і гордість кавказьких народів, які, хоч і не перемогли, але дали гідну відсіч загарбникам. Розбурхані переживання вилилися поетичними рядками.

У поемі немає сюжету, немає героїв, окрім самого оповідача — ліричного героя. Говорячи про горців, Шевченко звертається до образу Прометея.

2. Повідомлення учня про образ Прометея. (Учень розповідає про образ Прометея в античній міфології, його використання митцями. Учитель демонструє ілюстративний матеріал)

3. Виразне читання поеми «Кавказ».

- Чим починається поема? ( похмурим пейзажем, що готує читача до розповіді про трагічні події)

4. Словникова робота

Лірична поема - великий поетичний твір, у якому розгортається широка панорама почуттів, переживань і думок героя, а епічний сюжет відсутній.

Інвектива ( з лат. нападати, лайлива промова) – пряме, найгостріше засудження певної вади.

Іронія – прихована, часто доброзичлива насмішка

Сарказм – пряма, дошкульна насмішка

  • Робота в зошитах

Зміст твору:

І частина. Прометей і орел ( контрастні символи: Прометей – незламність, титанізм нароу; орел – царат, можливо асоціюється з гербом Росії)

ІІ частина. Молитва ( монолог-звернення до Бога)

ІІІ частина. Полювання на волю ( монолог колонізатора звернений до горця)

ІV частина Самовикриття російського шовінізму ( засуження священників, вони проповідували «не убий», а самі благословляли на масове вбивство і таке інше)

V частина. Яків де Бальмен ( інтимне звернення до загиблого друга) - Знайдіть явище контрасту і з якою метою воно вжите? ( «золоті»- «голі»)

5. Проблемно-пошукове дослідження. Робота з картками: пропоную учням заповнити картку

Назва твору «Кавказ»

Автор Т. Шевченко

Жанр

Тема

Ідея

Основна думка

Присвята

Історична основа

Образи

Художні прийоми

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1.Завдання учням.

«Розшифруйте» вислів з поеми «Кавказ», співзвучний із головною думкою твору.

(Борітеся – поборете )

Що мав на увазі автор? (Заклик народу до боротьби, революційні мотиви)

2. Проблемне запитання до учнів.

Яким є значення багаторазового повторення займенника «наша» в поемі «Кавказ»? (Це символізує, підкреслює солідарність з поневоленими народами, спільність їхньої долі з долею українців.)

3. Колективна робота.

Знайдіть в поемі «Кавказ» алюзії. (Наприклад, рядки «Ми не гішпани» натякають на те, що цар Микола І підписав трактат, у якому засуджувалися іспанці за работоргівлю неграми, тоді як у його країні дозволялося торгувати мільйонами кріпаків. Породистого собаку в Росії цінували вище, ніж кріпака. Хоча зрештою, був «проданий» і сам Шевченко.)

4. Міні-диспут.

(Учні дискутують на тему: «Чи актуальна проблематика цього твору нині?»)

5. Інтерактивна вправа «Займи позицію».

(Проводиться за темою диспуту з обґрунтуванням.)

Так Не визначився Ні

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення:

«Шевченко, який написав такі твори, здається мені людиною... »

«Урок примусив мене замислитися над тим...»

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

скласти тестові запитання до поеми «Кавказ», с. 257-261 аналізувати

поему за частинами, висловлювати власні судження про порушені в ній

проблеми

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунаєва Ірина Леонідівна
    Щиро дякую за матеріал! Творчих Вам учнів!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
22 березня 2020
Переглядів
9373
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку