Зарубіжна література
Тема: «Таємниці великого Езопа»
6 клас
Мета: дати визначення поняття байка, значення байки для культурного розвитку людства, ознайомити з фактами життя і творчості Езопа, пояснити алегоричний та повчальний зміст байок Езопа, відображення в них законів життя людей; розвити навички читання з елементами коментування, аналізу байки та переказу; виховати всебічно розвинену особистість та інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: підручники, репродукція картини Веласкеса «Езоп».
Сміючись, говорити правду
Античний афоризм
Хід уроку
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
-
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Повідомлення теми і мети уроку (учні роблять записи у зошитах).
Учитель
-
Сьогодні на уроці ми проложимо місток між міфами стародавнього світу і літературою того часу. І допоможуть нам у цьому байки давньогрецького байкаря Езопа.
На уроці ми знайдемо відповіді на такі питання:
-
Хто такий Езоп?
-
Чому байки письменника знаходять свого читача і сьогодні?
-
Яка таємниця майстерності байкаря?
В нас виникло стільки запитань. Тому наш урок ми побудуємо як пошук розгадок цих таємниць, які залишились після великого поета Езопа. Наш урок буде мати три розділи: «Таємниця доля», «Таємниця творчості» та «Таємниця безсмертя».
-
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Таємниця долі
Учитель
-
Коли кажуть, що Езоп «легендарний» - це недарма. Бо все, що ми знаємо про Езопа, це лише легенди та перекази. Але ми з вами спробуємо дізнатись таємницю долі байкаря. Перший, хто згадує про Езопа, був античний історик Геродот. Саме він розповідає, що Езоп жив у VI ст. нашої ери і був рабом якогось Ксанфа, який вважав себе філософом. А римський письменник II ст. Авл Гелій залишив словесний портрет байкаря: «Езоп був рабом – невільником за походженням не греком, а чужинцем. Дуже негарним на вигляд: у нього було велике черево, велика голова, а на спині горб. Але цей бридкий раб вирізнявся неабияким розумом. Свої корисні поради й настанови він давав без суворості та владності, як це, зазвичай, властиво філософам, - вигадував дивні і цікаві притчі; розумно і прозорливо обдумані історії передавав людям».
Завдання для учнів
Які риси вдачі Езопа вплинули на його долю і творчість? Складіть схему, як логічний ланцюжок, рис вдачі письменника, які стали знаковими в житті Езопа.
Доброта людяність мудрість розум
Учитель
-
Давайте спробуємо порівняти зображення Езопа на репродукції картини Веласкеса «Езоп» зі словесним описом римського письменника Авл Гелія. Порівнявши, ми зрозуміємо, що і художник, і письменник зосереджуються не на зовнішньому потворному вигляді, а на багатстві внутрішнього світу Езопа.
-
Таємниця творчості
-
Клас ділиться на три групи та учні ознайомлюються зі змістом запропонованих байок у переказі своїх товаришів: «Вовк і ягня», «Крук і лисиця» та «Мурашка і Цикада». Слухаючи переказ байки, учні готують відповіді на такі питання:
-
Твори Езопа великі чи малі за обсягом?
-
З яких двох умовних частин складаються всі прочитані байки?
-
Хто герої творів?
-
Які риси людських характерів зображував Езоп через образи тварин та предметів?
-
Чого і як навчають байки?
Учитель
-
За допомогою підручника проведемо словникову роботу зі словами алегорія, езопова мова, мораль.
Записи в зошитах. «Алегорія» – художній прийом, який полягає в зображені і характеристиці одних явищ чи образів через інші.
«Езопова мова» - замаскований спосіб думок і натяками, недомовками задля уникнення будь – яких заборон.
«Мораль» - система норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві.
Учитель
-
Підіб’ємо підсумки, які зафіксуємо в схемі «Основні ознаки байки».
Стислість розповіді
Складаєтся з
розповіді і моралі
Герої-тварини, предмети, люди
Алегоричність
Повчальність
Завдання для учнів. Порівняльний аналіз прочитаних байок.
Знайдіть риси, які є спільними для усіх байок Езопа. (Всі написані прозою; одинакові за будовою: спочатку оповідь, а потім – мораль. Обмежена кількістю героїв. Присутня алегорія).
-
Таємниця безсмертя
Учитель
-
Ще одна таємниця Езопа в тому, що він не записав жодної своєї байки. І вас, мабуть, хвилює питання, яким же чином ми можемо зараз їх читати? Секрет в тому, що люди запам’ятовували байки Езопа та переказували їх один одному.
Ви могли також помітити, що байки Езопа засуджують насильство, грубість, нахабство, лінощі, брехню, жорстокість, прославляють благородство, шляхетність, доброту, чесність, розум, милосердя.
Завдання для учнів
-
Які явища людського життя засуджує письменник у своїх байках?
-
Які риси людського характеру висміює Езоп?
-
Які риси людини возвеличує в байках Езоп?
-
До яких роздумів спонукають байки?
-
Робота з епіграфом.
Учитель
-
Як ви зрозуміли зміст епіграфа уроку? (За допомогою сміху байкар намагається показати людям їхні вади з метою їх викорінення).
-
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Учитель
Висновок
-
Свої байки Езоп будував як алегоричні розповіді, використовуючи розмовну мову. Тому ці байки були зрозумілі всім. Та алегорична мова байок отримала назву «езопова мова».
-
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Запитання для контролю.
-
Які проблеми порушував у своїх байках Езоп? Якої мудрості у письменника ви навчилися? («Вовк і Ягня» - засуджує кривдників; «Мурашка і Ци-када» - засуджує лінощі, безпорадність, легковажне ставлення до життя; «Хліборобські діти» - навчає, що людям слід завжди жити у злагоді).
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Основна тема байок Езопа – людина та світ крізь призму добра і зла. Тепер стало зрозуміло, чому вислови з байок Езопа стали крилатими. Оберіть один з афоризмів і складіть міні-роздум на морально-етичну тему.
Афоризми Езопа:
-
Істинний скарб для людей – уміння трудитися.
-
Краще навчитися пізно, ніж ніколи.
-
Тонкість розуму краща за красу тіла.
-
Честолюбство затьмарює розум людини, вона перестає помічати небезпеку, що погрожує їй.
-
Розумна людина не повинна братися за справу, не подумавши, до чого вона призведе.
-
Брехуни більше за все бахваляться тоді, коли викривати їх нема кому.