Урок "Тарас Шевченко - відомий і невідомий"

Про матеріал

Документ містить конспект уроку та презентацію про відомі та маловідомі факти із життя та творчості Т. Шевченка. Матеріал може бути використаний як конспект уроку з української літератури у 9 класі , а також як виховний захід.

Перегляд файлу

 

 

Усний журнал

Т.Г.Шевченко – відомий і невідомий

Мета:

  • Навчальна: пригадати найголовніші факти  з життя і творчості письменника, ознайомити учнів із маловідомими сферами діяльності  Т. Шевченка.
  • Розвивальна: розвивати творчі здібності учнів, їхні вміння індивідуально підходити до обробки та підготовки матеріалу для виступів, сприяти розвитку ораторських вмінь.
  • Виховна: виховувати повагу до особистості Т. Шевченка, бажання пізнавати нову цікаву  інформацію.

Наочне обладнання : вишиті рушники, портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка, мультимедійний пристрій, ноутбук.

Музичне оформлення : запис « Заповіту » Т.Г. Шевченка у виконанні Богдана Ступки; музичний супровід -  гра на бандурі.

Хід виховного заходу

Клас святково прикрашений. У центрі – портрет Т.Г. Шевченка,      книжкова виставка. Звучить запис « Заповіту » Т.Г. Шевченка у виконанні  Богдана Ступки.

Учень 1. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

Учень 2. Провіснику , великий Тарасе,

Справдились думи пророчі твої,

Приймай же данину любові і шани

Від дітей української землі.

 

Учень3.Кобзарем ми його звемо,

Так від роду і до роду,

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

 

Учитель. Доброго дня , діти!Сьогодні ми спробуємо погортати життєві сторінки Т.Г.Шевченка, розглянути їх з позиції « відоме – невідоме» , заглянути у мистецьку світлицю геніального письменника, поета, мислителя, художника, національного борця, але щоб потрапити туди, нам потрібно перевірити запас наших знань.

Сторінка №1 Вікторина « Знавці життєво – творчої долі Т. Шевченка»

( Слайд № 3)

 

1 група

1 . Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

2. Де навчався Т. Шевченко? (Петербурзька академія мистецтв)

3. Скільки років поет був у засланні? (10 років)

4. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

5. Як звати батька Тараса? (Григорій)

6. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

7. Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р.)

8. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

9. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

10. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

 

2 група

1.  Хазяїном Т. Шевченка був пан... (Енгельгардт)

2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків? (сестра Катерина)

3. Рік викупу Т. Шевченка з кріпацтва. (1838 р.)

4. Рік народження поета. (1814 р.)

5. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)

6. Як звали матір Тараса? (Катерина)

7. Ким був Тарас у пана Енгельгардта? (Козачком)

8.  Як звали подругу дитячих літ Тараса? (Оксана)

9. Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського)

10. У якому році поета не стало? (10 березня 1861 року у Петербурзі)

Вчитель. Молодці, всі справились із завданням, тому двері в чарівну світлицю Т. Шевченка  відчинені, а поведуть вас досвідчені кореспонденти, які відкриють  нові сторінкижиття та творчості письменника.

Учні демонструють заздалегідь підготовлені  повідомлення про маловідомі факти з життя Т.Г. Шевченка.

 

 

Сторінка№2«Літературно - освітянська спадщина Т.Г. Шевченка»

( Слайд №7 )

Учень 1.Літературна спадщина Шевченка – це 240 поезій, з них – понад 20 поем; драма «Назар Стодоля»; 20 повістей (до нас дійшло 9); щоденник;  автобіографії; фрагменти двох незакінчених драм.

З архівних документів 1859 року відомо, що письменник активно долучався до забезпечення шкіл навчальною українською літературою. Зокрема, він надіслав 50 примірників свого « Кобзаря» до 4 – ох недільних шкіл,у 1861 році побачив світ «Буквар південноруський», пізніше альманах «Живописна Україна», створений під час заслання,  який використовували як посібник з географії та історії.

Учень 2.Особливе місце посідає остання його книжка – «Буквар південноруський» для навчання дітей грамоті українською мовою у недільних школах, складена із кращих зразків фольклору та частково з власних творів.  «Буквар»  вийшов відносно великим накладом (10 тис. примірників) на кошти самого автора. При чому гроші від продажу цієї книги часто йшли на потреби недільних та сільських шкіл. Цей факт  засвідчує, яку велику увагу Шевченко приділяв проблемам освіти. Водночас ця книга була найдешевшою серед подібних видань і була доступною для широких верств населення. Шевченко реалізовував її за ціною 3 копійки.    Він замислював створити серію підручників, які давали б учням народних і недільних шкіл початки знань. «Думка єсть за «Букварем» напечатать лічбу і ціни і величини такої ж, як і «Буквар». За лічбою – етнографію і географію в 5 копійок. А історію, тілько нашу, може, вбгаю в 10 копійок», – ділився задумами Шевченко в листі до М. К. Чалого 4 січня 1861 р. Смерть поета перешкодила здійсненню цих планів.

Учень 3.Як бачимо,Т. Шевченко– багатогранна постать, він охопив різ-номанітні сфери суспільного життя, але маловідомим залишається той факт, що його турбували й  педагогічні питання.Слід зазначити, що  погляди Т. Шевченка були не цілком однозначні, оскільки він жив у так званий «переломний» період,  час пошуків, переосмислення та запозичення освітнього досвіду.

Більшість його педагогічних поглядів зводяться до етнопедагогіки, традицій родинного виховання. Це можна простежити у його творах, які насичені народними традиціями,українською  символікою та фольклором.

Також  Т. Шевченко звертав увагу на освіту в народній школі, мета якої – виховувати повагу до людей, любов і відданість Батьківщині.

Великого значення надавав родинному виховання дітей та ідеї всебічного виховання, де виокремлює:програму розумового виховання, ідею практико – орієнтованого навчання ,ідея емоційної основи навчання.

Сторінка №3«Т.Шевченко  науковець»

( Слайд №8 )

Учень1.Відомо, що за повноваженням Київської археологічної комісії ,  Т. Шевченко був учасником  кількох експедицій : дворічної на Аральському морі та тримісячної у горах Каратау й Актау, в яких описував пройдений ним простір як дослідник, географ. Завдяки спілкуванню з видатними російськими географами, дослідниками Середньої Азії Машкеєвим О.І., Бутаковим О.І., він із топографічною точністю наносив особливості ландшафту: дороги, ріки, озера, болота, гори тощо, а також занотовував відомості про киргизів, казахські роди, аули, їхній побут, господарство. Завдяки Тарасові Шевченкові киргизи були ідентифіковані у 20-ти народів і народностей.

 Учень2.Тарас Шевченко був першим, хто показав людству Аральське море в усійпервозданнійсуворості і красі, відтворивши його у мистецтві. МатеріалиАральськоїописовоїекспедиції є надзвичайно цінними. Самезавдякийогомалюнкам та щоденникам Бутакова у 1942 році було знайдено родовище кам’яного вугілля Ізенди-аралу.

До 1956 року морськікарти-лоції, якімалював Тарас Григорович, використовував військово-морський флотом СРСР

Сторінка№4«Т.Шевченко – громадський діяч»

 ( Слайд №9 )

Учень1.У 1846 році письменник входить до  Кирило – Мефодіївського товариства, якому належить визначне місце в розвитку національної політичної й історичної думки, становленні української ідеї.

 Світогляд Тараса Шевченка формувався і розвивався в період, коли в Україні сталася криза феодально-кріпосницької системи господарства, посилився процес формування капіталістичних відносин. Його революційні погляди вперше відображені в  «Кобзарі» і поемі «Гайдамаки». Осуджуючи феодально-кріпосницьку систему і самодержавство, Тарас Шевченко закликав народ   до боротьби за свободу.

Учень2.Перебуваючи в Петербурзі, встановлює тісні зв'язки з прогресивними діячами Росії та України, з колишніми декабристами Федором Толстим - віце-президентом Академії мистецтв, з українським істориком, етнографом, поетом Миколою Марковичем, дружив з Кіндратом Рилєєвим та ін. Революційні твори Тараса Шевченка згуртовували сили багатьох інтелігентів – однодумців. Царський уряд викрив і розгромив Кирило –  Мефодіївське товариство, а Тараса Шевченка за революційну діяльність заарештували і в 1847 році віддали в солдати. Більше десяти років перебував поет у неволі, і лише в 1858 році царський уряд дозволив йому повернутися до Петербурга.

Сторінка №5«Т.Шевченко  художник»

 ( Слайд №10 - № 22 )

Учень1.Тарас Шевченко був найяскравішою постаттю українського образотворчого мистецтва 1840-1860 pp. Його мистецька спадщина становить:  210 акварелей, передусім пейзажів; 150 портретів, з яких 43 автопортрети; 27 офортів, з яких – 6 серій «Живописна Україна»;  понад 230 олівцевих рисунків ландшафтів України;  ескізи, етюди, начерки – на 360 сторінках рукописів та альбомів.

    Вступивши 1838 р. до Петербурзької Академії мистецтв, він закінчив її 1845 р. із срібною медаллю, одержавши звання «вільного художника». Своїм фахом Т. Шевченко вважав саме  малярство. Талант Т. Шевченка як художника виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Він пробував себе в скульптурі, різьбі й гравюрі. Особливе визнання мали його офорти. За них 2 вересня 1860 р. рішенням ради Академії його було обрано академіком з гравірування.

Учитель.Т.Г.Шевченко – письменник, мислитель, художник, національний подвижник. Як писав О. Вишня: « Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю».

Сподіваюсь, що наш захід допоміг не лише пригадати найголовніші відомості про великого Кобзаря, а й почерпнути багато нового про нього.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 грудня 2018
Переглядів
5058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку