Тема: Технологія приготування каш різної консистенції
Мета: познайомити учнів з підготовкою круп до приготування каш, навчити робити розрахунки на задану масу круп та каш, рецептурами приготування каш різної консистенції, надати учням історичної інформації з традицій українського народу стасовно каші, її місця в меню слов`янських народів;продовжити формування навичок самостійної роботи учнів з інформаційними матеріалами; розвивати творче мислення, шляхом вирішування проблемних питань;продовжити виховання відповідального відношення до процесу придбання професійних знань; виховувати почуття гордісті за обрану професію, любові до неї;навчити учнів працювати самостійно та робити взаємоконтроль засвоєнню знань.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, збірник рецептур, електронний збірник рецептур, мультимедійний проектор, плакати.
Хід уроку:
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Самостійна робота учнів
За натуральними зразками дати товарознавчу характеристику макаронних виробів.
3. Повідомлення теми та мети уроку.
4. Викладення нового матеріалу.
“Каша – матір наша”, “Було б пшоно– каша буде”, “Гречана каша – матір наша, а хлебець житній – то батько рідний”, - стверджує українське прислів 'я.
Каша - одна з найдавніших страв, яку готували й споживали слов`янські народи в кінці 19–го ст.Це була щоденна страва українців, друга після борщу. Каші готували також на сніданок і на вечерю. За консистенцією вони були круті й рідкі. Круту кашу засмачували смальцем, олією, маслом,молоком,запивали кисляком. Круту кашу (найчастіше пшоняну або кукурудзяну), запечену з молоком, цукром і яйцями, готували на родинні урочистості (хрестини, весілля).
У східних слов`ян був такий звичай: під час укладання мирного договору противники варили кашу і їли її. Каша ставала символом союзу, без неї мирний договір не міг набути сили.
Каші й нині варять з різних круп на воді, бульоні, молоці або суміші молока з водою. За консистенцією їх поділяють на розсипчасті, в`язкі і рідкі. Консистенція каш залежить від співвідношення круп і рідини.
На кожній парті знаходяться таблиці зі “Співвідношенням крупи та рідини для приготування каш різної консистенції”, учням пропонується ознайомитись з ними та виписати співвідношення для гречаної крупи в конспект.
А) Вчитель роздає завдання: вивчити самостійно правила варки каш, записати їх у конспект, ставить умови: після вивчення правил та прослуховування корисних порад з приготування каш необхідно заповнити кроссворд, кроссворд заповнювати треба разом з напарником по парті
Б) Індивідуальна робота учнів з “Правилами варки каш”.
Скласти пам'ятку «Правила варіння каш»
Обговорення корисних порад з приготування каш:
А) Вчитель роздає різним парам різні поради, вони зачитують перед усією групою, а потім обирають більш цікаву, корисну або саму необхідну при приготуванні смачної каші. Той, хто підготував більше порад та які відмітили в групі, отримує додатково бали.
Заповніть пропуски в технології приготування розсипчастої гречаної каші.
У наплитний або стаціонарний казан наливають за нормою _________, доводять до ________________, додають________ і засипають підготовлену крупу, ___________ дерев'яною кописткою. Знімають шумівкою зерна, які ____________. Варять, періодично________________, до _____________додають _______(_____ % маси крупи), вирівнюють поверхню, закривають ____________і розпарюють кашу до готовності при ______________нагріванні.
Для приготування каші з підсмажених круп слід влити води на 5-6 % більше, ніж для каші з сирих, оскільки така каша вариться швидше. Щоб каша була розсипчастою, її розпушують кухарською виделкою. Подають гарячою з _____________маслом або ___________цибулею, а також з січеними звареними круто ___________і маслом. Холодну кашу можна подавати з молоком, __________або цукром. Використовують як гарнір до будь-яких страв.
Б) Учні отримують кроссворди та відповідають на питання.
Заповнити пропуски
Просіяну манну крупу підсушують до ___________________кольору і змішують з топленим_____________. Потім засипають у ______________________за нормою тоненькою цівкою, безперервно помішуючи. Посуд з кашею ставлять у жарову шафу на ________хв. для упрівання. Використовують як самостійну страву.
Допишіть речення.
З 1 кг круп дістають _____кг готової в'язкої каші.
На молоці варять _________________каші. У ці каші можна додавати родзинки, курагу, чорнослив. Подають з маслом вершковим, а зварені на воді — з жиром.
Допишіть речення.
Рідкі каші готують з усіх видів круп, крім гречаної, ячної і саго, на молоці або суміші молока і води (______% молока і _______% води), чи на воді. Рідкими вважаються каші, вихід яких становить _________кг з 1 кг круп. Готують їх так само, як і в'язкі, але використовують більше____________.
Подають гарячими з вершковим або топленим маслом, цукром, джемом, повидлом, медом (____________г на порцію), корицею, якою посипають кашу (_______г на порцію).
Розвязування задач
1. Скільки гречаної крупи необхідно, щоб отримати 10 кг каші розсипчастої.
2. Скільки води необхідно, щоб зварити 8 кг рисової припущеної каші.
5. Закріплення вивченого матеріалу
Груповий взаємоконтроль отриманих знань (робота в парі):
Учні обмінюються картками засвоєння навчального матеріалу з сусідом за партою.
Учні на місцях перевіряють правильність заповнення карт їхніми сусідами по парті.
Учні виставляють оцінку, оцінюючи кожну правильну відповідь -1 бал.
Розгадані кроссворди учні передають для підрахування балів іншій парі учнів (за кожну правильну відповідь зараховується 0,5 балів). Чергові збирають карти самоконтролю та кроссворди підраховують підсумки по кожному учню.
6.Підведення підсумків уроку
Вчитель зачитує оцінки за урок, відмічає більш старанних та активних, виявляє більш пасивних і з”ясовує слабкі місця засвоєння матеріалу, пропанує півторити матеріал за конспектом та додатковим матеріалом, призначає зустріч на додаткових заняттях.
Уся група пригощається звареною кашею, під час цього учень зачитує звернення попереднього курсу учнів до своїх колег, що присвячено каші.
7.Домашнє завдання
Дописати в конспекти співвідношення для різних круп; спробувати скласти кросворд з іншими питаннями до теми уроку або спробувати скласти вірш чи прозу за зразком прочитаного.
Скласти технологічну схему приготування страви:
-рис відварний
-рис припущений
- каша рисова з гарбузом